Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSilje Søndergaard Redigeret for ca. et år siden
1
DMU Repræsentantskabsmøde 24 April 2010
2
6 august 2004 kl. 10:32
3
6 august 2004 kl. 10:33
4
JAA assesment The fact that the pilot has created the conditions leading to inadvertent spin entry in the first place, is proof of a serious breakdown in stall/spin awareness
5
JAA assesment It is equally unrealistic to assume that this same pilot will regain the composure needed to recover before ground impact
6
Intro Navn: Lennart Wahl •Certifikat siden 1982 •CPL, IR + Instruktør •SLV Examiner •Total time 4000++ timer •Tailwheel 1500++ timer •Kunstflyver: Unlimited klasse •Flyveskole ejer: LenAir
7
LenAir •Registret Facility •PPL (incl. spin) •Fornyelser SEP(land) 12. time og PFC •Kunstflyvning •Halehjul •Spin/Safety kurser •Night rating •9 instruktører •3 Examiners •Chefinstruktør: LEN Bellanca Decathlon anvendes til: Fornyelser Kunstflyvning Halehjul Spin/safety Spin i PPL Opererer primært fra EKRK, Også jævnligt: EKOD, EKHS
8
Agenda •Stall/Spin ulykker – Hvorfor •Hvad er et spind •Forebyggelse •Konklusion og Forslag
9
Årsager Faktorer Ulykke Fejl System Fejl Pilot/Fly samspil Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle
10
Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall–træning Én flyvefart Én næsestilling Høj fart i landingsfase Ud over bane-enden Hønse i landing Stall/spind i finaledrej Fejlagtig Følelse af sikkerhed Høj power i Startfase Én næsestilling vægt - tyngdepunkt Stall/spind efter start Fejlagtig Følelse af sikkerhed
11
Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall - træning Én flyvefart Én næsestilling Høj fart i landingsfase Stall/spind i finaledrej Hønse i landing Ud over bane-enden Fejlagtig følelse af sikkerhed
13
Menneskelige Fejl Taktiske Operationelle Instruktion Fejl Udeladelser Stall - træning Én flyvefart Én næsestilling Høj power i Startfase Stall/spind i departure en næsestilling startvægt - tyngdepunkt Fejlagtig følelse af sikkerhed
14
Hvad er et Spin?
15
Et spin kræver Stall Stall indikatorer Pind/rat lang tilbage Små rorkræfter Stall warning Rystelser IKKE HASTIGHED Stall Afhænger kun af Indfaldsvinkel IKKE HASTIGHED
16
Stall
17
Stall Margin
20
Et Spin kræver Yaw + Rul Rul Yaw Rul
21
Opdrift og Modstand Opadgående Vinge Nedadgående Vinge Indfaldsvinkel
22
Nogle typiske tal i spin •120º/sec – 3 sec/omdr. •250 fod/omdr. •5000 fod/min •En omgang spin: 500 fod -1000 fod
23
Det første spind
24
Ocular Nystagmus VOR – Vestibular-Ocular Reflex
25
Operationel menneskelig fejl i spind Nystagmus VOD Utrænet: under første omgang Lidt trænet: 2-3 omgange Meget trænet: 5-6 omgange VOD Total forvirring Fejlagtig kontrol input Ingen eller tilfældig spin udretning VOD – Vestibular-Ocular Disorganization
26
Indgang til Spin
27
Begyndende pin •Vingetab
28
Begyndende spin •Næsten Inverteret eftet ½ omgang
29
Fuldt udviklet spin •Stejlt
30
Fuldt udviklet spin •Fladt
31
Udretning •Reduceret Indfaldsvinkel
32
Udretning •Tilbage til vandret koordineret flyvning
33
Instrumenter i spind
34
Spin eller spiral?
35
Vindens indflydelse på Landingsrunden 1: Fortsæt drejet – tilbage på centerlinie i min 500 fod AGL 2: Direkte mod landingspunkt – ALDRIG 3: Overskydning – Den sikre løsning Det farlige drej
36
Det Farlige Finaledrej
37
Never Turn Back Simulatorundersøgelse: Lige frem: Alle klarede det Drej (alle krængninger): 56% stallede i drej
38
Flyene Cessna 172 Svær at få i spind ved CG fremme 15/15/15 – Markant spindtendens modsat drej Spind overgår til Spiraldyk IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING
39
Flyene PA 28-140 Meget kritisk for tyngdepunktsplacering IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING
40
Flyene TB 9-10-20 Må ikke spinde IKKE VELEGNET TIL SPINDTRÆNING
41
Flyene 8KCAB Spind i hele tyngdepunktsområde (acro) Stort virksomt sideror Fuel system – vedvarende benzintilførsel Elev sidder i Centerline SÆRLIGT VELEGNET TIL SPINDTRÆNING
42
Spin/Safety Kursus 1.Lektion Generel handling Stalls: Ligeud-drej 45º-m/u Power Spin: 2 omgange, højre + venstre 2. Lektion Stalls: Ligeud-drej 45º-m/u Power Spin: 1-2-3 omgange, højre + venstre Standard udretning + nødudretning
43
Solrød Flyet: Tendens til tipstalle – måske forværret af motorydelse Lille arm for sideror Tyngdepunkt lang tilbage Flyvningen : Lav højde Manøvrering Pilot: Træning i stall/spin? – HCL har ikke undersøgt! Den menneskelige fejl – hvem har tager ansvaret?
44
JAA assesment The fact that the pilot has created the conditions leading to inadvertent spin entry in the first place, is proof of a serious breakdown in stall/spin awareness
45
JAA assesment It is equally unrealistic to assume that this same pilot will regain the composure needed to recover before ground impact
46
Konkulsion Stall/spin Træning er nødvendig
47
DMU Spind teorikursus DMU Spin/safety kursus
48
Forslag Tak for opmærksomheden
49
Pilotteknik Hvor god er du til at vurdere •Erfaring - timer - landinger - Manøvrering •Rutine - træningsbarometret
51
Anbefaling •Start sæsonen med en instruktørtime •Flyv mindst 20 timer i sæsonen •Instruktør med hvis ikke fløjet i 3 mdr •Nye og/eller vanskelige forhold: instruktør.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.