Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringer med samspil – 1: Lad udviklerne deltage! Anders Bruun Janne Jul Jensen Mikael B. Skov

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringer med samspil – 1: Lad udviklerne deltage! Anders Bruun Janne Jul Jensen Mikael B. Skov"— Præsentationens transcript:

1 Erfaringer med samspil – 1: Lad udviklerne deltage! Anders Bruun (bruun@cs.aau.dk) Janne Jul Jensen (jjj@trifork.dk) Mikael B. Skov (dubois@cs.aau.dk) Jan Stage (jans@cs.aau.dk) Aalborg Universitet Institut for Datalogi Selma Lagerlöfs Vej 300 9220, Aalborg Øst

2 Introduktion Usabilityevalueringer bidrager med vigtige data! Udnyttelse af data er en udfordring ”Tankpasser pædagogik” -> Aktiv læring Eksperimentet: Workshop baseret på aktiv læring 2

3 Case Usabilitylaboratorium System: Ansøgning om byggetilladelse 10 testpersoner Procedure Tænke-højt Gennemgang af opgaver Dataindsamling Videooptagelser Analyse 75 problemer 3

4 Workshop Workshoppens ide: Aktiv deltagelse i udformning af redesigns Deltagere: 5 udviklere og 4 usabilityspecialister Gruppe 1: 3 Udviklere Gruppe 2: 2 Udviklere + 1 Usabilityspecialist Gruppe 3: 3 Usabilityspecialister 4

5 Workshop (fortsat) Forberedelse: Kondenseret problemliste Fordeling af personer på grupper Afholdelse af workshop Præsentation af problemer – 1 t. Redesign sessioner i grupper – 1.5 t. Udform en skriftlig beskrivelse af designet Illustrér designet på flip-over Forbered mundtlig præsentation Plenum præsentation og diskussion – 1.5 time 5

6 Resultater - Designstrategier Gruppe 1 (udviklere): Bottom-up Op til flere ændringer i designforslagenes overordnede flow Fokus på teknisk automatisering (opslag ift. tidligere indtastninger) Adressering af 9 usabilityproblemer i redesigns 6

7 Resultater - Designstrategier Gruppe 2 (udviklere + usabilityspecialist): Bottom-up Op til flere ændringer i designforslagenes overordnede flow Fokus på kontekstuel hjælp Adressering af 12 usabilityproblemer i redesigns 7

8 Resultater - Designstrategier Gruppe 3 (usabilityspecialister): Top-down Fokus på enkelthed (en del beslutninger blev lagt over på kommunens sagsbehandlere) Kun ændringer i flowet af lav-niveau elementer (inputfelter) Adressering af 16 usabilityproblemer i redesigns 8

9 Resultater – Forståelse af Usabilityproblemerne Styrker og svagheder ved systemet Før/efter workshop 9 Styrker - FørStyrker - EfterSvagheder - FørSvagheder - Efter Barcode22 Breadth1 Save1 Consistency1 Digital signature *641 Recognizability *53 Clarity *2251 Simplicity11 Instructions154 Attachment111 Excess1 Structure *NY3 Terminology *15 Visibility21 Workflow1 Land register21 Transparency *NY3 TOTAL201320

10 Konklusion Opfattelsen af styrker og svagheder ved systemet ændredes betydeligt i løbet af workshoppen Engagement og gode designforslag fra udviklernes side Behov for flere studier af samme emne 10

11 Spørgsmål? Anders Bruun (bruun@cs.aau.dk) Janne Jul Jensen (jjj@trifork.dk) Mikael B. Skov (dubois@cs.aau.dk) Jan Stage (jans@cs.aau.dk) Aalborg Universitet Institut for Datalogi Selma Lagerlöfs Vej 300 9220, Aalborg Øst


Download ppt "Erfaringer med samspil – 1: Lad udviklerne deltage! Anders Bruun Janne Jul Jensen Mikael B. Skov"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google