Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klima og bæredygtighed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klima og bæredygtighed"— Præsentationens transcript:

1 Klima og bæredygtighed
Forbrugerens rolle i fremtiden og eksempler på konkrete tiltag hos SE Niels Duedahl, adm. direktør, SE

2 Kort om SE Danmarks 3.-største energiselskab
Ca kunder (installationer) fiber bredbåndkunder Ca. 650 medarbejdere Ca km elforsyningsnet Salg: 3,3 mia. kWh Omsætning ,7 mia. kr. Resultat mill. kr (EBITDA) 9 mia. kr. i egenkapital

3 Geografi Ca. 650 medarbejdere fordelt på 8 lokationer i Syd- og Sønderjylland. Datterselskaber fordelt med lokationer i hele Danmark. Det er SEs ambition, at være en betydelig national aktør inden 2014.

4 Vision SE vil skabe de bedste totale kundeoplevelser indenfor energi & klima samt kommunikation og samtidig være den mest lønsomme aktør i den danske energisektor. SE vil være en værdiorienteret virksomhed, der bygger på åbenhed, nærhed, mod og bæredygtighed, hvilket skal sikre grobund for fortsat vækst og udvikling. SE vil videreudvikle fællesskab med kunder og ejere ved at tilbyde de bedste forbindelser, en imødekommende og involverende dialog samt ved at understøtte fremtids-sikring af det samfund virksomheden er en del af.

5 SE værdier

6 Forventet EBITDA-udvikling 2011-2015 (ekskl. fusioner og opkøb)
20,4%* 12,6%* ”En ambitiøs agenda for de kommende år” Elnet *Note: EBITDA-margin = Høj risiko = Mellem risiko = Lav risiko

7

8 Et stærkt udgangspunkt
I mange år har vi haft stigende velstand med et konstant energiforbrug. Termostater, rockwool, fjernvarme og stramme byggereglementer. Ønsker vi at optimere og reducere energiforbruget i fremtiden, kræver det nytænkning. FN vurderer, at der er behov for et miks af teknologier, hvis energi-forbruget skal reduceres og CO2 udledningen skal halveres frem mod år 2050.

9

10

11 Smart grid Energien skal bruges mere effektivt.
El bliver omdrejningspunktet Havvindmøller får afgørende betydning. Mange mindre decentrale enheder, som elbiler og varmepumper. Energien skal styres intelligent og fleksibelt.

12 Energipolitiske mål - løsninger

13 Sammen kan vi skabe Smart Grid
Fokus på udviklingen af det intelligent energisystem (Smart Grid) bliver afgørende, for at kunne håndtere Den fluktuerende vindkraft Forøgelsen af elforbruget Forandringer af forbrugsmønstre Vi skal etablere muligheder for og incitamenter til fleksibelt forbrug bl.a. ved hjælp af Intelligente, fjernaflæste målere Elbiler der fleksibelt kan oplade Varmepumper der kan styres intelligent SE høster allerede i dag mange erfaringer

14 Vinden udfordrer os allerede i dag
Vores forsyning svinger meget all Vinden udfordrer os allerede i dag Mio. kWh Forbrug Forbrug

15 DET FAKTISKE FORBRUG - Villaer uden elvarme
50 % større forbrug i januar Alle husstande har intelligente, fjernaflæste målere Bevidsthed er afgørende. på sydenergi.dk hver måned

16 Hvad kræver det? Effektivitet Ny teknologi Adfærd 1/3 1/3 1/3

17 En fremtidig kunde Parcelhus uden for kollektiv forsyning
5.000 kWh til almindeligt elforbrug på 7.000 kWh til varmepumpen 4.000 kWh til el og/eller pluginhybridbilen kWh i årlig forbrug! 2.000 kWh fra egenproduktion (solceller, vindmølle m.v.) Altså ca. en 3 dobling af elforbruget 2/3 af forbruget er meget nemt at styre ”smart”!

18 INTELLIGENT VARMEPUMPE
I dag finder der ca varmpumper i Danmark. Der forventes helt op til nye varmepumper i danske huse uden for fjernvarmesektoren. varmepumper har en effekt på ca. 200 megawatt, hvilket svarer til et lille kraftværk eller en vindmøllepark. Det er målet at der i 2025 er varmepumper i Danmark Den intelligente varmepumpe kan gemme el som varme og kan dermed bidrage til hjemmet som et lille kraftværk, når vindmøllerne står stille. Varmepumpen kan i dag gemme varmen i 4 timer på en kold vinterdag Projektet skal bidrage med viden om hvordan varmepumperne bedst muligt integreres i elsystemet og hvorledes det påvirker den enkelt husstand

19 INTELLIGENT LADESTANDER
Ladestanderen er intelligent, og brugeren kan selv indstille sin elbils opladning til at oplade elbilen når: Elektriciteten er grønnest Elektriciteten er billigst Eller så hurtigt som muligt hvis brugeren skal benytte bilen hurtigt Det er målet er der i 2025 er elbiler i Danmark Note: Prototyper

20 En alternativ fremtidig kunde
Energi overskud på 31 KWh første 12 måneder

21 Flere el-service leverandører per husstand

22 Interaktion med kunderne

23 Tilpasser sig kundens behov Tilpasser sig kapacitet til rådighed
Et nyt scenarie Tilpasser sig kundens behov Tilpasser sig kapacitet til rådighed

24 En grøn fremtid er en profitabel fremtid Vi møder udfordringerne først Vi skaber løsningerne Vi ser store forretningsmæssige perspektiver Men har vi viljen og modet? Vores brand ambition beskriver hvad det er vi har ambition om at være og opnå med hvem (primær målgruppe) Vores brand værdier udtrykker, hvad vi altid vil agitere for og forsøge at leve op til og som brand

25 Niels Duedahl


Download ppt "Klima og bæredygtighed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google