Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 8 Ledelse chj-10-8.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 8 Ledelse chj-10-8."— Præsentationens transcript:

1 Lektion 8 Ledelse chj-10-8

2 Ledelse : definitionsproblematik
Ledelse er en række handlinger, som udøves af en eller flere personer ledelse har til formål at få andre mennesker til at gøre noget ledelse skal bidrage til, at organisationen når sine mål (Jacobsen & Thorsvik (2004:382) Ledelse kan defineres ud af 4 egenskaber : Et kommunikerende samspil mellem mennesker der sætter sig i stand til at skabe et fælles mål med vidensmæssige og fysiske fælles ressourcer i form af en problemløsning, således at en nærmere fastlagt resultat nås (Johnson in Kai Hansen et al. 2007: 358) Management : en rolle i det organisatoriske hierarki, planlægning og kontrol, en-vejs Leadership : relation mellem lederen og medarbejdere, 2 -vejs (Kai Hansen et al. 2007: 362) chj-10-8

3 ledelsesstile - historisk overblik fælles aspekter :
1. lederkompetencer 2. lederoopgaver 3. lederroller 4. individrelaterede ledelsesaspekter ledelsesformer ledelsesstile chj-10-8

4 Historisk oversigt De traditionelle ledelsesteorier:
den bureaukratiske skole : hierarki, kontrol, 6 principper ( Weber) scientific management : arbejdsprocesser, effektivitet, videnskabelighed (Taylor) den administrative skole : kommandokæde, koordination, overblik og kontrol (Fayol) Nyere tendenser human relations : personlig interaktion, medarbejdernes deltagelse mulig, ’human relations’ kvalifikationer, ( Mayo) human ressources :, indholdsteorierne (behovsteorierne), procesteorierne (hvorfor-teorierne), videnledelse, værdibaseret ledelse. chj-10-8

5 Fælles aspekter 1. Lederkompetencer : 2. Lederopgaver: 3. Lederroller
teknisk/faglig kompetence social kompetence analytisk kompetence (Katz) se evt. komp. S. 362) 2. Lederopgaver: instrumentelle opgaver emotionelle opgaver repræsentative opgaver (Lundquist) 3. Lederroller Mintzberg :opgaver Adizes : personlige egenskaber Mintzberg og Adizes : fokus på handling personlige egenskaber  opgaveløsning autoritet chj-10-8

6  interpersonelle roller : topfigur anfører forbindelsesled
Lederroller Mintzberg Arbejdsvilkår (se evt. s. 365)  systematisering af lederaktiviteter i 10 roller :  interpersonelle roller : topfigur anfører forbindelsesled  informationsroller : monitor disseminator talsmand  beslutningsroller : entreprenør kriseløser ressourcerfordeler forhandler chj-10-8

7 administratorrollen A entrepreneurrollen E integratorrollen I
Adizes producentrollen P administratorrollen A entrepreneurrollen E integratorrollen I rollerne følger organisationens livscyklus : fødsel: paEi opvoksende alder :pAEi voksen : PAEi livshøjden : PAei skumring : pAeI senilitet : 0A00 : mismanagement chj-10-8

8 4.Individrelaterede ledelsesaspekter : magt og autoritet
autoritetskilde : Ikke-legitim baseret på magt legitim baseret : tradition rationelt-lovlige principper karisma (Weber) professionel autoritet (Etzioni) magt : belønning tvang legitimitet forbillede ekspertise informationsmagt (Yukl 1998) Positionsmagt tvangsmagt kontrol over ressourcer og belønninger kontrol over information og viden social og normativ magt alliancer og netværk adgang til og kontrol over dagordener personlig magt (Jacobsen & Thorsvik : 169 ) chj-10-8

9  ledelsesstile Lederens karakteristiske træk
Personlighedstræk + færdighedstræk (Center for Creative Leadership) Menneskeopfattelse • Mc Gregors : X- og Y- teori x-teori : mennesket vil undgå arbejdet  tvang, trussel, kontrol y-teori : arbejdet er naturligt  selvkontrol, selvstyrelse, med ansvar • Schein : 4 opfattelser : det rationelle – økonomiske menneske det sociale … det selvrealiserende … det komplicerede …  ledelsesformer  ledelsesstile chj-10-8

10 Ledelsesformer • de 3 klassiske ledelsesformer : den autoritære leder den demokratiske leder laissez-faire lederen (Lewin m.fl. ) chj-10-8

11 De moderne ledelsesformer
• gruppeledelse : ledelsen skal styrke interaktion En model : ML-teorien (Yulk 1971) 4 variabler for effektiv ledelse • selvledelse : uddelegering ud fra virksomhedens overordnede værdier og strategier • videnledelse : ledelse af specialiserede medarbejdere. P. Drucker • motivation af faglige specialister : M. Tampoe : 4 vigtigste motivationsfaktorer (1993) • værdibaseret ledelse : formulering af værdier  intern og ekstern adfærd • coaching og mentoring : bevidsthed + ansvar (Whitmore) 10 kendetegn (G. Walton) • coachingsamtalen : GROW-modellen chj-10-8

12 Lederstile måden ledelsesformen udføres på
• Tannenbaum & Schmidts kontinuum-model 4 faktorer : lederfaktorer medarbejderfaktorer situationsfaktorer kulturfaktorer  4 lederstile : fortæller sælger konsulterer deler • Blake & Mouton : ledergitteret : kombination af hensyn til personalet eller hensyn til medarbejdere  graduering/ identifikation af forskellige lederstile • Hersey & Blanchards model : Situational Leadership II : kombination af instruerende adfærd og støttende adfærd  4 ledelsesstil : delegerende støttende trænende instruerende • Management by Objectives MBO (P. Drucker)  værdibaseret ledelse chj-10-8


Download ppt "Lektion 8 Ledelse chj-10-8."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google