Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Uddannelse i katalogisering: hvad kræver det? Marianne Lykke Nielsen Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Uddannelse i katalogisering: hvad kræver det? Marianne Lykke Nielsen Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole,"— Præsentationens transcript:

1 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Uddannelse i katalogisering: hvad kræver det? Marianne Lykke Nielsen Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole, Aalborg Fabita temadag Hvad kommer efter de tekniske afdelinger? 13. juni 2007

2 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Outline • Hvad er katalogisering • Hvordan bruges katalogisering • Hvilke viden kræver det at kunne katalogisere • Hvordan uddanner DB informationsspecialister i katalogisering

3 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Vidensorganisation Vidensorganisation i snæver forstand er processerne at skabe dokumentrepræsentationer: katalogisering, klassifikation, indeksering, metadata, der skal optimere genfindingen af dokumenter eller information. Vidensorganisation i bred forstand er den intellektuelle arbejdsdeling i samfundet, videnskabernes sociale og kognitive organisation, arbejdsdelingen mellem forskellige medier og informationssystemer, domæner, fagsprog, og forskellige teoretiske strømninger. (Hjørland, 1995, 435)

4 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

5 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

6 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

7 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

8 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

9 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

10 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

11 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

12 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

13 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

14 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

15 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007

16 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Vidensorganisation Vidensorganisation kræver viden om Kontekst, domæne og brugereInformationsressourcer IT teknologiSystemudvikling Metoder: • Indeksering • Klassifikation • Kategorisering • Katalogisering • Emneindeksering • Metadata tagging • Social tagging • Effekt af aboutness, kontrol, specificitet, ekshaustivitet Værktøjer: • Metadata og bibliografiske data • Emneordslister • Tesauri og ontologi • Klassifikationssystemer • Taksonomier og folksonomier • Journalplaner • Formater • Indekseringsretningslinier • Indekseringsalgoritmer

17 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Bacheloruddannelsen - vidensorganisation Katalogisering Emneindeksering Systemudvikling Domæneviden: børn, musik, sundhed, teknik, m.v. Den brugerskabte web Digital biblioteker Interaktiv brugeradfærd Virksomhedsportaler

18 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Kandidatuddannelsen - Vidensorganisation Følgende moduler har særlig vægt på vidensorganisation: • Vidensorganisation • Systemer til viden- og dokumentstyring • Informationsformidlingsteori

19 Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Opsamling •Vidensorganisation i snæver betydning består af en række metoder og værktøjer •Og en informationsspecialist skal kende dette sæt af metoder og værktøjer •Indekserings- og søgesystemer sammensættes i forhold til den kontekst og det domæne, som de skal opererer i: informationstyper, medier, IT teknologi, brugerbehov, brugeradfærd, ressourcer, samarbejdspartnere, m.v. •Og en informationsspecialist skal kunne aflæse og forstå domæner og kontekst For at kunne udvikle, vurdere og anvende vidensorganisationssystemer


Download ppt "Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Uddannelse i katalogisering: hvad kræver det? Marianne Lykke Nielsen Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google