Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DMU Repræsentantskabsmøde 24 April 2010. 6 august 2004 kl. 10:32.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DMU Repræsentantskabsmøde 24 April 2010. 6 august 2004 kl. 10:32."— Præsentationens transcript:

1 DMU Repræsentantskabsmøde 24 April 2010

2 6 august 2004 kl. 10:32

3 6 august 2004 kl. 10:33

4 JAA assesment The fact that the pilot has created the conditions leading to inadvertent spin entry in the first place, is proof of a serious breakdown in stall/spin awareness

5 JAA assesment It is equally unrealistic to assume that this same pilot will regain the composure needed to recover before ground impact

6 Intro Navn: Lennart Wahl •Certifikat siden 1982 •CPL, IR + Instruktør •SLV Examiner •Total time 4000++ timer •Tailwheel 1500++ timer •Kunstflyver: Unlimited klasse •Flyveskole ejer: LenAir

7 LenAir •Registret Facility •PPL (incl. spin) •Fornyelser SEP(land) 12. time og PFC •Kunstflyvning •Halehjul •Spin/Safety kurser •Night rating •9 instruktører •3 Examiners •Chefinstruktør: LEN Bellanca Decathlon anvendes til: Fornyelser Kunstflyvning Halehjul Spin/safety Spin i PPL Opererer primært fra EKRK, Også jævnligt: EKOD, EKHS

8 Agenda •Stall/Spin ulykker – Hvorfor •Hvad er et spind •Forebyggelse •Konklusion og Forslag

9 Årsager Faktorer Ulykke Fejl System Fejl Pilot/Fly samspil Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle

10 Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall–træning Én flyvefart Én næsestilling Høj fart i landingsfase Ud over bane-enden Hønse i landing Stall/spind i finaledrej Fejlagtig Følelse af sikkerhed Høj power i Startfase Én næsestilling vægt - tyngdepunkt Stall/spind efter start Fejlagtig Følelse af sikkerhed

11 Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall - træning Én flyvefart Én næsestilling Høj fart i landingsfase Stall/spind i finaledrej Hønse i landing Ud over bane-enden Fejlagtig følelse af sikkerhed

12

13 Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall - træning Én flyvefart Én næsestilling Høj power i Startfase Stall/spind i departure en næsestilling startvægt - tyngdepunkt Fejlagtig følelse af sikkerhed

14 Hvad er et Spin?

15 Et spin kræver Stall Stall indikatorer Pind/rat lang tilbage Små rorkræfter Stall warning Rystelser IKKE HASTIGHED Stall Afhænger kun af Indfaldsvinkel IKKE HASTIGHED

16 Stall

17 Stall Margin

18

19

20 Et Spin kræver Yaw + Rul Rul Yaw Rul

21 Opdrift og Modstand Opadgående Vinge Nedadgående Vinge Indfaldsvinkel

22 Nogle typiske tal i spin •120º/sec – 3 sec/omdr. •250 fod/omdr. •5000 fod/min •En omgang spin: 500 fod -1000 fod

23 Det første spind

24 Ocular Nystagmus VOR – Vestibular-Ocular Reflex

25 Operationel menneskelig fejl i spind Nystagmus  VOD Utrænet: under første omgang Lidt trænet: 2-3 omgange Meget trænet: 5-6 omgange VOD  Total forvirring Fejlagtig kontrol input Ingen eller tilfældig spin udretning VOD – Vestibular-Ocular Disorganization

26 Indgang til Spin

27 Begyndende pin •Vingetab

28 Begyndende spin •Næsten Inverteret eftet ½ omgang

29 Fuldt udviklet spin •Stejlt

30 Fuldt udviklet spin •Fladt

31 Udretning •Reduceret Indfaldsvinkel

32 Udretning •Tilbage til vandret koordineret flyvning

33 Instrumenter i spind

34 Spin eller spiral?

35 Vindens indflydelse på Landingsrunden 1: Fortsæt drejet – tilbage på centerlinie i min 500 fod AGL 2: Direkte mod landingspunkt – ALDRIG 3: Overskydning – Den sikre løsning Det farlige drej

36 Det Farlige Finaledrej

37 Never Turn Back Simulatorundersøgelse: Lige frem: Alle klarede det Drej (alle krængninger): 56% stallede i drej

38 Flyene Cessna 172 Svær at få i spind ved CG fremme 15/15/15 – Markant spindtendens modsat drej Spind overgår til Spiraldyk IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING

39 Flyene PA 28-140 Meget kritisk for tyngdepunktsplacering IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING

40 Flyene TB 9-10-20 Må ikke spinde IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING

41 Flyene 8KCAB Spind i hele tyngdepunktsområde (acro) Stort virksomt sideror Fuel system – vedvarende benzintilførsel Elev sidder i Centerline SÆRLIGT VELEGNET TIL SPINDTRÆNING

42 Spin/Safety Kursus 1.Lektion Generel handling Stalls: Ligeud-drej 45º-m/u Power Spin: 2 omgange, højre + venstre 2. Lektion Stalls: Ligeud-drej 45º-m/u Power Spin: 1-2-3 omgange, højre + venstre Standard udretning + nødudretning

43 Solrød Flyet: Tendens til tipstalle – måske forværret af motorydelse Lille arm for sideror Tyngdepunkt lang tilbage Flyvningen : Lav højde Manøvrering Pilot: Træning i stall/spin? – HCL har ikke undersøgt! Den menneskelige fejl – hvem har  tager ansvaret?

44 JAA assesment The fact that the pilot has created the conditions leading to inadvertent spin entry in the first place, is proof of a serious breakdown in stall/spin awareness

45 JAA assesment It is equally unrealistic to assume that this same pilot will regain the composure needed to recover before ground impact

46 Konkulsion Stall/spin Træning er nødvendig

47 DMU Spind teorikursus DMU Spin/safety kursus

48 Forslag Tak for opmærksomheden

49 Pilotteknik Hvor god er du til at vurdere •Erfaring - timer - landinger - Manøvrering •Rutine - træningsbarometret

50

51 Anbefaling •Start sæsonen med en instruktørtime •Flyv mindst 20 timer i sæsonen •Instruktør med hvis ikke fløjet i 3 mdr •Nye og/eller vanskelige forhold: instruktør.


Download ppt "DMU Repræsentantskabsmøde 24 April 2010. 6 august 2004 kl. 10:32."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google