Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Etik. Kursus i obstetrisk ultralyd / føtal medicin

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Etik. Kursus i obstetrisk ultralyd / føtal medicin"— Præsentationens transcript:

1 Etik. Kursus i obstetrisk ultralyd / føtal medicin
Gorm Greisen Neonatalklinikken Rigshospitalet

2 Case A Normal graviditet
Kursus i føtalmedicin, etik efterår 2005 / gorm greisen Case A Normal graviditet UL i 29+4 viser stort rygmarvsbrok og udtalt vand i hovedet Fødslen sættes i gang nogle dage senere Barnet fødes vaginalt, ukompliceret Diagnosen bekræftes Barnet bliver hos forældrene på fødestuen og dør 12 timer gammel Ved morssamtalen udtrykker forældrene tilfredshed

3 Handlemåder (domæner)
Kognitivt-instrumentelle Æstetiske-ekspressive Moralsk-praktiske (Merry Scheel)

4 Sundhedsloven § 94. Er 12. svangerskabsuge udløbet, kan en kvinde få tilladelse til svangerskabsafbrydelse, hvis nr 3) der er fare for, at barnet på grund af arvelige anlæg eller beskadigelse eller sygdom i fostertilstanden vil få en alvorlig legemlig eller sjælelig lidelse, Stk. 3. Må fosteret antages at være levedygtigt, kan tilladelse til svangerskabsafbrydelse kun gives, såfremt de i stk. 1, nr. 3, nævnte omstændigheder med afgørende vægt taler for det.

5 handlemåder ** Kognitivt-instrumentelle Æstetiske-ekspressive
Moralsk-praktiske

6 handlemåder ** Kognitivt-instrumentelle *** Æstetiske-ekspressive
Moralsk-praktiske

7 handlemåder ** Kognitivt-instrumentelle *** Æstetiske-ekspressive
? Moralsk-praktiske

8 Pligt-etik vs konsekvens-etik

9 Gradvis opnåelse af menneskelige kvaliteter
Det befrugtede æg Færdigdannet foster Kan overleve fødslen Selvbevidst Ser ’den anden’

10 Etik: Læren om det gode liv
Ikke gøre skade Gøre godt Retfærdighed Selvbestemmelse

11 Etisk analyse: Hvem er interessenterne
Fostret (det ufødte barn) Kvinden (moderen) Manden (faderen) Lægen (og andre sundhedsfaglige) Samfundet Skatteborgeren Naboen

12

13 Fra ankenævnets årsrapport 2007

14 Abort eller for tidlig fødsel
Abort eller for tidlig fødsel? Føtalmedicinske problemstillinger: A: veer eller vandafgang B: væksthæmning C: flerfolds graviditet

15 Lov om ændring af lov om ligsyn, obduktion og transplantation m. v
Lov om ændring af lov om ligsyn, obduktion og transplantation m.v. og børneloven (Ændring af grænsen mellem abort og dødfødsel og forenkling af reglerne om registrering af faderskab til dødfødte børn)   § 1 I lov nr. 402 af 13. juni 1990 om ligsyn, obduktion og transplantation m.v., som ændret ved lov nr. 259 af 12. april 2000 og lov nr. 432 af 29. maj 2001, foretages følgende ændring: 1. § 17, stk. 1, affattes således: »Loven finder tilsvarende anvendelse på børn, der efter udgangen af 22. svangerskabsuge fødes uden at vise livstegn (dødfødte børn).« Givet på Amalienborg, den 2. marts 2004 Under Vor Kongelige Hånd og Segl I Dronningens Navn: FREDERIK, Kronprins

16 -/ Ved livstegn forstås: Vejrtrækning, hjerteslag, pulsation i navlesnoren, eller tydelige bevægelser. Såfremt der iagttages mindst ét af de ovennævnte tegn på liv, efter at barnet/fostret er fuldstændigt født eller fremhjulpet, er det tale om et levendefødt barn. At barnet er levende født, er ikke ensbetydende med at det er levedygtigt. Efter dansk lov vil der i udgangspunktet, og uanset baggrunden for at barnet er kommet til verden, være hjælpepligt i forhold til et levendefødt barn.

17 Per år: 2007-8

18 Valg og fravalg af livbevarende behandling

19 Borgernes og amtspolitikernes holdning til hvilke sygehusydelser, der skal tilbydes uden egenbetaling (%) Borgerne Politikerne (n=1986) (n=275) Behandling af børn og unge med livstruende sygdomme Behandling af akutte livstruende sygdomme hos voksne Indlæggelse af psykiatriske patienter Hofteoperation, grå stær etc Transplantationer etc Behandling af akutte, ikke-livstruende sygdomme Behandling af personer over 80 år Mammografi-screening Intensiv behandling af ekstremt for tidligt fødte børn Behandling for barnløshed Intet at ovenstående Frandsen et al. Danskernes ønsker til sundhedsvæsnet. Rockwool Fonden 2000

20 ... lidelse ? ’Holde i live’ ? Teknologi-drevet ? Fremmedgørende ?
Risiko for iatrogen skade ? ... lidelse ?

21 Hvem bestemmer? Loven, meninger og praksis

22 Sundhedsloven Lov nr. 546 af 24. juni 2005
§ 1. Sundhedsvæsenet har til formål at fremme befolkningens sundhed samt at forebygge og behandle sygdom, lidelse og funktionsbegrænsning for den enkelte. § 2. Loven fastsætter kravene til sundhedsvæsenet med henblik på at sikre respekt for det enkelte menneske, dets integritet og selvbestemmelse og at opfylde behovet for 1) let og lige adgang til sundhedsvæsenet, 2) behandling af høj kvalitet, 3) sammenhæng mellem ydelserne, 4) valgfrihed, 5) let adgang til information, 6) et gennemsigtigt sundhedsvæsen og 7) kort ventetid på behandling.

23 Sundhedsloven Lov nr. 546 af 24. juni 2005
§ 15. Ingen behandling må indledes eller fortsættes uden patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af §§

24 Sundhedsloven Lov nr. 546 af 24. juni 2005
§ 19. Hvis en patient, der midlertidigt eller varigt mangler evnen til at give informeret samtykke eller er under 15 år, befinder sig i en situation, hvor øjeblikkelig behandling er påkrævet for patientens overlevelse eller for på længere sigt at forbedre patientens chance for overlevelse eller for et væsentligt bedre resultat af behandlingen, kan en sundhedsperson indlede eller fortsætte en behandling uden samtykke fra patienten eller fra forældremyndighedens indehaver, nærmeste pårørende eller værge.

25 Royal College of Paediatrics and Child Health:
No chance: Udsigtsløst, manglen på håb om bedring, uafvendeligt døende Futile: (Ineffective, pointless, foolish, worthless), manglen på håb om livskvalitet på langt sigt Unbearable: Lidelsen nu og her (RCPCH: Withholding or withdrawing life saving treatment in children. A framework for practice, 1997)

26 Etik: Læren om det gode liv
Ikke gøre skade Gøre godt Retfærdighed Selvbestemmelse Nærhed (scope)

27 ’Compassionate use’ (lad tvivlen komme barnet til gode)

28 En grund til at der er resourcer til ’compassionate’ intensiv livsbevarende behandling
lægen patienten (døden) skatteyderen

29 - og en endnu stærkere grund
forældrene lægen barnet (døden) skatteyderen

30 Problemet: Der er anden god brug af offentlige ressourcer
- Uddannelse Social sikkerhed Miljø Internationale opgaver Kultur Lov og ret Andre sundhedstjenester (f.eks. psykiatri)

31 Ser problemet forskelligt ud fra hver sin ende?
folketing regionsråd regionsledelse hospitalsledelse centerledelse klinikledelse læge sygeplejerske

32 Ser problemet forskelligt ud fra hver sin ende?
folketing pligtetik regionsråd regionsledelse hospitalsledelse centerledelse klinikledelse læge nytteetik sygeplejerske

33 E. Levinas (1906-95) Uendeligheden vs. Totaliteten
Etik: kravet du stilles overfor i den andens ansigt det overskud af sandhed = Guds væsen

34 …slut


Download ppt "Etik. Kursus i obstetrisk ultralyd / føtal medicin"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google