Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Strategisk Krisehåndtering 1 - før skaden er sket.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Strategisk Krisehåndtering 1 - før skaden er sket."— Præsentationens transcript:

1 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Strategisk Krisehåndtering 1 - før skaden er sket

2 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Program: Velkomst Gode historie og dårlige historier, Anne S. Nielsen, IFF Hvorfor opstår der historier?, Henrik Kristensen, IFF P A U S E Om vandrehistorier, Robert Zola Christensen Workshop, opsamling Farvel

3 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

4 Robert Zola Christensen

5 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Gode historier & dårlige historier Temamøde Instituttet for Fremtidsforskning 05.02.00 Anne Skare Nielsen

6 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Storybuilding-tema 2002 Strategisk Krisehåndtering I Strategisk Krisehåndtering II Dreambuilding + Funky Business Metaforers magt Eksterne relationer Interne relationer Bredt fokus Snævert fokus

7 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Visuelt vs. textuelt

8 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Hund!   Billeder; objekt og subjekt 4 ben + 1 hale, hurtig, stærk, bidsk, irriterende 4 ben + 1 hale, lille, sød, søvnig, velopdragen ”2” ”””” ”Medarbejderansvar”

9 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies En hund er en hund?

10 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Historiers positive effekt: •At profilere virksomheden udadtil •At få medarbejdere til at arbejde efter lederens idé •At markedsføre produkter •At samordne organisationskulturer ved fusioner •At klargøre og forandre værdier •At løfte aktiekurser •At afdække handlemuligheder i nye situationer •At modarbejde negativ sladder •At løse interne konflikter •At gennemføre organisationsforandringer Kilde: Børsens Nyhedsmagasin 2002/3

11 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Historiers negative effekt: •At skade virksomhedens image •At demotivere eller forvirre medarbejdere •At misinformere om produkter •At skabe spild mellem organisationskulturer •At skabe myter og overtro om værdier •At trykke aktiekurser •At afskære sig fra at se nye handlemuligheder •At skabe negativ sladder •At fastholde interne konflikter •At besværliggøre organisationsforandringer

12 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies   Kommunikationens åbne dør     Ansatte Virksomhed Kundere/brugere  Produkt/Service   Stakeholders  NGO’er  Græsrødder  Professionelle  Politikere  Den Politiske Forbruger  Nye love og reguleringer  Medierne

13 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Tampax tamponer WHAT TO DO NOW: Tell people. EVERYONE. Inform them. We are being manipulated by this industry and the government, let's do something about it! Please write to the companies: Tampax (Tambrands), Playtex, O.B., Kotex. Call the 800 numbers listed on the boxes. Let them know that we demand a safe product - ALL COTTON UNBLEACHED TAMPONS.

14 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Vandrehistorier er: Uhåndterlige og dynamiske historier, kontante udtryk for den menneskelige fantasis evne til at etablere nogle pludselige og somme tider højest overraskende forbindelseslinier mellem adskilte områder. Vandrehistorier spekulerer over uhyggelige løsningsmuligheder – en slags kollektive tankeeksperimenter eller tolknings- modeller, der kan forstås som et barometer over, hvad der ægger og pirrer os her og nu. Kilde: Robert Zola Christensen

15 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Formål og mening Vi har behov for at ting skal give mening og hænge logisk sammen, og når behovet overstiger de informationer, der er til rådighed opblomstrer de spontant improviserede nyheder. Det er normalt at reagere stærkt og følelsesladet på det der forekommer farligt og ukendt. Tidsmæssigt har vi bevæget os fra det overnaturlige til det menneskelige fjendebillede. •Forsigtighedsprincippet og den almene stemninger gør at de fleste hopper på historier, man ellers ikke ville tro på. Bagefter vil de færreste indrømme at de er hoppet på limpinden (specielt aviser og ”propagandø- rerne” ex. Y2K). Kilde: Robert Zola Christensen

16 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies •Det ukendte •Hverdagen – det farlige element i den ellers meget trygge verden •Risikomomentet i hverdagen •Nye teknologier •Information – for meget eller for lidt •Kedelige forklaringer Hvad skaber vandrehistorier:

17 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Kloning •Det ukendte •Hverdagen – det farlige element i den ellers meget trygge verden •Risikomomentet i hverdagen •Nye teknologier •Information – for meget eller for lidt •Kedelige forklaringer

18 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

19 Bonzai Kitten Mellem fantasi & virkelighed

20 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

21

22 Hurtige og farlige " In the City of God there will be a great thunder, two brothers torn apart by chaos, while the fortress endures, the great leader will succumb. The third big war will begin when the big city is burning on the 11th day of the 9 month that...two metalbirds would crash into two tall statues in the new city and the world will end soon after" - Nostradamus 1654 - 

23 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Dyre og uhåndterlige

24 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

25

26 Den åbne dør Virksomheds- kommunikation Rygter & vandrehistorier

27 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Den åbne dør Virksomheds- kommunikation Krisehåndtering

28 © Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

29


Download ppt "© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Strategisk Krisehåndtering 1 - før skaden er sket."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google