Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kunsten at kunne tænke op

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kunsten at kunne tænke op"— Præsentationens transcript:

1 Kunsten at kunne tænke op
Fredens K: Innovation og ledelse – hjernen som medspiller. Academica, 2009 (august). Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle 1

2 Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09
Lederen udstikker retningen men medarbejderne lægger værdierne til Retning + værdi = innovation Retningssystem Kontrol Den målrettede adfærd Lineært system Eksekutivfunktioner Ydre motivation Diskurs og møder Hjernens langsomme system Er kontrollerende og stabiliserende Værdisystem Ideudvikling Den følelsesmæssige koordinering Non-lineært system Komplekst adaptivt system Indre motivation Dialog og feltarbejde Hjernens hurtige system Er ideskabende og følelseskoordinerende Latteren opstår i hjernens hurtige system. Den er spontan Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle 2

3 Overblik og-eller detalje
Dimensioner Holist Analytiker Helhed-del Helhed Del Imaginær-verbal Imaginær Verbal Intern-Ekstern Intern Ekstern Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle

4 Det hurtige og det langsomme system
Kan kontrollere og stabilisere Analytisk Eksplicit Seriel Kontrolleret Lav kapacitet Forståelse Oplevelse Handling Det hurtige system Er opfindsomt og ideskabende Holistisk Implicit Parallel Automatisk Stor kapacitet Situationsafhængig Foredrag ved Kjeld Fredens, Cowi Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle 4

5 At være indstillet på en overraskelse Den lille tanke – aha!
Hvor lidt kan vi nøjes med? Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle 5

6 Lederens hjerne Mesteren Mintzberg JP 2.5. 2007
Videnskab Kunst Håndværk ”Out of the box” Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle

7 I boksen: Laterale del Udenfor boksen: Mediale del og frontale pol
Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle

8 Læringshierarki Aktiv læring
Selvinitieret, skabende læring. Selvstændig læring indenfor given rammer. Instruktionslæring. Adfærdsformning og programmeret læring. Klassisk betingning og habituering. Indre motivation Metakognition Ydre motivation Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle

9 Læringshierarki Aktiv læring
Selvinitieret, skabende læring. Selvstændig læring indenfor given rammer. Instruktionslæring. Adfærdsformning og programmeret læring. Klassisk betingning og habituering. Coache Instruere Guide Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle

10 Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09
Krop og hjerne Krop Sind Verden Fysiske-krop Mentale-krop Sociale-krop Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle

11 Hvad er god form? Kropsskema Procedural viden
Bevidstgjort kropsskema Kropsbillede Fysiske-krop Mentale-krop Sociale-krop Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle

12 Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle15.6.09
Hvad er en krop? Niveau: Kropsniveau Funktionel og strukturel integritet Personniveau Aktivitet Samfundsniveau Deltagelse Hvad er en krop? Fysiologiske processer, som påvirker adfærden Som den opleves og håndteres af personen Kropsidealer Som den opleves af andre, og som man efterlever Læringsformer Ikke reflekteret Reflekteret Mimetisk. Hvad er motorik? Neuromotorik Psykomotorik Sociale handlinger. Gestik og ritualer Videnskab og evaluering: Natur videnskab Human Samfunds Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle

13 Hvad er et team? Kjeld Fredens
En gruppe af personer med komplementære kompetencer, der arbejder tæt sammen for at nå fælles mål Kernefaglighed Fællesfaglighed Tværfaglighed er ikke en trussel mod ens faglighed men en fordel, fordi man udfordres på ens tavse kunnen (kernefaglighed) Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle

14 Hvilket niveau befinder teamet sig på? Kjeld Fredens
Det begynder med en arbejdsgruppe, som mødes for at udveksle erfaringer. Det næste led på vejen er pseudo-teamet, hvor man har skabt et kollektivt samarbejde. De enkelte medlemmer fungerer dog overvejende på egne præmisser, man er især optaget af sit eget, og der er ikke formuleret fælles mål. Den fælles indsats i en pseudo-gruppe er ringere end hvad hvert enkelt medlem har mulighed for at præstere alene. Det potentielle team forsøger at skabe et reelt samarbejde, men arbejdet hæmmes af uklare mål og manglende visioner. Ingen føler det helt store ansvar for gruppen. Det virkelige team er en gruppe individer med komplementær kompetence. Hvert medlem er indstillet på at fremme en arbejdsproces, som sikrer fælles mål og fælles ansvar. I høj-præstationsteamet finder vi de egenskaber, der kendetegner det virkelige team, men samtidig har medlemmerne taget ansvar for hverandres personlige udvikling. Her møder vi det mest effektive team og den reflekterende lærer. Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle

15 Teamdannelse – ledelsens opgaver Kjeld Fredens
Lederen skal bidrage til, at målene for arbejdet formuleres på en klar, relevant og meningsfuld måde for alle i gruppen. Lederen skal fremme tilslutning til målene og troen på, at de er relevante, vigtige, hensigtsmæssige og realistiske. Lederen skal motivere medlemmerne i gruppen til at samarbejde om at udvikle de kompetencer, der er nødvendige for at udføre opgaverne på en tilfredsstillende måde. Lederen skal organisere arbejdet på en sådan måde, at gruppen får mest muligt ud af de enkeltes stærke sider. Lederen skal håndtere relationerne mellem gruppen og andre aktører i omgivelserne. Lederen skal lave en klar og realistisk plan for arbejdet, og han eller hun skal hele tiden evaluere og tilpasse arbejdet til målene. Lederen skal bekæmpe tendenser til den gruppetænkning der isolerer teamet fra dets organisatoriske sammenhæng. Teamet skal bevare en åben og konstruktiv meningsudveksling, der øger videndeling i organisationen. Foredrag ved Kjeld Fredens, Vejle


Download ppt "Kunsten at kunne tænke op"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google