Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningen i netværket

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningen i netværket"— Præsentationens transcript:

1 Undervisningen i netværket
E-læring, E-struktion og E-tiviteter - Sammenhængen mellem teoretisk, pædagogisk og organisatorisk viden indenfor e-læringen – med introduktion til Gilly Salmons 5-trinsmodel Rasmus Blok E-læringskonsulent E-LæringsSamarbejdet Aalborg Universitet (ELSA)

2 Hvad jeg vil tale om 1: E-læring – teoretisk tilgang
Sammenkoblingen af teknologi og undervisning Nuværende forståelse af læring, viden & undervisning Hvorfor så e-læring? 2: E-struktion – pædagogisk tilgang Undervisningens ændrede form Pædagogisk model for e-læringen (G. Salmons 5-trinsmodel) Deltager og undervisers behov i arbejdet med e-læringen 3: E-tiviteter – praktisk tilgang Hvordan arbejder man konkret med e-læring? Hvad er e-tiviteter? - Eksempler Underviser og studerendes ændrede roller Anbefalinger

3 Kobling af teknologi og undervisning
Udviklingen i IKT har medført en udvikling af læringsmiljøerne nye vilkår forskellig fra ordinær undervisning ansigt-til-ansigt nye rammer forskellig fra klasselokalet, foredragssalen, auditoriet mv. Udviklingen i lærings- og undervisningsbegreberne har medført en udvikling af læringsmiljøerne læring forstås ikke længere som en lineærproces – akkumulation af information fra kvalifikationer til kompetencer – lære at lære Udviklingen indenfor IKT og lærings- og undervisningsbegreberne muliggør en attraktiv praktisk og didaktisk kombination og et alternativ til den ordinære undervisning = E-læringen!

4 E-læring = deltagere + teknologi + fagstof + underviser
Teknologi vs Undervisning? Spørgsmål: Hvad er den afgørende komponent i dine bedste lærings- og undervisningsoplevelser? Svar: Computeren? Underviseren? Fagstoffet? E-læring bør derfor tage udgangspunkt i de komplekse forhold vedr. læring og undervisning, for bedst at kunne kombinere teknologi og undervisning! E-læring = deltagere + teknologi + fagstof + underviser

5 Menneskelig involvering garanterer succesrig læring!
Teknologi + Undervisning! Teknologi og fagstof kan ikke stå alene Læring opstår ikke af sig selv! Undervisning kan ikke gøres til en automatisk, lineær proces Menneskelig involvering garanterer succesrig læring!

6 Nuværende forståelse - af læring, viden & undervisning
Mennesker øger deres viden gennem: erfarings-læring personaliseret læring praksis-fælleskaber action-læring problembaseret læring Bevæggrunde for forandring: konventionelle metoder er for langsomme traditionel undervisning er ufokuseret og ikke konkurrencedygtig de eksperimentelle og sociale elementer af læring tilskrives større betydning stigende antal lærende med stigende diversitet

7 Begribelse via forståelse Begribelse via oplevelse
Læringscirkel (D. Kolb) Vi lærer gennem en evig cyklus af: aktiv eksperimenteren konkret erfaring refleksiv observation abstrakt begrebliggørelse …osv. Evigt afhængighedsforhold eksperimentet skaber erfaring erfaringen skaber refleksion refleksionen skaber begrebsliggørelse begrebsliggørelsen nødvendiggør eksperimentet … osv. Ændring via intention Ændring via udvidelse Konkret erfaring Aktivt eksperimenteren Refleksiv observation Abstrakt begrebsliggørelse Begribelse via forståelse Akkomodativ læringsform Divergent læringsform Konvergent læringsform Assimilativ læringsform Begribelse via oplevelse

8 Læringsstile (Honey & Mumford)
Vi har ikke faste læringsformer men varierende læringsstile disse påtager vi os efter: behov vane situation … mv. Læringsstile Refleksionisten Aktivisten Pragmatikeren Teoretikeren Refleksionisten Teoretikeren Aktivisten Pragmatikeren

9 Hvorfor e-læring? E-læring er en attraktivt læringsform hvor:
vores nyeste viden om læring og undervisning kan udnyttes vi kan tilpasse læringen særlige behov og krav skabe bro mellem social-livets forskellige miljøer Som didaktisk alternativ kan e-læringen være med til at: sætte flere læringsformer i spil i undervisningen skabe differentiering mellem læringsstile ændre fokus fra kvalifikationer til kompetencer øge skriftlighed, refleksion og undervisningsdifferentiering Som praktisk alternativ kan e-læringen være med til at: binde læringsmiljø sammen med øvrige miljøer (hjem, arbejde mv.) udvikle særligt tilrettelagte og vedkommende undervisningstilbud skabe hurtige, lettilgængelige og konkurrencedygtige læringsudbud

10 E-struktion E-læring ændrer undervisningens form
Kobling af teknologi og undervisning Undervisningen baseres på ny teknologi Tids- og sted-uafhængighed Skift i kommunikationsform Inddragelse af ny viden (læringsformer & læringsstile) Differentierede lærings- og undervisningsformer Øget fokus på kompetencer – lære at lære konstruktivistisk og refleksiv tilgang Brobygningen til andre miljøer Undervisningen blandes med fritid/arbejde Hurtig og ”just-in-time” undervisning Personaliseret og fokuseret læring E-læringens undervisning = E-moderation (Salmon) ~ E-struktion (Blok) Culture & Media Dansk Engelsk Engelsk Sprog og Internationale Studier Erhvervssprog og International Erhvervskommunikation Filosofi, Videnskabsteori, Komparativ filosofi Humanistisk Informatik Informationsteknologi, Multimedier (cand.it.) International and Intercultural Communication It og læring, organisatorisk omstilling (cand.it.) Kultur, Kommunikation og Globalisering Læring og Pædagogik Musik Musikterapi Psykologi Spansk Spansk Sprog og Internationale Studier Sprog og International Virksomhedskommunikation Turisme Tysk

11 Pædagogisk model for e-læringen
Gilly Salmons 5-trins model 5 niveauer for udviklingen i e-læringsforløbet 5 niveauer i e-struktionen 5 niveauer i læringen 5 niveauer i aktiviteterne

12 Modellens niveauer 1. niveau: Adgang og motivation
Individuel adgang og vilje til at benytte softwaren er essentielle forudsætninger 2. niveau: Online socialisering Etablering af online identitet og interaktion med andre er af stor betydning 3. niveau: Informationsudveksling Udveksling af relevant information bliver nu vigtige fokuspunkter 4. niveau: Vidensopbygning Gruppe-diskussioner og kollaborativ interaktion tager fart og får eget moment 5. niveau: Udvikling Øget refleksion over form og indhold tager form Søgen efter muligheder til at opnå personlige mål bliver ofte endepunktet

13 Niveau 1: Adgang og motivation
Nem og hurtig adgang er en primær faktor Informativ og teknisk viden, samt support Personlig information og hjælp Overvindelse at starte op på et nyt system Motivationen for at deltage er grundlæggende Stærk motivation og god opmuntring Byde velkommen og tilbyde hjælp Præcisering af faglige og tekniske forventninger Illustration Lou oplever frustration med at logge på Underviseren påtager sig rollen som hjælper (engel) og byder velkommen De øvrige deltager venter på Lou

14 Niveau 2: Online socialisering
Tilvænning til det online lærings-miljø Opbygning af et socialt online miljø Potentiel fremmedgørelse skal imødekommes Identifikation med andre sikrer samhørighed Deltagere vil lede efter samhørighed Klare anvisninger i forhold krav og regler Brobygning skaber gruppefølelse Deltagerne bibringer personalitet og viden Underviseren må opmuntre de tilbageholdne Illustration Lou medbringer egen bagage på tillidsrejsen Underviseren bygger broer mellem deltagerne

15 Niveau 3: Informationsudveksling
Værdsættelse af online information Stor mængde ressourcer Velordnede læringsmiljøer opleves positivt To former for interaktion tager form Øget informationsudveksling Øget interaktion deltagerne imellem Deltagerne reagerer på informationsmængden Forstoppelse eller lystigt jongleren Opfordring til tolerance Illustration Lou begynder at kende det online miljø Lou udveksler lidt med andre Veden udenfor også spiller ind

16 Niveau 4: Vidensopbygning
Aktiv og engageret form for læring Samarbejde – frem mod fælles mål Udveksling af synspunkter og debat Opbygning af viden gennem respons Deltagerne forfatter information Konstruktion af viden og udveksling med andre Underviseren må facilitere interaktionen Sammenfatning, fletning, opsummering Illustration Lou og hans gruppe opbygger viden Lou’s gruppe styrer selv gruppens dynamik Underviseren holder grupperne på rette spor

17 Niveau 5: Udvikling Udvikling af ansvarlighed for egen læring
Egen handling mht. læringssituationen Vidensopbygning ud over læringsmiljøet Kritisk tænkning, refleksion og analyse Kritiske tænkning bringens i højsædet Refleksive processer blomstrer Humor og emotionelle aspekter toner frem Grundlaget for e-læringen bringes i fokus Illustration Lou er sikker i sin færden og i sit studium Lou er klar til nye udfordringer på egen hånd Videre mod egne mål

18 Deltager og undervisers behov
1. niveau: Adgang og motivation Deltager: Opsætning og adgang til systemet Underviser: Byde velkommen og opmuntre 2. niveau: Online socialisering Deltager: Sende og modtage meddelelser Underviser: Familiarisering og brobygning mellem deltagere 3. niveau: Informationsudveksling Deltager: Søgning og personalisering af software Underviser: Facilitering og supporting mht. materialer og opgaver 4. niveau: Vidensopbygning Deltager: Brug af konferencerne Underviser: Understøttelse af processerne i konferencerne 5: niveau: Udvikling Deltager: Opnå faglige forbindelser udenfor læringsmiljøet Underviser: Support og respons – individuelt og gruppebaseret

19 Gilly Salmons 5-trins model
Generelt Viser generel udviklingen i et e-læringsforløb De enkelte trin kan variere i tidsrum og længde Skabelon Ideel skabelon for et e-læringsforløb Sikrer stor deltagelse og tilfredshed Fokuserer på lærende interaktion Interaktivitet Stiger frem mod niveau 4 Daler lidt på niveau 5

20 E-tiviteter Hvordan arbejder man konkret med E-læring?
E-læring og e-struktion kræver opgaver, der: konstant holder fokus skaber korte opnåelige del-mål vender trusler til udfordringer stifter samarbejde mellem deltagerne visualiserer gruppens succes hjælper gruppen med at opnå sine mål tilvejebringer læring og refleksion tilknytter flere læringsstile og –former E-læringens opgaver = E-tivities (Salmon) ~ E-tiviteter (Blok)

21 Hvad er e-tiviteter? En e-tivitet er: En e-tivitet indeholder:
En skriftlig e-lærings-opgave Motiverende, engagerende og formålsfuld Baseret på interaktion deltagerne imellem eller sammen med en e-struktør Asynkron - uafhængig af tid og sted Kort, klar og let at gå til Målrettet et bestemt niveau på 5-trins modellen En e-tivitet indeholder: En gnist En online aktivitet Et interaktivt element En tidshorisont En feedback-mekanisme Al nødvendig information

22 E-tivitetsproces Ideen bag e-tiviteten er, at skabe en lærende kædereaktion! Fagstof Deltager Besvarelse E-struktør Med-deltagere Viden Respons/Besvarelser Opsamling Tid

23 Eksempler Kursusforløb - MIT

24 Eksempler E-tiviteter

25 Bygge broer, skabe forbindelser Byde velkommen, motivere, hjælpe
Rolle- og kompetencefordeling E-struktør Roller: Lærer (indholds-ansvarlig), planlægger, designer, facilitator, guide, moderator, teknisk hjælper, sparringspartner, vejleder, censor Kompetencer: Indholds-ekspertice, IT-teknisk kunnen, gode kommunikationsevner, forståelse for online læreprocesser, personlig karakter og online identitet Handlinger: Respons Udfordring Perspektivering Katalysator Motivering Monitorering Support Holde læringen på sporet Tilstedeværelse Mentor (aktivere) Facilitere E-struktion - Trin 1-5 Støtte og supportere Bygge broer, skabe forbindelser Byde velkommen, motivere, hjælpe

26 Funktioner og aspekter
E-struktør funktioner Teknisk kontrol og support Vejledning og vedligeholdelse Motivation og brobygning E-struktør aspekter Tid Følelser Formidling

27 Sende og læse meddelelser
Rolle- og kompetencefordeling Deltager Roller: Studerende/elev, gruppemedlem, sparringspartner, informationsudveksler, læringstype (aktivist, pragmatiker, teoretiker el. reflektor) Kompetencer: Online arbejdsmetoder, arbejdsformer og læringsformer, erfaring med CMC/IT-teknologi, skriftlige kommunikationsevner Handlinger: Besvare opgaver Respondere Reflektere Samarbejde Interagere og kommunikere Dele viden Hjælpe og støtte Tage ansvar Refleksion Samarbejde E-tiviteter - Trin 1-5 Søge og dele Sende og læse meddelelser Sætte system op

28 Anbefalinger 10 væsentlige punkter
Gør det let for de studerende at dele ideer Sørg for regelmæssige og fastlagte afleveringsfrister for de studerende Understøt sund gruppedynamik Tilskynd feedback til og imellem de studerende Bevar og arkiver al materiale systematisk Udpeg igangsættere af diskussioner og evt. opponenter Beløn studerendes bidrag og engagement Hold diskussionsemnerne smalle Opbyg en klar konferencestruktur Støt klar og uformel formidling og kommunikation

29 Opsamlende E-læring ændrer former og praksiser for underviser, deltager og uddannelsesinstitution! MEN En god lærer er altid en god lærer – uanset medium! God undervisning er altid human – aldrig automatisk! Stærkt undervisningsmateriale er altid klart – aldrig overlæsset og ufokuseret!

30 Tak - for din opmærksomhed! Rasmus Blok E-læringskonsulent
E-LæringsSamarbejdet Aalborg Universitet (ELSA) Web: Bog Undervisning i netværket - e-læring, e-struktion og e-tiviteter


Download ppt "Undervisningen i netværket"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google