Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Indhold 1.Danskernes internetvaner. Wæbtjek 2.Forstår vi læserne? Featuring.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Indhold 1.Danskernes internetvaner. Wæbtjek 2.Forstår vi læserne? Featuring."— Præsentationens transcript:

1 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Indhold 1.Danskernes internetvaner. Wæbtjek 2.Forstår vi læserne? Featuring Steve Krug 3.Det vil læserne have! Featuring McGovern & Norton 4.Eyetracking – Great Eyeballs of Fire 5.Modelbrugere/personaer – mød Bjarne og Kristian!

2 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Der er typisk forskel på, hvordan vi tror læserne bruger nettet, og hvordan de faktisk bruger det – og den er ofte stor…! Vi tror læserne sidder i deres bedste lænestol med en kop kaffe - men i virkeligheden er de på vej ud ad motorvejen med 120 i timen.

3 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Antal personer med adgang til internettet i husstanden Kilde: AIM Webcheck

4 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Kilde: AIM Webcheck Her er vi på nettet

5 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Kilde: AIM Webcheck Så tit bruger vi nettet!

6 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Hvor lang tid bruges internettet på en gennemsnitlig dag? Køn Kilde: AIM Webcheck

7 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Kilde: AIM Webcheck Hvor lang tid bruges internettet på en gennemsnitlig dag? Alder!

8 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Det bruger vi internettet til! Kilde: AIM Webcheck

9 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 De målrettede brugere Positivt indstillet overfor ny teknologi Referencegruppe for Internetbrugere Interesse for, erfaring med og parathed over for handel på internettet De magelige brugere Er generelt positive, når det gælder den ny teknologi - især underholdningsmedier o.lign. Teknologi som internet, computere m.v. ses som statussymboler Sætter focus på de personlige fordele og ulemper ved handel på internettet De kritiske brugere Har en kritisk og principiel tilgang til internettet som fænomen Er mistroisk overfor sikkerheden og samfundsmæssige konsekvenser i forbindelse med handel på internettet Er kritisk overfor internettet som informationsredskab De utrygge brugere Er tilbageholdende overfor ny teknologi, herunder PC og internettet Oplever at internettet truer og splitter det traditionelle værdigrundlag Oplever e-handel som irrelevant eller som et modefænomen ”Future Web” segmenter

10 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Kilde: Steve Krug, Don’t Make Me Think

11 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 - Vi søger ord, sætninger, fragmenter – der fanger vores interesse! - Vi skimmer fordi: - Vi har travlt - Vi ved, at vi ikke behøver læse alting - Vi er gode til det Steve Krug – Three facts of life: Fact of life #1: Vi læser ikke sider – vi skimmer dem!

12 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 - Vi træffer ikke rationelle, gennemtænkte beslutninger. - Vi vælger den første og tilsyneladende mest rationelle beslutning, fordi: - Vi har travlt, og ikke tid til at være rationelle og gennemtænkte - Vi straffes ikke for den forkerte beslutning - Det hjælper sjældent at tænke en beslutning igennem - Det er sjovere at gætte Steve Krug – Three facts of life: Fact of life #2: Vi træffer ikke det optimale valg

13 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 - Vi læser ikke manualen – vi prøver os frem - Vi finder anvendelsesmuligheder, der dækker vores behov. - Vi søger ikke efter alternative anvendelsesmuligheder Steve Krug – Three facts of life: Fact of life #3:Vi forsøger ikke at regne ud, hvordan tingene fungerer. Vi prøver os frem!

14 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Steve Krug – Three facts of life: Fact of life #1: Vi læser ikke sider – vi skimmer dem! Fact of life #2: Vi træffer ikke optimale valg Fact of life #3:Vi prøver ikke at regne ud, hvordan tingene fungerer. Vi prøver os frem!

15 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Hvem er mine læsere? Vil de læse det, jeg publicerer? Hvilken værdi skaber jeg? McGovern & Norton: The reader is king…

16 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Kendetegn hos den typiske læser: Utålmodig og praktisk orienteret Konservativ Skeptisk Flygtig Skimmer Kan ikke lide skærmen Vil gerne have dit råd McGovern & Norton: The reader is king…

17 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Syv ting, som læseren gerne vil have: 1.Mulighed for at finde den information de søger – og finde den hurtigt 2.Dit råd, dit forslag, din anbefaling 3.Opdateret indhold i høj kvalitet 4.Relevant og tilgængeligt indhold 5.Mulighed for at gøre noget 6.Mulighed for at interagere 7.Sikkerhed McGovern & Norton: The reader is king…

18 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Stanford Poynter Eyetrack 2000 www.poynter.org/eyetrack2000

19 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Et par pointer fra undersøgelsen Tekst fanger opmærksomheden – ikke billeder: Artikeltekst92% Mancheter82% Foto64% Bannere45% Grafik22%

20 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Et par pointer – fortsat… More than three times as many briefs as articles were called up. Twenty four different categories of news as defined by section names were looked at. An average six providers per session were viewed; in some cases, as many as 19 were viewed in one session. Sessions averaged 34 minutes. Their eyes systematically went over more than 75 percent of the length of almost all those articles presented to them. Forty percent of our subjects started a session with their local newspaper provider before moving on.

21 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Modelbrugere - Personaer Mød Bjarne og Kristian!

22 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Bjarne Nielsen, 41 år. Gift med Lotte - har to børn. Bor i hus i Vanløse. Arbejder som postmester på Brønshøj Postkontor. Bjarne har et værksted i kælderen, hvor han af og til trækker sig tilbage til, når han har brug for at hvile ørerne fra drengene og Lotte, som godt kan være lidt skrap. Bjarnes værksted er hans eget. Her kan han koble af og sidder blandt andet og roder med samlesæt – lige nu er han i gang med en 1-800 model af verdens største hangarskib, USS Nimitz – et arbejde, som Bjarne har været igang med siden februar sidste år, hvor han fik sættet i 40 års fødselsdagsgave.

23 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 I værkstedet sidder Bjarne desuden og nørkler med teknik - han ved ikke noget bedre end at skille ting ad, og han har efterhånden repareret samtlige af husets gamle hvidevarer og køkkenmaskiner. Han er lidt af en haj med en loddekolbe og har bygget adskillige ting selv: Forstærkere, radioer, højtalere (som Lotte synes er grimme – derfor står de i kælderen). Fornylig er han sammen med drengene begyndt at rode med Lego Mindstorms. I kælderen har han reoler fulde af gamle blade. Det er især Illustreret Videnskab, som han har abonneret på siden det startede, men i Bjarnes samling finder man også 32 årgange af National Geographic – fra hans far arvede han blandt andet en større samling, og har selv fulgt op på samlingen ved at abonnere på det. Lotte brokker sig med jævne mellemrum over, hvorfor Bjarne dog ikke rydder op i bladene, men han nyder faktisk en gang imellem at hive de gamle blade frem og kigge billeder, så han nægter at smide et eneste ud. Det kunne jo være man pludselig skulle bruge den der artikel om spækhuggerne i Patagonien. Bjarne – fortsat…

24 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Selvom Bjarne er en samler, er han nu også lidt af en hund efter nyt om hans yndlingsemner: Ny forskning formidlet på en underholdende, informativ måde er hans yndlingstidsfordriv, når han surfer på ADSL’en. Det er især catchy facts og skægge små historier, der interesserer ham. Når han er på nettet er Bjarne temmelig kræsen med, hvilke sites, han besøger. Det er især videnskabssites, men Bjarne søger ikke hardcoreartikler – mere sites, som giver ham en fascinerende oplevelse kombineret med en viden. Blandt hans favoritter er Discoverys sites og BBC Science. På TV ser Bjarne ret meget forskelligt. Han ser en del forbold, men holder også meget af naturprogrammer: Discovery er helt klart en favoritkanal, for her kan han både finde fede naturoptagelser og historiske programmer om 2. verdenskrigsslag og panserkrydsere. Han kan også godt lide at se de fleste Viden Om programmer. Da Lotte og han oftest er uenige om, hvad de skal se – Lotte vil hellere se Hit med Sangen og En sag for Frost – har Bjarne sit eget TV apparat i kælderen. Bjarne fortsat…

25 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 I kælderen har Bjarne også en computer med internetopkobling. Det er en 300 mHz mmx Pentium med 256 mb ram. Han ved godt, at det ikke længere er top-of-the-pop, som den var, da han købte den for fire år siden, men han er ret ligeglad: Den kan, hvad han har behov for – specielt efter han med hjælp fra en ven har overclocket den og sat flere ram i. Dels spiller han – mest ældre strategispil, som fx. SS Panzerdivision og Command & Conquer, dels bruger Bjarne en del tid på Internettet. Bjarnes mål på videnskab + IT: Han søger oplevelser. Han går efter de fascinerende historier og vinklinger. Han søger let adgang til ”catchy” viden – facts, som han kan fyre af over frokosten med kollegerne. Han søger historier med ”skæve twists”. Er der opfundet en talende brødrister eller en dims, der kan udfordre tyngdekraften, skal Bjarne læse historien. Bjarne fortsat…

26 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Kristian Sørensen, 14 år. Går i 9. klasse på Lille Næstved Skole. Kristian er af sin alder en lidt særpræget dreng. Han er tænksom, han dagdrømmer og er generelt et følsomt gemyt. Han er meget bevidst om, hvad han gider og hvad han ikke gider. Fx. synes han, at noget af det mest åndssvage, man kan foretage sig er, at tumle rundt på en smattet græsmark og sparke til en bold. Dette er til hans gymnastiklærers store irritation og til hans klassekammeraters udelte morskab: Der er ikke noget sjovere end når Kristian bliver beordret op på plinten i gymnastiktimen, og konsekvent falder ned inden han er nået over.

27 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Livet er ikke altid lige nemt for Kristian, for det virker ind i mellem som om verden ikke forstår ham. Hans mor er ofte lidt småirriteret på ham, for det sker tit, at han kommer afsted uden sin madpakke. Kristians far mener, han bruger for meget tid på fantasterier, og at han hellere skulle blive god til at spille fodbold, ligesom alle andre sunde drenge. Klassekammeraterne synes han er sær: Han gider ikke gå med til klassefester, og piger interesserer ham ikke synderligt. Hans lærere er også småirriterede på ham: Han har det nemlig med at stille rigtig mange spørgsmål i timerne – ikke mindst i naturfagstimerne; han bringer ofte læreren på glatis med spørgsmål som ”Hvornår bliver man mest våd i regnvejr? Når man løber hurtigt eller når man løber langsomt ?” På den ene side synes læreren knægten har nogle pointer – på den anden side er det ofte spørgsmål, som han ikke kan svare på. Kristian fortsat…

28 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Selvom verden tilsyneladende ikke altid forstår Kristian, forsøger han at forstå den. Han elsker at læse og han bruger skolebiblioteket meget - han ved ikke noget bedre end at fordybe sig i store bøger med masser af billeder om universet, om menneskekroppens mysterier og om dyr og planter. Andre ting, som Kasper interesserer sig for og læser om: Diamanter Guldminer Ting, der eksploderer Ting, der funkler Sære dyr (ikke mindst giftslanger) Huler og grotter Udforskningen af rummet Helikoptere og jagerfly Dybhavet Glemte Inkabyer Superhelte Kristian fortsat…

29 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Kristians farfar er egentlig den person, Kristian har det bedst med. I konfirmationsgave gav farfar Hans ham en stjernekikkert, som de sammen bruger flittigt. Sammen med Farfar bruger Kristian meget tid i haven, hvor de sammen studerer himlen. Kristian mål på videnskab + IT: - Kristian søger fantastiske, fascinerende oplysninger om og billeder af universet og naturen. -Han søger et sted, hvor han bliver taget alvorligt; hvor han kan få lov at fordybe sig, hvor han kan diskutere med ligesindede – og hvor han ikke føler sig anderledes. Bemærkninger Er ældre. Ca. 16 år Er mere oplyst Er mere ’smart og mindre nørdet og ikke i så høj grad klassens udskud/ener/taber Har et netværk Kristian fortsat…

30 Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Hvis du vil læse mere om personaer og scenarier: Alan Cooper: The Inmates Are Running the Asylum: Why High Tech Products Drive Us Crazy and How To Restore The Sanity 1999.


Download ppt "Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Indhold 1.Danskernes internetvaner. Wæbtjek 2.Forstår vi læserne? Featuring."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google