Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole."— Præsentationens transcript:

1 Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole

2 Hvad har mennesker brug for? •Mennesket er et ”flokdyr” •Mennesket ønsker samhørighed – ikke ensomhed. Kærlighed Anerkendelse ---------------------------- Foragt Frygt

3 Integritet og Samarbejde Samarbejde integritet konflikt

4 Den basale tryghed  Hvad siger Maslow

5 Den nærmeste udviklingszone

6 Piger & drenge øver sig på noget forskelligt!  Kontakt i små grupper  Fællesskab = lighed  Inde/ude  Bekræftelse,Intimitetskval iteter (relationer, personer og situationer)  Snakkeorienteret, faktisk kommunikation  Flad struktur  Eksistentielt tema: at være elsket/ikke elsket  Forvandlingsdrømmen og skønhedens æstetik  Hierarki  Alle er med på holdet  Man kender sin plads  Interessefællesskab (godkerndelse og beundring) frihed, respekt  Meddelelsesorienteret, emfatisk kommunikation  Eksistentielt tema: Gøre det godt/ikke godt.  Erobrerdrømmen og sejrens æstetik

7 Sjovere at lære nye færdigheder End at løse PROBLEMER!!

8 Det offentlige og det private Hjem Institution/Skole

9 Forskel på opdragelse og Socialisering  Opdragelse i hjemmet egne normer. Lære forældre at kende som mennesker.  Service og kærlighed. Service i det offentlige og private rum. For hvis skyld er vi sammen?  Socialisering i institutionen: Institutionens normer/regler

10 Nej er det kærligste og vanskeligste svar  Sige nej når du mener det.  Ikke støde  Ikke konflikt  Synes godt om os  Ikke afgrænsning ikke tydelig  Ender med at såre  Skrevet på regningen  Ender med hverken at kunne li’ sig selv eller den anden

11 Nej er det kærligste og vanskeligste svar  Populær  Velvillig  Åben og generøs  Dørmåtte  Modvillig  Sur nøjeregnende Føle sig værdifuld for dem vi holder af. Ambitionen om et bedre liv for vore børn. Omtanke, mod egagagement og ærlighed

12 Grænser, kompetencer og hierakier  Grænser for andre  Grænser for sig selv  Søgen efter ”HARMONI”  Kontekst/rammer/værdier- Hvordan skal det fungere for sig selv og andre. Hvad vil jeg have og ikke have? – i forhold til: tøj, lommepenge, mobiltelefoner, spillekonsoller, sprog osv osv

13 Kærlighed er IKKE nok!!!  Tanken om at man kan opdrage et barn udelukkende med følelser er en katastrofalt udbredt ide.  Ethvert barn der ikke er opdraget, slår de andre børn, kort sagt et lille vilddyr.  Det der civiliserer et menneske, humaniserer det er opdragelse.  Det er ikke nok at sige det 17 gange, man må også gribe ind, hvis barnet ikke gør, hvad man siger.

14 Ikke nøjes med at FORKLARE regler  Man skal føre dem ud i livet. Autoritet er IKKE det samme som undertrykkelse.  Et barn skal i seng når det er sengetid.  Det at elske et barn går ud på at forlade det…………………..  Mødre er MØDRE fædre er FÆDRE – fædre skal ikke være mødre!

15 Moderlig nærhed & autoritet.  Hvis moderen også er autoriteten bliver hun billedet på den totale magt.  Forlad hende eller bliv selv almægtig – over loven……  Problemet er IKKE fraværende fædre; men almægtige mødre.  Der er aldrig kun to – men tre. Og den tredje er LOVEN. Faderen er henvisningen til samfundets love – accepteret af moderen.  Henvise til loven SAMMEN i den måde man opdrager barnet.

16 Konflikter  Hvad er en konflikt? En konflikt er en uoverensstemmelse, der giver spændinger i og mellem mennesker. Sag og relation

17 Konflikter  Fejltolkninger er den hyppigste årsag til konflikter  Tjek din tolkning og tro på svaret  Konfliktsky mennesker er meget konfliktskabende  Relationen mellem mennesker bliver stærkere af at der opstår konflikter som løses (Selvtillid/selvværd)

18 Konflikter  Det gælder om at skelne mellem ubehag og fare.  Intense følelser er ikke farlige, blot ubehagelige  Det der holder en konflikt i live er at folk taler OM hinanden og ikke MED hinanden.  Alle gør det så godt de kan - hele tiden

19 Hvad en forælder ønsker sig for sit barn  Trygt og sikkert liv.  Uddannelse  Bevægelse og sundhed  Udhvilede/søvn  Ikke for meget TV og computer  Ordentlig overfor kammerater/dele  Ikke lyve og snyde

20 Professor Charles Desforges Exeter University  Den største forskel på børns læring skal ikke findes i skolen; men i hjemmet.  Det handler ikke om social baggrund.

21 Afgørende for børns læring  I 7-års alderen tæller forældrenes engagement mest. Kvaliteten af skolens undervisning er næsten uden betydning  I 11-års alderen er skolens rolle mere markant.  Først i 16-års alderen betyder skolens kvaliteter mere.

22 Hvem har ansvaret for stemningen?  Om morgenen  Ved bordet  I køkkenet  I skolen  I bilen  Ved middagsbordet  Putning/go’ nat

23 Følelser der udtrykkes har en tendens til at gå over. Frits Pearls


Download ppt "Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google