Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Markedsanalyse Food Service 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Markedsanalyse Food Service 2014."— Præsentationens transcript:

1 Markedsanalyse Food Service 2014

2 Indhold Formål, metode og fordeling Side 3
1 Formål, metode og fordeling Side 3 2 Opsummering af nøgleresultater Side 6 3 Brug af produkttypen Side 8 4 Producenterne Side 13 5 Inspiration og indkøb Side 18 6 Konklusion Side 28

3 Formål, metode og fordeling
1 Formål, metode og fordeling I dette afsnit redegøres for formålet med analysen samt den anvendte metode og fordelingen af interview på respondenttyper.

4 Formål, metode og fordeling
1 Formål, metode og fordeling Formål Virksomh eden ønsker en afdæknin g af tilfredshe den med produkter ne, hvor ofte produkter ne anvendes , vigtighed en af udvalgte parametr e ved indkøb, samt hvor der søges inspiratio n på food service- markedet. Metode Der blev gennemført 300 telefon- og internetinterview med tilfældigt udvalgte indkøbsansvarlige i kantiner, storkøkkener, hotel/konferencentre, restauranter og fast food. Interviewene blev gennemført i uge xx-xx 2014.

5 Formål, metode og fordeling
1 Formål, metode og fordeling Segment Andel af interview Kantine 22% Storkøkken 19% Hotel/konference 20% Restaurant Fast food Geografi Andel af interview Øst (Sjælland/Øerne) 48% Vest (Jylland/Fyn) 52% Hovedleverandør Andel af interview Dansk Cater 50% Dagrofa 20% Hørkram 18% Metro 1% Inco 3% Andre 8% Måltider / uge Andel af interview Under 200 21% 26% 29% 1000 og derover 24%

6 Opsummering af nøgleresultater
2 Opsummering af nøgleresultater I dette afsnit vises nogle af de vigtigste resultater af analysen.

7 Opsummering af nøgleresultater 23% 44% 22% 35% Messer ”Let at anvende”
anvender aldrig produkttypen 44% af de, som anvender produkttypen, har Konkurrent 1 som primær leverandør 22% synes Din virksomhed alt i alt har størst forståelse for deres behov 35% søger inspiration i fagblade Messer er det markedsføringstiltag fra producenter af fødevarer, der giver størst værdi ”Let at anvende” vil være den vigtigste parameter ved indkøb af fødevarer om 6 måneder

8 3 Brug af produkttypen I dette afsnit redegøres bl.a. for, hvor ofte respondenterne anvender produkttypen samt hvilken pakkestørrelse, de foretrækker.

9 Hvor ofte anvender du produkttypen i køkkenet?
3 Brug af produkttypen: Hvor ofte anvender du produkttypen i køkkenet? Der er ikke signifikant forskel på Øst og Vest eller på hvor mange måltider, der produceres ugentligt.

10 Hvad skulle der til, for at du vil anvende produkttypen i køkkenet?
3 Brug af produkttypen: Hvad skulle der til, for at du vil anvende produkttypen i køkkenet? Her svarede de respondenter, som ikke anvender produkttypen.

11 Hvilken pakkestørrelse foretrækker du til produkttypen?
3 Brug af produkttypen: Hvilken pakkestørrelse foretrækker du til produkttypen? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen.

12 Har du forslag til nye produkter?
3 Brug af produkttypen: Har du forslag til nye produkter? I alt var der 95 svar. Mere grønt/urter/krydderi i (35) Fedtfattig (13) Økologi (9) Vegetar (8) Fjerkræ (8) Uden svinekød (7) Skærefast (6) Glutenfri (5) Nøglehulsmærket (4)

13 4 Producenterne I dette afsnit redegøres bl.a. for, hvem respondenterne primært anvender, og om producenterne anses for at være kundeorienterede.

14 Hvem er din primære leverandør af produkttypen?
4 Producenterne: Hvem er din primære leverandør af produkttypen? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen.

15 4 Producenterne: Hvor tilfreds er du med kvaliteten af produkterne fra din primære leverandør? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen. Meget tilfreds Tilfreds Neutral Utilfreds Meget utilfreds Ved ikke Konkurrent 1 44% 52% 4% 0% Din virksomhed 34% 61% 5%

16 4 Producenterne: Hvor tilfreds er du med bredden i sortimentet fra din primære leverandør? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen. Meget tilfreds Tilfreds Neutral Utilfreds Meget utilfreds Ved ikke Konkurrent 1 22% 60% 15% 0% 3% Din virksomhed 50% 23% 12%

17 4 Producenterne: Hvilken producent af produkttypen synes du alt i alt har størst forståelse for dine behov? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen.

18 5 Inspiration og indkøb I dette afsnit redegøres for, hvor respondenterne søger inspiration, samt hvad der vil være vigtigt for dem ved indkøb af fødevarer om 6 måneder.

19 Inspiration og indkøb:
5 Inspiration og indkøb: Hvor søger du inspiration til dit daglige arbejde med menuer og andet i køkkenet? Respondenterne kunne vælge flere svar.

20 Inspiration og indkøb :
5 Inspiration og indkøb : Hvilke markedsførings- og informationstiltag fra producenter af fødevarer giver størst værdi for dig? I alt var der 238 svar. Messer (79) Fagblade (63) Konsulentkontakt (28) Nyhedsbreve/brochurer (19) Tilbudsaviser/tilbudsmails (13) Vareprøver/smagsprøver (13) Opskrifter (10) Reklamer (6) Andet (7)

21 Inspiration og indkøb:
5 Inspiration og indkøb: Hvilken grossist dækker bedst dine behov ved indkøb af produkttypen? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen.

22 Inspiration og indkøb:
5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Pris Meget vigtig Vigtig Hverken/ eller Mindre vigtig Slet ikke vigtig Ved ikke Alle 58% 20% 17% 2% 1% Kantine 56% 21% 16% 4% Storkøkken 62% 0% Hotel/konf. 60% 3% Restaurant 50% 18% 6% Fast food 61% 22%

23 Inspiration og indkøb:
5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Økologi Meget vigtig Vigtig Hverken/ eller Mindre vigtig Slet ikke vigtig Ved ikke Alle 58% 20% 17% 2% 1% Kantine 56% 21% 16% 4% Storkøkken 62% 0% Hotel/konf. 60% 3% Restaurant 50% 18% 6% Fast food 61% 22%

24 Inspiration og indkøb:
5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Bæredygtighed Meget vigtig Vigtig Hverken/ eller Mindre vigtig Slet ikke vigtig Ved ikke Alle 58% 20% 17% 2% 1% Kantine 56% 21% 16% 4% Storkøkken 62% 0% Hotel/konf. 60% 3% Restaurant 50% 18% 6% Fast food 61% 22%

25 Inspiration og indkøb:
5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Lokale produkter Meget vigtig Vigtig Hverken/ eller Mindre vigtig Slet ikke vigtig Ved ikke Alle 58% 20% 17% 2% 1% Kantine 56% 21% 16% 4% Storkøkken 62% 0% Hotel/konf. 60% 3% Restaurant 50% 18% 6% Fast food 61% 22%

26 Inspiration og indkøb:
5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Let at anvende Meget vigtig Vigtig Hverken/ eller Mindre vigtig Slet ikke vigtig Ved ikke Alle 58% 20% 17% 2% 1% Kantine 56% 21% 16% 4% Storkøkken 62% 0% Hotel/konf. 60% 3% Restaurant 50% 18% 6% Fast food 61% 22%

27 Inspiration og indkøb:
5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Gennemsnit Pris Økologi Bæredygtighed Lokale produkter Let at anvende Alle 4,02 3,44 3,12 3,50 4,14 Kantine 3,99 3,61 3,22 4,18 Storkøkken 4,21 3,88 3,00 3,33 4,25 Hotel/konf. 3,96 3,15 3,52 3,89 Restaurant 3,76 3,66 3,54 3,91 3,42 Fast food 4,07 3,02 2,43 2,70 4,00 Tabellen viser gennemsnitsscoren for de enkelte parametre på en skala fra 1-5, hvor 1 = Slet ikke vigtig, og 5 = Meget vigtig.

28 6 Konklusion I dette afsnit sammenfattes resultaterne af analysen.

29 7 Konklusion Storkøkkener anvender oftest produkttypen, mens fast food er de mindst hyppige brugere. Din virksomhed halter en del efter Konkurrent 1 og Konkurrent 2 på spørgsmålet om, hvem der er den hyppigst anvendte leverandør. Det er også lidt skuffende, at Din virksomhed scorer lavere på produktkvalitet end Konkurrent 1. Til gengæld er tilfredsheden med bredden i sortimentet bedre end forventet, da et bredt sortiment ikke er højt prioriteret i Din virksomheds strategi. Det er også positivt, at hver femte angiver Din virksomhed som den producent, der alt i alt er bedst til at forstå markedets behov. Lidt overraskende angiver respondenterne ”Let at anvende” som den vigtigste parameter ved indkøb af fødevarer om 6 måneder – Pris er nummer to.

30 4B Research A/S, Nytorv 11, 4. sal, 9000 Aalborg
Telefon , Fax


Download ppt "Markedsanalyse Food Service 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google