Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Introduktion til AT + AT-1 Start med ultrakort intro til skrivemetroen – Har I hørt om den?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Introduktion til AT + AT-1 Start med ultrakort intro til skrivemetroen – Har I hørt om den?"— Præsentationens transcript:

1 1 Introduktion til AT + AT-1 Start med ultrakort intro til skrivemetroen – Har I hørt om den?

2 AT Almen studieforberedelse Dagens pointe: Kun gennem kendskab til FAG og METODE kan vi nærme os ”sandheden”

3 Profilere Fredericia i forbindelse med Klima- topmødet: Som en kreativ, grøn og nytænkende kommune med fokus på økonomi og udvikling. Opgave fra borgmesteren ”Visionær Vind” Hvilke fag? BILLEDKUNST DESIGN FYSIK MATEMATIK ERHVERVSØKONOMI ENGELSK DANSK BIOLOGI SAMFUNDSFAG

4 Hvad skal du kunne i AT? (nye krav på universitetet og i erhvervslivet!) 1.Løse opgaver med flere fag: - Hvad handler fagene om? - Hvordan gør man i fagene (metoder)? 2.Arbejde selvstændigt 3.Samarbejde 4.Sætte emnet i historisk og nutidigt perspektiv 5.Tænke kreativt 6.Formidle – skriftligt og mundtligt

5 AT-undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Eksempel

6 AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Den traditionelle forklaring: Kenyanere og andre, som vokser op i høje højder, kompenserer for luftens lavere iltindhold ved at øge deres evne til at optage ilt - og løber derved hurtigere i længere tid uden at producere mælkesyre og ”gå kolde”. ”Tynd luft”

7 Forskning/metode: Professor Walter Schmidt og kollegerne i Bayreuth har i et 12 ugers forsøg med 10 kenyanske og 11 tyske eliteløbere aflivet denne teori: Falcificering! Hypotese: ”Opvæksten i tynd luft” »Kenyanernes dominans skyldes ikke højere eller bedre iltoptagelse hos løberne - de har hverken mere hæmoglobin i blodet eller større hjerter end europæiske løbere,« konkluderede Schmidt.

8 AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? HISTORIE: De har ikke altid løbet så hurtigt! 1985: 44 procent af verdens bedste langdistanceløbere var fra Europa, mens blot 12 procent kom fra Kenya. 2008: 69 procent af verdenseliten kommer fra Afrika, heraf 47 procent fra Kenya Den udvikling kan ”den tynde luft” heller ikke forklare!

9 AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Scott Douglas (am. forsker): ”In the positive-feedback cycle of Kenyan running — where hard training at altitude builds on genetics, culture, and tradition, and where others' success spurs on each new crop of aspiring runners — monetary motivation is a key ingredient ”

10 AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Forklaringen på de østafrikanske langdistanceløberes ovenlegenhed er bedre løbeøkonomi, mindre kropsmasse og tyndere lægge, viser ny dansk og tysk forskning. ALLE KAN SE DET! MEN ER DET ”RIGTIGT”?

11 Det er pigerne, der får de kenyanske drenge til at løbe! AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Jeg har fundet en helt anden forklaring: Og hvad skal de kenyanske drenge have for at imponere pigerne?

12 Hvad er det pigerne vil se?

13

14

15 Undersøgelse af kalenjinfolket Metode: –Ikke fysiologi eller sociologi: Oplæs s. 118 –Men historie og antropologi: •Migration •Skriftlige kilder fra kolonitiden •Lingvistik •Antropologisk sammenligning! 70% af kenyanske topløbere kommer fra kalenjinfolket. Og hvad kommer forskerne frem til?

16 KVÆGTYVERI! •Kvægtyveri giver højstatus •Køer havde meget høj social og økonomisk værdi •Ofte 100-150 km. løb ved tyveri Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt?

17 AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? FYSIOLOGEN: Tynd luft! ØKONOMEN: Penge! SOCIOLOGEN: Sociale forhold! ANATOMEN: Tynde ben! ANTROPOLOGEN: Kvægtyveri!

18 AT Almen studieforberedelse Kun gennem kendskab til FAGENE og METODER kan vi nærme os ”sandheden”

19 Eksempler på spændende AT-forløb •Idræt og religion:Italienske fodboldtilhængere •Historie og samfundsfag:Fascisme + Studietur til Rom •Samfundsfag og engelsk: Terrorisme •Musik, samf. og dansk: Musikvideoer •Dansk og biologi: Den globale opvarmning •Historie og fysik:A-kraft-ulykke FAGSAG

20 AT på FG 1.g AT 1 AT 2 AT 3 Det hele menneske (Id, mu/dr) Renæssance (Hi, fy, bk) En sag – Årsprøve (Sa, +) Intro til AT Problemformulering Udarbejde og besvare problemformulering 2.g AT 4 AT 5 AT 6 Videnskabsteori/metoder (Da/en, nv-fag) En sag Besvare problemform. Synopsis introduktion Synopsisprøve 3.g AT 7-intro AT 7-sag AT eksamen Nybrud efter 1900 En sag UVM-stillet opgave Synopsisfremlæggelse

21 Prøver og eksamen i AT 1.g årsprøve: AT-3: Udarbejdelse og besvarelse af problemformulering, der besvares skriftligt 2.g årsprøve: AT-6: UVM-emne. Arbejdet munder ud i en mundtlig synopsisprøve 3.g eksamen: Synopsiseksamen. Består af både en skriftlig (synopsis) og en mundtlig del Ingen afsluttende årskarakter, men én eksamenskarakter, der tæller på eksamensbeviset med vægten 1,5.

22 AT – 1 Emne: ”Det hele menneske” Problemformulering: ”Hvad skaber det hele menneske?”


Download ppt "1 Introduktion til AT + AT-1 Start med ultrakort intro til skrivemetroen – Har I hørt om den?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google