Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPeder Justesen Redigeret for ca. et år siden
1
Læring i det hyperkomplekse samfund - museumsdidaktiske overvejelser
3
Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
4
Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens”
5
Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens”
Kompleksitet
6
Usikkerhed på egenkompleksitet: “Autokontingens”
Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens” Kompleksitet
7
Usikkerhed på egenkompleksitet: “Autokontingens”
Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens” Hyperkompleksitet
8
Afsender Modtager Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
9
Afsender Modtager Tradition Deocentrisme Antropocentrisme
Polycentrisme
10
Afsender Modtager Tradition Forklaring Deocentrisme Antropocentrisme
Polycentrisme
11
Afsender Modtager Tradition Forklaring Fortolkning Deocentrisme
Antropocentrisme Polycentrisme
12
Videnstraditioner Afsender Autoritet Modtager Tradition Forklaring
Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
13
Videnstraditioner Afsender Autoritet Ekspert Modtager Tradition
Forklaring Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
14
Fortolkningsbidrager
Afsender Videnstraditioner Autoritet Ekspert Fortolkningsbidrager Modtager Tradition Forklaring Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
15
Læring
16
Læring Læringstyper Kvalificering, dvs. tilegnelse af færdigheder og kundskaber Socialisering, dvs. at blive del af en større sammenhæng Subjektivering, dvs. at træde frem som en unik person, institution eller virksomhed
17
Læring Læringstyper Kvalificering, dvs. tilegnelse af færdigheder og kundskaber Socialisering, dvs. at blive del af en større sammenhæng Subjektivering, dvs. at træde frem som en unik person, institution eller virksomhed Læringsstimulering Enhver form for ydre påvirkning, der kvalificerer, socialiserer og/eller subjektiverer
18
Læring Læringstyper Kvalificering, dvs. tilegnelse af færdigheder og kundskaber Socialisering, dvs. at blive del af en større sammenhæng Subjektivering, dvs. at træde frem som en unik person, institution eller virksomhed Læringsstimulering Enhver form for ydre påvirkning, der kvalificerer, socialiserer og/eller subjektiverer Læringsformer Kumulativ Assimilativ Akkomodativ
19
Læringsformer
21
1. ordens læring: y = tx
22
1. ordens læring: y = tx
23
2. ordens læring: y = tx2
24
2. ordens læring: y = tx2
25
2. ordens læring: y = tx2
26
3. ordens læring: y = x3 + tx
27
3. ordens læring: y = x3 + tx
28
3. ordens læring: y = x3 + tx
29
3. ordens læring: y = x3 + tx
30
4. ordens læring: Forandring af læringstopologi
31
Læringsformer Bemærk, at man i brugen af disse videns- og læringsformer skal tage hensyn til alders- og uddannelsestrin, jvf. f.eks. Steen Beck og Birgitte Gottlieb (Elev/Student - en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence. DIG, SDU 2002) som advarer mod en for ”optimistisk” anvendelse af 3. ordens læring i f.eks. gymnasiet, hvor man måske skal give eleverne lov til at ”smage” på det, men ikke skal tro at det kan praktiseres fuldt ud. Altså: Det skal introduceres som et redskab til strukturel kobling med den videregående uddannelse, men ikke som an aktivitet i egen ret (s. 73). Se også Søren Nymark: ”Læring, forandring og organisation - et kritisk perspektiv”, in: Allan Christensen et al. (red.): Den lærende organisations begreber og praksis. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg Her bruger Søren Nymark 1., 2. og 3. ordens læring på den lærende organisation. Dette ”appliceres” på en folkeskolesammenhæng af Mai-Britt Herløv Petersen: ”Når skoleledernetværk gør en forskel i skoleudviklingen”, in: Dialog om efteruddannelsen, Kroghs Forlag, 2000.
32
”Det er en edderkop” - kumulativ
33
”Det er en edderkop” - kumulativ ”Jeg er en kænguru” - assimilativ
34
”Det er en edderkop” - kumulativ ”Jeg er en kænguru” - assimilativ ”Hvordan gør man her?” - akkomodativ
35
Kommunikationsmodel
36
Kommunikation som transfer
Subjekt Subjekt In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). ”Let” ”Svært” Vidensobjekt
37
Kommunikation som transfer
Subjekt Subjekt ”Formidling” In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). ”Let” ”Svært” – gøres let Vidensobjekt
38
Kommunikation som ”reframing”
Omverden Subjekt In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). Vidensobjekt
39
Kommunikation som ”reframing”
Omverden Subjekt Forstyrrelse In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). Framing - reframing Vidensobjekt
40
Vidensformer
45
Vidensformer
46
Viden i det hyperkomplekse samfund
47
Viden i det hyperkomplekse samfund
48
Viden i det hyperkomplekse samfund
49
Viden i det hyperkomplekse samfund
Viden, de kender (men vil have mere af)
50
Viden i det hyperkomplekse samfund
Viden, de kender (men vil have mere af) Viden der nytter
51
Viden i det hyperkomplekse samfund
Viden, de kender (men vil have mere af) Viden der nytter Viden der genfortolkes
52
Viden i det hyperkomplekse samfund
Viden, de kender (men vil have mere af) Viden der nytter Viden der genfortolkes Videnskulturen (den materielle og institution)
53
Objekts- og vidensformer
54
Kundskabs- og færdighedsaspekter
55
Kundskabs- og færdighedsaspekter
Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Historie (fortid) Historie (fortid) Æstetik (fremtid) Materialitet (teknik/natur)
56
Kundskabs- og færdighedsaspekter
Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Historie (fortid) Historie (fortid) Æstetik (fremtid) Materialitet (teknik/natur)
57
Museumsfagets genstands-, lærings- og videnspyramide
Kultur Kreativitet Kompetencer Færdigheder Socialitet Æstetik Historie Materialitet
58
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet
59
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse
60
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden
61
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære”
62
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring
63
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer
64
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer Museumsfagets kundskabsaspekter
65
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer Museumsfagets kundskabsaspekter Kundskabspyramiden: En museumsdidaktik?
66
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer Museumsfagets kundskabsaspekter Kundskabspyramiden: En museumsdidaktik? Fra snævert til bredt kommunikations-, lærings- og vidensbegreb
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.