Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medarbejder i Undervisningsministeriet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medarbejder i Undervisningsministeriet"— Præsentationens transcript:

1 Medarbejder i Undervisningsministeriet
Hvor bor vi Hvem og hvor mange er vi? Hvad laver vi? Hvordan er arbejdspladsen?

2 S S

3 I alt 590 medarbejdere

4 Gruppen Øvrige består af udvalgsformænd
Mai Buch, Frederik Christensen, Søren Dangaard, Jørn Henriksen, Kjeld Holm, Svend Jakobsen, Steffen Frederik Møller, Palle Simonsen I 2003: Kjeld Møller Pedersen I 2004:

5

6 Opgaverne – overordnet set
DC-sekretariatet: Koordinering, ledelsessekretariat Personaleudvikling– og administration Betjent og servicefunktioner

7 Opgaverne – overordnet set
Uddannelsesområderne: Pædagogisk administrative opgaver: Tilsyn Vejledning, information og rådgivning Bidrag til lov- og bekendtgørelsesarbejde Policy opgaver Udviklingsopgaver Sekretariatsbetjening mm.

8 Opgaverne – overordnet set
Uddannelsesområderne: Juridiske opgaver indenfor: Lovgivning og bekendtgørelse Juridisk sagsbehandling Sekretariatsbetjening Tilsyn Diverse juridiske opgaver

9 Opgaverne – overordnet set
Institutionsstyrelsen: Uddannelsesinstitutionernes bygning- og lokale forsyning Økonomiopgaver: budgetarbejde, regn- skab, økonomistyring og tilskudsadm. Lovgivning og regeludstedelse

10 Opgaverne – overordnet set
Institutionsstyrelsen: Institutionspolitik og institutionsadministration Løn, pension, ansættelse, forhandlinger og stillingsstruktur Ledelsesudvikling og bestyrelser It, udvikling, drift og planlægning

11 Opgaver- overordnet set
SUstyrelsen: Befordringsgodtgørelse Specialpædagogiske støtteordninger Tilskud til gymnasial undervisning til internationale eksamener i udlandet

12 Opgaver- overordnet set
Cirius: EU's uddannelsesprogrammer Vurdering af udenlandsk uddannelse Viden- og informationscenter mht. internationalisering på uddannelsesområdet. Udvikling af samarbejdsrelationer med internationale uddannelsesinstitutioner

13 Opgaverne – overordnet set
UNI-C: Statistik på uddannelsesområdet GIT: Udvikling, drift og support af it-systemer til studieadministration på det almene gymnasium

14 Ledelsesniveauer i Undervisningsministeriets departement
Departementschef Institutionsstyrelseschef Uddannelsesdirektører(5) Afdelingschef i Dept. Afdelingschefer(2) Kontorchefer (12) Kontorchefer(3) Kontorchefer (11) Medarbejdere (280) Medarbejdere (75) Medarbejdere(190)

15 Arbejde på tværs af afdelinger og kontorer
Undervisningsminister Departementschef Institutionsstyrelseschef Uddannelsesdirektører(5) Afdelingschef i Dept. Afdelingschefer(2) Kontorchefer (12) Kontorchefer(3) Kontorchefer (11) Medarbejdere (280) Medarbejdere (75) Medarbejdere(190)

16 UVM som arbejdsplads: Hvad præger arbejdet
Varierende arbejdsopgaver Højt tempo Udfordrende og krævende arbejdsopgaver Ofte offentlig opmærksomhed Kompetenceudvikling: På baggrund af MUS-samtaler og central vurdering af, hvilke kompetencer UVM har brug for Digitalisering af forvaltningen: Understøtter effektive arbejdsgange, sikker sagsdokumentation, vidensdeling på tværs i UVM, effektivt samarbejde med eksterne samarbejdsparter Effektiv udnyttelse af UVM’s IT-systemer: PC-kørekort fordi vi skal kunne høste gevinsterne af vores IT-investeringer. Færre støttefunktioner, derfor skal sagsbehandlerne fx selv oprette sager og journalisere og kontorcheferne må fx klare sig med mindre forkontorhjælp. Intern mobilitet: Styrker den tværgående faglighed

17 UVM som arbejdsplads: Hvad lægger vi vægt på
Høj faglighed og fokus på effektivitet og sikkerhed i forvaltningen Derfor har vi fokus på: Kompetenceudvikling indenfor økonomi, forvaltning, kommunikation og IT Digitalisering af forvaltningen Effektiv udnyttelse af UVM’s IT-systemer, herunder obligatorisk PC-kørekort til alle Intern mobilitet Kompetenceudvikling: På baggrund af MUS-samtaler og central vurdering af, hvilke kompetencer UVM har brug for Digitalisering af forvaltningen: Understøtter effektive arbejdsgange, sikker sagsdokumentation, vidensdeling på tværs i UVM, effektivt samarbejde med eksterne samarbejdsparter Effektiv udnyttelse af UVM’s IT-systemer: PC-kørekort fordi vi skal kunne høste gevinsterne af vores IT-investeringer. Færre støttefunktioner, derfor skal sagsbehandlerne fx selv oprette sager og journalisere og kontorcheferne må fx klare sig med mindre forkontorhjælp. Intern mobilitet: Styrker den tværgående faglighed

18 UVM som arbejdsplads: Hvad lægger vi vægt på
Det skal være rart at være ansat Derfor har vi fokus på: Omsorg og hjælp til medarbejdere i krise Mulighed for socialt samvær: Personaleforening, kunstforening, massageordning, ministeriefest Personalepolitik: Fx MUS-samtaler, seniorpolitik, rygepolitik Omsorg og hjælp til medarbejdere i krise: Nordic Mental Corporation (NMC) Personalepolitik: Endvidere nærværs- og fraværspolitik, APV undersøgelse.

19 UVM som arbejdsplads: Hvad lægger vi vægt på
Modtagelse af nye medarbejdere Derfor har vi fokus på: Introduktionsforløb med bl.a. kontaktpersonordning, introduktion til folktingsarbejdet, forvaltningsret og UVM’s IT Introduktionsforløb: Det konkrete introforløb for nye medarbejdere fra amter og kommuner er endnu ikke på plads. Vi planlægger målrettede introforløb, der er tilpasset de forskellige personalegrupper


Download ppt "Medarbejder i Undervisningsministeriet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google