Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fagenes samspil - KS på HF

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fagenes samspil - KS på HF"— Præsentationens transcript:

1 Fagenes samspil - KS på HF
Vejle d Bente Kirsten Sørensen Samfundsfag, idræt og studievejleder på Holstebro Gymnasium

2 KS – Hi/sa/re Samarbejdet – 3 fag/1 eksamen med historie B, samfundsfag C og religion C Struktur og temaer 1hf – 2hf Grupper KS – andet end fag-faglige kompetencer Kompetencer mod eksamen En skriftlig dimension? Knaster – problemer og muligheder i ks Eksamen

3 Samarbejdet Historie – samfundsfag: samfundsvidenskabelige metoder – de store linjer – de store forklaringer Religion – traditionelt med tekstlæsning og analyse – den enkelte tekst – den dybdegående analyse Fællesfaglige mål − globalisering og kulturmødet − områdestudium − identitetsdannelse i traditionelle, moderne og senmoderne samfund − værdier og livsformer − religiøse og politiske brud i dansk og europæisk perspektiv − det gode samfund. Hvordan bringes disse 3 fag sammen mod en fælles eksamen?

4 Samarbejdet Start før sommerferien – fastlæg temaer og struktur. Hvilke 2-faglige, hvilke 3-faglige temaer? Lav en kalender, tæl timer. Skemaønsker, der muliggør blokke Både 1. og 2 hf skal indgå i planen Det er nødvendigt med rigtigt mange møder hvor planer, tekster, tidspunkter og fordeling koordineres Man bliver nødt til at gå på kompromis Tænk eksamen med undervejs (opgaver tekster – kun til eksamen i fællestemaer) Eksamen er et fællesprojekt

5 Struktur/Temaer 1hf-2hf
Særfaglige tilløb mod tema – opgavetræning - fællesfagligt tema 1p Ho.Gym.: Det lokale kulturmøde Gruppearbejde, gruppeopgave med mundtlig fremlæggelse vha pp Det globale kultursammenstød Problemformulering , studierejseprojekt til Berlin 2p Ho.Gym.: Velfærdssamfundet synopsis, prøveeksamensdag i grupper Menneskerettigheder undersøgelse , synopsis, prøveeksamen individuelt Det moderne samfund synopsis - reparation

6 Det lokale kulturmøde - et eksempel
Fællesintroduktion til emne 1 modul hvor vi brugte samme tekst – set ud fra de 3 fag. (Om ”Pizza-mandens” datters bryllup) 2-fag hi-re tofagligt mod projekt (indvandringens historie og Islam – de lange linjer) 4 uger (samfundsfag ingen timer) 2-fag hi-sa tofagligt mod projekt (arbejdsmarked, familien og dens omgivelser – fra det traditionelle til det senmoderne samfund) 4 uger (religion ingen timer) 3-fagligt projekt fællespensum (muslimske indvandrerfamiliers situation i DK – historie, religion, familiens udvikling – statistik over indvandring, arbejdsløshed, uddannelse, religiøse grupper i Holstebro kommune) Værkstedstimer: Gruppearbejde, gruppekontrakter Opgave: Hvordan er indvandrere/ flygtninges kulturelle, sociale og religiøse situation i lokalsamfundet i dag? Der skal i besvarelsen indgå en undersøgelse med udgangspunkt i Holstebro. Mundtlig gruppefremlæggelse vha pp i punktform.

7 Grupper Selvvalgte grupper eller lærerstyrede grupper? Fordele og ulemper 1 hf: gruppearbejde i faste selvvalgte grupper – gruppekontrakter (grupperoller, ambitioner, mødemuligheder, arbejdsindsats, regler, sanktioner) 2.hf: faste grupper på 3 - gruppekontrakter

8 KS - et fag med udfordringer der tager tid!
Kernestof – særfagligt + fagets metode Kernestof – fællesfagligt - hvordan tilgodeses alle 3 fags metoder? Flerfaglig empirisk undersøgelse. Et områdestudie. Kompetencer i hobetal for at kunne klare en synopsiseksamen med gruppeforberedelse. Pædagogiske overvejelser: Det sværeste for kursisterne: At bruge og kombinere viden fra 3 fag i en fælles problemstilling Møder, møder og møder

9 Kompetencer mod eksamen
Progression : (+ værkstedstimer) Tekstlæsning (dåseåbnerskema) Gruppearbejde Taxonomiske niveauer Problemformulering Stikordsoplæg pp Synopsis (skr) Mundtlig fremstilling Mundtlig dialog

10 En skriftlig dimension?
Synopsen i sig selv vurderes ikke – men der er selvfølgelig en sammenhæng mellem synopsis og præstation. Behovet for at lære at skrive synopsis? Rettereduktion en lokal sag! Forhandlet på Holstebro Gymnasium: 1hf ks ialt 12 timers elevtid 2 hf ks ialt 24 timers elevtid småopgaver i alle 3 fag og større opgaver i alle fællesfaglige forløb hvert semester

11 Knaster – Problemer og muligheder
Skemaet – Skal alle 3 lærere kunne tage alle 3 fags skemapositioner? kan sa og re have ”huller”? 3 semester fag f.eks. Med eksamen til jul. Kernestoffet og de faglige mål – meget og ambitiøst? Gruppedannelse/gruppestørrelse Tidsforbrug/møder til planlægning og vidensdeling ”Rester” i forhold til kernestof Tid til træning af eksamenssituation (fremlæggelse/dialog) Bedre dygtigere mere ansvarlige elever med bedre arbejdsmetoder? Hvis samarbejdet lykkes – ja!

12 Eksamen Alle 3 lærere fælles om at lave eksamensspørgsmål
Hvis kun 2 lærere er med ved eksaminationen: Lav stikordsliste til censor og de 2 eksaminerende lærere over de enkelte temaer

13 Spørg-ind-begreber til temaet Velfærdssamfundet (historie del)
generelt om samfundsudviklingen efter 1945 fra bondesamfund til industrisamfund urbaniseringen økonomisk vækst som baggrund hvorfor vækst konkrete områder (statistik): landbrug industri uddannelse udenrigshandelen kvinder Danmark i Europa (EFTA /EF) kampen om velfærdsstaten problematisering af velfærdsstaten Danmark i perspektiv – internationalt/globalt /JA

14 Spørg-ind-begreber til temaet Velfærdssamfundet (religion del)
det dobbelte kærlighedsbud næstekærlighed og barmhjertighed - lignelser jødedom vs. kristendom gerningsretfærdighed vs. retfærdiggørelse ved tro synd og nåde Guds evangelium Den kristne grundmyte Jesu soningsprojekt Messiasrollen Paradiset og Gudsriget - det individuelle evige liv Det jødiske tempel – den kristne kirke sekularisering Investeringskristendom provokationskristendom Protestantisk etik og kapitalisme /AJ

15 Eksamensknaster I Gruppeforberedelse og forskellig forberedelsestid:
Gr.6: Elevernes retssikkerhed?

16 Eksamensknaster II Selve eksamen: Meget problematisk, hvis ikke alle 3 lærere med. Censor skal både eksaminere i stof han/hun ikke ved hvordan er gennemgået og vurdere andre fags præstationer. Erfaringer: Faglighed der forsvinder Usikkerhed eller magtkamp Det skal ikke lide eleverne til last! – et urealistisk karakterniveau?


Download ppt "Fagenes samspil - KS på HF"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google