Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagsorden Kort om Kamstrup Generel markedsstruktur og udvikling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagsorden Kort om Kamstrup Generel markedsstruktur og udvikling"— Præsentationens transcript:

1 Dagsorden Kort om Kamstrup Generel markedsstruktur og udvikling
Hvorfor Tyrkiet? Den indledende screening Kamstrup i Tyrkiet Observationer fra kontakt til projekt Andre observationer

2 KORT OM KAMSTRUP

3 Mission: Vi leverer innovative
Kort om Kamstrup Mission: Vi leverer innovative løsninger til måling af energi- og vandforbrug

4 Historien Grundlagt i 1946 af Olaf Kamstrup Familie ejet indtil 1990
Siden 1990 har Olieselskabet Danmark (OK) været ene-ejer af Kamstrup Ca. 25% af selskabets overskud investeres i udvikling (produkter og processer) Omsatte i 2012 for 1,3 mia. DKK, hvoraf godt 80% var til eksportmarkederne

5 Kamstrup world-wide Kontorer i 24 lande Distributører i ca. 40 lande
Service centre i 10 lande

6 Produkter Målere: el varme køling vand gas (regulatorer) Kommunikation
Trådløs kommunikation til aflæsning Koncentratorer til opsamling af data Software Network management Meter data management

7 Produktion Højt automatiserede produktionsanlæg i Danmark
Fleksibel produktion og højt ensartet kvalitet Hurtig og fleksibel levering til kunder over hele verden Fuldt integreret kvalitetssystem

8 Generel markedsstruktur og udvikling

9 I de gode gamle dage

10 Udvikling imod smart grid
Energy infrastructure i changing – in Turkey faster than anywhere: Supply side: Solar, wind, CHP, From centralized to distributed electricity production Demand side: General increase in demand: up to 20% per year. Strong urbanization adds to restrains in distribution grid More electrical appliances, such as heaters, A/C devices,

11 Nye krav til el distribution
Understøtte øget efterspørgsel efter elektricitet Begrænse spidsbelastninger Håndtering af distribueret elproduktion (sol, vind, kraftvarme) Integrere stigende mængder vedvarende energi Håndtere nye forbrugstyper (elbiler, varmepumper, etc.) The Smart Grid delivers the necessary tools, making it possible to: <click> Support increased demand for electricity – Energy consumption will increase. Increased population and welfare demand more energy, and the demand for electricity will increase for sure as e.g. transportation (EVs) and heating of houses (heat pumps take over for oil/gas heating) are becoming electrified. Reduce peak loads to avoid heavy investments in new generating units, avoid cost from operating outdated plants and cost for upgrading the grid. Studies have shown that it’s possible to reduce peak loads significantly if the power price is made variable and if the consumers actively manage their consumption – or tools (Demand Response) can be used to do it automatically for them. Manage Distributed Generation from rooftop solar, household windmills and micro-combined heat and power -Utilities lack control of these new devices (most of them owned by the consumers). The number of them is dramatically increasing at an unpredictable rate. The generation depends on the wind/sun, and their outputs are unpredictable. The generation is located near the load it serves, introducing a 2-way power flow and a need for improved equipment protection. Integrate increased amount of power from renewables. The generation depends on whether the wind is blowing or the sun is shining, and it does not produce predictable steady streams of power. On the next slide, we will look more into this challenge. Handle new types of loads, where EVs and heat pumps are the most important ones. We’ll also examine those challenges a little bit closer in a short while. Kamstrup udvikler den nødvendige måle- og styrings infrastruktur til at håndtere disse nye krav

12 HVORFOR TYRKIET?

13 Hvorfor Tyrkiet? Makroøkonomiske drivere
Stærk økonomisk vækst i økonomi og elproduktion skaber behov for bedre overblik over el-nettet Lovgivningsmæssige drivere Markedsliberalisering stiller krav til hyppigere aflæsninger Privatisering af el distribution til private koncortier åbner for ny teknologi Elmålere anses som en del af energi infrastrukturen, og ejerskabet er derfor overgået til de privatiserede elselskaber Mikroøkonomiske drivere Store tekniske og ikke-tekniske tab på distributionsnettet Krav til aflæsning af store forbrugere i forbindelse med liberalisering Planlægning og bedre udnyttelse af kapitalinvesteringer

14 Det tyrkiske marked for elmålere

15 Det tyrkiske marked Standard husholdnings målere
Fjernaflæste industrimålere Intelligente fjernaflæste målere Udgør over 90% af markedet ”Cash register” elmåler Benhård lokal konkurrence Ekstremt lave priser Udgør 8-9% af markedet ”Cash register” elmålere Minimal funktionalitet Aflæst via et modem Benhård lokal konkurrence Lav pris I pilot fasen (1-2%) Intelligente målere Aflæst via kompliceret og ”gratis” kommunikation Ingen lokal konkurrence

16 Konkurrencesituationen
Inter-nationale Andre

17 KAMSTRUP I TYRKIET

18 Kulturelle forskelle Distributør aftale underskrevet Distributør aftale opsagt. Ny aftale indgået 3. pilot projekt aftalt Partnersøgning udført af GKL Istanbul 2. pilot projekt aftalt Første kontakter til elselskaber sammen med GKL Istanbul Lovgivningsmæssige ændringer vedr. typegodkendelser 1. pilot projekt aftalt 2009 2010 2011 2012 2013 2014

19 Første fase: Markedsundersøgelse
GKL har assisteret med markeds undersøgelser og deltaget i møder med elselskaber Grundlæggende forståelse for markedet og drivere for vores produkt GKL har assisteret med partner søgninger

20 Anden fase: Positionering
Udvælgelse af samarbejdspartner(e) er afgørende for succes. Brug den nødvendige til og ressourcer i start fasen Tyrkiet er et enormt marked. Fokuser på de segmenter hvor I er stærkest. Eventuelt opdel i regioner

21 Standard husholdnings måler Fjernaflæste industrimålere
Intelligente fjernaflæste målere Udgør over 90% af markedet ”Cash register” elmåler Benhård lokal konkurrence Ekstremt lave priser Udgør 8-9% af markedet ”Cash register” elmålere Minimal funktionalitet Aflæst via et modem Benhård lokal konkurrence Lav pris I pilot fasen (1-2%) Intelligente målere Aflæst via kompliceret og ”gratis” kommunikation Ingen lokal konkurrence Kvaliteten er tvivlsom Stigende databehov fra måler Fjernaflæsning et stigende krav pga. aflæsnings- omkostninger og tyveri af el Kvaliteten er tvivlsom Brugen af mobilnetværket er omkostningstung Ustabile systemer

22 Tredje fase: Dialog og forhandling
Tilstedeværelse er afgørende. Det skaber tillid og sikrer at budskaber er rigtigt forståede Lange møder med mange mennesker. Vær tålmodig og vær indstillet på at starte forfra når direktøren kommer Tyrkere er fremragende købmænd. Giv ikke efter for hurtigt, og få hurtigst muligt fokus væk fra pris. Vær klar til at sige nej. Specielt mht. Priser, special aftaler og urimelige kontrakter.

23 Fjerde fase: Beslutningsproces
Virksomheder er generelt topstyrede. Beslutninger træffes på ledelsesniveau Prisen er altid for høj. Vær klar til at give en smule rabat hele vejen op igennem hierarkiet Beslutningsprocessen er stokkatisk: Nogle gange ingen aktivitet, og så pludselige eksplosioner i tempoet

24 Femte fase: Projektledelse
En kæmpe kulturel forskel på opfattelse af tid og aftaler Kommunikation er vanskelig hvis man mangler den kulturelle forståelse Alt haster! Undtagen når bolden er på egen banehalvdel... Tyrkere giver udtryk for at have utrolig travlt. Men der er megen spildtid

25 Kulturelle forskelle Planlægning: glem planlægning 3 måneder i fremtiden Gæstfrihed: vær indstillet på at følge tyrkernes tempo Stolthed: som andre folkefærd er tyrkere stolte over deres land, mad (med rette!), sport, regioner og ikke mindst lokale virksomheder.

26 Og det aller-vigtigste:
Hvis I tror at højdepunktet at tyrkisk madlavning er på niveau med Koc Kebab på strøget i Århus, så tro om igen:

27

28 At rejse i tyrkiet


Download ppt "Dagsorden Kort om Kamstrup Generel markedsstruktur og udvikling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google