Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium."— Præsentationens transcript:

1 Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

2 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

3 Skr. afleveringer i faget Skr. eksamen i faget Skrivning på uddannelser efter gymnasiet SRP SRO Da/Hi Synopsis Samfundsmæssige behov i øvrigt Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

4 Det typiske billede Det er op til den enkelte lærer at tilrettelægge og gennemføre undervisningen i skriftlighed, og lærerne er kun i ringe udstrækning orienteret om hvordan deres kolleger varetager dette arbejde. Hverken ledelse, faggrupper eller lærerteam spiller væsentlige roller i arbejdet med skriftlighed. EVA-rapporten, 2004 Evalueringsgruppen anbefaler, at ledelsen og lærerne – • udformer fælles retningslinier for det skriftlige arbejde både i og mellem fagene. Det dokument, der udarbejdes, må gøres tilgængeligt på gymnasiernes hjemmesider og revideres løbende. • arbejder med fælles terminologi for at kunne tydeliggøre for eleverne hvor der er begrebsmæssige ligheder og forskelle i fagene. EVA-rapporten, 2004 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

5 ”Vi har ikke mødt eksempler på, at elevernes overordnede skrivekompetence har været udgangspunktet for lærernes eller ledelsernes argumentation.” ”Evaluering af det skriftlige arbejde efter gymnasiereformen” Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

6  Ingen introduktion til at skrive ’Vi skulle bare skrive og blev så rettet bagefter’  Intet fællesskab (eller overførselsværdi) mellem fagene om det skriftlige  Ingen centralt udformede papirer fra skolen om fx synopsis eller SRP  Udelukkende enkeltfagligt perspektiv  Ingen erfaring med genskrivning/omskrivning  Ingen oplevelse af vejledning undervejs i skriveprocessen  ’Vi havde alt for mange afleveringer’  ’Vi fik rettet fejl i tre år’ Set i bakspejlet fra jurastudiet ville jeg gerne have lært  at skrive kort, stramt og præcist (måske bare en halv side)  at skrive sammenfatninger af kompliceret stof (glad for ’abstract’)  at argumentere  at skrive upersonligt, akademisk Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

7 ”Det skriftlige arbejde ses alene som middel til at bestå en bestemt eksamen i et fag. Det ses ikke som et middel til at udvikle elevernes skrivekompetence og slet ikke som et middel til at udvikle deres studiekompetence.” ”Evaluering af det skriftlige arbejde efter gymnasiereformen” Behov for at forbinde det enkeltfaglige perspektiv med den overordnede opgave at give eleverne et velfungerende skriftsprog til studier og arbejde. Behov for at forbinde det enkeltfaglige perspektiv med den overordnede opgave at give eleverne et velfungerende skriftsprog til studier og arbejde. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

8  Ledelsen må spille en mere aktiv rolle  Ledelsen må i højere grad tage et overordnet ansvar for arbejdet med skriftlighed og sikre en fælles tilgang til arbejdet med skriftlighed på det enkelte gymnasium  Samarbejdet mellem lærerne skal øges  Samarbejdet i og mellem faggrupperne skal øges for at styrke arbejdet med skriftlighed og fremme gymnasiets fælles forståelse og praksis på dette område  Brug flere tilpassede opgaver  Lærerne bør variere opgaveformerne og bruge skriftlige opgaver som er tilpassede elevernes forudsætninger, og som motiverer eleverne  Styrk elevernes skriftlige kompetencer  Lærerne skal bruge en bred vifte af processkriveformer i undervisningen, fx tænkeskrivning, hurtigskrivning og genskrivning. Det er vigtigt, at lærerne vejleder og kommenterer både før, under og efter skriveprocessen og forklarer hvordan eleven kan nå bedre resultater. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

9  var en klar bevidsthed om de nye intentioner med gymnasiets skriftlighed  var en stærk ledelsesmæssig opmærksomhed på at udvikle nye procedurer for det skriftlige arbejde  forelå progressionsplaner for det skriftlige arbejde på skolen  var et udbygget kollegialt samarbejde om tilrettelæggelsen af det skriftlige arbejde, bl.a. med en arbejdsdeling mellem fagene  i vid udstrækning blev brugt varierede opgaveformater  blev brugt en vifte af forskellige evalueringsformer, herunder samtaler med elever eller elevgrupper med beslægtede problemer  i vid udstrækning blev brugt formativ, fremadrettet evaluering  var en praksis, hvor eleverne ofte modtog vejledning, mens de var undervejs med opgaven

10 Fagenes skriftlige genrer som  Natur eller  Kultur Efter David R. Russell (1991): Writing in the Academic Disciplines, 1870 – 1990 A Curricular History Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

11  Skrivning er en elementær færdighed, som skal være tilegnet og på plads før videnskaben (kan man skrive, kan man skrive i alle fag)  Om nødvendigt grundkurser varetaget af The English Dept.  Kravene til fagets skriftlige genrer er underforståede og uformulerede, ’naturlige’ og ubevidste.  Hvis man forstår fagets indhold til bunds, giver formen sig selv. Ofte begrænser lærerens kommentarer sig til indholdet.  Der hersker en opfattelse af, at skrivning er en ubesværet og direkte afspejling af tanken eller virkeligheden.  Den ideelle studerende tilegner sig ubesværet fagets retoriske traditioner  Hvis en studerende skal have forklaret, hvordan man skal skrive i faget, må han/hun være fagligt meget svag. Og vi er på vej mod en uforsvarlig niveausænkning  Der arbejdes med komplette opgaveformater fra første dag.  Skrivning er en elementær færdighed, som skal være tilegnet og på plads før videnskaben (kan man skrive, kan man skrive i alle fag)  Om nødvendigt grundkurser varetaget af The English Dept.  Kravene til fagets skriftlige genrer er underforståede og uformulerede, ’naturlige’ og ubevidste.  Hvis man forstår fagets indhold til bunds, giver formen sig selv. Ofte begrænser lærerens kommentarer sig til indholdet.  Der hersker en opfattelse af, at skrivning er en ubesværet og direkte afspejling af tanken eller virkeligheden.  Den ideelle studerende tilegner sig ubesværet fagets retoriske traditioner  Hvis en studerende skal have forklaret, hvordan man skal skrive i faget, må han/hun være fagligt meget svag. Og vi er på vej mod en uforsvarlig niveausænkning  Der arbejdes med komplette opgaveformater fra første dag. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

12  Eleven skal indføres i fagets skriftlige kultur sideløbende med og som en del af undervisningen i faget  Fagenes skriftlige paradigmer skal læres  Skrivning skal tilegnes forfra i nye faglige sammenhænge  Konventionerne skal gøres eksplicitte, trænes og forklares (af faget selv, ikke the English Department!)  Udtrykssiden er en del af det faglige indhold – såvel indhold som udtryk kommenteres derfor af faglæreren  Skriftligheden tilegnes som en progression fra det enkle til det komplicerede  Nødvendige delkompetencer øves særskilt  Der arbejdes med mange forskellige skriveformater  Eleven skal indføres i fagets skriftlige kultur sideløbende med og som en del af undervisningen i faget  Fagenes skriftlige paradigmer skal læres  Skrivning skal tilegnes forfra i nye faglige sammenhænge  Konventionerne skal gøres eksplicitte, trænes og forklares (af faget selv, ikke the English Department!)  Udtrykssiden er en del af det faglige indhold – såvel indhold som udtryk kommenteres derfor af faglæreren  Skriftligheden tilegnes som en progression fra det enkle til det komplicerede  Nødvendige delkompetencer øves særskilt  Der arbejdes med mange forskellige skriveformater Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

13

14

15 ”Alle faglærere kan med præcision slå ned på brud på fagdiskursen, og de fleste har omfattende erfaringer med undervisning i skriftligt arbejde i faget og vejledning i store akademiske opgaver. Men derfor kan der alligevel godt være langt til at kunne beskrive, forklare og begrunde diskurser og genrer i fagene.” Ellen Krogh MÅL: At eleverne kender til og kan skrive inden for koderne i faglig skrivning

16 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium ”Alle faglærere kan med præcision slå ned på brud på fagdiskursen, og de fleste har omfattende erfaringer med undervisning i skriftligt arbejde i faget og vejledning i store akademiske opgaver. Men derfor kan der alligevel godt være langt til at kunne beskrive, forklare og begrunde diskurser og genrer i fagene.” Ellen Krogh

17 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Genreskrivning ”[Bl.a. den australske genreskole] har fundet frem til, at eleverne har brug for en langt mere eksplicit undervisning i, hvordan de skal skrive fagtekster. I denne proces står læreren som den centrale skikkelse, der skal vise eleverne, hvordan de skal skrive, og det gør han eller hun blandt andet ved at starte med både genreundersøgelser og skrivning som en fælles aktivitet, inden den individuelle skrivning sættes i gang.” Sophie Holm Strøm, Sct. Knuds Gymnasium

18 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Genreskrivning ”[Bl.a. den australske genreskole] har fundet frem til, at eleverne har brug for en langt mere eksplicit undervisning i, hvordan de skal skrive fagtekster. I denne proces står læreren som den centrale skikkelse, der skal vise eleverne, hvordan de skal skrive, og det gør han eller hun blandt andet ved at starte med både genreundersøgelser og skrivning som en fælles aktivitet, inden den individuelle skrivning sættes i gang.” Sophie Holm Strøm, Sct. Knuds Gymnasium

19 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium ”(…) på bunden af dette slid med stilene ligger en glæde, som aldrig helt fortager sig. Det er den gode følelse af at være den, som ved det rigtige, være den som dømmer, uden fare for selv at blive dømt. I sine aftentimer kan han sidde med en kop kaffe og en snadde og nyde den hemmelige glæde, mens kuglepennen arbejder rask og sikkert. Det kan minde om en slagter, når han parterer, eller en fisker som renser småtorsk: Et snit her, et langt risp her, to stik i maven. Han kapper skæmmende udvækster af, parterer alt for lange sætninger, renser ud i tågetale, skærer igennem urimelige påstande. Den rensede fisk lægges til side. Prisen fastsættes med det samme. Han klarer en middel stil på 12-15 minutter.” Af Rolf Sagen: Finne seg ei grein, 1980 (CJ’s oversættelse)

20 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Foto: Flyguys.net

21  Fortæl mig hvad du forventer af mig  Giv mig mulighed for at udføre det  Fortæl mig hvordan det går  Hjælp mig, hvor det er nødvendigt  Bedøm min indsats retfærdigt Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

22

23 ”Vi skal lære eleverne at skrive - i stedet for gentagne gange at konstatere, at det kan de ikke.” Eva Heltberg Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

24 Al nyere skrivedidaktik viser, at vejen til bedre skrivere er -  Vejledning undervejs  Bevidsthed om sproghandlinger og genrer  Fokuseret træning i delkompetencer  Tekstrevision og respons Eva Heltberg Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

25 GenrerForlæg/mønstreRetorikFri kreativitet Personlig skrivning Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

26

27  Beherskelse af et sagligt, argumenterende sprog i skrift og tale  Argumentation, dokumentation, ræsonnement, logisk tænkning og fremstilling  Fælles mål (uanset fag):  Sproglig korrekthed  Klart sprog, sproglig præcision og økonomi  Opøvelse af sikker og nøgtern sagsfremstilling med blik for relevante sammenhænge  Tydelig skelnen mellem redegørelse for andres synspunkter og personlig vurdering  Beherskelse af korrekt citat- og henvisningsteknik  Evne til formidling med bevidsthed om målgruppen Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

28  skrive i et velfungerende og korrekt dansk skriftsprog  skrive i gængse fremstillingsformer, formater og genrer  sammenfatte komplekse problemstillinger i kort form  afgrænse en problemformulering, indsnævre den og skære den til, så den samler sig om ét argument  strukturere og disponere (holde fokus, følge en linje fra problemformulering til konklusion)  dokumentere en undersøgelse i form af præcise, faglige iagttagelser  henvise korrekt til andre fremstillinger, kilder og litteratur  revidere, stramme og omskrive, indtil helheden er klar og vægtningen hensigtsmæssig Fagene kan stå sammen om denne opgave uden at gå på kompromis med det faglige Denne opgave kan ikke deponeres hos dansklæreren Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

29  Interaktive tekstformer  Mail, Chat, SMS  Bullet-formidling  Opsummeringer  Sammenfatninger  Notater  Pixiudgaver af kompliceret stof  PowerPoints  Synopser  Mind maps  Talepapirer  Formidlingsopgaver til defineret målgruppe  Multimedier (kombination af tekst, foto, video og lyd) Udnyttelse af et bredere genre- og medieregister De fleste fags vejledninger nævner allerede i dag sådanne muligheder Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

30

31 Skriv stikord Forbedring Finpudsning Forbedring Finpudsning Skriv et brudstykke Skab overblik Fokusér og disponér Skab overblik Fokusér og disponér

32  Genrekompetence  Metodisk kompetence  Argumentationskompetence  Strukturel kompetence  Grammatisk kompetence  Sproglig kompetence  Proceskompetence Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Barbara Illum: Strategisk skriveundervisning, Gymnasieskolen

33 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Situation afsender modtager genre, herunder fremstillingsformer Indhold Emne- behandlingen Form hele teksten afsnittet sætningen Relation sprogbrug stil faglige begreber Genrekompetence Metodisk kompetence Argumentations- kompetence Strukturel kompetence Grammatisk kompetence Sproglig kompetence Efter Barbara Illum, Gymnasieskolen

34 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

35  dokumentation  af en undersøgelse  af et fagligt relevant problem  ved brug af fagets metoder og teorier  med det formål at overbevise  en fagfælle  om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion  i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab. Stray Jørgensen og Rienecker (red.): Studiehåndbogen, 2009 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

36  Tilstedeværelsen af en problemformulering (eller tese)  En opgave kan ses som ét argument  Opgaven bygger på fagenes litteratur og kilder, på fagenes redskaber, nemlig teorier og metoder og dermed også de begreber og definitioner man henter fra fagenes litteratur  Opgavers tekstelementer kan beskrives som et sæt fremstillingsformer  Opgaver struktureres og disponeres efter videnskabelige undersøgelsers strukturer  Opgaver på videregående uddannelser skal skrives på et korrekt og akademisk dansk skriftsprog. Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

37  Introduction  Methods  Results  And  Discussion Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) IMRAD Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

38  Perspektivering  Vurdering  Argumentation  Refleksion  Diskussion  Forklaring, fortolkning  Sammenligning  Kategorisering/klassifikation  Analyse  Definition  Redegørelse  Beskrivelse  Referat/resumé/abstract  Parafrase  Citat Efter Den gode opgave (2005) Kan heldigvis trænes hver for sig før de forbindes til det store svendestykke. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

39 Anvende og producere ny viden Vurdere Fortolke Diskutere Reflektere Argumentere Perspektivere BearbejdeAnalysere Sammenligne Kategorisere Modstille ForståForklare Karakterisere Definere Eksemplificere GengiveReferere Registrere Beskrive Parafrasere Redegøre Enkle fremstillingsformer Komplekse fremstillingsformer Efter Den gode opgave, 2006 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

40

41 Frances Benjamin Johnston (1899): Students in a bricklaying class. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

42  Sammenfatninger, abstracts, notater Vægt på præcision og sproglig økonomi  Fra stikord til problemformulering Vægt på præcision og sproglig økonomi  Struktur og sammenhæng  Adskillelse af redegørelse og vurdering  Citatteknik, dokumentation, henvisning  Hvordan plagiat undgås www.stopplagiat.nu  Tekstrevision og respons Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

43

44 Stilladsering Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Foto: vdtrade.com.ua

45  Du skal skrive en besvarelse om et selvvalgt emne, men overholde følgende spilleregler:  Besvarelsen skal bestå af fem afsnit og må max. fylde én side  Du skal benytte to kilder og anføre mindst ét citat fra hver  Besvarelsen bliver bedømt på  Om sproget er fejlfrit  Om indledning og afslutning hænger godt sammen  Om der er gode overgange mellem afsnittene  Om du citerer og henviser korrekt  Om det er tydeligt, hvornår det er dig, hhv. kilderne, som ’taler’ Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

46 Deadlinebevidsthed ”For at komme overspringshandlingerne til livs, og samtidig udvikle elevernes deadline- bevidsthed har jeg i de senere år eksperimenteret med både mindre skriveopgaver samt opgaver, hvor man skriver på tid. Når alle flugtveje er afspærret, skærpes intellektet (…) Jeg er begejstret for opgaver, der skal skrives på tid, påbegyndes, arbejdes med og afsluttes, inden timen/dagen er omme.” Charlotte Rytter, Tre Falke Skolen

47 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Korrekturopgaver ”I undervisningen må man præsentere mange korrekturopgaver. Lad eleverne skrive små ’umulige’ afsnit om. Ikke store uoverkommelige opgaver, men mindre dele af tekster, der således bliver mere læseværdige efter en tur i elevernes sprogvridemaskine.” Prøver – Evaluering – Undervisning, Skolestyrelsen.dk

48 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

49

50

51

52

53

54 Venstremargin (3 cm) Højremargin (2 cm) Bundmargin (3 cm) Topmargin (3 cm) Toptekst på alle sider med navn, klasse og fag Fodnote Kapiteloverskrift fed Sidetal Afsnit adskilt med tom linje Brødtekst (12 pkt.)

55 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Citat indrykket fra begge sider mindre skrifttype mindre linjeafstand

56 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis euismod mauris tellus ut urna. Proin scelerisque. Nulla in mi. Integer ac leo. Nunc urna ligula, gravida a, pretium vitae, bibendum nec, ante. Aliquam ullamcorper iaculis lectus. Sed vel dui. Etiam lacinia risus vitae lacus. Aliquam elementum imperdiet turpis. In id metus. Mauris eu nisl. Nam pharetra nisi nec enim. Nulla aliquam, tellus sed laoreet blandit, eros urna vehicula lectus, et vulputate mauris arcu ut arcu. Praesent eros metus, accumsan a, malesuada et, commodo vel, nulla. Aliquam sagittis auctor sapien. Morbi a nibh. Nullam non metus. Quisque tellus lorem, pellentesque sit amet, blandit ac, nonummy eget, augue. Donec eu metus sed lorem auctor vehicula. Fusce dolor. Nulla iaculis congue leo. Mauris risus velit, pulvinar ut, dignissim non, sagittis in, leo. Phasellus aliquet mi vel metus. Maecenas vestibulum lorem at velit. Morbi consequat metus a tellus.

57 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis euismod mauris tellus ut urna. Proin scelerisque. Nulla in mi. Integer ac leo. Nunc urna ligula, gravida a, pretium vitae, bibendum nec, ante. Aliquam ullamcorper iaculis lectus. Sed vel dui. Etiam lacinia risus vitae lacus. Aliquam elementum imperdiet turpis. In id metus. Mauris eu nisl. Nam pharetra nisi nec enim. Nulla aliquam, tellus sed laoreet blandit, eros urna vehicula lectus, et vulputate mauris arcu ut arcu. Praesent eros metus, accumsan a, malesuada et, commodo vel, nulla. Aliquam sagittis auctor sapien. Morbi a nibh. Nullam non metus. Quisque tellus lorem, pellentesque sit amet, blandit ac, nonummy eget, augue. Donec eu metus sed lorem auctor vehicula. Fusce dolor. Nulla iaculis congue leo. Mauris risus velit, pulvinar ut, dignissim non, sagittis in, leo. Phasellus aliquet mi vel metus. Maecenas vestibulum lorem at velit. Morbi consequat metus a tellus.

58 Forside Indholdsfortegnelse Resumé Indledning Opgavens hovedafsnit Konklusion Bilag Noter Litteraturfortegnelse Stray Jørgensen: Formalia i opgaver, 2001 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

59 Møller, Morten (2009): Mogens Fog. Fra modstandshelt til landsforræder. En biografi. Gyldendal. København. Ifølge Møller (2009) beskriver vennerne Mogens Fog som ”engageret, charmerende, forførende, humoristisk og lynende intelligent” (s. 11). Historikeren lægger dog ikke skjul på, at andre har opfattet Fog som ”selvoptaget, kompromisløs, manipulerende, arrogant, temperamentsfuld og utålmodig”, (Møller 2009, s. 11). Morten Møller beskriver gennemgående Mogens Fog som en meget sammensat natur (se fx s. 11). Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

60 Møller (2009) understreger/påpeger/hævder/vurderer: ”Fog lagde megen vægt på pressens omtale – og han var ikke glad for det, der stod” (s. 380f.). Møller (2009) mener selv, at Fog lagde megen vægt på pressens omtale. ”[Fog] var ikke glad for det, der stod”, konkluderer Møller (2009, s. 381). Møller (2009) citerer Fog for udtalelsen: ”Jeg er typen, der skriver voldsomme breve både til aviser og folk midt om natten” (s. 380). ”Jeg er typen, der skriver voldsomme breve (…) midt om natten” indrømmer Mogens Fog et sted ifølge Møller (2009, s. 380). Tilføjelse til citat Ordrette citater Udeladelse i citat Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

61 Engell, Hans (2004): Krøniken kan gøre Lykketoft til statsminister, Ekstra Bladet, Kbh., 18.1.2004, s.4 From, Palle (1988): Min ven Krag, Kbh., Fremad Jensen, Johannes V. (1946): Ikke et ord om Krøniken, Kbh., C.A.Reitzel Jensen, Karen (1990): Børge blev min skæbne, Kbh., Aschehoug Nielsen, Kaj Holger (2004): Bella var mit liv, Kbh., Gyldendal Nordstrøm, Pernille (2006): Bag om Krøniken, Kbh., DR’s forlag Nørregaard, Ida (1997): Fra små kår i provinsen, Ringkøbing, Eget forlag Website om Krøniken (2006), DR (URL: dr.dk/kroniken/kroeniken/), benyttet 12.1.2010. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

62 1.Opgavespørgsmålet: Hvad spørger du om? 2. Fagligt formål: Hvorfor spørger du? 3. Empiri, stof, data, fænomen: Hvad spørger du til? 4. Teori, begreber, faglige metoder: Hvad spørger du med? 5. Opgavens metode: Hvordan spørger du? Pentagon- modellen Stray Jørgensen og Rienecker (red.): Studiehåndbogen, 2009 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

63 Skrivning er omskrivning Velfungerende tekst skal ofte skæres ud af en større blok God idé først at skrive mere end man skal bruge Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

64 Spørgsmål  Er der noget der ikke fungerer?  Hvor er det galt?  Hvad er der galt?  Hvad kan der gøres ved det? Svarmuligheder  Slette noget  Tilføje noget  Udskifte noget  Flytte noget Efter Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret, 2009. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

65  Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte?  Svarer jeg på problemformuleringen?  Dokumenterer jeg i forhold til problemformuleringen?  Argumenterer jeg tilstrækkeligt og sagligt for mine pointer?  Er der en rimelig balance mellem argumentation og dokumentation?  Har jeg en klar og sammenhængende struktur?  Er mine afsnit klare og pointerede?  Er der sammenhæng mellem mine afsnit?  Bruger jeg de rette fremstillingsformer?  Metakommunikerer jeg tilstrækkeligt?  Er min kildehenvisning i overensstemmelse med de akademiske normer? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

66 CHECKLISTE Sammenhæng og struktur Er der sammenhæng mellem de enkelte afsnit og i besvarelsen som helhed? Hvordan fungerer afsnitsinddeling og overskrifter? Korrespondance mellem indledning og afslutning? Emnebehandling Er der tale om fyldestgørende emnebehandling, selvstændig bearbejdning, passende balance mellem refererende, analyserende og vurderende afsnit? Synspunkter og dokumentation Er der klare, velunderbyggede synspunkter, relevante henvisninger til materialet? Fremstilling Er fremstillingen klar, præcis og levende, evt. præget af personlig gennemslagskraft? Brug af sekundærlitteratur Inddrages sekundærlitteraturen fornuftigt, henvises der korrekt? Skelnes der klart mellem kilderne og opgaveskriveren? Formalia Er skriftsproget velfungerende? Er stillejet korrekt? Overholdes opgavetypens genrekrav? Er noter, litteraturhenvisninger, citater og litteraturlisten korrekt udformet? Helhedsvurdering Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

67  Korte, skriftlige afleveringer til opøvelse af afgrænsede delkompetencer, som meldes klart ud på forhånd  Udbyttet af en længere opgave er ofte uigennemskueligt og lærerens retteopgave uoverkommelig og ineffektiv  Fokuseret tilbagemelding kun på delkompetencen (evt. gennem modelbesvarelse)  Fremadrettede og handlingsanvisende rettelser (formativ eval.)  At lade eleverne kommentere hinandens udkast  At lade eleverne revidere og aflevere nyt udkast Det intellektuelle og retoriske udbytte kan ofte opnås lige så godt - eller bedre – i korte opgaver som i lange! Less is more! Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

68

69 http://akademiskskrivecenter.hum.ku.dk/ Claus Jensen, Faaborg Gymnasium http://studieportal.hum.ku.dk/studievejledning/skrivekonsulenter/

70 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

71 http://owl.english.purdue.edu/ Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

72

73

74

75 SLUT Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

76  Jeg har fået undervisning i, hvordan man planlægger, strukturerer og gennemfører skriftligt arbejde  Jeg er altid klar over, hvad den enkelte opgave særligt skal træne, og hvad jeg vil blive bedømt på  Jeg har normalt mulighed for at få vejledning af min lærer, mens jeg er i gang med min opgave  Jeg har flere gange afleveret udkast, fået kommentarer af min lærer, og derefter skrevet den endelige besvarelse  Jeg kan normalt bruge lærerens kommentarer og rettelser til at forbedre min næste opgave  Mine lærere taler sammen om, hvad vi skal kunne skriftligt  Alle mine lærere retter ikke blot indhold, men også det sproglige udtryk  Jeg har skrevet i mange forskellige slags formater/genrer i faget  Nogle gange sidder vi i grupper sammen med læreren og får respons på opgaverne eller anden skriftlig undervisning

77  Størst, hvis vi -  koordinerer dårligt mellem fagene  underbudgetterer elevtiden  placerer afleveringer oveni SRO, SRP  kræver komplette opgaveformater hver gang  benytter uklare, altomfattende bedømmelseskriterier  aldrig undervisningsdifferentierer  aldrig lader eleverne genskrive en opgave  altid beder om individuelle besvarelser  ikke vejleder undervejs  ikke undersøger hvorfor en elev kan have svært ved at levere  Mindre, hvis vi -  koordinerer optimalt ml. fagene  fastsætter realistisk elevtid  friholder SRO- og SRP-uger  oftere beder om skriveøvelser som træner delelementer  udmelder fokuserede bedømmelseskriterier på forhånd  tilpasser opgaven til eleven  benytter metode med first draft, second draft, final draft  lader flere elever samarbejde om en besvarelse  sætter tid af til vejledning undervejs  iværksætter målrettet faglig hjælp til elever med beslægtede vanskeligh. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

78

79

80

81

82 Arbejdstidens bestanddele for en lærer med skriftligt arbejde i begge sine fag 20% 6% 36% 17% 24%


Download ppt "Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google