Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

GL-konference 21.9.11 Attraktive Arbejdspladser eller Hvorfor er det så skønt at være gymnasielærer og -leder? Trine Ladekarl Nellemann rektor,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "GL-konference 21.9.11 Attraktive Arbejdspladser eller Hvorfor er det så skønt at være gymnasielærer og -leder? Trine Ladekarl Nellemann rektor,"— Præsentationens transcript:

1 GL-konference Attraktive Arbejdspladser eller Hvorfor er det så skønt at være gymnasielærer og -leder? Trine Ladekarl Nellemann rektor, CPH WEST

2 Hvorfor? Vi gør en forskel! Vi har stort ansvar og indflydelse!
Vi kan blive ved med at udvikle os selv, undervisningen og skolen! Vi samarbejder med mange dygtige og forskellige kolleger! Dagene ligner ikke hinanden, så det bliver aldrig kedeligt!

3 CPH WEST – hvem er vi? En kæmpestor uddannelsesinstitution – resultat at mange fusioner Ishøj og Vestegnens Handelsskole, Teknisk Skole og Frisørskolen TeSe og Handelsskolen CPH WEST og Ishøj Amtsgymnasium! CPH WEST og BEC Business Vi uddanner bl.a. ledere, frisører, smede, mg-elever, lokomotivførere, fitnessinstruktører, hhx, htx og stx. Ca elever og 500 medarbejdere Vi ligger i et område uden lange uddannelsestraditioner! Vi har afdelinger i Ishøj, Høje Tåstrup, Ballerup og København NV

4 CPH WEST - gym Det store gymnasium med det nære miljø
Ca gym-elever i Ishøj Ca % tosprogede, mange piger på stx og drenge på htx. Ca.140 medarbejdere. Ledelsesgruppe med 1 rektor og 4 ledere (ej fuld tid). Profiler indenfor bioteknologi, innovation, internationalisering og elitesport.

5 Behov for mønsterbrydning!
Figur 1. Karaktergennemsnit fra folkeskolen i 2008. Behov for mønsterbrydning!

6 Rammerne Vi tager penge fra undervisningen for at kunne finansiere kvadratmetre. Vi skal bruge mange ressourcer på at få flere til at gennemføre og flere til at blive bedre.

7 Hvorfor er vi her så? Uddannelsesniveauet skal højnes på Vestegnen!
Flere igennem og med endnu bedre resultater - og vi skal have det rart imens!

8 Baggrund for projektet -interne og eksterne faktorer
Fusionsproces fysisk sammenlægning selveje presset økonomi lederskift/nye kolleger gymnasiereform Polarisering stærke, sjove og svage elever på skolen små/hel-kriminelle unge udenfor skolen DET ER VILKÅR, SOM VI SKAL ERKENDE!

9 Formål med projektet: Kortlægge interne og eksterne faktorer, der er afgørende for medarbejdernes tryghed og trivsel og på den baggrund opstille handlingsplaner og afprøve initiativer, der kan fremme det gode skole- og undervisningsmiljø – og dermed den attraktive arbejdsplads.

10 Aktører og aktiviteter
Gym-samu som omdrejningspunkt Elevrådene UU og politi Arbejdsmiljøgruppen Lærere Ledelse Medarbejderevalueringer – store og små Tværgående elevrådsseminarer Lærermøder Efteruddannelse Erfaringer fra andre

11 Den gode skole - sammen og hver for sig
Medarbejderne trives, NÅR ELEVERNE HAR DET GODT! Lærere med stort mentalt overskud Voksenkontakt Nye profiler Masser af knus og krav Klare spilleregler

12 Værdier – også i praksis
Samarbejde ex lærerteam, bibliotek Glæde ex rosekultur og godmorgensmil Udvikling ex nye forsøg og aktiviteter Resultater ex stolthed over hinandens succes – på alle niveauer

13 Konkrete aktiviteter Fællesskab og individ Inspiratorium og inno-camps
Kommunikation internt og UU Pædagog før lærer Begyndende nytænkning af vores organisering Inspiration fra Kunskapsgymnasiet

14 Krav til gymnasielærerne?
Den inspirerende underviser Den innovative lærer Den empatiske mentor Den gode kollega Det kulturskabende og –bærende menneske

15 Krav til lederne? Lærerne skal have fokus på det de er bedst til – undervisningen! Lærerne skal have udviklingsmuligheder fx efteruddannelse og forsøg! Lærerne skal ikke altid være på skolen! Organiseringen skal være fornuftig – og ubureaukratisk! Der skal være klare mål og opbakning i praksis – husk mus! Vi skal have det sjovt og rart!

16 Gensidig respekt og anerkendelse - i praksis
Det går begge veje! Lærer-leder, lærer-lærer, elev-lærer,elev-leder Lederskab på alle niveauer! Lederne skal selv gå forrest! Lederne skal være troværdige! Husk at underviserne er stærke og kompetente! HUSK AT SYNLIGGØRE RESULTATER - OG ROS

17 Drømmene……. Det vi vil have endnu mere af 
God undervisning tilpasset eleverne og de videre uddannelsesforløb: Innovation/læringsstile (flere veje til målet - alle skal ikke det samme, praksisnær) Klare mål og tilbagemeldinger samt voksenkontakt (vejledning 24-7, fællesskab og individ)

18 Bedre uddannelse til alle – også de dygtigste!
”Når de forventer mere, så yder man automatisk mere!” Hashim, hhx-student, 08

19 Hej Martin Er netop begyndt at læse Markedsføringsøkonom på København Nord. Og du har fandme forberedt mig godt! - I både økonomi, og Markedsføring er jeg super godt forberedt på alt de har i bogen og de gennemgår fordi du har kørt så hårdt på os :) så tak for det! - Håber du holder skansen ude på skolen ;) Hilsen Nicklas (student 2011)


Download ppt "GL-konference 21.9.11 Attraktive Arbejdspladser eller Hvorfor er det så skønt at være gymnasielærer og -leder? Trine Ladekarl Nellemann rektor,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google