Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kursus for skolebestyrelser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kursus for skolebestyrelser"— Præsentationens transcript:

1 Kursus for skolebestyrelser
Lørdag den 29. april 2006 STØVRING KOMMUNE BØRNE- OG KULTURFORVALTNINGEN

2 Kursus for skolebestyrelser 29. april 2006
Program Introduktion til skolebestyrelsesarbejdet Kommunens opbygning og skolernes organisatoriske placering i Børne- og Kulturforvaltningen Skolebestyrelsens status, opgaver og kompetence Den kommunale beslutningsproces – og om byrådets kompetencer i forhold til skolerne Kort om Folkeskoleloven og Forvaltningsloven Kontraktstyring i Støvring Kommune Skolernes budget og regnskab Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

3 Kursus for skolebestyrelser 29. april 2006
Støvring Kommune Byråd Økonomiudvalg Børne- og Kulturudvalg Voksen- Ældreudvalg Teknisk Udvalg Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

4 Kursus for skolebestyrelser 29. april 2006
Rebild Kommune Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

5 Børne- og Kulturforvaltningen
Sekretariat Skolekonsulent Fritidskonsulent Fritid og pasning Forebyggelse, rådgivning, sundhed Dagpleje og pladsanvisning Bibliotek Ungdomsskole Daginstitutioner Socialrådgivere Tandpleje Sundhedsplejen Musikskole PPR Skoler Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

6 Politisk og administrativ decentralisering i kommunerne
Kommunalbestyrelse Børne- og Kulturudvalget Børne- og Kulturforvaltningen Skolebestyrelse Skoleleder Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

7 Kommunalbestyrelsens opgaver
Kommunalbestyrelsens opgaver er bl.a. følgende: at føre tilsyn med skolernes virksomhed at foretage ansættelser og afskedigelse af ledere og andet personale efter udtalelse fra vedkommende skolebestyrelse at bestemme rammerne for undervisningens organisering – bl.a. antallet af skoledage, elevernes timetal, klassedannelsen og specialundervisningens indretning at godkende læseplaner efter indstilling fra skolebestyrelsen at beslutte bevillingerne til skolevæsenet og de enkelte skole at udarbejde styrelsesvedtægt Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

8 Skolebestyrelsens ansvarsområde
Udøve sit virke inden for de mål og rammer som kommunalbestyrelsen fastsætter Fører tilsyn med skolens virksomhed Fastsætter principper for skolens virksomhed incl. SFO Godkender indenfor de økonomiske rammer skolens budget incl. SFO Godkender undervisningsmidler Fastsætter ordensregler Afgiver udtalelse/indstilling om ansættelse af pædagoger, lærere og ledere Afgiver årsberetning om sit virke over for skolens øvrige forældre Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

9 Skolelederens ansvarsområde
Har den administrative og pædagogiske ledelse af skolen og er ansvarlig for skolens virksomhed over for skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen Træffer konkrete beslutninger jf. de vedtagne principper Leder og fordeler arbejdet Træffer alle konkrete afgørelser vedr. skolens elever Udarbejder forslag til beslutning i skolebestyrelsen Udarbejder forslag til læseplaner med beskrivelser Udarbejder forslag til principper Udarbejder forslag til budget Sekretær for skolebestyrelsen Underlagt kommunes arbejdsgiverkompetence Kontraktholder Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

10 Oversigt over ansvarsfordeling
Undervisningsministeriet (Regeringen) Folkeskolelov Kommunalbestyrelse Overordnet ansvar Fastlægger mål og rammer Ansætter og afskediger personale Overordnede beslutninger Skolebestyrelse Fastlægger principper Fører tilsyn Godkender Skoleleder Daglig pædagogisk og administrativ leder Udmøntning af principper Alle konkrete afgørelser vedr. den enkelte elev Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

11 Samarbejdet mellem kommunen og skolebestyrelsen
På politisk niveau foregår samarbejdet med Børne- og Kulturudvalget På administrativt niveau forgår samarbejdet med Børne- og Kulturforvaltningen, forvaltningschefen Skrivelser fremsendes administrativt af skolelederen Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

12 Rammer for samarbejdet
Styrelsesvedtægt Fællesrådgivende organ (2 gange årligt) Kontrakter Høring Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

13 Skolebestyrelsens lovgrundlag
Rammerne for arbejdet i skolebestyrelsen er fastlagt i Folkeskoleloven og i den lokale styrelsesvedtægt. Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

14 Kursus for skolebestyrelser 29. april 2006
Folkeskoleloven Folkeskolens formål: §1 Folkeskolens opgave er i samarbejde med forældrene at fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker til den enkelte elevs alsidige udvikling stk. 2. Folkeskolen må sørge for at skabe sådanne rammer for oplevelse, virkelyst og fordybelse, at eleverne udvikler deres erkendelse, fantasi og lyst til at lære, således at de opnår tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

15 Kursus for skolebestyrelser 29. april 2006
Folkeskoleloven Folkeskolens formål fortsat: Stk. 3. Folkeskolen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen. Skolen forbereder eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens undervisning må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

16 Forvaltningsloven og Straffeloven
Det at være valgt til en skolebestyrelse er borgerligt ombud, og det betyder bl.a. at det enkelte skolebestyrelsesmedlem er underlagt andre love og regler Herunder bl.a. Forvaltningslovens og Straffelovens bestemmelser omkring tavshedspligt. Tavshedspligt om fortrolige oplysninger jf. straffelovens § 152 og forvaltningslovens § 27. Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

17 Kontraktstyring i Støvring Kommune
Videreudvikling af politisk mål- og rammestyring sætte fokus på kvalitet og omkostninger give lokal selvbestemmelse indenfor fælles rammer dialog mellem politikere - forvaltning og skole mere effektiv ressourceanvendelse en intern skriftlig - men ikke juridisk bindende - kontrakt mellem Byråd og skole om mål, resultater og ressourcer indeholder aftaler om funktion, mål, økonomiske rammer og særlige vilkår for kontraktperioden (1-2 år) Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

18 Kursus for skolebestyrelser 29. april 2006
Målhierarki Folketinget: Folkeskoleloven Byrådet: Værdier Skolepolitik Vision Overordnede mål Skolen Delmål Byråd/skoler Indsatsområder Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

19 Skolebestyrelsens rolle i kontrakterne
Skolebestyrelsen er ikke kontraktpart - det er lederen. Skolebestyrelsen skal inddrages i udarbejdelse af vision, værdier og delmål for det enkelte tilbud. Skolebestyrelsen skal have mulighed for at udtale sig ved kontraktevaluering Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

20 Økonomi - ressourcetildeling
I Støvring Kommune tildeles der ressourcer til skolerne overvejende på baggrund af elevtal 0. klasser tildeles timer til minimum 23 elever – derudover tildeles der timer pr. elev 1.-7. klasser tildeles et antal timer pr. elev (Dog gives der flere timer til Sønderup og Kirketerp pr. elev) klasser tildeles et antal timer pr. elev Derudover gives der timer til specialundervisning pr. elev i klasse Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

21 Økonomi - ressourcetildeling
Udover timer til undervisning tildeles der ressourcer til konto andet – bl.a. til undervisningsmaterialer. (en forhåndstildeling pr. skole og ellers et beløb pr. elev alt efter klassetrin) Der tildeles herudover midler til lejrskoleophold Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

22 Økonomi - ressourcetildeling
Til specialklasser gives særlig tildeling – alt efter hvilken type specialklasser der er Derudover gives en tildeling til ledelsestid - men da der er kontraktstyring er det op til den enkelte skole selv at vurdere, hvor meget der anvendes til de forskellige områder så længe de opfylder Folkeskoleloven og det, der er vedtaget af Byrådet i Støvring Kommune Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

23 Ressourcetildeling SFO og landsbyordninger
Til SFO’erne tildeles en grundtildeling samt et antal timer pr. barn. Derudover tildeles en ramme vil vikar og praktikanter, midler til uddannelse og kompetenceudvikling og til materialer SFO’er og landsbyordninger har lukket 10 dage om året Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

24 Ressourcetildeling - Rebild Kommune
Pr. 1. januar bliver Støvring Kommune en del af Rebild Kommune. Der er forskelle på serviceniveau og ressourcetildelingsmodeller i de tre nuværende kommuner, hvorfor der sker en række ændringer på området. I sær store forskelle på serviceniveauet på SFO-området Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

25 Ressourcetildeling - Rebild Kommune
På skoleområdet er det besluttet at køre skoleåret færdig efter de nuværende ressourcetildelingsmodeller. Dog skal der spares 2 procent af den samlede budget fra 1. januar 2007 Fra skoleåret vil en ny ressourcetildelingsmodel være gældende Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

26 Ressourcetildeling - Rebild Kommune
En arbejdsgruppe har udarbejdet forslag til en ny ressourcetildelingsmodel i Rebild Kommune efter følgende principper Enkel, gennemskuelig og let anvendelig: Antal uv.timer pr. fase (0., 1.-3.kl., 4.-6.kl.,7.-9.kl. og 10.kl) Gennemsnitlig elevtal pr. klasse Timer til specialundervisning Lærernes undervisningstid Timer til administration (ledelse incl. sekretærbistand) Indskolingsmodel (pædagoger med i undervisningen) Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

27 Ressourcetildeling - Rebild Kommune
Tildeling af timer sker som udgangspunkt pr. elev. Undtaget er en grundtildeling til administration Der er afsat en pulje på fælleskonto til dækning af udgifter til barsel, længerevarende sygdom, uddannelse og til udviklingsprojekter på tværs af skolerne. Gennemsnitlig undervisningstid pr. lærer på 700 timer Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

28 Ressourcetildeling SFO - Rebild Kommune
Løn- og børnerelaterede udgifter – ikke bygningsrelaterede udgifter Rammetildeling på baggrund af børnetal Forskellige modelforslag enten med en grundtildeling til ledelse eller en helt børnetalsafhængig model Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006

29 Skolebestyrelsernes opgaver det næste års tid
I forbindelse med overgangen til Rebild Kommune sker der en række ændringer på skoleområdet, som involverer skolebestyrelserne. Det betyder, at man i skolebestyrelserne kan forvente, at der vil blive udsendt en del materiale til høring ifm. med beslutning om ressourcetildelingsmodel, serviceniveau og vedtagelse af styrelsesvedtægten på skoleområdet Børne- og Kulturforvaltningen Støvring Kommune Kursus for skolebestyrelser april 2006


Download ppt "Kursus for skolebestyrelser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google