Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Studieretningsprojekt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Studieretningsprojekt"— Præsentationens transcript:

1 Studieretningsprojekt
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Studieretningsprojekt STX 2009

2 Studieretningsprojektet – den korte version
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Studieretningsprojektet – den korte version Opgave, som skrives af den enkelte elev i 3.g med fokus på selvstændighed, faglig fordybelse og formidling. Elevens rolle: - Besvare den stillede opgave - Skal være aktiv i at drive processen omkring vejledningen Vejlederens rolle: - Vejleder for eleven i hele processen, typisk to vejleder - Udformer opgaveformuleringen, typisk begge vejleder - Bedømmer af opgaven sammen med anden vejleder og en censor Skolens rolle: - Organisering af det praktiske omkring opgaven UVMs rolle: - Fremskaffer censorer til bedømmelse af opgaverne

3 Kort om studieretningsprojektets historie
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Kort om studieretningsprojektets historie Før reform 2005: - Større skriftlig opgave (enkeltfaglig) Reform 2005: - Indførelsen af studieretningsprojekt i 3.g - Flere fag skal samarbejde i SRP-opgaven - SRP ses i sammenhæng med dansk/historieopgaven og studieretningsopgave i 2.g Løbende justeringer af rammerne for SRP siden Har været rejst kritik og forslag til SRP. Har ført til forskellige justeringer - Politisk forlig i april 2009: Præcisering af forskel mellem SRP og AT (i stx) og rammerne for SRP Ny læreplan i juni Udarbejdet læreplan, som er gældende for nuværende 3.g’er og frem (tilknyttet vejledning i september 2009)

4 Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009
Kort om SRP og AT SRP Typisk flerfaglig opgave men altid med mindst ét studieretningsfag Elevens skal arbejde selvstændigt med faglig fordybelse og formidling Vejlederne udarbejder opgaveformuleringen Elevens produkt er en skriftlig opgavebesvarelse Bedømmelse: Censor og vejleder(e) bedømmer skriftlige produkt AT Samarbejde mellem fag typisk på tværs af hovedområder Elevens skal arbejde med en sag, der belyses bl.a. med fokus på metoder Eleven laver en synopsis med egen problemformulering og tilhørende problemstillinger (på baggrund af et centralt stillet prøveoplæg) Elevens produkt er en synopsis Bedømmelse: Mundtlig prøve med censor og én vejleder. Synopsis bedømmes ikke, men danner udgangspunkt for prøven

5 SRP: Placering i gymnasiet
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP: Placering i gymnasiet SRP ikke en isoleret opgave i 3.g Dansk/historie opgave: - Give erfaring med skrivning af en større, sammenhængende opgave i gymnasiet - Hvordan opskrives litteraturhenvisninger og –liste, noter og lignende Studieretningsopgave i 2.g (SRO) - ”Generalprøve” på SRP - Kun studieretningsfag - Ikke nødvendigvis individuelle opgaver - Skolen bestemmer selv omfang og vejledning - Ingen ekstern censur Gode idéer: - At kræve SRO udarbejdet efter samme retningslinjer som SRP i 3.g - At lave en detaljeret evaluering af SRO, som eleven umiddelbart vil kunne bruge i 3.g, fx ved at bruge samme bedømmelseskriterier.

6 Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009
Læreplan: 1.1 Formål ”…eleverne arbejder selvstændigt med at fordybe sig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område i tilknytning til deres studieretning…” Arbejde selvstændigt Faglig fordybelse Faglig formidling Selvvalgt område I tilknytning til studieretning: Et studieretningsfag indgår altid Kombinere forskellige faglige tilgange og discipliner SRP har et studieforberedende sigte

7 Læreplan: 1.2 Mål ”…eleverne skal kunne:
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Læreplan: 1.2 Mål ”…eleverne skal kunne: demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder … beherske relevante faglige mål i de indgående fag udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale demonstrere evne til faglig formidling besvare en stillet opgave fyldestgørende … beherske fremstillingsformen i en faglig opgave …”

8 SRP’s rammer: Valg af fag – det normale
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP’s rammer: Valg af fag – det normale ”… skrives inden for et område og faglig problemstilling, således at et af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau indgår i besvarelsen af projektet…” Skrives i 3.g - Perioden vælges af skolen - Varighed: 10 skoledage Normalt indgår to fag i studieretningsprojektet: - Studieretningsfaget på A-niveau: A-niveauet kan indgå i studieretningen på A-niveau eller være opgraderet til A-niveau som valgfag - Det andet fag: Kan være et obligatorisk fag, et valgfag eller et studieretningsfag på B- eller A-niveau Et eksempel: Studieretning: Mus A-mat B-bio C. En elev har i 3.g mat A, som valgfag. SRP kan skrives i musik A+ et A/B fag, eller mat A+ et A/B fag. Tidligere skulle udpeges et hovedfag. GÆLDER IKKE MERE!

9 SRP’s rammer: Valg af fag - undtagelserne
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP’s rammer: Valg af fag - undtagelserne ”Skolens leder kan dog, på baggrund af en begrundet ansøgning fra eleven, undtagelsesvist godkende, at studieretningsprojektet skrives alene på grundlag af ét af elevens studieretningsfag på A-niveau, eller at et tredje fag inddrages i studieretningsprojektet.…” Hvis ét fag indgår i studieretningsprojektet: Faget skal indgå i studieretningen på A-niveau og kan ikke være et opgraderet studieretningsfag Eleven skal begrunde sit ønske skriftligt til rektor Det er rektor som giver tilladelsen. Undtagelsesvist. Et eksempel: Studieretning: Mus A-mat B-bio C. En elev har i 3.g mat A, som valgfag. SRP kan skrives i musik A men ikke i andre fag. Hvis tre fag indgår i studieretningsprojektet: Ikke specielle niveaukrav til evt. tredje fag. Kan være et fag på C-niveau Det er skolens leder som giver tilladelsen

10 SRP’s rammer: Skriveperioden
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP’s rammer: Skriveperioden Varighed: To uger (10 skoledage) Placering: Indenfor en samlet periode på højest 6 uger mellem 15. oktober til 1. marts Perioden kan opdeles: første dage kan ligge adskilt fra de sidste 5 dage - 5 sidste dage skal være sammenhængende - Ingen anden undervisning for eleverne på skrivedagene Opgaveformulering udleveres på den første af de 10 dage

11 SRP’s rammer for: Eleven
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP’s rammer for: Eleven Før skriveperioden: Valg af område, faglig problemstilling og fagkombination. Sker i samråd med vejleder(ne) I vejledningsperioden: Forberedende arbejde, selvstændigt og under vejledning. Eleverne opfordres til at forberede sig til vejledersamtalerne. - Tidligere på skoleåret; eleven tænker over SRP, jo før, jo bedre for afgrænsningen Skriveperioden: Modtager opgaveformuleringen. Vished om, at opgaveformuleringen er 100% forstået To ugers selvstændigt arbejde med at besvare opgaveformuleringen, evt. med vejledning

12 SRP’s rammer for: Vejlederne
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP’s rammer for: Vejlederne - Skolen udpeger vejledere til de enkelte SRP opgaver, når fag er valgt Elever kan ikke regne med at få egne lærere som vejledere Vejlederne medvirker i alle projektforløbets faser: - accept af område (kan der laves en opgaveformulering?) - Vejledningssamtaler – både i vejledningsperioden og skriveperioden - Udfærdiger opgaveformuleringen - Vejlederbedømmelse (de to vejledere enes om karakter) - Censur/votering: en af vejlederne med den fremmede censor (Et råd: Den vejleder, der ikke skal tale med censor kan evt. lave en skriftlig vurdering af besvarelsen: god støtte for kollegaen)

13 SRP’s rammer for: Skolen
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP’s rammer for: Skolen Generelt står skolen for organisering og lignende af SRP forløbet for alle elever. Skolen har det overordnede ansvar for tilrettelæggelsen - Skolen kan tilrettelægge hele SRP-perioden, herunder skriveperioden og vejledning, efter eget ønske. Fx opdeling af skriveperioden, udpegning af vejledere, rammer for vejledningssamtaler, afsendelse af opgaver til censorer mm Opdeling af skriveperioden: Særlige forhold kan tale for opdeling af skriveperioden, fx eksperimentelt arbejde på eksterne institutioner. Opgaveformuleringen udleveres på den første skrivedag

14 Valg af område og faglig problemstilling
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Valg af område og faglig problemstilling ”Eleven vælger i samråd med sin(e) vejleder(e) område og faglig problemstilling for studieretningsprojektet” ”Området og de faglige problemstillinger skal - inden for såvel fagenes kernestof som supplerende stof - afgrænses på en sådan måde, at der kan udformes en opgaveformulering, der sikrer, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra besvarelser, som tidligere er blevet afleveret og rettet.” I praksis er fastlæggelse af område og valg af indgående fag tæt forbundet. Det er vigtigt, at der er god sammenhæng mellem det valgte område og den valgte fagkombination, så der kan formuleres en præcis opgaveformulering. Vejlederne skal i sidste ende godkende elevens valg Fagenes kerne- og supplerende stof Må ikke være genanvendelse af tidligere rettet besvarelser

15 SRP’s rammer for: Fra område til opgave
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP’s rammer for: Fra område til opgave Enzymer (kemi + matematik) Amerikansk selvforståelse (engelsk + historie) Phthalater og miljøproblemer (kemi + biologi) Moderne engelsk komedie (engelsk + dramatik) DDR og STASI-tiden (tysk + historie) Farver- og farvestoffer (fysik og kemi) Polarisering (engelsk + samfundsfag) Darwin, evolutionsteori og danske litteratur (biologi og dansk) Penduler (fysik og matematik) Smertestillende medicin (biologi og kemi)

16 SRP: Eksempler på opgaveformuleringer
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP: Eksempler på opgaveformuleringer Musik A og Historie A Område: Sjostakovitj og Sovjetstyret Opgaveformulering: Redegør kortfattet for grundtræk ved det politiske system i Sovjetunionen i 1930’erne og analyser hovedlinjerne i kulturpolitikken fra starten af 1930’erne til starten af 1940’erne. Diskuter hvordan Sovjetunionens kulturpolitik påvirkede Sjostakovitj som komponist. Giv i forbindelse med en musikalsk analyse af Sjostakovitjs 5. Symfoni - med særlig vægt på 2. og 4. sats – eksempler på, hvordan dette kommer til udtryk i hans musik.

17 SRP: Eksempler på opgaveformuleringer
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP: Eksempler på opgaveformuleringer Engelsk A + Dansk A Område: Postmodernisme i dansk og engelsk litteratur Opgaveformulering: Foretag på basis af et antal engelsksprogede artikler en indkredsning af begrebet postmodernisme og opstil et antal fokuspunkter, som du herefter uddyber i opgavens hoveddel: analyse og fortolkning af Peter Høegs ”De måske egnede” og af et antal engelsksprogede noveller efter eget valg. Diskuter afslutningsvis påstanden, at postmodernismen er et overstået fænomen.

18 SRP: Eksempler på opgaveformuleringer
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP: Eksempler på opgaveformuleringer Kemi A + Fysik B Område: Bioethanol Opgaveformulering: Redegør kort for hvordan bioethanol fremstilles i henholdsvis 1. og 2. generationsanlæg. På …(institution) skal du udføre en række eksperimenter herunder ”Enzymatisk hydrolyse af forskellige biomasser” og ”Bestemmelse af glukose i hydrolyseprøverne”. Der skal gives en grundig redegørelse for de to eksperimenter, herunder de anvendte metoder og teorien bag, for resultaterne og for de konklusioner, der kan drages af eksperimenterne. Ethanol kan forbrændes i en PEM-brændselscelle. Beskriv brændselscellens opbygning og virkemåde herunder elektrodereaktionerne med ethanol som brændstof. Beregn teoretisk nyttevirkning og ”sammenlign” med en eksperimentelt bestemt værdi. Diskuter afslutningsvis fordele og ulemper ved forbrænding af ethanol i henholdsvis en brændselscelle og ved direkte forbrænding.

19 SRP: Eksempler på opgaveformuleringer
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 SRP: Eksempler på opgaveformuleringer Samfundsfag + Matematik Område: Trafik og priselasticitet Opgaveformulering: 1. Redegør for udviklingen af trafikken i hovedstadsområdet 2. Undersøg forskellige metoder til at fremme den kollektive trafik. Find selv relevant talmateriale og foretag på baggrund heraf beregninger på priselasticitet. 3. Diskuter på baggrund af din undersøgelse mulighederne for at indføre forskellige tiltag i den aktuelle politiske situation.

20 Vejledning: Organisering af vejledning
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Vejledning: Organisering af vejledning ”Skolen udpeger … vejledere for den enkelte elev.” ”… skolen (skal) … sikre, at eleven kan modtage vejledning i alle projektforløbets faser frem til afleveringen af besvarelsen” Generelt: Skolen har det overordnede ansvar for at tilrettelægge vejledningen Eleven har ikke krav på en bestemt vejleder, fx sin egen faglærer Eleven skal have vejledning i alle indgående fag

21 Vejledning: Gode råd og vink, men ikke bedømmelse
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Vejledning: Gode råd og vink, men ikke bedømmelse ”Skolen tilrettelægger vejledningen således, at der sikres en klar adskillelse mellem lærerens rolle som vejleder og bedømmer, og vejledningen må derfor ikke omfatte en bedømmelse af væsentlige dele af elevens besvarelse …” Eksempler på vejledning: faglig og/eller procesorienteret - forståelse af opgaveformulering, vægtning og anvendelse af de deltagende fag - afgrænsede faglige problemstillinger Vejledning skal hjælpe eleven til selv at tænke videre, dybere eller perspektiverende Forskellig vejledning i forskellige fag (fx ved eksperimentelt arbejde) Vejledning kan gives på fællesmøder, i grupper og som individuel vejledning Den klare adskillelse mellem vejledning og bedømmelse skal sikre, at vejleder og censor stilles frit, når opgaven skal bedømmes.

22 Opgaveformulering og –besvarelse (1)
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Opgaveformulering og –besvarelse (1) ”Opgaveformuleringen udfærdiges af elevens vejleder(e). Den skal rumme såvel fagspecifikke som tværgående faglige krav … … krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger udover arbejdet i mindst ét af fagene.” Opgaveformuleringen udarbejdes af vejlederne: - Vejlederne diskuterer opgaveformuleringen, og sikre begge fags niveauer kan identificeres - Klart fremgå, at begge fag kan bidrage til opfyldelsen af målene for studieretningsprojektet Forskellig praksis for opgaveformuleringer i forskellige fag I mindst ét af fagene, skal der være en faglig fordybelse udover det daglige arbejde i faget

23 Opgaveformulering og –besvarelse (2)
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Opgaveformulering og –besvarelse (2) ”Opgaveformuleringen skal - være konkret og afgrænset og skal i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af eleven… - være udformet således, at eleven har mulighed for at besvare opgaven fyldestgørende inden for de tidsmæssige rammer - eleven ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse… .” Opgaveformuleringen skal indeholde noget for eleven ukendt Hverken område eller opgaveformulering bør formuleres for snævert eller for bredt. Der er ikke centralt fastlagt krav til længden af opgavebesvarelsen. I opgaveformuleringen skal der angives forventninger til opgavens omfang.

24 Opgaveformulering og –besvarelse (3)
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Opgaveformulering og –besvarelse (3) Indgår et fremmedsprog blandt fagene skal en del af de anvendte kilder være på det pågældende sprog Opgavebesvarelsen skal være på dansk - dog kan skolen give tilladelse til undtagelser - det sproglige bedømmes på samme måde, som hvis det var skrevet på dansk (ingen særbehandling) Opgavebesvarelsen skal indeholde et engelsk resumé - Typisk linjer - Kort præsentation af besvarelsens vigtigste elementer - Sproglig udformning så det ikke er meningsforstyrrende - Mangler resumé: Opgavebesvarelse ikke afvises, men manglen inddrages i helhedsvurderingen af opgaven

25 Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009
Bedømmelse (1) ”Der gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse, som er baseret på en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens opgavebesvarelse lever op til de fastsatte mål for studieretningsprojektet.” Refereres tilbage til SRP’s mål og derigennem også til de indgående fags faglige mål En helhedsvurdering, dvs. et enkelt mål kan ikke alene danne grundlag for bedømmelsen I helhedsvurderingen indgår fx et manglende resumé, den sproglige fremstilling, opstilling af litteraturliste og citatteknik, den faglige fordybelse osv. Bilag i en opgavebesvarelse: Opgavebesvarelsen er det primære, bilagene er i sig selv ikke genstand for særskilt vurdering

26 Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009
Bedømmelse (2) ”Der gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse, som er baseret på en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens opgavebesvarelse lever op til de fastsatte mål for studieretningsprojektet.” Inden karakterfastsættelse med censor, samtaler vejlederne om deres udkast til karakterniveau. Når vejleder og censor er blevet enige om en karakter, skal alle være indstillet på at stå inde for den og loyalt argumentere for den over for eleven. Både censor og kontaktperson underskriver karakterlisten. Kan vejleder eller censor ikke blive enige om en fælles bedømmelse, giver de hver en karakter. Finder censor, at en opgaveformulering er utilfredsstillende, må det ikke gå ud over eleven. Der skal i stedet ske henvendelse til rektor på elevens skole.

27 Relevante links om studieretningsprojektet På UVM:
Samspilskursus: Studieretningsprojekt November 2009 Relevante links om studieretningsprojektet På UVM: SRP i stx ( Læreplanen ( Vejledning/Råd og vink ( På EMU: Inspiration på EMU (


Download ppt "Studieretningsprojekt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google