Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Folkeskolereform pr. 1. aug. 2014. Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Folkeskolereform pr. 1. aug. 2014. Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder."— Præsentationens transcript:

1 Folkeskolereform pr. 1. aug. 2014

2 Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage en ungdomsuddannelse •Øget trivsel og glæde ved at gå i skole

3 Overordnede mål •Alle børn skal udfordres og blive så dygtige, de kan •De unge skal fagligt kunne det samme i 8. kl. som de før kunne i 9.kl. •Betydningen af social baggrund skal mindskes

4 Midler til at nå målet Minimumstimetal for skoledagens længde:  30 timer i bh.kl. – 3. kl.  33 timer i 4. -6. kl.  35 timer i 7. -9. kl. Hele skoledagen er undervisning !

5 Midler til at nå målet •Flere fagopdelte timer – obligatorisk årligt timetal for alle kommuner •Understøttende undervisning 5 – 8 timer pr. uge •Bevægelse og motion 45 min. dagligt

6 Styrkelse af fagene •Flere timer i dansk og matematik fra 4. -9. kl. •Engelsk fra 1. kl. og tysk/fransk fra 5. kl. •Flere timer i natur/teknik i 2. og 4. kl. •Flere timer i musik i 1. og 5. kl. •Flere timer i håndværk og design i 4. kl. •Obligatorisk valgfag 7.-9. kl.

7 Fokusområder •Elevernes uddannelsesparathed skal styrkes •Afgangsprøverne skal have betydning for optagelse på ungdomsuddannelserne •Alle skal have min. 2 i dansk og matematik

8 Fagopdelt undervisning •Lærerne har undervisningskompetencen •Pædagoger kan supplere lærerne •Lærerne skal sikre sammenhæng mellem fagopdelt og understøttende undervisning •De faglige mål skal indfris

9 Understøttende undervisning •Både lærere og pædagoger kan varetage understøttende timer •Syddjurs’ budget forudsætter 80% pæd. og 20% lærere i understøttende undervisning •De faglige mål skal indfris !

10 Nye roller •Lærere er koordinatorer mellem fagopdelt og understøttende undervisning •Lærerne sikrer sammenhæng mellem fagopdelt og understøttende undervisning •Pædagoger i alle klasser og alle klassetrin

11 Skolebestyrelsens opgaver Fastlægge principper, om f.eks.  skoledagens organisering  valgfagsudbud  samarbejdet mellem skole og hjem  lejrskoler, fællesarr. m.m.  inddragelse af andre aktører i skoledagen

12 En uge i indskolingen(2.klasse) •10 dansklektionerDerudover: •1 engelsklektion •1 kristendomslektion- pauser, ca. 5 timer •5 matematiklektioner- lektiehjælp, 2 timer •2 natur/tekniklektioner- understøttende uv., godt 4 timer •2 idrætslektioner (170 timer om året, herunder •2 musiklektioner måske bevægelse) •2 billedkunstlektioner

13 En uge på mellemtrinnet (5.kl) •7 dansklektionerDerudover: •3 engelsklektioner •1 tysklektion- pauser, ca. 5 timer •2 historielektioner- lektiehjælp, 3 timer •1 kristendomslektion- understøttende uv., knap 2 timer •5 matematiklektioner (70 timer om året, herunder •2 natur/tekniklektioner måske bevægelse) •3 idrætslektioner •2 musiklektioner •1 billedkunstlektion •4 håndværk/designlektioner

14 En uge i overbygningen (8.kl.) •7 dansklektioner2 idrætslektioner •3 engelsklektioner2 valgfagslektioner •3 tysklektioner •2 historielektionerDerudover: •1 kristendomslektion •2 samfundsfagslektioner- pauser, ca. 5 timer •5 matematiklektioner- lektiehjælp, 2 timer •1 geografilektion- understøttende uv. 4 timer •2 biologilektioner (herunder måske bevægelse) •2 fysiklektioner


Download ppt "Folkeskolereform pr. 1. aug. 2014. Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google