Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMax Kvist Redigeret for ca. et år siden
1
Et eksperiment med digitalt interaktivt TV
2
[også et TV-program for analoge seere]
3
Oversigt Baggrund og projektforløb Fra eksperiment til programserie De interaktive funktioner ROFL på WWW og SMS Brugerundersøgelse
4
Hvad var ROFL? Infotainment: Fakta og quiz Målgruppe: 10-14 årige Juniorudgave af velkendt format 20 udsendelser - Uds 01: 23.01.01 Alle kunne se ROFL –Satellit –Kabel –Antenne
5
Sådan startede det Idé: Sommer 1998 Strategisk udviklingsprojekt –februar 1999 -> december 1999 Eksperiment -> realisérbar plan
6
Mål Parallel broadcasting analogt/digitalt Undersøge muligheder for digital merværdi Opsamle og overføre erfaringer Public service med fremme i feltet
7
Strategi Konkret output –idé + plan for implementering Udgangspunkt i noget velkendt Teknologisk ubesværet målgruppe Format egnet til interaktivitet Enkelthed > forståelse > diskussion > resultat
8
Proces: Fra idé til virkelighed Brainstorm - vilde ideer 4D-realtime-holografi-virtual-community- powerful-end-to-end-solution-tool Indsnævring –tid, økonomi, teknologi Teknik >< indhold
9
Prototyper Hurtigt i gang uden store tekniske investeringer Dummy - Director Brugertest Ny dummy (Iterativ proces)
10
Inspiration Eksempler fra andre lande –Formel 1 fra Frankrig –Wimbledon fra BBC –Lykkehjulet fra TwoWay TV Ikke lige noget, der passede til vores idé...
11
Indholdsmæsige mål Deltage i quiz Deltage i undersøgelser Vælge mellem forskellige videokilder Få ekstra information om emnerne
12
Tekniske begrænsinger Simuleret halvgennemsigtighed Kun 16 farver til grafik Begrænset computerkraft i settop boks Kompliceret at sende direkte Storm-P løsninger
13
Fra eksperiment til programserie DR uden egen digital distribution Nye spillere på markedet Økonomi Synlig strategi internt og eksternt Politik...
14
Implementering 3 platforme -> Satellit, kabel og antenner Analogt og digitalt Flow TV Realiseringen gjorde ROFL til værdifuld erfaringsbase
15
Dilemmaer Bleeding edge Digital merværdi Nyskabende Snæver målgruppe Gammel teknologi Skal fungere analogt Velkendt format Accept fra alle?
16
[digitale seere kunne noget ekstra]
17
Interface Bjælker i top og bund
18
Hvad kan man i ROFL?
23
Digital ROFL
24
Udsendelse 02
25
Mange kokke Koordination - afhængighed Kompliceret signalvej Fleksibilitet?
26
Nyt for redaktionen Nye arbejdsmetoder Digitalt og analogt på samme tid Mange outputs: TV, interface, www -> Kompliceret planlægning Seerne som medspillere -> Feedback og inspiration, magten deles
27
Tamagotchi-TV? ROFL skal nurses Giv ROFL historier Kom på highscore-listen Bliv testpilot
28
ROFL på WWW og SMS Service for seerne Community - Testpiloter Arbejdsredskab for redaktionen - søgbar database SMS notifikation
29
Hvor mange så ROFL analogt? 220.000 seere mod normalt 150.000 i slottet Share: 50+ i gennemsnit (peak: 70%) Rating: 10-13 % i målgruppen Vurdering i kernemålgruppen: 4.0 - 4.3
30
Hvor mange så ROFL digitalt? Ca. 100.000 husstande per 1.4.2001 –TDC 45.000 bokse og Viasat ca. 55.000 bokse –Typisk mænd over 35, høj indtægt, bor alene eller sammen med 1 anden Ca. 25.000 husstande i målgruppen (med børn) –heraf ser mellem 18% og 30% ROFL, når det sendes 4500 - 7500 digitale husstande i målgruppen pr. udsendelse
31
Brugertest - mål Kvalitativt: Digital merværdi? –Observationer/interviews i 4 digitale hjem Kvantitativt: Forholdsvis flere seere? –Gallup undersøgelse; 300 digitale seere Image: Misundelse eller vrede? –Besøg på skoler, ROFL i social kontekst
32
Hvordan blev ROFL modtaget? Undersøgelser: –TV-meter seertal (Gallup) –Kvalitativ undersøgelse (DR medieforskning) –Kvantitativ undersøgelse (Gallup Telesurvey)
33
Populære funktioner 8%13%10%52%11% Læse ekstra informationer Vælge X-cam Vælge mellem 3 vinkler Deltage i quizzer Deltage i afstemninger
34
Hvad sagde de voksne? 70 % af de, der har prøvet de interaktive funktioner, vurderer oplevelsen som ”god” eller ”meget god” Voksne seere vil gerne ”kunne det samme” i forhold til Rene Ord For Pengene ROFL’s share blandt voksne var højere end normalt i slottet
35
Brugerundersøgelse - konklusioner Digitale seere er mere tilfredse end analoge (67 % af 10-15 årige mener, at de digitale funktioner gør udsendelsen bedre eller meget bedre) Det digitale ROFL er en personlig oplevelse Adfærd afhænger af indhold - der vælges efter interesse, køn, relevans De unge er kritiske seere - zapper, hvis de keder sig ROFL ”samler sine egne seere op”
36
Kommer der mere i fremtiden? Digitalt jordbaseret sendenet (antenner) Alle kan modtage digital TV Fælles standard for kabel, satellit og jordbaseret –fordel for forbrugere –fordel for tv-stationer DR vil fortsætte med interaktive ydelser Fælles standarder...
37
Medskyldige Tele Danmark Kabel-TV NSAB - Viasat Agency.com
38
Slut på ROFL…? Bo Kousgaard [bkp@dr.dk] Kristian Stokholm [kris@dr.dk]
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.