Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Information om Nøglehullet 2011

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Information om Nøglehullet 2011"— Præsentationens transcript:

1 Information om Nøglehullet 2011
Fødevarestyrelsen

2 I vil få viden om: Fødevarestyrelsen & mærker Nøglehullet og kriterier
Nøglehulsprodukter Hvordan bliver mærket kendt? Aktiviteter om Nøglehullet 2011 Materialer om Nøglehullet 2011 Data om Nøglehullet Kontakt

3 Fødevarestyrelsen er aktiv på mange områder

4 Fødevarestyrelsens mærker
Fødevarestyrelsens partnerskaber 4

5 Nordisk Nøglehulsmærke
mærket er et officielt ernæringsmærke for sundere madvarer Danmark, Norge og Sverige er sammen om kriterier frivillig mærkningsordning mærket gør det nemmere at finde de sundere fødevarer på hylderne i supermarkedet mærket kan bruges på madvarer, der bidrager til en sund kost

6 Nøglehullet – hvilke kriterier?
Spar på fedt Spar på salt Spar på sukker Spis flere kostfibre og fuldkorn

7 Hvilke fødevarer kan få mærket?
25 fødevaregrupper, som indgår i en almindelig sund kost Mejeriprodukter (mælk, yoghurt, ost) Kød, fisk og produkter af disse Margariner og olier Vegetabilske produkter (havre-, soja-, risdrik o.l.) Brød- og andre kornvarer (knækbrød, mel, melblandinger, pasta, grød) Færdigretter (middag, tærter, pizza, smørrebrød, sandwich, supper o.l.) Frugt, bær, kartofler, grønsager Læs mere på Se her også Nøglehulsbekendtgørelsen og vejledningen til Nøglehulsbekendtgørelsen

8 Hvilke fødevarer kan ikke få mærket?
Eksempler: Syltetøj, slik, is, pandekager, kager Sukkersødede drikkevarer, juice, øl Sovser Nødder Madvarer der indeholder kunstige sødestoffer eller alkohol og specielle fødevarer til brug for børn under 3 år kan ikke få mærket

9 Eksempler på produkter der er mærket
I dag bærer mindst 500 produkter Nøglehulsmærket Skummet-, mini- og kærnemælk Havregryn og andre morgenmadsprodukter Fuldkornstortilla, fuldkornspasta Mange rugbrød og boller Mager kød og fjerkræ Mager leverpostej og pålæg Fersk og frossent fisk Frisk og frossent frugt og grønt Olivenolie, solsikkeolie mm. Mange sundere færdigretter

10 Pris & Nøglehul NEJ, det sunde valg er ikke nødvendigvis dyrere.
Myte: Det er dyrere at købe sunde madvarer og råvarer af høj kvalitet NEJ, det sunde valg er ikke nødvendigvis dyrere. Nøglehullet sættes typisk på gode sunde basisvarer & råvarer Små prischeck bekræfter, at det sundere valg ofte IKKE koster mere end det mindre sunde valg - nogle gange er det endda billigere. Fødevarestyrelsen er i gang med analysen Nøglehullet – er det nemme og sunde valg dyrere? Analysen vil blive offentliggjort på hjemmesiden.

11 Sådan bliver mærket kendt i butikkerne
I 2011 11

12 Få information og download materiale på www.noeglehullet.dk

13 Nøglehullet 2011 Forbrugerne har brug for mere kundskab om Nøglehulsmærket Derfor tilbyder Fødevarestyrelsen: 1. Generel forbruger-oplysning om Nøglehullet i hele 2011 Hvad gemmer sig bag Nøglehullet?” Nye P.O.S. & info-materialer – gratis trykklare filer til download 2. Ny forbrugerinvolverende kampagne i marts 2011 ”Stem på Årets Nøglehulsbutik 2011?” Ny kampagnepakke med materialer – gratis trykklare filer til download 13

14 Til download på www.noeglehullet.dk
Materialer 2011 Nøglehulsbrochure i 14 sprog – også til etniske minoriteter Nøglehulsplakat i A2 Nøglehulsdækkeserviet i A3 Nøglehulspræsentation, powerpoint (til forbrugere & medarbejdere) Nøglehullet, Nordisk statusrapport NYHEDER Kundskabsmateriale 2011: ’Hvad gemmer der sig bag Nøglehullet?’ Konkurrencemateriale marts 2011: ’Stem på Årets Nøglehulsbutik’ Faktaark/nyhedsbrev om Nøglehullet 2011 Presse/Nyheder/Lovstof Artikel om Nøglehullet – kommentar af Else Molander Pressemeddelelser Nøglehulsbekendtgørelsen Vejledning til Nøglehulsbekendtgørelsen

15 Nøglehullet stormer frem
Nøglehullet blev lanceret i juni 2009 og efter de første kampagner er kendskab og kundskab allerede steget flot: 83 % af de indkøbsansvarlige kender Nøglehullet 23 % af de indkøbsansvarlige siger, at de ofte ser efter mærket, når de køber ind 46 % af de indkøbsansvarlige ved noget om, hvad mærket står for seks ud af ti har tillid til mærket min. 500 produkter er mærket med Nøglehullet Analyse fra ’YouGov Zapera’ Danmarks sunde Supermarkeder Nøglehulskampagnen i uge

16 Marianne Nüchel Dittmann
Vil du vide mere eller kontakt Marianne Nüchel Dittmann Projektleder for Nøglehullet Fødevarestyrelsen tlf


Download ppt "Information om Nøglehullet 2011"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google