Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

The impact of Interactivity on Television Consumption Noter til Lars Holmsgaard Christensens.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "The impact of Interactivity on Television Consumption Noter til Lars Holmsgaard Christensens."— Præsentationens transcript:

1 The impact of Interactivity on Television Consumption Noter til Lars Holmsgaard Christensens

2 Født 1971 Cand.mag. i Kommunikation med mediekommunikation som speciale Ansat på Aalborg Universitet 2000 Ph.D-Stipendiat Forskningsområde: Interaktive medier, Interaktivt medieforbrug Forfatteren Lars Holmgaard Christensen

3 ”a form of television that makes it possible for the viewer to interact with the medium in such a way that he gains control over what to watch, when to watch and how to watch, or directly opens up for active participation in a program” Jagten på en definition af interaktiv TV Jens F Jensen 2001 1

4 Everett M Rogers (1986) definerer graden af interaktivitet med ”push” og ”pull” begreberne: ”PUSH”-medier: Lav grad af interaktivitet. Læn dig tilbage og bliv underholdt. En - vejs information. ”PULL”-medier: Høj grad af interaktivitet. Tag selv, hvad du kan bruge. Jagten på en definition af interaktiv TV 2 (Ifølge Holmgaard de nye medier.) (Ifølge Holmgaard de ’gamle’ medier.)

5 Jagten på en definition af interaktiv TV Bordevijk & Kaam (1986) Information produceret centralt Information produceret af bruger/seer Distribution kontrolleret centralt Distribution kontrolleret af bruger/seer TRANS-MISSION KONSULTATION REGISTRERING KONVERSATION

6 Jagten på en definition af interaktiv TV Jens F. Jensen (1999) Interaktivt TV: teknisk system. ex. Set top box Interaktivt TV: Ikke teknisk system. Analog TV Interaktivt TV-program Ikke Interaktivt TV-program ”UDVIDET” TEXT TV DIGITALT TV/ INTERAKTIVE SERVICES CROSS MEDIA INTERACTIVITY REAKTIV TV

7 Dijk & Vos (inspireret af Jens F Jensen) definerer graden af interaktivitet på TV i forhold til hvor meget eller lidt brugeren bidrager til indhold: Jagten på en definition af interaktiv TV Højeste interaktionsniveau Seer/bruger fællesskab Produktion af egne programmer Bidrage til programmer Kommentere programmer Medvirke i programmer Costumize Video på bestilling Elektronisk programguide Laveste interaktionsniveau

8 Tv’ets publikum ændrer sig fra kun at være aktive meningsfabrikanter til nu at skulle betjene mediet, vælge og deltage mere aktivt i TV oplevelsen. De skal transformere sig fra at være passive til at deltage aktivt (navigere). Brugerne går fra at have analog TV til digitalt TV og fra broadcast til personlige valg Teknologibrugernes rolle 1 2

9 Brugerne gives en imaginær kontrol – de kan deltage, påvirke osv., men kun indenfor de rammer/grænser, som producenten har opsat. Anskaffelsen af ny teknologi involverer også drivkraft til omstilling, da anskaffelsen vil fungere som en umiddelbar valuta til at opbygge social status af husstandens relation til det offentlige liv. Teknologibrugernes rolle 3 4

10 Teknologien kræver, at brugeren sætter sig ind i den. Definerer den. Forbruget af den nye teknologi og dens tilknytning til hjemmet er en måde at definere og placere husstanden og dens medlemmer på i en bredere social kontekst. Teknologibrugernes rolle 5 6

11 Brugere af teknologien opbygger en identitet igennem teknologien. Brugerne har ikke længere kun ét TV i stuen, som tidligere var ramme for et fælles samlingssted. Børn i husstanden køber endda bedre teknologi til sit eget værelse. Teknologibrugernes rolle 7 8

12 Proces, hvor brugeren forsøger at tæmme/husliggøre ’noget’ – fx en ny teknologi, ved at give plads til dette i hjemmet og gøre det meningsfuldt for beboerne i hverdagen. Domestication

13 Moral economy: Det private rum/husholdningen – som en social og kulturel enhed. Fænomener tilskrives betydning udfra de mønstre og livssyn, som allerede eksisterer hos medlemmerne i hjemmet Objective economy: Det offentlige rum/social kontekst. Industri og samfund har indflydelse på, hvad der skaber status. Sætter dagsordenen. Industrien fremkalder behovene. Domestication

14 De 4 faser, der skal tages hensyn til ved anskaffelse af en ny teknologi: Appropriation (tilegnelse): Vil man eje teknologien? Har man råd til teknologien? Objectification (tingsliggøre): Anbringelse af teknologien i hjemmet – hvor? Teknologiens tilstedeværelse udsender sociale symboler – fx kitsch, status, snobberi. Domestication 1 2

15 De 4 faser, der skal tages hensyn til ved anskaffelse af en ny teknologi: Incorporation (optage/inkorporere): Inkorporere teknologien i de daglige rutiner, så teknologien bliver en naturlig del af hverdagen. Conversion (omvendelse/forvandling): Omstille/vænne sig til den nye teknologi og gøre den brugbar og meningsfuld i hverdagen Teknologien bliver uundværlig. De fire faser er ikke skarpt opdelt, men har flydende overgange! Domestication 4 3

16 Tak for opmærksomheden


Download ppt "The impact of Interactivity on Television Consumption Noter til Lars Holmsgaard Christensens."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google