Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBent Laursen Redigeret for ca. et år siden
1
Modul 1: Virksomhedernes mindset i forhold til vækst
MEA - introduktion Modul 1: Virksomhedernes mindset i forhold til vækst Karsten Vind, Pluss Leadership A/S
2
Indhold Rationale og formål Målgruppe og udbytte Modulets indhold
Form og metode - niveau A, B, C Pluss kræfterne
3
Rationale og formål MEA’s målgruppe arbejder med virksomheders vækstpotentiale -> de skal findes og hjælpes! Kriterier for vækstpotentiale er fastlagt… Ambition Skalérbarhed Organisatorisk kapacitet Markedspotentiale/strategi for internationalisering Anvedlese af/perspektiver ift. Ny teknologi Potentiale som rollemodel … men mindsettet skal enten være til stede eller kunne skabes, før det giver mening at igangsætte et forløb Formål: At spotte og vejlede virksomheder i overvejelser om udviklingsforløb Finde de, som har det rette mindset Mobilisere de, som har potentiale, men ikke eller kun delvist mindsettet
4
Målgruppe – og udbytte At forstå virksomheders mindset
ALLE medarbejdere (kulturbærende og smittende) At spotte mindset for vækst Konsulenter, der rekrutterer virksomheder til samarbejde At bearbejde virksomheders mindset Konsulenter, der er i rekrutterings- eller udviklingsforløb med virksomheder At lede indsatser målrettet vækst Ledere og øvrige ansvarlige for prioritering og planlægning af indsatser Anvendelsesorienteret – højt fagligt indhold – skræddersyet til aktørernes behov
5
Indhold Mindset - hvad er denne ”Z-faktor”?
Balancemodel Virksomhed og nøgleaktører Ejer, direktion, medarbejdere, eksterne relationer Det rationelle, det typebestemte og det følelsesmæssige Det bevidste arbejde med vækstfremmende mindset Forskellige niveauer i balancemodellen Fra vækstkompetencer til holdninger og identitet Forskellige ”steder” i og udenfor virksomheden Fra ejerafklaring til forandringsledelse og til stakeholder management Konsulentpositioner og faser i udviklingsforløb
6
Balanceringsmodel
7
Niveauer og modeller (eksempler)
Kompetence perspektiv Handlingsperspektiv Kilde: Man, Lau & Chan, Journal of Business Venturing Kilde: Hein & Kjerullf: Handlekraft
8
Proceskonsulent (Facilitator)
Konsulentposition Fokus på Opgave Proces Analyse Ekspertrådgiver Diagnostiker Interaktion Sparringspartner Proceskonsulent (Facilitator)
9
Niveauer, form og metode
Niveau C Niveau B Niveau A Introduktion og forståelse af mindset for vækst Teori, værktøjer og eksempler Lærerstyret Ingen forberedelse og opfølgning Dagskursus Niveau C (resumé) + Bearbejdning af mindset Teori og værktøjer Konsulentroller Dialogorienteret Casearbejde (Pluss og egne) Forberedelse – læse og mindre opgave Opfordring til træning efterfølgende 1-2 dage A+B (resumé) + Evt. yderligere teori og værktøjer ”Træningslejr” baseret på egne cases og roller Forberedelse – beskrive case og mindre opgave Opfordring til forankring efterfølgende
10
Pluss kræfterne Erfarne konsulenter i fht. opgaven
Med virksomheder i SMV segmentet Lederudvikling, bestyrelsesudvikling, strategi- og forretningsudvikling, ejerafklaring, ledelsesafklaring, organisationsprocesser Med konsulentmålgruppen Senest ”Vækst via ledelse”, ”Ejerskifteprojekt”, ”Bedre bestyrelse på 3 dage”, ”Launchpad Denmark”, Væksthus 2.0, Beskæftigelsesområdet, div. vækstforløb Teoretisk: MBA, HD, cand.merc., Organisationspsykologi, Coach, Pædagogik Peter Jensen Helle Kaspersen Lars Fjalland Karsten Vind
11
Modul 2: Virksomhedernes strategiske og organisatoriske tilgang
MEA - introduktion Modul 2: Virksomhedernes strategiske og organisatoriske tilgang Karsten Vind, Pluss Leadership A/S
12
Indhold Rationale og formål Målgruppe og udbytte Modulets indhold
Form og metode - niveau A, B, C Pluss kræfterne
13
Rationale og formål MEA målgruppen arbejder med virksomheders vækstpotentiale -> brug for forståelse og aktiv bearbejdning af virksomheder strategiske tilgang Strategisk tilgang i fht.: Tænkning – Beslutning – Eksekvering - Opfølgning Håndtering af væsentligste udfordringer: At kunne agere langsigtet i en kortsigtet verden Alibiforløb, der ikke holder ”Laden stå til” At kunne omsætte strategi til handling At kunne skabe sammenhæng mellem strategisk og organisatorisk tilgang
14
Målgruppe – og udbytte At kende til virksomheders strategibehov og nyere måder at arbejde med strategi ALLE virksomhedsvendte medarbejdere At kunne vejlede og modne virksomheder i fht. Strategisk kapacitet vs. behov Moderne strategisk tilgang Strategisk helhedstænkning Den vejledende dialog med virksomheden Konsulenter, der rekrutterer og udvikler virksomheder Anvendelsesorienteret – højt fagligt indhold – skræddersyet til aktørernes behov
15
Indhold Behovsforståelse – hvorfor strategi i en foranderlig verden
Strategiskoler og -begreber Begrebsforståelse -> operationaliseret Fra klassisk til moderne strategisk tilgang Emergerende strategi Den strategiske intention Dynamisk strategisk ledelse (hverdagsstrategi) Fra strategi til handling Strategieksekvering Strategi – organisation og ledelse Konsulentpositioner og faser i udviklingsforløb
16
Strategiske tilgange Kilde: Lægaard & Vest, Guldager, mfl., Fly Steensen, Minzberg
17
Strategisk og organisatorisk tilgang
Kilde: Jay Morgan
18
Strategi eksekvering Kilde: Poulfelt & Mikkelsen
19
Niveauer, form og metode
Niveau C Niveau B Niveau A Introduktion og forståelse af strategisk behov og moderne strategisk tilgang Teori, værktøjer og eksempler Lærerstyret Ingen forberedelse og opfølgning Dagskursus Niveau C (resumé) + Teori og værktøjer, udbygning Konsulents dialog om strategi med virksomheden Dialogorienteret Casearbejde (Pluss og egne) Forberedelse – læse og mindre opgave Opfordring til casearbejde efterfølgende 1-2 dage A+B (resumé) + Evt. yderligere teori og værktøjer ”Træningslejr” baseret på egne cases og roller Forberedelse – beskrive case og mindre opgave Opfordring til forankring efterfølgende
20
Pluss kræfterne Erfarne konsulenter i fht. opgaven
Med virksomheder i SMV segmentet Lederudvikling, bestyrelsesudvikling, strategi- og forretningsudvikling, ejerafklaring, ledelsesafklaring, organisationsprocesser Med konsulentmålgruppen Senest ”Vækst via ledelse”, ”Ejerskifteprojekt”, ”Bedre bestyrelse på 3 dage”, ”Launchpad Denmark”, Væksthus 2.0, Beskæftigelsesforvaltning, div. vækstforløb Teoretisk: MBA, HD, cand. scient., Coach, Pædagogik Thomas Lyhne Lars Fjalland Karsten Vind
21
Modul 6: Virksomheders forretningsmodeller
MEA - introduktion Modul 6: Virksomheders forretningsmodeller Karsten Vind, Pluss Leadership A/S
22
Indhold Rationale og formål Målgruppe og udbytte Modulets indhold
Form og metode - niveau A, B, C Pluss kræfterne
23
Rationale og formål MEA målgruppen arbejder med virksomheders vækstpotentiale -> forståelse for forretningsmodel, effektivitet og udvikling et MUST Forståelse af virksomheders forretningsmodeller Business Model Canvas som grundmodel Forskellige typer af forretningsmodeller Forretningsudvikling – innovation og værdiskabelse Forretningstilpasning – effektivisering Fremme evnen til at kunne udfordre virksomheder på nuværende forretningsmodel og motivere til nytænkning
24
Målgruppe – og udbytte At kende til virksomheders forretningsmodeller og hvordan man kan arbejde med disse i fht. effektivisering og udvikling ALLE virksomhedsvendte medarbejdere At kunne vejlede og modne virksomheder i fht. Nuværende forretningsmodel Nye forretningsmodeller i fht. udvikling og vækst Den vejledende dialog med virksomheden Konsulenter, der rekrutterer og udvikler virksomheder Anvendelsesorienteret – højt fagligt indhold – skræddersyet til aktørernes behov
25
Indhold Behovsforståelse – hvorfor aktivt og bevidst arbejde med forretningsmodel giver mening Grundig forståelse af Business Model Canvas modellen Forskellige typer af forretningsmodeller De forskellige elementer i forretningsmodellen – og sammenhængen Forretningsmodel i fht. effektivisering og styring Forretningsmodel i fht. innovation og nytænkning Praktisk arbejde med forretningsmodellering Konsulentpositioner og faser i udviklingsforløb
26
Forretningsmodel - Business Model Canvas
Partnere Aktiviteter Værditilbud Kunderelationer Kunde- segmenter Ressourcer Afsætnings- kanaler Brug forrentingsmodellen – overordnet Er der en forretningsplan (de 20 sider om virksomheden) – så brug den Omkostningsstruktur Indtægtsstrømme
27
Forretningsmodel - Business Model Canvas
Partnere Aktiviteter Værditilbud Kunderelationer Kunde- segmenter Modellens enkeltelementer Modellens sammenhæng Modellen som effektiviseringsværkøj Modellen som innovationsværktøjsværktøj Brancher Klassiske mønstre Alternative strategier og deres forretningsmodel Arbejdet med forretningsmodellen Ressourcer Afsætnings- kanaler Brug forrentingsmodellen – overordnet Er der en forretningsplan (de 20 sider om virksomheden) – så brug den Omkostningsstruktur Indtægtsstrømme
28
Reglab: Den industrielle stjerne
29
Niveauer, form og metode
Niveau C Niveau B Niveau A Introduktion og forståelse af forretningsmodel i fht. drift og udvikling Teori, værktøjer og eksempler Lærerstyret Ingen forberedelse og opfølgning Dagskursus Niveau C (resumé) + Teori og værktøjer, udbygning og dybere Konkret anvendelse af forretningsmodeller Konsulentens vejledning og dialog om forretningsmodeller i fht. vækst Dialogorienteret Casearbejde (Pluss og egne) Forberedelse – læse og mindre opgave Opfordring til casearbejde efterfølgende 1-2 dage A+B (resumé) + Evt. yderligere teori og værktøjer ”Træningslejr” baseret på egne cases og roller Forberedelse – beskrive case og mindre opgave Opfordring til forankring efterfølgende
30
Pluss kræfterne Erfarne konsulenter i fht. opgaven
Med virksomheder i SMV segmentet Lederudvikling, bestyrelsesudvikling, strategi- og forretningsudvikling, ejerafklaring, ledelsesafklaring, organisationsprocesser Med konsulentmålgruppen Senest ”Vækst via ledelse”, ”Ejerskifteprojekt”, ”Bedre bestyrelse på 3 dage”, ”Launchpad Denmark”, Væksthus 2.0, Beskæftigelsesområdet, div. vækstforløb Teoretisk: MBA, HD, cand. scient., Coach, Pædagogik Peter Jensen Ane Iversen Karsten Vind
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.