Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Didaktisk relationstænkning – begreberne. Kjeld Fredens

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Didaktisk relationstænkning – begreberne. Kjeld Fredens"— Præsentationens transcript:

1 Didaktisk relationstænkning – begreberne. Kjeld Fredens
Mål: At formulere hensigten med en udvikling/undervisning. Skeln mellem læringsmål og undervisningsmål. Pas på mål-middel-tænkning. Skeln mellem holdnings-, færdigheds-, og vidensmål. Læringsforudsætninger: Elevens forudsætningerne for at tilegne sig læringsmålene. Praktiske, følelsesmæssige, sociale og intellektuelle/kognitive forudsætninger. Fokus på konfluent pædagogik. Rammefaktorer: De ydre faktorer som kan fremme eller hæmme et forløb herunder lærerens/pædagogens personlige egenskaber, holdning til den enkelte elev og faglige viden. Indhold: De kundskaber som er vurderet i forhold til 1) samfundets interesser og værdier, 2) fagets egenart og struktur og 3) elevens behov og interesser. Læreprocesser: Læreprocesser (læringsteorier) og arbejdsformer (instruktion, gruppearbejde, problemorienteret). Læringshierarki: fra elementære læringsformer til skabende aktiviteter. Læring med forståelse og kompetenceudvikling. Oplevelse, handling og forståelse. Vurdering: Hvad skal vurderes (lærerens eller elevens indsats), hvornår (før, under og efter), hvordan (måling, eksamen, egenvurdering) for hvem og hvorfor? Tegn: En vurdering med fingeren på pulsen. At lære er først og fremmest at betragte et stof, en genstand eller et væsen, som noget der udsender tegn.

2 Læringshierarki Bjørgen I: Det amputerede og det fullstendige læringsbegreb. Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 1, 1992. Selvinitieret, skabende læring indenfor leg, kunst, videnskab, håndværk (kreativitet) Selvstændigt læringsarbejde indenfor givne rammer Skolelæring, instruktion på sygehus og i militæret Adfærdsformning og programmeret læring Klassisk betingning, habituering

3 Når tingene taler til os Kjeld Fredens
Eksplicit Forståelse Som tegn på erkendelse. Semantisk hukommelse Som redskab for handling. Procedural hukommelse Oplevelse Handling Som indhold i sansningen. Personlig hukommelse Implicit

4 Læring og læringsstil Kjeld Fredens
Læring gennem oplevelse, handling og forståelse Læringsstile Forståelse: Kendsgernings- mennesket Handling: Handlingsmennesket Oplevelse: Helhedsmennesket Forståelse Oplevelse Handling

5 Tre læringsstile - tre brikker på brættet Kjeld Fredens
Kendesgerningsmennesket Egenskaber Mere konvergent end divergent Struktureret, analyserende, fokuseret Forbereder sig meget Lærer for at forebygge fejl Ønsker sikkerhed og stabilitet Vejledning Give tid Gennemgå de enkelte dele Instruktion Induktiv metode Handlingsmennesket Egenskaber Lærer i handlingen Går lige på opgaven Lærer af sine fejl (forsøg-og-fejl) Tåler usikkerhed Vejledning Sætte rammer for opgaven, gøre den enkel men tiltrækkende og øg dens kompleksitet – og hold dig så væk Helhedsmennesket Mere divergent end konvergent Tænker/oplever i helheder ”Den stille elev” ”Kunstnerisk” og receptiv Idéskabende Skab oplevelser af sammenhæng og helhed Skab billeder Deduktiv metode

6 Hukommelse for fremtiden Prospektiv hukommelse/funktioner
Prospektiv (fremadskuende) træning går ud på at huske det, der skal ske i fremtiden. Det er en vigtig side af vor hverdagshukommelse at kunne følge op på vore hensigter, at huske at tage medicin, ringe op og sige tak for sidst og sikre, at det sker. Det er en kompleks kognitiv funktion, som ikke mindst trækker på forestillingsevnen. Man kan ikke tale om en prospektiv hukommelse, men om en kognitiv proces som kan sikre, at man lever op til egne intentioner (Dobbs og Reeves, 1996). Dobbes AR og Reeves BM: Prospective memory: More than memory. I M. Brandimonte, GO Einstein og MA McDaniel (red.). Prospective memory: Theory and applications. Mahwah, NJ: Erlbaum, 1996 Frontopolare cortex

7 Kreativitet Kjeld Fredens
Domæne Individ Felt

8 To former for tænkning På hvor mange forskellige måder
kan man bruge mursten? Konvergent tænkning Divergent tænkning Hvad består en mursten af?

9 Litteratur Vidensamfundets virksomhedsmodel? Kompetencerådet, Mandag Morgen, 2001. Den motiverede medarbejder – kompetencemiljøer i praksis. Kompetencerådet, Mandag Morgen, 2002 Fredens K: Et læringsmiljø for den kompetente medarbejder. I Steen Hildebrandt og Søren Brandi (red): Kompetenceguldet, Børsen, 2000. Kjeld Fredens er forfatter, selvstændig forsker og ledelseskonsulent. Han arbejder for tiden i KVIS ( har været læge og lektor (hjerneforsker) ved Århus Universitet, seminarierektor ved Skive Seminarium, udviklingschef ved Vejlefjord Center, vismand i Kompetencerådet og redaktør af tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Han er desuden censorformand ved Masteruddannelse i Læreprocesser ved Videnscenter for Læreprocesser og modtager af FTF´s kulturpris 97. Har brugt de sidste 30 år på at skrive om og forstå hvilke handlinger og tankeprocesser, der ligger til grund for læring, kreativitet og samarbejde. Forfatter til bogen Mennesket i hjernen – en grundbog i neuropædagogik. Systime,


Download ppt "Didaktisk relationstænkning – begreberne. Kjeld Fredens"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google