Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING"— Præsentationens transcript:

1 Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Kære kursister Tak for sidst. Hermed de aftalte slides. Jeg har fjernet de fleste billeder, så de er lidt kedelige. Venlige hilsner Lena Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING November Lena Bülow-Olsen

2 Funktionel læsefærdighed
Eleverne kan: forstå anvende reflektere over engagere sig i skrevne tekster, de møder i hverdag ……nå sine mål, udvikle sin viden og sit potentiale og deltage aktivt i samfundslivet

3 Fire forståelsesniveauer ifølge PIRLS
at fokusere på og genfinde informationer og centrale ideer udtrykt direkte i teksten at drage enkelte følgeslutninger ud fra det læste at fortolke og integrere centrale ideer og informationer præsenteret i teksten at undersøge og vurdere indholdet, sproget og de tekstlige elementer PIRLS fra pressemøde

4 Læsning og læseforståelse
Læseforståelsesstrategier Metabevidsthed Viden om sprog: - syntaks - semantik - pragmatik Viden om verden Læsemotivation Den centrale meningsskabende funktion Viden om tekster Hukommelse for tekst Ordkendskab - Ordbilleder - Ordforråd Grafem-fonem kendskab Kognitive evner L.Ehri & Bråten

5 LÆSEUNDERVISNING Mestringsmål Balanceret læseundervisning
Klasseledelse - læringsledelse Læreren som rollemodel Direkte undervisning Forventning om indsats Moderat udfordrende opgaver Mestringsmål Læring i social sammenhæng

6 Læsning implementeret i alle fag
Trefasede læsepædagogik Før – under - efter Læseformål Læsemåder, læseteknikker Læseforståelsesstrategier Ordkendskab Faglig skrivning Metakognitiv viden – mål & evaluering * * * * * * * * Fagenes struktur og sprog

7 Systematisk og med lærerinstruktion
Læsning og skrivning - mere end teknik og færdigheder NNP anbefaler – undervisning i læsestrategier: Systematisk og med lærerinstruktion Direkte instruktion Modellering Elevaktivitet knyttet til instruktion og modellering Lærerstøtte undervejs i læreproces

8 Motiverende faktorer:
Læsning og skrivning - mere end teknik og færdigheder Motiverende faktorer: Eleverne skal kende målet – og selv sætte mål Eleverne skal træffe undervisningsrelaterede valg Eleverne skal lære at samarbejde – forskellige organisationsformer Eleverne skal mestre. Selvstændigt arbejde med lærerstøtte Eleverne skal være aktive

9 GODE LÆSERE har automatiseret afkodningen er meningssøgende danner hypoteser – forudsigelser forestiller sig teksten i indre billeder stiller sig selv spørgsmål undervejs sammenligner informationer og aktiverer forforståelsen registrerer, når de ikke forstår forsøger at løse forståelsesproblemer drager inferenser ved at forskellige teksttyper / genrer kan og skal læses på forskellige måder opsummerer teksten med egne ord er ofte følelsesmæssig involveret, har lyst til at læse og er i interaktion med teksten

10 ER TEKSTEN LET ELLER SVÆR?
Den sproglige tilgængelighed Den visuelle tilgængelighed Den indholdsmæssige tilgængelighed

11 Hvad kendetegner fagteksterne? Papir - væg - skærm
Sammensatte (multimodale) tekster Fotografier Illustration Figurer, tabeller, skemaer og faktabokse Design og farver Lys og bevægelse Verbalsprog – forskellige teksttyper Alt skal arbejde sammen Hvert fag sit fagsprog

12 Hvad kendetegner fagsproget?
Fagterminologi / Definitioner Fænomener Abstrakt sprog med stor informationsmængde indenfor sætningsgrænsen Begrebshierakier (taksonomier) Mangel på et ”jeg” Passiv udtryksmåde – manglende aktører At komme fra hverdagssprog til fagsprog

13 At læse MELLEM linjerne At læse BAG VED og UD OVER linjerne
LÆSEFORSTÅELSES- NIVEAUER At læse PÅ linjerne At læse MELLEM linjerne At læse BAG VED og UD OVER linjerne UNDERVISNING I LÆSEFORSTÅELSE - stil faktuelle spørgsmål - stil spørgsmål, der kræver inferens - stil spørgsmål, der kræver ”billeddannelse”

14 Hvordan kan jeg vide, hvad jeg mener, før jeg ser, hvad jeg skriver?
At være på tomandshånd med sig selv. * At skrive for at lære, og for at lære noget om sig selv. At skrive for at formidle

15 Nyeste forskning Skrivning – Writing to Read
Skriv meget - skriv fleksibelt - skriv ofte Skrivning som middel til læring Skriv autentiske tekster Skriv om det læste Undervis i skrivefærdigheder og skriveprocessen

16 Forforståelse - forkundskaber
Ingen anden enkeltfaktor har så stor betydning, for hvad personer forstår og husker, af det de læser, som de forkundskaber, de har med sig, når de læser teksten .

17 Hvad er formålet - hensigten Fortællende skønlitterære tekster
Informerende faglitterære tekster at give ny viden at informere at instruere at klassificere at overbevise at forklare Fortællende skønlitterære tekster Oplevelser Identifikation Identitet Astrid Lindgren: At læse bøger er at komme langt ud i den vide verden og dybt ind i sig selv.

18 Teksttyper – tekstgenrer
Berettende: Genfortæller begivenheder Forklarende: Forklarer processer Instruerende: Hvordan noget skal udføres Beskrivende / Informerende: Hvordan noget er indrettet Argumenterende: Overtalende eller diskuterende IGEN -IGEN: Læsning og skrivning hænger sammen

19 Ordkendskab og læseforståelse
At forstå en tekst afhænger af om man kan forstå ord og begreber – og ordene i deres kontekst. Et bredt og et dybt ordkendskab. ******* * Forskningen viser, at der er signifikant sammenhæng mellem ordforrådets størrelse hos førskolebørn og læseforståelsen ved 16 år. Man ved samtidigt, at ordforrådet vokser hurtigst hos børn med stort ordforråd Frost

20 Læseteknikker Skønlitteratur, lærebøger og fagbøger, aviser og blade – det vil sige i kontinuerlige tekster: Indholdslæsning Overblikslæsning Skimming Punktlæsning Nærlæsning Ordbøger, tabeller, fartplaner, priser, hjemmesider, internet – det vil sige i Ikke kontinuerlige tekster: Surfelæsning Fokuslæsning

21 Læseforståelsesstrategi
En læseforståelsesstrategi er en bevidst, målstyret handling, der udføres før, under, eller efter læsningen * Formål: at tilegne sig, organisere og uddybe information fra teksten, samt for at overvåge og styre sin egen tekstforståelse. Den strategisk bevidste læser lader sit læseformål styre valget af hensigtsmæssige strategier.

22 Gensidig undervisning
Fire centrale strategier Forudsigelse At stille spørgsmål Opklaring Opsummering Gensidig undervisning

23 Læseforståelsesstrategier Ivar Bråten, 2007 og Fælles Mål 2009
Overfladisk strategi Hukommelsesstrategier Dybe strategier Overvågningsstrategier Organiseringsstrategier Elaboreringsstrategier

24 GOD UNDERVISNING KAN BESKRIVES IKKE FORESKRIVES
Øistein Anmarkrud


Download ppt "Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google