Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medier i dag - historie og tendenser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medier i dag - historie og tendenser"— Præsentationens transcript:

1 Medier i dag - historie og tendenser
AT

2 Mediehistorie – meget store træk
Fra mundtlig kultur til skriftlig kultur. Eksempler Fra skriftlighed til blandingsformer og tværmedialitet. Eksempler Fra ”Mediet er budskabet” til ”Mediet er underlagt budskabet”. Eksempel + næste slide Fra brug af internet til informationssøgning, mails og billetnet til brug af internet til social aktivitet. Se følgende

3 Udviklingen… Hvad man kan gøre med medier vigtigere end hvad de er…
Avis TV Web Mobile Tværmedie Information Interaktion Kommunikation Information og ny viden (hjemmesider, wikipedia) Underholdning (spil, musik, film) Socialitet og udtryk (chat, forum, blogs, podcast)

4 Medier og mediebrug i dag
Internettet er en legeplads for kreative sjæle (Blogs, Wikipedia, forum, Second Life, podcast) Mobiltelefoner som livets omdrejningspunkt (Video, services, betaling, net, kamera) Computerspils muligheder og farer (underholdning, afhængighed og edutainment) Den store smeltedigel (tværmedialitet mellem tv, net, mobil)

5 Unges medieforbrug generelt
- en samfundsvidenskabelig vinkel

6 Unges mediebrug Minutters brug pr. dag

7 Medier unge vil savne mest
Antal % af brugere

8 Medier unge vil savne mest
Ved ikke 4% Foretrækker Internet 63% fjernsyn 33% Fjernsynet i forhold til Internettet ”Måske er det lettere at bruge, men når man er erfaren er det sjovere at bruge internettet. Altså på fjernsynet kommer der bare sådan en lang strimmel, man kan ikke selv bestemme, hvad det er. På Internettet kan du selv bestemme, hvad der skal være på siden.” Christopher 11 år

9 Unges computerbrug

10 Unges internetbrug

11 Bevidsthedsdannelse, identitet, adfærd
Chat, surfing og Second Life, spil mv. er i stigende grad kendetegnet ved: Brugeren i centrum: Jeg kan styre og vælge, hvad jeg vil og har lyst til Understøtter uformelle vidensnetværk: Jeg kan spørge alle på nettet om hjælp, og indgå i netværk, som giver mig ekspertviden (kritik) Brugeren skal sætte sig ind i systemer: Det kræver en høj evne at sætte sig ind og navigere i Second Lift, MySpace mv., og også de utallige hjemmesider har højt kompleksitetsniveau Social aktivitet: Jeg kan møde andre ligesindede eller ikke så ligesindede uden den store risiko for mig selv I uddannelsessystemet bruges computeren i dag som redskab. Mere avanceret brug med undervisningsprogrammer, edutainment eller udtryksformer er begrænset.

12 Internettets socialitet
Blogs Chat Forum Dating Wikipedia SecondLife MySpace YouTube World of Warcraft En legeplads for kreative sjæle? En farlig tendens til uklare grænser mellem fiktion og virkelighed? En virkeliggørelse af visionen om fri og ubegrænset adgang til information? En drøm for demokratiet? Et sted for nørder og socialt inkompetente? En god forretning? Vi ser på nogle eksempler…

13 Information ikke nok Uafhængighedskrig foregår stadig på nettet – open source, brugergeneret indhold og enkel teknologi til at udtrykke sig… Ex.: | Wikipedia – open source information Archive.org – alt fra fortiden Rundfunk - ungdomsprogram Boogie - musikprogram

14 Underholdning stadig populært
Downloads af alt og hvad som helst – lovligt eller ej… (som regel ikke lovligt) Itunes - music Kazaa – download alt Kazaa – downloads

15 Brugerne på banen – fora
Forums også meget simple – i stigende omfang noget som almindelige bruger også får mulighed for at sætte op. | Forum phpBB – lav dit eget Forum Daily rush

16 Brugerne på banen – blogs
Blog er en slags online dagbog som er nemt tilgængeligt for alle brugere. Den bruges af et utal af mennesker til at dele tanker om alt man kan forestille sig. Ex. | Unges liv - blog Opret en blog Blogger - dagbog

17 Brugerne på banen – chat
Chat uendeligt simpelt – du logger ind og kan tale med andre som er logget ind – igennem tiderne blevet mere virtuelle verdener. Tit som del af sites f.eks. dating.dk elle scor.dk Anonymt, sikkert, socialt… | Habbo chat Højhuset chat

18 Brugerne på banen – sikker chat
Nysgerrigheden sejrer over fornuften…

19 Brugerne på banen - podcast
Podcast skubber indhold til brugernes ipod ved at du abonnere på et givent program som du så kan høre når du vil. Gør det også meget nemt for den enkelte bruger at skabe egne ’radioshows’. Podcast Yahoo Podcast Itunes

20 Kommunikative blandingsformer
Tværmedialitet Kommunikative blandingsformer

21 Medie hub Vi ser i stigende grad at alle medierne bruges sammen. Boogie og Rundfunk har TV, internet og mobiltelefoner – giver interaktion og kommunikation. TV kan give den samlede referenceramme – internettet mulighed for at interagere med andre og få mere specifik information, mens mobiltelefon er personlig og altid er ved hånden | Rundfunk – på tværs (TV2) Boogie – på tværs (DR)

22 Medierne smelter mere sammen…
Spillene griber om sig og går på tværs af medier og bruger adskillige forskellige virkemidler. Med dette vil vi også se nye ugennemskuelige marketingsforsøg – et eksempel på fremtiden er A.I. Community to solve puzzle The movie A.I

23 Fra Pokemon til Matrix Pokemon: Film, tegneserie, spil, tv, merchandise – bare et brand! Matrix: Film, tegneserie, onlinespil, spil – enkelte medier vikles ind i hinanden Vis film Matrix tegneserie Onlinespil Matrix

24 Denne pp er i lavet til AT1.4.på ÅSG
på grundlag Unge og medier af Ph.d., Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Seriousgames.dk 20 Oktober 2005, Vejle Den originale pp finder du på nettet JY


Download ppt "Medier i dag - historie og tendenser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google