Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Personlighedsforstyrrelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Personlighedsforstyrrelse"— Præsentationens transcript:

1 Personlighedsforstyrrelse

2 Dine mål med undervisningen
Hvad fik dig til at komme her? Hvad vil du opnå? Hvilke specifikke områder vil du arbejde med? Hvordan kan du vide hvornår du har nået målet? Hvad vil du gerne gå herfra med? Hvad vil du gerne lære? Hvad kan du gøre hvis du når dit mål? Hvordan kan du øge sandsynligheden for at nå dit mål? Hvilke forhindringer kan der opstå? Hvad kan du gøre ved disse forhindringer? Hvis du ikke når dit mål her – hvor kan du så nå det? Dine mål med undervisningen

3 Situationer Akutte Problematiske Ikke problematiske
Problemidentificerende

4 Det er ikke begivenheden – men den betydning, vi tillægger begivenheden, der bestemmer, hvordan vi har det med det der sker. Hvad har betydning ?

5 Grundtanker i kognitiv teori
Psykiske sygdomme og afvigelser skyldes dysfunktionelle mentale processer. De kan analyseres og undersøges Formålet med terapi er at give klienten mulighed for at blive bevidste om deres egne mentale processer Hvis klienten ønsker det hjælper vi med at korrigere dysfunktionelle tanker og ændre adfærd Grundtanker i kognitiv teori

6 Personligheden Automatiske tanker Underliggende formodninger Skemata
Jeg dummer mig bare Underliggende formodninger Hvis jeg laver en fejl så er der ingen der kan lide mig Skemata Jeg er ikke noget værd Personligheden

7 Kognitiv teori Den kognitive triade
Selvet Fremtiden Andre Kognitiv teori Den kognitive triade

8 Tanker Følelser Krop Handling Sammenhænge mellem..

9 Grundfølelser

10 Forstyrrelser i tænkningen
Alt eller intet tænkning Overgeneralisering Mentalt filter Diskvalifikation af positive data Hoppe til konklusioner Overdrivelse og underdrivelse Følelsesmæssig resoneren Skulle og burde tyranniet Etikettering Personalisering Forstyrrelser i tænkningen

11 Skizoid Kerneantagelse Jeg har ikke brug for andre
Jeg er ikke interesseret i andres selskab Strategier Isolerer sig Intellektualiserer Konsekvenser Kedsomhed/enspænder Ekstrem frygt for nærvær Højrisiko Verden trænger sig på – indre pres Rusens funktion Genvinde kontrol og distance Skizoid

12 Skizoid Behandlingsstrategi Start med symptomer
Siden med oplevet intimitet Overvæld ikke med følelser Ros den stabile og rolige stil Ros positiv opmærksomhed på det der sker i ham selv i forhold til andre Træn Sociale færdigheder Assertionstræning Daglig tanke registrering Skizoid

13 Skizoid Samarbejde Hvad skal jeg bruge det her til? Jeg kan da godt
Se nu at få den samtale afsluttet Du skal ikke komme tæt på Hvorfor skal vi følges ad? Skizoid

14 Paranoid Kerneantagelse
Verden er farlig, men jeg skal nok forsvare mig selv Forventer urimelig indblanding Strategier Fysisk og psykisk afstand til andre Fjendtlig, opfarende, betror sig ikke til andre Konsekvenser Undviger andres indflydelse Andre bringes i en position hvor antagelser bekræftes Højrisiko Indestængt vrede, jalousi, skræk for opløsning af selv Rusens funktion Styrker ufølsomhed for andre Benægter egne følelser og indre konflikter Paranoid

15 Paranoid Behandlingsstrategi
Vis respekt for pt. – at du er til at stole på Accepter men bekræft ikke paranoide ideer Fokuser på adfærd og kognitiv metoder VENT med udfordre dysfunktionelle tanker Gå stille og gennemskueligt frem Træn Sociale færdigheder Vrede og konflikt håndtering Ændring af negativ adfærd Indfølingsevne Paranoid

16 Paranoid Samarbejde Hvad er han ude på? De er ikke til at stole på
Gad vide hvor mange der har fået det værre af at være her? Paranoid

17 Dyssocial Kerneantagelse Jeg har ret til at bryde reglerne
Andre er skvat, de vil udnytte mig Strategier Angriber, bedrager, manipulerer, overskrider regler Konsekvenser Hensynsløshed hober sig op og giver risiko for indsigt i egen svaghed Højrisiko Frustration – vil ikke være svag Rusens funktion Føle styrke. Får energi til acting out af vrede, aggression og hensynsløshed Dyssocial

18 Dyssocial Behandlingsstrategi Struktureret og tydelig tilgang
Frastødende og grænseløs adfærd konfronteres fra starten (neutraliseres) Øve udsættelse af impulsive handlinger Filosofere over moral og etik Træn Ændring af negativ adfærd Sociale færdigheder Konflikthåndtering Træning af indfølelsesevne Frustrationatolerance Dyssocial

19 Dyssocial Samarbejde Jeg må vise jeg er barsk
Hvorfor bruge tid på de skvat? Kun den stærkeste overlever Jeg har mine metoder til at klare mig Dyssocial

20 Emotionel ustabil… Kerneantagelse Så hjælp mig dog
Jeg er magtesløs, sårbar Mine følelser er så intense at jeg ikke kan holde det ud. Strategier Opgiver mestring af kaos Fysisk nærhed med ”redder” der løser ”dagens krise” Konsekvenser Angst for frastødelse, Veksler mellem idealisering/devaluering hvis ”redder” trækker sig Højrisiko Stærkt kropsligt eller psykisk ubehag Rusens funktion Vise jeg har det skidt tag dig af mig Selv-destruktion Emotionel ustabil…

21 Emotionel ustabil… Behandlingsstrategi
Hjælp til at løse ”dagens konflikt”, hvor langsigtede mål og fokus bevares Appellere til hovedet, ikke kun følelser Samle i stedet for at splitte Bremse forsøg på at afvise (personalet) Styrke emotionel selvkontrol Træn Generel problemløsning Afspænding Konflikthåndtering Frustrationstolerance At være alene og gøre ting selv Træning af indfølingsevne Emotionel ustabil…

22 Emotionel ustabil… Samarbejde
Bare han ikke svigter mig, så ved jeg ikke hvad der sker Jeg lærer det aldrig, aldrig.. Så hjælp mig dog! Emotionel ustabil…

23 Histrionisk Kerneantagelse Andre skal beundre og tjene mig
De har ikke ret til at nægte mig noget Det jeg føler er det vigtigste Strategier Søger stærke personer, der kontrolleres med charme og underholdning - centrumsøgende Konsekvenser For lille opmærksomhed øger frygten for at blive overset. Dramatisering - idyllisering Højrisiko At rumme følelsesmæssig pine Rusens funktion Søger spænding, eventyr, selskab Histrionisk

24 Histrionisk Behandlingsstrategi Appellere til hovedet
Emotionel styrke afpasses til situationen Rationelle og abstrakte færdigheder fremmes Træn Evne til at tåle ubehag Frustrationstolerance At være alene og gøre ting selv Generel problemløsning Afspænding Histrionisk

25 Histrionisk Samarbejde Det er kedeligt det her
Hvorfor kommer vi kke bare i gang? Han er da et godt skår Han er forelsket i mig Jeg må gøre noget så det fortsætter Histrionisk

26 Tvangspræget Kerneantagelse Jeg ved bedre
Detaljer er afgørende for mig Alting skal være perfekt Strategier Lave egne regler, perfektionisme Dømmer/kontrollerer – kritiserer/straffer Konsekvenser Holder sig til konventioner, men det gør andre ikke – bliver utilpas eller skuffet Højrisiko Overblik trues, frustration holdes tilbage, så psykisk pres stiger Rusens funktion Sindsro genoprettes, men med skam Tvangspræget

27 Tvangspræget Samarbejde Godt jeg har øvet mig
Hvorfor lytter de andre ikke Har jeg husket alt – jeg må tjekke min liste Jeg må læse om kognitiv terapi igen Tvangspræget

28 Tvangspræget Behandlingsstrategi
Gå på en venlig interesseret opdagelse sammen med pt. Stimulere til at opbløde rigiditet (perfektionisme) Fremme overvejede handlinger Træn Afspænding Valg af rimelige standarder og mål Håndtering af vrede Fritidsaktiviteter Tvangspræget

29 Ængstelig Kerneantagelse Jeg risikerer at blive såret
Andre er kritiske/afvisende Hvis de kommer tæt på, opdager de mit sande jeg Strategier Flygter, trækker sig, tavs, bidrager ikke Konsekvenser Vagtsom, ængstelig for kontakt Frygt for kritik Højrisiko Krav i sociale situationer Bange for at blive nedgjort Rusens funktion Stiver sig af med rusen Ængstelig

30 Ængstelig Behandlingsstrategi
Være sammen med pt. Om det der kommer fra ham uden at gøre andet end at vise interesse Arbejde med temaerne Tillid til selv/andre Prøve og fejle Tåle afvisning Træn Sociale færdigheder Assertionstræning Udbygge socialt netværk Afspænding Ængstelig

31 Ængstelig Samarbejde Bare han ikke gør nar ad mig
Jeg må prøve at skjule mine fejl Det skal overstås hurtigst muligt Bare han nu synes jeg er OK Ængstelig

32 Dependent Kerneantagelse Jeg har brug for andre hele tiden
Jeg kan ikke klare mig uden støtte Strategier Gør sig afhængig af andre Konsekvenser Undertrykker selvstændighed Højrisiko Optræk til konflikter Undertrykker vrede der vendes indad Rusens funktion Angstdæmpning Dependent

33 Dependent Behandlingsstrategi
Tåle dependenssen og stimulere til ”voksen adfærd” Opmuntre til selv fokus (tænke, føle og handle på egen hånd) Reducere negativ selvinstruktion Træn At være alene og selv gøre ting Assertionstræning Fritidsaktiviteter Udbygge socialt netværk Generel problemløsning Dependent

34 Dependent Samarbejde Han virker vel nok kompetent
Ham må jeg holde mig til Han må fortælle mig alt, for jeg kan intet selv Selv om han ser sur ud, må jeg anstrenge mig endnu mere Dependent

35 Kognitiv terapi Hvordan?
Alliance med klienten Problemidentifikation Mål - USMARTE Observationer Metoder til ændring af adfærd, tanker og følelser Undervisning af patienten i sygdom og behandling Tilbagefaldsforebyggelse Kognitiv terapi Hvordan?

36 Bedre indsigt i og forståelse for mine psykologiske problemer
Indsigt i nødvendigheden af at kunne standse tilbagefald Teknikker til at identificere og løse mine problemer i hverdagen Bedre evne til at identificere urimelige og destruktive tanker Problemløsningsevne

37 Bedre evne til at ændre min tankerække, når jeg tænker ufornuftige tanker
Bedre evne til at se, når jeg er på vej mod at bringe mig selv i fare for tilbagefald Ideer til, hvad jeg kan gøre for at undgå faren for tilbagefald Større evne til at klare humørsvingninger Bedre kontrol over mine handlinger Problemløsningsevne

38 Socialfærdighedstræning
Instrumentelle færdigheder Funktion uden emotionelle relationer Socio- emotionelle færdigheder Tilknytning, venskab, intimitet Præcis social perception Kognitiv informations bearbejdning Afsende den valgte respons Socialfærdighedstræning

39 Metoder eller teknikker til bedre at omgås andre mennesker (f. eks
Metoder eller teknikker til bedre at omgås andre mennesker (f.eks. sige min mening) Tro på, at jeg kan løse mine egne problemer Tro på, at jeg kan standse tilbagefald, når de kommer Tro på, at mit liv kan blive bedre, hvis jeg vælger at gøre noget ved mit stofproblem i den næste uge Tro på, at det er muligt for mig selv at gøre noget ved mit stofproblem i den næste uge Sociale færdigheder

40 Kollegial vejledning Hvad vil du gerne ændre?
Hvilket resultat vil du opnå? Hvordan vil du nå det resultat? Hvilke forhindringer kan du møde? Fra andre? Fra dig selv? Hvornår vil du gøre det? Hvordan ved du når du har gjort det? Kollegial vejledning

41 Evaluering Hvordan var det så? Fik du hvad du kom efter?
Hvad var godt? Hvad kan ændres? Fik du hvad du kom efter? Hvis ikke hvordan kan du så få det? Evaluering


Download ppt "Personlighedsforstyrrelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google