Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

CSF Creative Strategic Foresight – Studiet 1.10.2011 – 30.9.2013 EU LLP-ERASMUS Multilateral project PROJECT NRO 517671-LLP-1-2011-1-FI-ERASMUS_FEXI www.csf-studymodule.net.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "CSF Creative Strategic Foresight – Studiet 1.10.2011 – 30.9.2013 EU LLP-ERASMUS Multilateral project PROJECT NRO 517671-LLP-1-2011-1-FI-ERASMUS_FEXI www.csf-studymodule.net."— Præsentationens transcript:

1 CSF Creative Strategic Foresight – Studiet 1.10.2011 – 30.9.2013 EU LLP-ERASMUS Multilateral project PROJECT NRO 517671-LLP-1-2011-1-FI-ERASMUS_FEXI www.csf-studymodule.net Projekt: www.muova.fi/csf

2 “Det er meget relevant at vide alt om processen for at finde innovation fordi dette er vigtigt for vores fremtidige liv og også for vores forretnings karriere.” En bachelor studerende i international business ved Vaasa University of Applied Sciences

3 Hvad er CSF? o At udvikle og teste et forskningsbaseret studiemodul som kombinerer kreativitet med strategisk tænkning og anvendt forskning med uddannelse o Faget tager sigte på en indplacering på en videregående uddannelser og samler studerende og undervisere, virksomheder og organisationer samt forskning. o At udvikle studerendes kompetencer i at vurdere og forudse forandringer i et forretningsmiljø, fremme studerendes kreative kapacitet til strategisk tænkning og blive i stand til at tilpasse informationen og forny sig o At forsyne de studerende med den nyeste anvendte forskning og iværksætterinformation o Fra kun analytisk frem mod kreativ tænkning o Videregående uddannelse o Materialet til CSF modulet “Strategisk Fremsyn” er på engelsk og spansk.

4 … og dermed stiler det også mod at Udvikle en model for at kombinere forskning med uddannelse for at udvikle nye, innovative ideer Tilvejebringe en plan for hvordan man kan integrere projektresultater i en praktisk erhvervsmæssig sammenhæng At bidrage til integration af kreativitet i europæiske studieordninger

5 Hvem er det for og den forventede virkning o Undervisere og bachelor studerende ved videregående uddannelser • Studerende  øgede kompetencer i at kombinere stratetisk fremsynethed, kreativitet og forskningsviden i deres arbejdsliv • Undervisere  øgede kompetencer i at støtte de studerendes læring indenfor videnstrekanten, og viden om at anvende kreativitet og forskning i undervisningen o Forskere  øget viden om hvordan man kan implementere resultaterne, og forbedrede undervisningskvalifikationer for forskerne o Virksomheder og andre organisationer  øget innovation og forskningsviden i virksomhederne, og øget forståelse for hvordan man bedre kan samarbejde med uddannelse.

6 Generel forventet virkning o Færre barrierer for samarbejde mellem målgrupperne o Fælles og øget viden om hinandens aktiviteter og kompentencer, hvad man kan opnå fra hinanden og hvordan man bedre kan samarbejde med hinanden, f.eks. gennem samarbejdsmodeller o Kompetencer, kvalifikationer, viden og muligheden for at profitere fagligt o En database med forskere involveret i processen o En database med virksomheder og andre organisationer involveret i processen o Fagene i modulet involverer studerende i løsning af praksisnære problemer og udfordringer og forsyner studerende og virksomheder med up-to-date anvendelsesorienteret forskning og information. o Ligeledes etablerer det viden om modeller og værktøjer, der kombinerer forskning med uddannelse og virkelighedsnære problemstillinger, og det tilbyder en platform for virksomheder, organisationer og forskere til

7 CSF tilgang o Strategisk tænkning, ikke produktudvikling o Idea lens*= strategi defineres ikke af ledelsen, men af ændringer i omgivelserne o En realistisk og virksomheds- og samfundsorienteret ramme o Kombination af anvendt forskning og uddannelse, kreative værktøjer, miljøscanning og iværksættersynspunkt *Johnson, Scholes and Whittington (2006). Exploring corporate strategy. Pearson Prentice Hall.

8 Fagene og den pædagogiske baggrund for CSF modulet o CSF modulet er baseret på problemorienteret læring. Læringsprocessen er struktureret omkring anvendt forskning og virksomhedsrelevant information. o Kreativitet og tværfaglighed anvendes til at løse virkelige problemstillinger for virksomheder med sigte på at generere indsigt og udvikle holistisk tænkning. o Modulet kombinerer traditionel klasseorienteret læring med virtuel læring. o Modulariteten i modulet giver en unik mulighed for at anvende materialet i forskellige sammenhænge og faglige kontekster. o Materialet til CSF modulet “Strategisk Fremsyn” er på engelsk og spansk. o CSF modulet udgøres af seks forskellige kurser, et kick-off element, et introduktionskursus og en afsluttende opgave, der etablerer sammenhæng mellem det indlærte og en aftestning heraf.

9 DE SEKS FAG I CSF MODULET ER CSF kick-off kursus: Indholdet i CSF modulet, animere til åbenhed og “at prøve”.

10 CSF MODULETS struktur

11 CSF VIRTUEL PROCES OG SRUKTUR

12 CSF og EU politikker o EU 2020 flagskibsinitiativ om smart vækst: • Innovativ, kreativ og vidensbaseret økonomi, hvor uddannelse spiller en central rolle • Mere konkurrencedygtig ved at skabe nye jobs og forudsætningerne for fremtidige jobs o ET 2020: • Videnstrekanten hvor uddannelse, forskning og innovation mødes • Kvalifikationer for fremtidige jobs EU 2020: European Commission (2010). Communication from the Commission, EUROPE 2020 A strategy for smart, sustainable and inclusive growth (Brussels, 3.3.2010; COM(2010) 2020); retrieved from http://eunec.vlor.be/detail_bestanden/doc014%20Europe%202020.pdf; on 28.3.2011 Education and Training 2020: Notices from European Union institutions and bodies 2009. Council conclusions of 12 May 2009 on a strategic framework for European cooperation in education and training (‘ET 2020’). http://eur- lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:119:0002:0010:EN:PDF

13 8 hovedkompetencer vedr. LLP o Sans for initiativ og iværksætteri o Kommunikation på modersmål og fremmedsprog: f.eks. at udtrykke og kommunikere ideer o Matematisk kompetence og grundlæggende kompetencer indenfor videnskab og teknologi o Digital kompetence o Lære at lære o Kulturel bevidsthed og udtryk o Sociale og samfundskompetencer EU Key competencies for lifelong learning: Retrieved from http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelo ng_learning/c11090_en.htm; on 18.04.2011

14 CSF og ET2020 o Kreativitet og innovation indenfor videregående uddannelse o Videnstrekanten o Anvendt forskning o kommunkation på et fremmedsprog og digitale kompetencer: f.eks. blended learning. Kobling til andre initiativer: Udnyttelse af IKT i læring

15 Website og kontaktinformation CSF studie modulet: www.csf-studymodule.net Email: admin@csf-studymodule.net Projektwebsite: www.muova.fi/csf

16 CSF projekt konsortium P1 Western Finland Design Centre Muova (Aalto University School of Arts, Design and Architecture) P2 Vaasa University of Applied Sciences VAMK P3 - P4 University of Primorska, The Faculty of Management Koper UP FM P5 Zealand Institute of Business and Technology, Campus Roskilde (Business & IT) ZIBAT P6 Institute for postgraduate studies - division at UNWE, Management Skills Development Centre P7 F2INNOVA, S.L, Project Department Associerede partnere Vaasa University, Open University Vaasa Region Development Company VASEK

17 Kontakt information Koordinator kontakt information Tanja Oraviita Mob. +358 40 7450828 E-mail: tanja.oraviita@aalto.fitanja.oraviita@aalto.fi Kontakt i Danmark: Poul Faarup E-mail: pofa@asj.dkpofa@asj.dk Tel. +45 5075 2664

18 Dette projekt er finansieret med støtte fra Europa-Kommissionen. Denne publikation (meddelelse) forpligter kun forfatteren, og Kommissionen kan ikke drages til ansvar for brug af oplysningerne heri. TAK! www.muova.fi/csf © Creative Strategic Foresight CSF


Download ppt "CSF Creative Strategic Foresight – Studiet 1.10.2011 – 30.9.2013 EU LLP-ERASMUS Multilateral project PROJECT NRO 517671-LLP-1-2011-1-FI-ERASMUS_FEXI www.csf-studymodule.net."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google