Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplevelser i effektiv kvalitet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplevelser i effektiv kvalitet"— Præsentationens transcript:

1 Oplevelser i effektiv kvalitet
”Tivoli bliver aldrig færdig”

2 Agenda Tivoli kort Turn-around fra 1996

3 Tivoli kort

4 Tivoli kort… historien
En af verdens ældste forlystelsesparker - grundlagt i 1843 Stolte traditioner – Lumbye, PH, og Dronning Margrethe Walt Disney blev inspireret til Disneyland.

5 Tivoli kort… en urban programpark
Haver, underholdning, restauranter og forlystelser i hjertet af København Tivoli i tal: 40 restauranter, cafeer og spisesteder, 25 forlystelser, lamper og blomster 3 mest besøgte europæiske park – mere end 4,3 mio. gæster årligt – og over 300 mio. siden 1843 En grøn oase – kun 25 pct. af Haven er bebygget.

6 Tivoli kort… klenodie eller forretning
Tivoli er egentlig et Klenodie i ordets bedste betydning, men for at kunne fastholde dette, så bliver vi nødt til at tjene penge - og det betyder, at vi rent professionelt bliver nødt til at drive Tivoli som en forretning, efter moderne ledelsesmæssige og forretningsmæssige principper. SALGSPROCES i 1999

7 Tivoli kort… kultur kontra profit
Eneste børsnoterede selskab med eget symfoniorkester Panto License to operate

8 Tivoli kort… besøgstal

9 Tivoli kort… gæsternes nationalitet

10 Tivoli kort… danske gæster

11 Danske konkurrenter

12 Internationale konkurrenter

13 Tivoli er (også) en virksomhed
Turn-around fra 1996 Tivoli er (også) en virksomhed

14 Tivoli anno 1996 Kulturinstitution
Underskud på over 50 mio. kr. i 1995/96 Tivoli-klubben medlemmer Besøgstal 2,7 mio – fald på 22 pct. fra 93 til 96 Demografisk skævhed i gæstemix

15 Moderne virksomhed - turn-around
Analysearbejde Fokusering på fire segmenter Fornyelse og nytænkning - innovation Markedsføring og prisstrategi Investeringer siden 1996: Knap 750 mio. kr. ”Tivoli bliver aldrig færdig” Analyser – AIM og PWC

16 Fokusering på fire segmenter
Børnefamilierne Fredagsrockere Forretningsmanden m/k De kulturelle Skal ikke gennemgås – blot nævn segmenterne

17 … men stadig en have for alle

18 Fornyelse og nytænkning
Markante nye forlystelser Fredagsrock / jazz-festival Nye high-end restauranter Kulturelle investeringer Jul i Tivoli Tivoli-klubben Tivoli har sat nye standarder [Ikke gå i detaljer – blot nævne – de gennemgås efterfølgende] Børnefamilier  Markante nye forlystelser De unge  Fredagsrock Forretningsmanden  nye high-end restauranter De kulturelle  Kulturelle investeringer Herudover er det to mere tværgående fornyelser Jul i Tivoli Tivoli klubben Sat nye standarder

19 Fornyelse: Markante nye forlystelser

20 Fornyelse: Markante nye forlystelser

21 Fornyelse: Fredagsrock
Tivoli havde tabt en generation Fredagsrock startede i 1997 for at tiltrække unge Et af Tivolis stærkeste sub-brand Et af Danmarks største kulturelle sponsorater Mere end gæster Danmarks største musikfestival

22 Fornyelse: Nye high-end restauranter

23 Fornyelse: Kulturelle investeringer

24 Fornyelse: Jul i Tivoli – Tivolis 2. sæson
Grænser for besøgsvækst i sommersæsonen Fra julemarked til Jul i Tivoli. gæster på 6 uger Scenografi af Tiffany’s John Loring Når vi gør noget, skal det være exceptionelt – derfor skal det gøres af de bedste af de bedste - John Loring

25 Fornyelse: Tivoli-klubben
Tivoli-klubben er Tivolis årskort og loyalitetsprogram Stor bredde – fra alm. årskort over Guld og VIP til forlystelseskort medlemmer i i 2005 Direkte kommunikation og segmentering

26 Markedsføring og prisstrategi
Tivoli er ikke for fin til at blive markedsført (Share of voice) Markedsføring af brandvalues (atmosfære - hygge, tradition og stemning) Opgør med opfattelsen ”Tivoli er for dyr” (prisstrategier / prisdifferentiering) Målrettet markedsføring mod segmenter (børnefamilier og fredagsrockere)

27 Processen Ny strategi kræver ny organisation Analyse x Accept
x Udførelse = Resultat Dialog, åbenhed og information

28 Afslutning ”Midt i Italiens hovedstad er der en kæmpe katedral, i London et gammelt fængsel og i Paris et enormt tårn af jern. Det er da til at forstå, hvad det går ud på. Men i Danmark har man valgt en forlystelsespark som monument i centrum af hovedstaden. I kunne have valgt alverdens stål-falosser, hvis I havde lyst, men I valgte en legeplads … Tivoli er den største kirke, mennesket nogensinde har bygget, ti gange større end Peters Kirken. Det er den slags bygninger et lands befolkning opfører i hjertet af deres hovedstad: Templer, helligdomme, monumenter, mausoleer over deres tro.”


Download ppt "Oplevelser i effektiv kvalitet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google