Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brud i tillidsland Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brud i tillidsland Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen"— Præsentationens transcript:

1 Brud i tillidsland Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen
Metoder og perspektiver på opsøgende arbejde blandt unge – og hvordan vi undgår at opfinde metoden på ny hver gang Brud i tillidsland Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen

2 PROGRAM PRÆSENTATION AF OS OG BOGEN OM FOREBYGGENDE ARBEJDE MED UNGE I
BYENS OFFENTLIGE RUM MÅLGRUPPEKONTINIUM FOR DET OPSØGENDE ARBEJDE BLANDT GADEBØRN KORT OM DEN METODISKE PROCES I DET OPSØGENDE ARBEJDE MARGINALISERING OG ”INDIREKTE VOLDSFORMER” DEN OPSØGENDE MEDARBEJDER SOM YDERSTE FORPOST OG SOCIALT VIDNE

3 UNGE I EGET LOKALOMRÅDE
Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel GRUPPER AF UNGE I DET OFFENTLIGE RUM UNGE I EGET LOKALOMRÅDE HÆNGER UD MED JÆVALDENDE PÅ GADEHJØRNER. (STREET-CORNER) MARKERER SOCIALE TERRITORIER KAN IKKE VÆRE HJEMME ELLER I KLUBBER.

4 MØDER LIGESTILLEDE I DET MODERNE BYSAMFUND. MØDES TIL PROTESTFEST
Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel GRUPPER AF UNGE I DET OFFENTLIGE RUM UNGE I BYCENRUM MØDER LIGESTILLEDE I DET MODERNE BYSAMFUND. MØDES TIL PROTESTFEST MØDES I SUBKULTURER SØGER VÆK FRA SOCIALE PROBLEMER, ER MÅSKE LØBET HJEMMEFRA GENERELT SET SØGER DE UNGE FRIHED FRA FORÆLDRKONTROL, UDVIKLER SELVSTÆNDIG IDENTITET OG SEKSUALITET. SOCIALISERINGEN SKER NU GENNEM RELATIONER MED JÆVNALDENDE.

5 GRÆNSER TESTES, ERFARINGER AFPRØVES - OGSÅ DE DESTRUKTIVE.
      GRÆNSER TESTES, ERFARINGER AFPRØVES - OGSÅ DE DESTRUKTIVE. I GRUPPEN AF JÆVNALDENDE SKER LØSRIVELSE OG SELVSTÆNDIGGØRELSE FRA FORÆLDRENE. LIVSERFARINGER UDTRYKKES OG BEARBEJDES. GRÆNSER AFPRØVES FX I FORHOLD TIL: UDSEENDE MUSIK SEX ALKOHOL STOFFER KRIMINALITET HÆRVÆRK OG VOLD.

6  SOCIALE PROBLEMER KAN SLÅ IGENNEM, SÅ DE UNGE IKKE KAN HÅNTERE KONSEKVENSERNE AF AFPRØVNINGERNE.
UNGE, HVOR FORÆLDRENE HAR SOCIALE PROBLEMER UNGE DER UDSÆTTES FOR OMSORSSVIGT ETNISKE MINORITETSUNGE, DER UDSÆTTES FOR SOCIAL DISKRIMINERING, DOBBELTSTIGMATISERING UNGE TILTRUKKET AF SUBKULTURER ,f.eks. Bande-wanabee´s UNGE, DER OPLEVER NEDERLAG I FRITIDEN, SKOLEN M.V.

7 LIVSERFARINGER UDTRYKKES OG BEARBEJDES OGSÅ AF DISSE UNGE.
DET OFFENLIGE RUM KAN ANVENDES SOM KOMPENSATION. DE UNGE KAN SØGE AT OPNÅ STATUS OG TILHØRSFORHOLD VED AT VÆRE SEJE OG HÅRDE OG TURDE GØRE DET, DE ANDRE IKKE TØR. DE UNGE BEVÆGER SIG PÅ FARLIGE KANTER, HVOR DE KAN BLIVE OFRE FOR, ELLER UDSÆTTE ANDRE FOR VOLD, SEKSUELLE OVERGREB, MISBRUG, RACISTISK VOLD.

8 Kilde: Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel KATAGORIOPDELING AF GADEBØRN   BØRN, DER BOR HJEMME, MEN SOM OPHOLDER SIG PÅ GADEN EFTERMIDDAG, AFTEN, FORDI DE IKKE KAN VÆRE ANDRE STEDER PÅ DET TIDSPUNKT BØRN DER SOVER HJEMME MEN ER PÅ GADEN EFTERMIDDAG, AFTEN OG NAT. DE ER OFTE STORPJÆKKERE. FORÆLDRE VARETAGER IKKE OMSORGSFUNKTIONEN. BØRN, DER ER LØBET HJEMMEFRA ELLER ER BLEVET SMIDT UD. DE MODTAGER HJÆLP FRA MYNDIGHEDERNE INDENFOR DE ALLERFØRSTE DAGE. MISTILLID TIL VOKSNE.

9 Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel KATAGORIOPDELING AF GADEBØRN   BØRN, DER HAR VÆRET HJEMMEFRA LÆNGE. DE HAR INGEN ELLER RINGE KONTAKT MED FORÆLDRENE. DE HAR GENEREL MISTILLID TIL VOKSNE OG I SÆRDELESHED TIL SYSTEMET. BØRN, DER ER GÅET FRA ELLER ER SMIDT UD FRA DIVERSE INSTITUTIONER. DE HJEMSKRIVES TIL STADIG UMULIGE FORHOLD/REELT TIL GADEN. BETEGNES SOM UANBRINGELIGE. BØRN, DER ER GÅET ELLER SMIDT UD FØRST HJEMMEFRA OG DEREFTER FRA DIVERSE INDTITUTIONER. FEJLANBRINGELSER. HJEMSKRIVELSE TIL HJEMMET, REELT TIL GADEN. BETEGNES SOM UANBRUNGELIGE. HAR OPGIVET AT FÅ HJÆLP.

10 DEN METODISKE OG ETISKE PROCES
FASER: Første fase: Indledende kortlægning og afgrænsning af miljøet Anden fase: Tilstedeværelse, rytme og genkendelse Tredje fase: Den første kontakt og hvordan vi præsenterer os selv Fjerde fase: Integration i miljøet. Den fortsatte rytme og proces Femte fase: Interaktion. Arbejdet med at opnå tillid og skabe relationer Sjette fase: Intervention, rådgivning og vejledning, konfliktløsning og konfrontation Syvende fase: Mediering, brobygning, stabiliserering, selvstændiggørelse Ottende fase: Afslutning og afsked

11 CENTRALE OPGAVER I OPSØGENDE ARBEJDE.
Kortlægge miljøet Arbejde indirekte med miljøet og direkte med de unge Etablere kontakt Formidle egen opgave til de unge, til miljøet og til systemet Tilbyde aktiviteter Opnå tillid, skabe respekt Bygge relationer op Opnå social forankring i ungdomsmiljøet/opholdsmiljøet Informere og rådgive

12 CENTRALE OPGAVER I OPSØGENDE ARBEJDE.
Foretage afdækkende samtaler om alvorligere problemer Handle i forhold til udækkede basale behov Motivere til forandring Mediere/advokere i forhold til andre myndigheder Konfliktløse Kreativt transformere og realisere de unges egne ideer Samarbejde med forældre, ungdomsgruppen og med samarbejdspartnere.

13 Strukturel vold Kulturel vold
Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel INDIREKTE VOLDSFORMER Strukturel vold Kulturel vold

14 SOCIALE MARGINALISERINGSPROCESSER
Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel 2012 SOCIALE MARGINALISERINGSPROCESSER

15 ROLLEKONFLIKTER OG ETIK I OPSØGENDE ARBEJDE
Et arbejde i et spændingsfelt mellem en formel opgave og en uformel arbejdsform Professionel/personlig/privat Tavshedspligt/underretningspligt Ven/hjælper. Selvstrukturering og akut handling Borrits & Rasmussen: Opsøgende gadeplansarbejde blandt unge , Hans Reitzel 2012 ROLLEKONFLIKTER OG ETIK I OPSØGENDE ARBEJDE

16 Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen
TAK FOR IDAG Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen


Download ppt "Brud i tillidsland Ruth Borrits & Hans-Erik Rasmussen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google