Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Menneskers reaktioner i kritiske situationer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Menneskers reaktioner i kritiske situationer"— Præsentationens transcript:

1 Menneskers reaktioner i kritiske situationer
Mikkel Madvig Jepsen april 2002

2 Typiske stressreaktioner
Benægten Forskrækkelse/oplevelse af kaos Manglende tids- og virkelighedsfornemmelse Handlinger pr. ”automatpilot” Overaktivitet eller ”lammelse” Oplevelse af slow motion/visuel reduktion Nedsat evne til at forstå store mængder af information Mikkel Madvig Jepsen

3 Fordeling af typiske reaktioner
Men hvad afgør, om vi kommer til at gøre det ene eller det andet ?. Nogle mener at det er knyttet til, hvor hensynsløs man kan være. Disse forskere lægger vægt på, at de som overlever har en primært psykopatisk måde at fungere på (tænker på sig selv på bekostning af andre, føler ikke skyld, bliver ikke overvældet af følelser, handlekraftig), set i forhold til en mere psykotisk måde at fungere på (angst, tvivl, være usamlet og ufokuseret, hallucinationer, ”fryser”). De mener at mennesket grundlæggende kan komme i disse to positioner, når vi bliver pressede. Desværre er sandheden nok ikke så enkel Jeg mener, på baggrund af bl.a. mit arbejde med folk involveret i kritiske situationer såvel civilt som militært, at vores reaktionsmåde er knyttet til vores generelle verdens- og selvbillede + vores første oplevelser og handflinger i den kritiske situation. Mikkel Madvig Jepsen

4 Stress Ubalance mellem personens oplevelse af krav og af ressourcer til at klare kravene Høj Stress Angst Flow Udfordringer Bekymring Kontrol Fokus for situationen bliver, hvorledes jeg oplever mine evner. Graden af udfordringer eller fare er vanskelig at have indflydelse på, men oplevelsen af egne evner er afgørende. Det har vist sig, at blandt de som overlever skibskatastrofer er der en overvægt af mennesker som har læst evakueringsbrochuren i forbindelse med påstigning af færgen. De vil opleve evnen til at håndtere situationen. Så ved håndteringen af passagerer bliver denne OPLEVEDE EVNE central. Det vil jeg vende tilbage til. Apati Afslapning Kedsomhed Lav Høj Evner Kilde: Csikszentmihalyi 1997 Mikkel Madvig Jepsen

5 Soldaters oplevelse af symptomer under og efter kamphandlinger (WWII)
Mikkel Madvig Jepsen

6 Typiske katastrofereaktioner for større grupper af mennesker
Den individuelle oplevelse af fare og muligheder er afgørende Panik kan modvirkes ved klar ledelse og organisation Personer der ikke informeres, vil selv opsøge information Folk vil efterligne og følge modeller Mikkel Madvig Jepsen

7 Panik kan modvirkes ved klar ledelse og organisation
Tydelig arbejdsfordeling Spred hjælpere ud blandt folk Skærm og dirigér Hold jævnt tempo Hindring af tilbageflugt Mikkel Madvig Jepsen

8 Personer der ikke informeres vil selv opsøge information
Personer i en kritisk situation gør i reglen hvad de får besked på Manglende information vil øge ukonstruktiv adfærd Information bør være præget af Korte sætninger Hyppige gentagelser Få budskaber Roligt tempo Skal indeholde handleangivelser Mikkel Madvig Jepsen

9 Folk vil efterligne og følge modeller
Ofte mænd år Udstråler autoritet, kontrol og retning Uniformerede personer Personer med tydelig adgang til yderligere informationer/ressourcer/materiel/mennesker Mikkel Madvig Jepsen

10 Panik i grupper kan begrænses gennem
design af faciliteter personale- og organisationsudvikling Gruppesammenhold Viden Træning klar ledelse og organisation v. kritisk situation information under kritisk situation Mikkel Madvig Jepsen


Download ppt "Menneskers reaktioner i kritiske situationer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google