Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Oplevelser i effektiv kvalitet
”Tivoli bliver aldrig færdig”
2
Agenda Tivoli kort Turn-around fra 1996
3
Tivoli kort
4
Tivoli kort… historien
En af verdens ældste forlystelsesparker - grundlagt i 1843 Stolte traditioner – Lumbye, PH, og Dronning Margrethe Walt Disney blev inspireret til Disneyland.
5
Tivoli kort… en urban programpark
Haver, underholdning, restauranter og forlystelser i hjertet af København Tivoli i tal: 40 restauranter, cafeer og spisesteder, 25 forlystelser, lamper og blomster 3 mest besøgte europæiske park – mere end 4,3 mio. gæster årligt – og over 300 mio. siden 1843 En grøn oase – kun 25 pct. af Haven er bebygget.
6
Tivoli kort… klenodie eller forretning
Tivoli er egentlig et Klenodie i ordets bedste betydning, men for at kunne fastholde dette, så bliver vi nødt til at tjene penge - og det betyder, at vi rent professionelt bliver nødt til at drive Tivoli som en forretning, efter moderne ledelsesmæssige og forretningsmæssige principper. SALGSPROCES i 1999
7
Tivoli kort… kultur kontra profit
Eneste børsnoterede selskab med eget symfoniorkester Panto License to operate
8
Tivoli kort… besøgstal
9
Tivoli kort… gæsternes nationalitet
10
Tivoli kort… danske gæster
11
Danske konkurrenter
12
Internationale konkurrenter
13
Tivoli er (også) en virksomhed
Turn-around fra 1996 Tivoli er (også) en virksomhed
14
Tivoli anno 1996 Kulturinstitution
Underskud på over 50 mio. kr. i 1995/96 Tivoli-klubben medlemmer Besøgstal 2,7 mio – fald på 22 pct. fra 93 til 96 Demografisk skævhed i gæstemix
15
Moderne virksomhed - turn-around
Analysearbejde Fokusering på fire segmenter Fornyelse og nytænkning - innovation Markedsføring og prisstrategi Investeringer siden 1996: Knap 750 mio. kr. ”Tivoli bliver aldrig færdig” Analyser – AIM og PWC
16
Fokusering på fire segmenter
Børnefamilierne Fredagsrockere Forretningsmanden m/k De kulturelle Skal ikke gennemgås – blot nævn segmenterne
17
… men stadig en have for alle
18
Fornyelse og nytænkning
Markante nye forlystelser Fredagsrock / jazz-festival Nye high-end restauranter Kulturelle investeringer Jul i Tivoli Tivoli-klubben Tivoli har sat nye standarder [Ikke gå i detaljer – blot nævne – de gennemgås efterfølgende] Børnefamilier Markante nye forlystelser De unge Fredagsrock Forretningsmanden nye high-end restauranter De kulturelle Kulturelle investeringer Herudover er det to mere tværgående fornyelser Jul i Tivoli Tivoli klubben Sat nye standarder
19
Fornyelse: Markante nye forlystelser
20
Fornyelse: Markante nye forlystelser
21
Fornyelse: Fredagsrock
Tivoli havde tabt en generation Fredagsrock startede i 1997 for at tiltrække unge Et af Tivolis stærkeste sub-brand Et af Danmarks største kulturelle sponsorater Mere end gæster Danmarks største musikfestival
22
Fornyelse: Nye high-end restauranter
23
Fornyelse: Kulturelle investeringer
24
Fornyelse: Jul i Tivoli – Tivolis 2. sæson
Grænser for besøgsvækst i sommersæsonen Fra julemarked til Jul i Tivoli. gæster på 6 uger Scenografi af Tiffany’s John Loring Når vi gør noget, skal det være exceptionelt – derfor skal det gøres af de bedste af de bedste - John Loring
25
Fornyelse: Tivoli-klubben
Tivoli-klubben er Tivolis årskort og loyalitetsprogram Stor bredde – fra alm. årskort over Guld og VIP til forlystelseskort medlemmer i i 2005 Direkte kommunikation og segmentering
26
Markedsføring og prisstrategi
Tivoli er ikke for fin til at blive markedsført (Share of voice) Markedsføring af brandvalues (atmosfære - hygge, tradition og stemning) Opgør med opfattelsen ”Tivoli er for dyr” (prisstrategier / prisdifferentiering) Målrettet markedsføring mod segmenter (børnefamilier og fredagsrockere)
27
Processen Ny strategi kræver ny organisation Analyse x Accept
x Udførelse = Resultat Dialog, åbenhed og information
28
Afslutning ”Midt i Italiens hovedstad er der en kæmpe katedral, i London et gammelt fængsel og i Paris et enormt tårn af jern. Det er da til at forstå, hvad det går ud på. Men i Danmark har man valgt en forlystelsespark som monument i centrum af hovedstaden. I kunne have valgt alverdens stål-falosser, hvis I havde lyst, men I valgte en legeplads … Tivoli er den største kirke, mennesket nogensinde har bygget, ti gange større end Peters Kirken. Det er den slags bygninger et lands befolkning opfører i hjertet af deres hovedstad: Templer, helligdomme, monumenter, mausoleer over deres tro.”
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.