Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gruppeundervisning for voksne CI-brugere

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gruppeundervisning for voksne CI-brugere"— Præsentationens transcript:

1 Gruppeundervisning for voksne CI-brugere
Sille Vilain Meulengracht, CRS Mette Kjellerup Møller, Nyborgskolen Møde i netværksgruppe for undervisere af voksne CI-brugere Tirsdag den 28. oktober 2008, CRS, Odense

2 Indhold Speech Tracking i Excel
Gruppeundervisning for voksne CI-brugere Visioner

3 Speech Tracking score i Excel
Excel ark med Speech Tracking score Vejledning

4 Speech Tracking score i Excel
Geoff Plant: Speech Tracking score: Normalthørende kan opfange og gengive ord pr. minut <10 ord pr. minut = ekstrem vanskelig konversation <20 ord pr. minut = meget vanskelig konversation <30 ord pr. minut = en del vanskeligheder <40 ord pr. minut = vanskeligheder <50 ord pr. minut = ikke mange vanskeligheder <60 ord pr. minut = meget få vanskeligheder >60 ord pr. minut = så godt som ingen vanskeligheder >50 ord pr. minut kan testen tages rent auditivt eller i støj

5 Speech Tracking score i Excel

6 Speech Tracking score i Excel

7 Speech Tracking score i Excel
Vise i Excel-ark

8 Gruppeundervisning Målgruppe Gruppesammensætning Gruppestørrelse
Lokale Gruppeforløb 2 timer 10-12 gange over ½ år Økonomi

9 Gruppeundervisning Fordele ved holdundervisning:
Møde andre i samme situation Øvelser i naturlig baggrundsstøj Mulighed for andre øvelser Lytte til andre stemmer Pauser med fri snak

10 Undervisningsmål CI-hold
Forventninger til CI før operationen Nuværende mål for CI-brug: Delmål for kursus: 1. 2. – 5.

11 Gruppeundervisning Runde + hjemmearbejde Træning Kaffepause
Mere træning Spil Næste uges hjemmearbejde

12 Eksempel på undervisningsforløb
Onsdag den 26. september 2007 kl Præsentationsrunde Mål og indhold for kurset TV aflytningsøvelse (TV avisen) Oplæsning Van Gogh + indholdsmæssige spørgsmål Banko Hjemmearb.: udfylde skema ang. mål for kurset + Lyt og lær med Otto Onsdag den 10. oktober 2007 kl (salen) 13-13:45: logopæd Bodil Krogh: sang og stemmetræning Mål for kurset Lokalisationsøvelser og taletræning over afstand Hjemmearb.: sang på CD: hør omkvædet

13 Onsdag den 17. oktober 2007 kl Telefontræning: ringe til hinanden i cirkel Hjemmearb.: telefonøvelse med kendt person Onsdag den 24. oktober 2007 kl (Banegårdscentret) Øvelser på Banegårdscentret På vejen derhen: samtaleøvelser to-og-to i trafikstøj Øvelser i centret: spørge om togbilletter, spørge om biografbilletter m.m. Kaffe og samtale på cafeen På vej tilbage: samtaleøvelser to-og-to i trafikstøj Hjemmearb.: ”gå-i-byen” øvelse

14 Onsdag den 31. oktober 2007 kl. 13-15 (salen)
13-13:45: logopæd Bodil Krogh: sang og stemmetræning Foredragstræning: MKM holder foredrag over udvalgt emne (kunstner eller teknikforedrag) Hjemmearb.: sang på CD – hør teksten Onsdag den 14. november 2007 kl Træning af taleforståelse på storskærm (TV udsendelse) Hjemmearb.: TV-øvelse Onsdag den 21. november 2007 kl Telefontræning: ringe til hinanden i cirkel Telefonopringning ud af huset Hjemmearb.: telefonøvelse med ukendt Onsdag den 28. november 2007 kl Rundvisning på et museum i Odense

15 Gruppeundervisning Eksempel på en dags undervisning: Tema: eventyr
1. Runden 2. Oplæsning af Snemanden + opgaver 3. Titler på eventyr 4. Lave et eventyr sammen i rundkreds ud fra billeder 5. Interviewe hinanden omkring eventyr og fremlægge for de andre bagefter 6. Hjemmearbejde: Lytte til eventyret ”Kæmpen og skrædderen” på cd (evt. læse med i tekst)

16 Gruppeundervisning Oplæsning af Snemanden + opgaver
Eventyret ”Snemanden” (kort udgave) læses højt af underviseren 1 gang. Klienterne må følge med i teksten efter behov. Eventyret læses højt en gang mere. Denne gang gælder det om at lytte efter et bestemt ord (evt. forskellige ord for hver klient). Klienten sætter en streg pr. gang, det givne ord optræder i eventyret. Til sidst lægges stregerne sammen og det samlede antal sammenlignes med facitlisten på sidste side.

17 Gruppeundervisning Titler på eventyr Start: Hyrdinden
Slut: og skorstensfejeren Start: Den lille pige Slut: med svovlstikkerne F.eks. Som ”rundbordsopgave” eller ”gå-rundt-imellem-hinanden-opgave”.

18 Gruppeundervisning Andre lignende opgaver: ordsprog og vittigheder.
Start: Af børn og fulde folk Slut: skal man høre sandheden. Start: Hvordan får man en fisk til at grine? Slut: Propper den i kildevand!

19 Gruppeundervisning Lave et eventyr sammen i rundkreds ud fra billeder
Printet mange forskellige billeder ud fra internettet. Hver deltager fik 5 billeder. Sammen skulle vi lave et eventyr ud fra billederne i rundkreds. Dvs. hver deltager fortalte noget ud fra et billede, så var det den næstes tur og så videre indtil vi havde været hele vejen rundt 5 gange.

20 Gruppeundervisning Interviewopgave: Interviewe hinanden omkring eventyr ud fra ark med spørgsmål og fremlægge om hinanden for de andre bagefter. Hjemmearbejde: Lytte til eventyret ”kæmpen og skrædderen” på cd (evt. læse med i tekst). Andre varianter af denne opgave: Indsæt det ord, der mangler.

21 Evaluering Gruppeevaluering ud fra individuelle mål sat fra starten
Bionics spørgeskema ”Everyday questionnaire” til selvevaluering Speech tracking

22 Meget dårligt Dårligt Udmærket Godt Meget godt Forstå kendt taler 1 2 3 4 5 Forstå ukendt taler Genkende kvinde- over for mandestemmer Forstå ”Frk. Klokken” Følge ”Vejrudsigten” via telefonen Følge ”Nyhederne” via telefonen Bestille tid via telefonen (fx frisør, læge, tandlæge) Følge automatiske telefonbeskeder (fx ”tast 1 for ny besked”) Samtale i baggrundsstøj

23

24

25

26 Gruppeundervisning Visioner CRS Visioner Nyborgskolen
Kommentarer og spørgsmål??? Alle ideer er til fri afbenyttelse!


Download ppt "Gruppeundervisning for voksne CI-brugere"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google