Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afElla Christoffersen Redigeret for ca. et år siden
1
Folkeskolereform pr. 1. aug. 2014
2
Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage en ungdomsuddannelse •Øget trivsel og glæde ved at gå i skole
3
Overordnede mål •Alle børn skal udfordres og blive så dygtige, de kan •De unge skal fagligt kunne det samme i 8. kl. som de før kunne i 9.kl. •Betydningen af social baggrund skal mindskes
4
Midler til at nå målet Minimumstimetal for skoledagens længde: 30 timer i bh.kl. – 3. kl. 33 timer i 4. -6. kl. 35 timer i 7. -9. kl. Hele skoledagen er undervisning !
5
Midler til at nå målet •Flere fagopdelte timer – obligatorisk årligt timetal for alle kommuner •Understøttende undervisning 5 – 8 timer pr. uge •Bevægelse og motion 45 min. dagligt
6
Styrkelse af fagene •Flere timer i dansk og matematik fra 4. -9. kl. •Engelsk fra 1. kl. og tysk/fransk fra 5. kl. •Flere timer i natur/teknik i 2. og 4. kl. •Flere timer i musik i 1. og 5. kl. •Flere timer i håndværk og design i 4. kl. •Obligatorisk valgfag 7.-9. kl.
7
Fokusområder •Elevernes uddannelsesparathed skal styrkes •Afgangsprøverne skal have betydning for optagelse på ungdomsuddannelserne •Alle skal have min. 2 i dansk og matematik
8
Fagopdelt undervisning •Lærerne har undervisningskompetencen •Pædagoger kan supplere lærerne •Lærerne skal sikre sammenhæng mellem fagopdelt og understøttende undervisning •De faglige mål skal indfris
9
Understøttende undervisning •Både lærere og pædagoger kan varetage understøttende timer •Syddjurs’ budget forudsætter 80% pæd. og 20% lærere i understøttende undervisning •De faglige mål skal indfris !
10
Nye roller •Lærere er koordinatorer mellem fagopdelt og understøttende undervisning •Lærerne sikrer sammenhæng mellem fagopdelt og understøttende undervisning •Pædagoger i alle klasser og alle klassetrin
11
Skolebestyrelsens opgaver Fastlægge principper, om f.eks. skoledagens organisering valgfagsudbud samarbejdet mellem skole og hjem lejrskoler, fællesarr. m.m. inddragelse af andre aktører i skoledagen
12
En uge i indskolingen(2.klasse) •10 dansklektionerDerudover: •1 engelsklektion •1 kristendomslektion- pauser, ca. 5 timer •5 matematiklektioner- lektiehjælp, 2 timer •2 natur/tekniklektioner- understøttende uv., godt 4 timer •2 idrætslektioner (170 timer om året, herunder •2 musiklektioner måske bevægelse) •2 billedkunstlektioner
13
En uge på mellemtrinnet (5.kl) •7 dansklektionerDerudover: •3 engelsklektioner •1 tysklektion- pauser, ca. 5 timer •2 historielektioner- lektiehjælp, 3 timer •1 kristendomslektion- understøttende uv., knap 2 timer •5 matematiklektioner (70 timer om året, herunder •2 natur/tekniklektioner måske bevægelse) •3 idrætslektioner •2 musiklektioner •1 billedkunstlektion •4 håndværk/designlektioner
14
En uge i overbygningen (8.kl.) •7 dansklektioner2 idrætslektioner •3 engelsklektioner2 valgfagslektioner •3 tysklektioner •2 historielektionerDerudover: •1 kristendomslektion •2 samfundsfagslektioner- pauser, ca. 5 timer •5 matematiklektioner- lektiehjælp, 2 timer •1 geografilektion- understøttende uv. 4 timer •2 biologilektioner (herunder måske bevægelse) •2 fysiklektioner
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.