Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan skaber man et godt afsnit

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan skaber man et godt afsnit"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan skaber man et godt afsnit
En del af FGs Skrivemetro

2 Struktur: Afsnit Kohæsion: sproglig sammenhæng i en tekst
Verbernes tider Fagterminologi Gentagelse af vigtige ord Markering af sammenhængen mellem afsnit. Enhver tekst består af en række afsnit – struktureret, så de skaber en helhed. Hvordan skaber man helhed, så der er sammenhæng i det enkelte afsnit, fra afsnit til afsnit og fra indledning til konklusion? Struktur: Afsnit

3 Afsnit Kernesætning Uddybning Delkonklusion Elevøvelse:
(forbindelsessætning til den forudgående delkonklusion) Kernesætning Uddybning Delkonklusion Elevøvelse: Skriv et afsnit om blomster Afsnittet er centreret omkring ét delemne - der indtager en logisk plads i den samlede teksts opbygning. Kernesætning: fortæller hvad afsnittet handler om Uddybning: Forklarer og eksemplificerer kernesætningen (forklar ”hvorfor det?” – få idéer: skriv løs, lav stikord) Delkonklusion: Det, kernesætningen viser i forhold til tekstens samlede opbygning (led i argumentation, fx) Afsnit

4 Sammenhængen i uddybningsdelen af afsnittet skabes med forbinderord
Sammenhængen i uddybningsdelen af afsnittet skabes med forbinderord. - Ikke en speciel ordklasse, men det klister, der viser, hvordan sætningerne skal forstås i forhold til hinanden. Forbinderord

5 Struktur: Forbinderord
Eksempel: ”Som det også er tilfældet i dag, skulle et hit helst lægge sig et passende sted imellem det velkendte og det nye. Ethvert nyt nummer måtte indeholde noget, der adskilte det fra de øvrige numre, men det måtte ikke virke fremmedgørende i forhold til lytterne, der gerne skulle kunne høre nummerets essens umiddelbart ud fra eksempelvis en enkelt scenefremførelse. Der er derfor en række mere eller mindre faste former (eller formler, om man vil) for opbygningen af et Tin Pan Alley-hit.” Dette afsnit kunne også have været skrevet med ”på den ene side” – ”på den anden side” Struktur: Forbinderord

6 Forbinderord Elevøvelse:
Og Modargumenter og modsigelse Alternativer Tidslig rækkefølge Rækkefølge / punktopstilling Udbygning af argumentation Eksemplificering og forklaring Foregribelse af modargumenter Konklusion Elevøvelse: Hvilke forbinderord signalerer følgende sammenhæng mellem sætninger Forbinderord

7 Forbinderord Er der en logisk sammenhæng i uddybningen?
Hvordan kan den skabes, hvis ikke den er der? Elevøvelse fortsat: Tjek hvilke forbinderord, du har brugt i din tekst om blomster. Hvis uddybningen skal hænge logisk sammen er der brug for forbinderord. Forbinderord

8 Forbinderord i forbindersætningen
Forbinderord bruges også som klister mellem afsnit i forbindersætningen! Eksempel: ”[…]og som endelig også efterhånden blev distribueret via pladeoptagelser, radio og fjernsyn. I første omgang var det imidlertid ikke her, et num- mers popularitet blev målt. Det blev målt i antallet af solgte nodeblade, og […]” Eksemplet kunne også have brugt ordet ”men” Forbinderord i forbindersætningen

9 Forbinderord Forskellige teksttyper kræver forskellige forbinderord:
Sproglig handling Hvem/hvad refereres der til? Forbinderord Fortælle En handlende (person) Tidslig Beskrive Objekt Og / + Instruere Argumentere/undersøge Udbygning af argumentation […] Det har også alt sammen egentlige fagtermer: Fortælling = narrativ Beskrivelse = deskriptiv Instruktion = instruktiv - argumentation = argumentativ En handlende = agens Tidslig = temporal Og / + = additiv Udbygning af argumentation = kausal Forbinderord


Download ppt "Hvordan skaber man et godt afsnit"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google