Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

LEDELSE AF TALENT - I ET ELITE-DANNELSESPERSPEKTIV

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "LEDELSE AF TALENT - I ET ELITE-DANNELSESPERSPEKTIV"— Præsentationens transcript:

1 LEDELSE AF TALENT - I ET ELITE-DANNELSESPERSPEKTIV
KENNETH AGGERHOLM, PH.D.

2 AGENDA 1. HVAD ER TALENT? 2. HVAD ER UDVIKLING AF TALENT?
At have, eller at være, det er spørgsmålet 2. HVAD ER UDVIKLING AF TALENT? Talentudvikling som en dannelsesproces Elite-dannelsens bevægelser mellem værdi, frihed, overskridelse og erfaring. 3. HVORDAN KAN MAN SÅ LEDE TALENT? I et dannelsesperspektiv bliver ledelse til et spørgsmål om pædagogik. Talenternes primære pædagogiske forhold: Træneren 4 bud på tilgange: Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser

3 1. HVAD ER TALENT? ”et sæt karakteristika, kompetencer og evner, der er udviklet på basis af medfødt potentiale og mange års træning, konkurrence og interaktion med det omkringliggende miljø. (Henriksen, 2008) At have talent At være talent Egenskab og færdighed Fortid-Nutid (allerede) Mål: udfolde sit talent Fare: ’spildt talent’ Essens Potentiale og indstilling Nutid-Fremtid (endnu ikke) Mål: ophøre med at være talent Fare: ’evigt talent’ Eksistens

4 2. HVAD ER UDVIKLING AF TALENT?
ELITE-DANNELSE Decentrering Det mulige og umulige ’Jeg kan ikke’ (endnu) Modstand Kvalitativ forandring ’Jeg kan’ Udvidet spillerum Åbenhed for ny erfaring Valget ’Jeg vil’ Mening ’Hvorfor?’ Indstilling Indfældet i sporten Mens man indhenter sig selv På et højere niveau Værdi Frihed Overskridelse Erfaring

5 DET PÆDAGOGISKE FORHOLD
3. HVORDAN LEDE TALENT? DET PÆDAGOGISKE FORHOLD Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser Pædagogik er ’at ville noget med nogen’ (Larsen) Mellemværende Normativitet og krav Tillid og fælles projekt Forskelsforhold Magt og autoritet Respekt og anerkendelse Selvvirksomhed ”Min træner er den, der vil, at jeg vil.” (Sloterdijk) Det pædagogiske paradoks TRÆNER SPILLER SAGEN

6 DET PÆDAGOGISKE FORHOLD
3. HVORDAN LEDE TALENT? DET PÆDAGOGISKE FORHOLD Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser ”Når jeg var værst, var jeg sammenbidt. Når jeg var bedst, var jeg humoristisk.” (Rudbæk) Komik: Misforhold og modsigelse Det modne forhold til misforhold: Humor Alvor bag spøgen “Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt” (Piet Hein) ’Stadig søgen’ mod sandhed Humor mellem sokratisk ironi og dogmatisk visdom. Træneres brug af humor Fejlretning Retledning og opretning TRÆNER SPILLER SAGEN

7 DET PÆDAGOGISKE FORHOLD
3. HVORDAN LEDE TALENT? DET PÆDAGOGISKE FORHOLD Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser Narrativer skaber virkelighed De er overalt: Sporten, klubben, holdet, spillere, etc. Trænere skaber narrativer Fare: begrænsning Mulighed: mening Måder: Begivenheden (kampnarrativer) Indstillingen (udviklingsnarrativer) TRÆNER SPILLER SAGEN

8 DET PÆDAGOGISKE FORHOLD
3. HVORDAN LEDE TALENT? DET PÆDAGOGISKE FORHOLD Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser ’Sporten er dødfødt uden forbilleder’ Det/de beundringsværdige Kropsliggørelse af værdier og idealer Mødet og den ’beundrende undren’ (Arendt) Det fuldkomne Det tiltalende Movebo-effekten ”Hingezogenheit zum Höchsten” (Sloterdijk) Det utrolige som målestok for øvelser Beundringsøvelser i praksis Begejstring Før-glæde Møder (direkte og indirekte) TRÆNER SPILLER SAGEN

9 DET PÆDAGOGISKE FORHOLD
3. HVORDAN LEDE TALENT? DET PÆDAGOGISKE FORHOLD Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser ”thi Geniet [læs: den talentfulde spiller] er ikke en Praas, der gaaer ud for en Vind, men en ildebrand, som Stormen blot udæsker” (Kierkegaard) Konkrete og eksistentielle forhindringer Det eksistentielle ’superkompensationsprincip’ Udvikling på trods Anstrengelse og lidenskab Træneren som ’benspænder’ Aktiv modstand Udvidende begrænsninger Den sokratiske træner ’Hestebremsen’ TRÆNER SPILLER SAGEN

10 SÅ LEDELSE AF TALENT - I ET ELITE-DANNELSESPERSPEKTIV kan bestå af…
Beundrings-øvelser Humor Forhindrings-øvelser Narrativer

11


Download ppt "LEDELSE AF TALENT - I ET ELITE-DANNELSESPERSPEKTIV"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google