Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSara Dideriksen Redigeret for ca. et år siden
1
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense Kommune meca@odense.dkmeca@odense.dk Tlf.: 6551 3516
2
2 Oplæggets indhold NOMO-projektet Resultater Implementering i daglig praksis Fortsat udvikling af praksis
3
3 NOMO-projektet Samarbejdsprojekt ml. Odense Kommune og Socialstyrelsen i DK samt Norge og Finland Effektevaluering af elscootere og elkørestole: mobilitets-relateret deltagelse hjælp til mobilitet i forskellige omgivelser brugertilfredshed med hjælpemiddelformidlingen brugertilfredshed med elscooter eller elkørestol
4
4 Resultater - deltagelsesfrekvens
5
5 Resultater – frekvens - lethed
6
6 Resultater – behov for hjælp
7
7 Resultater – tilfredshed m. formidling
8
8 Resultat – tilfredshed m. hjælpemiddel
9
Resultater - betydning 9
10
Frihed ”Betyder alt – frihed og livskvalitet” ”Betyder at jeg kan klare mig selv i min hverdag, og at jeg kan deltage i alt, hvad familien laver. Nu suser jeg med alle vegne” ”Jeg kan det hele, synes jeg lige pludselig. Jeg har taget mig selv i at nynne - den bringer glæde” 10
11
Resultater - betydning Social kontakt ”Jeg har fået mere overskud – endda til at tale med folk” ”Jeg kommer ud af røret. Jeg kommer ud og møder andre mennesker” 11
12
Resultater - betydning Uafhængighed ”Jeg kan bruge den, når jeg vil. Jeg er uafhængig af andre” ”Den har så meget betydning for mig. Jeg er glad for, at jeg ikke skal bede folk om alting” 12
13
Implementering i daglig praksis Interviewguide - til udredning af behov for mobilitetshjælpemiddel 13
14
Interviewguide Pilottesterfaringer Interviewguiden er god fordi borgeren kommer i centrum, hvilket er essentielt i forhold til rehabiliteringstanken Vi tager udgangspunkt i, hvad der er vigtigt for borgeren og hvilken betydning og forskel det vil gøre. Guiden er en hjælp for terapeuten til at huske alle de forskellige kørselsbehov, der kan være, så vi får afdækket borgerens aktivitetsproblematikker bedst muligt 14
15
Interviewguide Begrundelse for ansøgning Hvad vil du gerne af sted til? Hvordan kommer du derhen i dag? Hvad er vigtigst for dig iht. dit kørselsbehov (f.eks. selvstændighed, frihed, social kontakt)? Har dine behov ændret sig den senere tid? Hvilken betydning tror du (det ansøgte hjælpemiddel) vil kunne få for dig? 15
16
Interviewguide Aktiviteter Hvor ofte udfører du følgende aktiviteter, og hvor meget hjælp har du evt. brug for hertil?: Kører/går tur Køber dagligvarer Shoppeture hvor du køber andre ting end dagligvarer Tager på posthuset Etc. 16
17
Interviewguide Tilgængelighed Andre transportmuligheder Bus, bil, kørselsordning Gangevne Hvordan har du det, når du går? Køretræning Føler du dig umiddelbart tryg ved at færdes i trafikken? 17
18
Fortolkning af væsentlighed Bedre skøn fx ved at: betydning fremhæves social kontakt vægtes i højere grad kørselsbehov udredes grundigere – borger hjælpes til at formulere aktivitetsbehov med konkrete aktivitetsforslag 18
19
Afprøvninger Flere og grundigere afprøvninger end tidligere, da flere udtrykte usikkerhed ved at færdes Også ved § 113 stk. 3 bevillinger – utilfredshed med oplæring af forhandler Altid 4 forskellige elscootere på depot, udelukkende til afprøvninger 19
20
Fortsat udvikling af praksis Kør Godt – metoden Standardiseret redskab til at foretage køretest I gang med at udvikle et supplement til Kør Godt – test i trafikken ud fra norsk materiale Implementering af træningsdel fra Kør Godt iht. elkørestole 20
21
Konklusion Effektstudier er med til at højne kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen Behov for flere studier så vi ved, hvad som har effekt og dermed afhjælper borgernes aktivitetsproblemer bedst muligt. 21
22
Tak for opmærksomheden 22
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.