Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovationstrategier Instituttet for Fremtidsforskning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovationstrategier Instituttet for Fremtidsforskning"— Præsentationens transcript:

1 Innovationstrategier Instituttet for Fremtidsforskning
ved Jacob Jaskov Innovation Pusher Instituttet for Fremtidsforskning

2 En virksomhed – Billede 1

3 En virksomhed – Billede 2
Performance Resources Capabilities Knowledge Knowledge Absorbtion boundary Integration boundary Kilde: Kaplan, Schenkel, Krogh & Weber (2001): ”Knowledge-Based Theories of the Firm in Strategic Management”

4 The Social Learning Cycle
Diffusion Codified Problem solving Absorption Uncodified Scanning Undiffused Diffused Kilde: Max Boisot (1992): “Is Your Firm a Creative Destroyer?”

5 The Social Learning Cycle
Marketing Konkurrenter Codified Udvikling Brug Kunder Uncodified Undiffused Diffused Kilde: Max Boisot (1992): “Is Your Firm a Creative Destroyer?”

6 Problemkortet Innovation Løsning Problem Kendt Ukendt Rutiner
Problemløsning Udnyttelse Eksplorativ Søgning Kendt Problem Finde problemer Ukendt Innovation Kilde: Lotte Darsø (2001): Innovation in the Making

7 Orden, kaos og økonomisk værdi
Max værdi Codified Orden Kompleksitet Kaos Min værdi Uncodified Undiffused Diffused Kilde: Max Boisot (1998): “Knowledge Assets”

8 Mellem orden og kaos Every system has its ”sweet spot” - the place between excessive disorder and excessive order, at the ”edge of chaos”, where the system is maximally responsive to the variety of its environment but sufficiently structured that it can act and perpetuate itself John Henry Klippinger III - The Biology of Business

9 Informationstyper og organisation
Bureaukrati Marked Codified Personlige relationer Netværk Uncodified Undiffused Diffused Kilde: Max Boisot (1992): “Is Your Firm a Creative Destroyer?”

10 IT giver nye organisatoriske muligheder
Bureaukrati Marked Codified Personlige relationer Netværk Uncodified Undiffused Diffused Kilde: Max Boisot (1992): “Is Your Firm a Creative Destroyer?”

11 Markedet Et marked er ikke en ting!
Markedet er en tilstand af interaktion, der kan understøtte en kategori af agenter eller firmaer De aktører, der klarer sig (godt) på markedet, har etableret interne og eksterne kontrolmekanismer, der sikrer, at interaktionen er til deres fordel Markedet er både et økonomisk, socialt og politisk fænomen

12

13 Netværk og selv-organisering
Fra hierarki til flad organisation Kontrol kan ikke fastholdes, den opstår emergent Perfekt information findes ikke. Det meste viden er tavs og hvis man er heldig, har man nogle gode indikatorer

14 Seven basics of selv-organisation
4 Egenskaber Aggregation – helheden er større end summen af delene Non-linearitet - små ændringer har stor betydning og fortiden mister forklaringskraft Flows - netværk af interaktioner skal optimeres (kapital, personer, ordrer, ideer, information) Diversitet - variationen i organisationen skal være tilpas stor (men ikke for stor) Kilde: John Henry Holland (1995): Hidden Order

15 Seven basics of selv-organisation
3 Teknikker Tagging - at navngive eller kodificere et fænomen og gøre det bevidst (priser, titler, brands) Interne modeller - forestillingerne om fremtiden styrer – derfor skal de optimeres (strategier, metaforer, scenarier) Byggesten – Find basiskomponenter, som kan rekombineres, så ikke det hele skal laves om (DNA, forretningsprocesser) Kilde: John Henry Holland (1995): Hidden Order

16 Alle elementer skal bidrage til selvorganisering
Omverden Organisation Social Struktur Teknologi Mål Deltagere

17 Potentielle innovationer
Etablér de optimale koblinger i netværket – og i virksomheden Potentielle innovationer Aktører Potentielle innovationer Produktions-muligheder Aktører Produktions-muligheder Kilde: Herlau & Tetzschner (1999): Fra jobtager til jobmager

18 Virksomhedstyper - forskningstung
Codified Fokus Løse problemer Samle og beskytte viden Evt. undervise kunder Stabil organisering Uncodified Undiffused Diffused Kilde: Max Boisot (1992): “Is Your Firm a Creative Destroyer?”

19 Virksomhedstyper – fast mover
Codified Fokus Markedsføring og netværkseffekter Sprede viden og skabe standarder Inddrage kunderne aktivt Fleksibel organisering Uncodified Undiffused Diffused Kilde: Max Boisot (1992): “Is Your Firm a Creative Destroyer?”

20 Samarbejde eller konkurrence?
Codified Uncodified Undiffused Diffused Kilde: Max Boisot (1992): “Is Your Firm a Creative Destroyer?”

21 Offentlige virksomheder?
New puplic management Regler, roller og relationer Decentral styring og markedsmekanismer Gennemsigtighed Resultatløn Glemmer normer, identitet og magt! Det offentlige er i sidste ende politisk og bygger på legitimitet frem for effektivitet Hvad med private virksomheder…

22 Den flade leders opgaver
Etablér fora og lejligheder for innovation Facilitér den spontane skabelse af teams Navngiv og skab gode ”management hooks” Marker og vedligehold grænserne Sæt vilkårene for den interne darwinistiske selektion Skab internt marked for kreativ destruktion Hjælp til med aflæring – benyt kreativt kaos

23 Survival - role of manager
Survival and relative competitive fitness depend on the speed with wich tacit knowledge embodied in the flow and interactions of the enterprise is made explicit, tagged, aggregated and recombined into emergent models that keep the enterprise within the ever changing sweet pot between chaos and rigidity John Henry Klippinger III - The Biology of Business

24 Person-idé koblingen kan hæmme
Husk at man skal skabe effektive koblinger mellem relevante innovationsmuligheder, aktører, produktionsmuligheder Det gør man ikke ved hjælp af markeds og konkurrencemekanismer ”Én person har én idé – og der skal kæmpes” Kobl personer fra idéer og skab optimale vidensstrømme – kræver en meget stærk kultur

25 Gode redskaber 1 Idebank Rugekasse Feedback Metaforer
Registrer dine ideer løbende Rugekasse Drop person/idé koblingen, skab fælles ansvar Feedback Metaforer Metaforer flytter på vores opmærksomhed Metaforer kortlægger verdener og handlingsrum Brug de optimale metaforer i organisationen

26 Gode redskaber 2 Mindmaps Projektor/storskærm under møder TheBrain
Illustrer og visualisér dine tanker Projektor/storskærm under møder Holder fokus under møder Færre opklarende spørgsmål, flere innovative TheBrain Software som kan etablere og registrere relationer Fremmer relationel tankegang

27 Tag ikke udgangspunkt i genialitet
Systematisk innovation Ideer er ikke noget man får, det er noget man skaber! Finde gunstige muligheder og uopfyldte behov Etablere passende ledelse og struktur netværk, virksomhed, team, individ Brug nogle gode værktøjer Tag ikke udgangspunkt i genialitet


Download ppt "Innovationstrategier Instituttet for Fremtidsforskning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google