Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCamilla Markussen Redigeret for ca. et år siden
1
Morten Kyng 1 Innovationsprocesser Uge 7: Eksamen og temaer – gl & nyt Temaer og opsummering – temaerne som strukturering af opsummering A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
2
Morten Kyng 2 Eksamen Mundtlig examen uden forberedelse Med kendte temaer Varighed 20 minutter, inklusiv votering Med intern censor 14., 15. og 16. januar A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
3
Morten Kyng 3 Gode råd Overvej Hvorfor det er vigtigt Hvad det kan bruges til Herunder hvad du har brugt det til Det er en god ide at vælge et antal eksempler, som man så bruger til at forklare og diskutere temaerne. Og fint hvis et antal af disse er it eksempler, der også kan bruges til at diskutere relationer til udviklingsmetoder, fx: Kan den kategorisering og forståelse, man får af eksemplet ud fra innovationsproces-begreber, bruges til at sige noget om udviklingsprocessen – og I givet fald hvad? A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
4
Morten Kyng 4 Tema 1 Centrale innovationsbegreber fra lærebogen Managing Innovation, herunder ”de 4 P’er”, Dimensionerne inkrementel/radikal & komponent/system og inkrementel/radikal & established frame/new frame, Discontinuous innovation og Innovation lifecycle med faserne fluid, transitional, specific A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
5
Morten Kyng 5 Tema 2 Innovation og organisation fra lærebogen Managing Innovation, herunder Model for innovationsprocessen, cf. Fig. 2.1. med mange flere Organization archetypes, cf. Tab. 3.2 Innovation management archetypes, cf. Tab. 3.7 Selection challenges in the four zones, cf. Fig. 7.3, Tab 7.3 Stage-gate processen/modellen (af og til ‘state-gate’) og relationer til udviklingsprocesser A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
6
Morten Kyng 6 Tema 3 Democratizing Innovation (Kap 1 og 5), herunder begreberne a.Brugere, producenter og innovationstyper b.’Lead users’ og c.Problemløsningsprocesser, informationsasymmetrier og ’sticky’ information samt Diskuter også relationer til Participatory Design i b. og c. A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
7
Morten Kyng 7 Tema 4 The Innovator’s Dilemma (intro + kap 1), herunder begreberne ’sustaining’ og ’disruptive’ samt de fem principper Vær bl.a. opmærksom på den rolle de to markeder spiller A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
8
Morten Kyng 8 Temaerne: 5 Eksperimentelle projekt/problemløsnings-processer, baseret på A.Making the future palpable (artikel) suppleret med B.Proces, prototype og eksperiment samt brugsomgivelse fra Democratizing Innovation Kap. 5 Diskuter også A og B i relation til begreber fra lærebogen (MI) A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
9
Morten Kyng 9 Temaer og opsummering temaerne som strukturering af opsummering A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
10
Morten Kyng 10 Vigtigt for firmaer: Succes faktorer? Innovation! Innovative firmaer: typisk høj vækst Vinder markeder/-sandele: de der innoverer D A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
11
Morten Kyng 11 Tema 1 Centrale innovationsbegreber fra lærebogen Managing Innovation, herunder ”de 4 P’er”, Dimensionerne inkrementel/radikal & komponent/system og inkrementel/radikal & established frame/new frame, Discontinuous innovation og Innovation lifecycle med faserne fluid, transitional, specific A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
12
Morten Kyng 12 Begreber Innovation – de fire P’er: Produkt/service Proces Position (fra sygdom til sundhed) Paradigme (Ryan Air) D A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
13
Morten Kyng 13 Innovation Ide, realisering, brug (/firma-perspektiv: høste fordelene) dvs mere end en opfindelse Ex: Edison og glødelampen IM: innovation som ledet/styret proces i firma-regi A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
14
Morten Kyng 14 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.wileyeurope.com/college/tidd d
15
Morten Kyng 15 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.managing-innovation.com Z1 Z2 Z3 Z4 Frame ≈ architecture, MI p. 270
16
Morten Kyng 16 Comp and arch inno fig 1.5 A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science Ryan air?
17
Morten Kyng 17
18
Morten Kyng 18 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.wileyeurope.com/college/tidd
19
Morten Kyng 19 Towards mass customization A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.wileyeurope.com/college/tidd
20
Morten Kyng 20 Towards mass customization A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.wileyeurope.com/college/tidd
21
Morten Kyng 21 Tema 2 Innovation og organisation fra lærebogen Managing Innovation, herunder Model for innovationsprocessen, cf. Fig. 2.1. med mange flere Organization archetypes, cf. Tab. 3.2 Innovation management archetypes, cf. Tab. 3.7 Selection challenges in the four zones, cf. Fig. 7.3, Tab 7.3 Stage-gate processen/modellen (af og til ‘state-gate’) og relationer til udviklingsprocesser A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
22
Morten Kyng 22 Managing innovation A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.wileyeurope.com/college/tidd
23
Morten Kyng 23 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.managing-innovation.com
24
Morten Kyng 24 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.managing-innovation.com
25
Morten Kyng 25 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.managing-innovation.com
26
Morten Kyng 26 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.managing-innovation.com
27
Morten Kyng 27 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.managing-innovation.com
28
Morten Kyng 28 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.managing-innovation.com
29
Morten Kyng 29 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.managing-innovation.com
30
Morten Kyng 30 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.wileyeurope.com/college/tidd
31
Morten Kyng 31 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.wileyeurope.com/college/tidd
32
Morten Kyng 32 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.wileyeurope.com/college/tidd
33
Morten Kyng 33 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.wileyeurope.com/college/tidd
34
Morten Kyng 34 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. www.managing-innovation.com
35
Morten Kyng 35 Tema 3 Democratizing Innovation (Kap 1 og 5), herunder begreberne a.Brugere, producenter og innovationstyper b.’Lead users’ og c.Problemløsningsprocesser, informationsasymmetrier og ’sticky’ information samt Diskuter også relationer til Participatory Design i b. og c. A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
36
Morten Kyng 36 Kernebegreber fra von Hippel: Democratizing Innovation Bruger innovation Jvf Bruger dreven innovation, der kan omfatte fokusgrupper Brugere: fordele ved at anvende Producenter: fordele ved at sælge Innovationstype: Brugere: funktionel Producenter: effektivitet Og begge dele er vigtigt A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
37
Morten Kyng 37 Kernebegreber fra von Hippel: Democratizing Innovation Lead users – genererer mange væsentlige innovationer På forkant med en vigtig trend Forventer særlig store fordele Eksempler (Extrem)sport Medicinsk udstyr “ x 8” Men firmaerne ved det ikke! A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
38
Morten Kyng 38 Kernebegreber fra von Hippel: Democratizing Innovation Firmaerne ved det ikke Tror det kommer indefra Forbedrer rammer for intern innovation Misser næste bølge A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
39
Morten Kyng 39 Ch. 5: Users’ Low-cost Innovation Niches Observation: Brugere og producenter tenderer til at udvikle forskellige typer af innovationer. Bunder bl.a. i informations asymmetri: Information om behov og brugs-kontext henholdsvis Information om eksisterende generiske løsninger - og produktionsprocesser, men det gør vHip ikke et nummer ud af Bruger-innovationer: funktionelle, baseret på “rig” information om behov og brugs-kontext Producent-innovationer: forbedringer/effektivitet i forhold til kendte behov, baseret på “rig” information om løsningstypen Ligeledes forskel på individuelle brugere hhv producenter, – en bruger kan bare ikke erstatte en anden A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
40
Morten Kyng 40 Sticky Information Det koster at overføre information, derfor forskelle – ex: Samle robotten Stickyness: den extra udgift krævet for at overføre informationen til en specificeret lokation i en form brugbar for en specifik bruger Tech trans projekter: 2-59% – gsn 19% Analogi-argument: Produktudvikling mindst det samme A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
41
Morten Kyng 41 Sticky Information Stickyness: den extra udgift krævet for at overføre informationen til en specificeret lokation i en form brugbar for en specifik bruger Andre ex: Grise Løn MI: relateret til ”Co-evolve”, uden at det er ekspliciteret A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
42
Morten Kyng 42 Von Hippel: produkt/service fokus Abernathy and Utterback( MI): bredere fokus, dvs: Produkt/service hhv. (Produktions)proces A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
43
Morten Kyng 43 Democratizing Innovation og Participatory Design vH: God forståelse af eksisterende innovationer Fokus på innovatøren (person/firma) Ex: sticky information MEN Bakspejls-problemet, dvs mindre grundlag for hvad vi gør proaktivt vH: LU værktøjer, ex.: Mesterkokkens ‘byggesæt’ & OS Lærebogen, Managing Innovation: firma-perspektiv, dvs hvad firmaer kan gøre (pro)aktivt UI ->PD: Fra at indsamle til at dyrke: LU & teknikere A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
44
Morten Kyng 44 Tema 4 The Innovator’s Dilemma (intro + kap 1), herunder begreberne ’sustaining’ og ’disruptive’ samt de fem principper Vær bl.a. opmærksom på den rolle de to markeder spiller A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
45
Morten Kyng 45 Om fantastiske firmaer der fejler Misser muligheder/fejlagtige beslutninger Mens de roses til skyerne Ex’er: discount supermarkeder PC’er små motorcykler God ledelsespraksis: Lytter til kunderne Investerer i teknologier der kan give ‘mere og bedre’
46
Morten Kyng 46 Innovation: two new concepts Sustaining technologies Improve performance of Established products Along ‘established’ dimensions of performance Disruptive technologies Perform well (/better) in an emerging market but Worse performance than Established products Along ‘established’ dimensions of performance
47
Morten Kyng 47 Nyt begreb(-spar), dvs. ≠ Incr./Rad. Sustaining kan være Incremetal Radical (”new to the world”) Disruptive ”forudsætter” to markeder der har en bestemt type relation ”jeg skal komme efter dig” A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
48
Morten Kyng 48 Technology ‘vs’ markets Problems with downward vision and mobility ‘blindhed’ for ‘de andre kvaliteter’ skabes (bl.a.) af de gode, nuværende kunder Principperne for Disruptive technology A question of understanding rather than simple answers Innovation og projektledelse - Q2, 2008/09 48
49
Morten Kyng 49 Principle #1 Companies depend on customers and investors for resources At slå ideer ihjel som kunderne ikke ønsker (nu) EPJ & mobil adgang ;-)
50
Morten Kyng 50 Principle #2 Small markets don’t solve the growths needs of large companies Sustaining Store, voksende, profitable markeder Disruptive Små markeder, mindre profit (De profitable) kunder vil ikke købe det
51
Morten Kyng 51 Principle #3 Markets that don’t exist can’t be analysed Det eneste vi ved med sikkerhed er at eksperterne tager fejl
52
Morten Kyng 52 Principle #4 An organization’s capabilities define it’s disabilities Capable people are not enough Processes Values
53
Morten Kyng 53 Principle #5 Technology supply may not equal market demand Overshooting market demands Developments: Functionality Reliability Convenience Price ~innovation life cycle Creating a vacuum at lower price points Look at use by mainstream customers
54
Morten Kyng 54 Technology ‘vs’ markets
55
Morten Kyng 55 Temaerne: 5 Eksperimentelle projekt/problemløsnings-processer, baseret på A.Making the future palpable (artikel) suppleret med B.Proces, prototype og eksperiment samt brugsomgivelse fra Democratizing Innovation Kap. 5 Diskuter også A og B i relation til begreber fra lærebogen (MI) A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
56
Morten Kyng 56 Future Laboratories To facilitate both radical imagination and experimentation, Future Laboratories introduce functional prototypes (developed to varying degrees) into as realistic as possible enactments of real work. they foster the emergence and exploration of new ways of working – not only through discursive ‘what if’ scenarios, but also as practically discovered, often tacit but observable and realizable possibilities. A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
57
Morten Kyng 57 Making the future palpable Objective to support (new forms of) emergency response work utilizing emergent pervasive technologies Methodological challenge The ‘unknowability’ of future practice Experimentation in safe, but as realistic as possible conditions is required ‘Invisibility’ (automation vs choice) Husk: deltagere: brugere og designere/”producenter” A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
58
Morten Kyng 58 Demo Innovation Ch. 5: Users’ Low-cost Innovation Niches Observation: Brugere og producenter tenderer til at udvikle forskellige typer af innovationer. Bunder bl.a. i informations asymmetri: Information om behov og brugs-kontext samt Information om generiske løsninger Bruger-innovationer: funktionel Producent-innovationer: effektivitet i forhold til kendte behov, baseret på “rig” information om løsningstypen Ligeledes forskel på individuelle brugere hhv producenter A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
59
Morten Kyng 59 Processen Problemløsning ”Trial and error” En læreproces, hvor ”error” ≈ (mulighed for) ”læring” Prototype og Experiment Prototype: relation til færdigt produkt Experiment: omgivelsens relation til brugskontext Disk fra Future labs: ‘unknowability’ of future practice og Experimentation in safe, but as realistic as possible conditions is required A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
60
Morten Kyng 60 Eksperimentelle projekt/problemløsnings-processer Endvidere: Future lab: eksperimentomgivelse ”tæt på” brugsomgivelse Designere/producenter har “rig” information om løsningstypen i hoved (og hænder) Før et future lab, bl.a.: Feltstudier Teknik demoer m.m. A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
61
Morten Kyng 61 Scenes continued … Scene 4: Collecting information for an overview Creation of connections between wearable display and the biomonitors. How does one establish the connection? How does one know the connection is working? What if there are a number of different biomonitors? Are pictures a good way of identifying injured persons? What should happen automatically and what should the doctor (or others) do explicitely? How should data be presented in the overview and for individual patients? A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
62
Morten Kyng 62 Problemløsningsprocessen A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.