Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

At skrive steder at beskrive menneskers forhold til steder at skrive steder sted tekst mospus 03032011 - connie.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "At skrive steder at beskrive menneskers forhold til steder at skrive steder sted tekst mospus 03032011 - connie."— Præsentationens transcript:

1 at skrive steder at beskrive menneskers forhold til steder at skrive steder
sted tekst mospus connie

2 Site-specific writing Architecture writing Writing architecture
Site writing Site-specific writing Architecture writing Writing architecture Jane Rendell, professor, leder af forskningsprogram i arkitektur, Bartlett School of Architecture, UCL, London. Seneste bog: ’Site writing’ Katja Grillner, professor, forskningsleder, School of Architecture, KTH Kungliga Tekniska Hogskolan, Stockholm. phd-afhandling ”Ramble, linger, gaze”, et dialogisk narrativ om et møde mellem forskeren og to landskabsskribenter (1770’erne) i en landskabshave Hagley Park Rolf Hughes, Professor in Design Theory and Practice-Based Research, Konstfack University College of Arts, Crafts and Design, Senior Professor in Research Design, Sint-Lucas

3 Rendell’s udgangspunkt: en kritik af arkitektur-kritik.
Manglende refleksion over valg af tema og fortolkningsmåde Tager inspiration fra ’art-writing’ og vil gerne overføre det til ’architecture-writing’ Blandt andet: spørgsmål om subjektpositionering, relation, møde og stemme In postmodern feminism new ways of knowing and being have been discussed in spatial terms, developing conceptual and critical tools such as ’situated knowledges’ and ’standpoint theory’ to examine the inter-relations between location and knowledge. Where I am makes a difference to who I can be and what I can know. Rendell 2005:256 ”Architecture-writing” The Journal of Architecture, vol 10, no 3

4 Kritik af manglende refleksion over spørgsmål om hvor den skrivende er i forhold til emne og genstand; relation, møde, stemme og subjektpositionering. En kritik som på mange måder også er relevant i forhold til skrivninger i geografi og beslægtede områder

5 ”My aim appears to be constant, I seek to make manifest the position of the writing subject and her choice of objects of study and subject matters, processes of intellectual enquiry and creative production…” Rendell 2005:256 i ”Architecture-Writing”

6 Metodiske eksperimenter
Site-specific writing, eks. fra KTH workshop The purpose is to read and write urban/rural sites and situations Reflect on generic form in textual representation and its various capabilities Explore relationships between physical, mental and textual geographies Select a site or area which you wish to work with WRITE THE SITE Consider the relation between site, perspective and form Choose a site and produce a site-specific writing in response to the site. The response to the site should be both critical and creative, it should be textbased but can incorporate other media – drawings, maps, objects, still or moving images, sounds… Consider how your writing relates to the site formally as well as conceptually. Consider account structure, style, language, content, voice – monologue, dialogue, chorus, conversation

7 Hvorfor interessant? ’at skrive steder’ kan aktualisere temaer om forskersubjektets stemme og placering i teksten omskrivning af Rendell’s ”where I am makes a difference to who I can be and what I can know” -> how I write makes a difference to who I can be and what I can know

8 Hvad bidrager det med i forhold til forskningsgenstanden
Hvad bidrager det med i forhold til forskningsgenstanden? I forhold til det tema/emne/problem, der udforskes? Det åbner (måske) for nogle andre skrivninger af emnet/stedet/ menneskers forhold til steder Introducerer bevidsthed om genre, skrivestil, perspektiv, forfatterposition, stemme Inviterer til at eksperimentere, forskellige genrer som man kan eksperimentere med: essay, anekdote m.fl.

9 Hvis man for eksempel er inspireret af termer som det relationelle eller det dialogiske; hvordan så skrive en ’relationel’ eller ’dialogisk’ tekst? Hvis man er optaget af multiplicitet; hvordan så skrive en tekst der viser multiplicitet? Hvis man er optaget af flertydighed; hvordan så skrive en tekst der viser flertydighed?

10 I mit arbejde betyder det: at stille mig selv opgaven ’at skrive steder’ på en måde der synliggør nogle særlige aspekter af hvordan steder opleves/handles frem Flydende subjekter Multiplicitet Sociomateriel distribution Forsøg på tekstligt at praktisere/performe/enacte disse temaer

11 En knast som man kan opleve som skribent er ’modvilje/uvilje’ over selv at være til stede i teksten
Hvordan er forholdet mellem min skrivning af et sted – og min skrivning af andre brugeres forhold til (eller brug af) et sted? Hvordan indgår de andre i min fortælling? Hvor er jeg i forhold til dem? Jeg synes, der er en central kritik i, at når man som forsker skriver sig selv helt ud af teksten, så ignorerer man centrale, pointer om videns situerethed, forhandlethed etc.

12 Sammenhæng mellem videnssyn og skriveform
Sammenhæng mellem tekstens indhold og tekstens form Forskersubjektets tilstedeværelse/fravær: tilstræbe sammenhæng mellem måden forskersubjekt skrives frem/væk og teoretisk og metodisk position

13 Hvordan tænke bevidsthed om den skrivendes sted, ikke kun i forhold til empirisk arbejde, men også i omgangen med litteratur, positionering af ens arbejde i forhold til traditioner, felter mv. Hvordan håndtere disse udfordringer i forskellige formater (hhv. journal og monografi). Hvor er skribenten i jeres tekster? Hvad er forholdet mellem videnssyn og skribentens placering?


Download ppt "At skrive steder at beskrive menneskers forhold til steder at skrive steder sted tekst mospus 03032011 - connie."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google