Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Modul 1: Virksomhedernes mindset i forhold til vækst

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Modul 1: Virksomhedernes mindset i forhold til vækst"— Præsentationens transcript:

1 Modul 1: Virksomhedernes mindset i forhold til vækst
MEA - introduktion Modul 1: Virksomhedernes mindset i forhold til vækst Karsten Vind, Pluss Leadership A/S

2 Indhold Rationale og formål Målgruppe og udbytte Modulets indhold
Form og metode - niveau A, B, C Pluss kræfterne

3 Rationale og formål MEA’s målgruppe arbejder med virksomheders vækstpotentiale -> de skal findes og hjælpes! Kriterier for vækstpotentiale er fastlagt… Ambition Skalérbarhed Organisatorisk kapacitet Markedspotentiale/strategi for internationalisering Anvedlese af/perspektiver ift. Ny teknologi Potentiale som rollemodel … men mindsettet skal enten være til stede eller kunne skabes, før det giver mening at igangsætte et forløb Formål: At spotte og vejlede virksomheder i overvejelser om udviklingsforløb Finde de, som har det rette mindset Mobilisere de, som har potentiale, men ikke eller kun delvist mindsettet

4 Målgruppe – og udbytte At forstå virksomheders mindset
ALLE medarbejdere (kulturbærende og smittende) At spotte mindset for vækst Konsulenter, der rekrutterer virksomheder til samarbejde At bearbejde virksomheders mindset Konsulenter, der er i rekrutterings- eller udviklingsforløb med virksomheder At lede indsatser målrettet vækst Ledere og øvrige ansvarlige for prioritering og planlægning af indsatser Anvendelsesorienteret – højt fagligt indhold – skræddersyet til aktørernes behov

5 Indhold Mindset - hvad er denne ”Z-faktor”?
Balancemodel Virksomhed og nøgleaktører Ejer, direktion, medarbejdere, eksterne relationer Det rationelle, det typebestemte og det følelsesmæssige Det bevidste arbejde med vækstfremmende mindset Forskellige niveauer i balancemodellen Fra vækstkompetencer til holdninger og identitet Forskellige ”steder” i og udenfor virksomheden Fra ejerafklaring til forandringsledelse og til stakeholder management Konsulentpositioner og faser i udviklingsforløb

6 Balanceringsmodel

7 Niveauer og modeller (eksempler)
Kompetence perspektiv Handlingsperspektiv Kilde: Man, Lau & Chan, Journal of Business Venturing Kilde: Hein & Kjerullf: Handlekraft

8 Proceskonsulent (Facilitator)
Konsulentposition Fokus på Opgave Proces Analyse Ekspertrådgiver Diagnostiker Interaktion Sparringspartner Proceskonsulent (Facilitator)

9 Niveauer, form og metode
Niveau C Niveau B Niveau A Introduktion og forståelse af mindset for vækst Teori, værktøjer og eksempler Lærerstyret Ingen forberedelse og opfølgning Dagskursus Niveau C (resumé) + Bearbejdning af mindset Teori og værktøjer Konsulentroller Dialogorienteret Casearbejde (Pluss og egne) Forberedelse – læse og mindre opgave Opfordring til træning efterfølgende 1-2 dage A+B (resumé) + Evt. yderligere teori og værktøjer ”Træningslejr” baseret på egne cases og roller Forberedelse – beskrive case og mindre opgave Opfordring til forankring efterfølgende

10 Pluss kræfterne Erfarne konsulenter i fht. opgaven
Med virksomheder i SMV segmentet Lederudvikling, bestyrelsesudvikling, strategi- og forretningsudvikling, ejerafklaring, ledelsesafklaring, organisationsprocesser Med konsulentmålgruppen Senest ”Vækst via ledelse”, ”Ejerskifteprojekt”, ”Bedre bestyrelse på 3 dage”, ”Launchpad Denmark”, Væksthus 2.0, Beskæftigelsesområdet, div. vækstforløb Teoretisk: MBA, HD, cand.merc., Organisationspsykologi, Coach, Pædagogik Peter Jensen Helle Kaspersen Lars Fjalland Karsten Vind

11 Modul 2: Virksomhedernes strategiske og organisatoriske tilgang
MEA - introduktion Modul 2: Virksomhedernes strategiske og organisatoriske tilgang Karsten Vind, Pluss Leadership A/S

12 Indhold Rationale og formål Målgruppe og udbytte Modulets indhold
Form og metode - niveau A, B, C Pluss kræfterne

13 Rationale og formål MEA målgruppen arbejder med virksomheders vækstpotentiale -> brug for forståelse og aktiv bearbejdning af virksomheder strategiske tilgang Strategisk tilgang i fht.: Tænkning – Beslutning – Eksekvering - Opfølgning Håndtering af væsentligste udfordringer: At kunne agere langsigtet i en kortsigtet verden Alibiforløb, der ikke holder ”Laden stå til” At kunne omsætte strategi til handling At kunne skabe sammenhæng mellem strategisk og organisatorisk tilgang

14 Målgruppe – og udbytte At kende til virksomheders strategibehov og nyere måder at arbejde med strategi ALLE virksomhedsvendte medarbejdere At kunne vejlede og modne virksomheder i fht. Strategisk kapacitet vs. behov Moderne strategisk tilgang Strategisk helhedstænkning Den vejledende dialog med virksomheden Konsulenter, der rekrutterer og udvikler virksomheder Anvendelsesorienteret – højt fagligt indhold – skræddersyet til aktørernes behov

15 Indhold Behovsforståelse – hvorfor strategi i en foranderlig verden
Strategiskoler og -begreber Begrebsforståelse -> operationaliseret Fra klassisk til moderne strategisk tilgang Emergerende strategi Den strategiske intention Dynamisk strategisk ledelse (hverdagsstrategi) Fra strategi til handling Strategieksekvering Strategi – organisation og ledelse Konsulentpositioner og faser i udviklingsforløb

16 Strategiske tilgange Kilde: Lægaard & Vest, Guldager, mfl., Fly Steensen, Minzberg

17 Strategisk og organisatorisk tilgang
Kilde: Jay Morgan

18 Strategi eksekvering Kilde: Poulfelt & Mikkelsen

19 Niveauer, form og metode
Niveau C Niveau B Niveau A Introduktion og forståelse af strategisk behov og moderne strategisk tilgang Teori, værktøjer og eksempler Lærerstyret Ingen forberedelse og opfølgning Dagskursus Niveau C (resumé) + Teori og værktøjer, udbygning Konsulents dialog om strategi med virksomheden Dialogorienteret Casearbejde (Pluss og egne) Forberedelse – læse og mindre opgave Opfordring til casearbejde efterfølgende 1-2 dage A+B (resumé) + Evt. yderligere teori og værktøjer ”Træningslejr” baseret på egne cases og roller Forberedelse – beskrive case og mindre opgave Opfordring til forankring efterfølgende

20 Pluss kræfterne Erfarne konsulenter i fht. opgaven
Med virksomheder i SMV segmentet Lederudvikling, bestyrelsesudvikling, strategi- og forretningsudvikling, ejerafklaring, ledelsesafklaring, organisationsprocesser Med konsulentmålgruppen Senest ”Vækst via ledelse”, ”Ejerskifteprojekt”, ”Bedre bestyrelse på 3 dage”, ”Launchpad Denmark”, Væksthus 2.0, Beskæftigelsesforvaltning, div. vækstforløb Teoretisk: MBA, HD, cand. scient., Coach, Pædagogik Thomas Lyhne Lars Fjalland Karsten Vind

21 Modul 6: Virksomheders forretningsmodeller
MEA - introduktion Modul 6: Virksomheders forretningsmodeller Karsten Vind, Pluss Leadership A/S

22 Indhold Rationale og formål Målgruppe og udbytte Modulets indhold
Form og metode - niveau A, B, C Pluss kræfterne

23 Rationale og formål MEA målgruppen arbejder med virksomheders vækstpotentiale -> forståelse for forretningsmodel, effektivitet og udvikling et MUST Forståelse af virksomheders forretningsmodeller Business Model Canvas som grundmodel Forskellige typer af forretningsmodeller Forretningsudvikling – innovation og værdiskabelse Forretningstilpasning – effektivisering Fremme evnen til at kunne udfordre virksomheder på nuværende forretningsmodel og motivere til nytænkning

24 Målgruppe – og udbytte At kende til virksomheders forretningsmodeller og hvordan man kan arbejde med disse i fht. effektivisering og udvikling ALLE virksomhedsvendte medarbejdere At kunne vejlede og modne virksomheder i fht. Nuværende forretningsmodel Nye forretningsmodeller i fht. udvikling og vækst Den vejledende dialog med virksomheden Konsulenter, der rekrutterer og udvikler virksomheder Anvendelsesorienteret – højt fagligt indhold – skræddersyet til aktørernes behov

25 Indhold Behovsforståelse – hvorfor aktivt og bevidst arbejde med forretningsmodel giver mening Grundig forståelse af Business Model Canvas modellen Forskellige typer af forretningsmodeller De forskellige elementer i forretningsmodellen – og sammenhængen Forretningsmodel i fht. effektivisering og styring Forretningsmodel i fht. innovation og nytænkning Praktisk arbejde med forretningsmodellering Konsulentpositioner og faser i udviklingsforløb

26 Forretningsmodel - Business Model Canvas
Partnere Aktiviteter Værditilbud Kunderelationer Kunde- segmenter Ressourcer Afsætnings- kanaler Brug forrentingsmodellen – overordnet Er der en forretningsplan (de 20 sider om virksomheden) – så brug den Omkostningsstruktur Indtægtsstrømme

27 Forretningsmodel - Business Model Canvas
Partnere Aktiviteter Værditilbud Kunderelationer Kunde- segmenter Modellens enkeltelementer Modellens sammenhæng Modellen som effektiviseringsværkøj Modellen som innovationsværktøjsværktøj Brancher Klassiske mønstre Alternative strategier og deres forretningsmodel Arbejdet med forretningsmodellen Ressourcer Afsætnings- kanaler Brug forrentingsmodellen – overordnet Er der en forretningsplan (de 20 sider om virksomheden) – så brug den Omkostningsstruktur Indtægtsstrømme

28 Reglab: Den industrielle stjerne

29 Niveauer, form og metode
Niveau C Niveau B Niveau A Introduktion og forståelse af forretningsmodel i fht. drift og udvikling Teori, værktøjer og eksempler Lærerstyret Ingen forberedelse og opfølgning Dagskursus Niveau C (resumé) + Teori og værktøjer, udbygning og dybere Konkret anvendelse af forretningsmodeller Konsulentens vejledning og dialog om forretningsmodeller i fht. vækst Dialogorienteret Casearbejde (Pluss og egne) Forberedelse – læse og mindre opgave Opfordring til casearbejde efterfølgende 1-2 dage A+B (resumé) + Evt. yderligere teori og værktøjer ”Træningslejr” baseret på egne cases og roller Forberedelse – beskrive case og mindre opgave Opfordring til forankring efterfølgende

30 Pluss kræfterne Erfarne konsulenter i fht. opgaven
Med virksomheder i SMV segmentet Lederudvikling, bestyrelsesudvikling, strategi- og forretningsudvikling, ejerafklaring, ledelsesafklaring, organisationsprocesser Med konsulentmålgruppen Senest ”Vækst via ledelse”, ”Ejerskifteprojekt”, ”Bedre bestyrelse på 3 dage”, ”Launchpad Denmark”, Væksthus 2.0, Beskæftigelsesområdet, div. vækstforløb Teoretisk: MBA, HD, cand. scient., Coach, Pædagogik Peter Jensen Ane Iversen Karsten Vind


Download ppt "Modul 1: Virksomhedernes mindset i forhold til vækst"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google