Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Interaktionsdesign – forår 2000 Sune Børsen Afleveret d. 4. april 2000 Opgaven består af i alt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Interaktionsdesign – forår 2000 Sune Børsen Afleveret d. 4. april 2000 Opgaven består af i alt."— Præsentationens transcript:

1 1 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Interaktionsdesign – forår 2000 Sune Børsen Suneb@itu.dk Afleveret d. 4. april 2000 Opgaven består af i alt 19 dias med fokus på: Søgemaskiner • Vægtning og overskuelighed af søgemaskiner. De undersøgte maskiner er yahoo.com, jubii.dk og excite.com. • Konceptudvikling af søgemaskine med fokus på: • Profiling • Implementering af nyheder • Implementering af reklamer

2 2 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - Yahoo I Søgning og index Søgningen og selve indekset er desværre adskilt på siden. Søgefunktionen er centralt placeret og er i øjenfaldende, men desværre ligger indekset nederst og fylder heller særligt meget i det samlede billede. Bannerreklamer Kun en meget lille del af siden bruges til reklamer. Herligt!!! Der er dog også et lille tekst link, som tilbyder gratis adgang til nettet. Overskuelighed Siden mangler efter min mening overskuelighed, primært p.g.a. manglende kontraster.

3 3 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - Yahoo II Nyheder Desværre bruges kun en meget lille del af siden til nyheder. Det er synd. Dog findes der meget neutrale links til ”News, Sport, Weather…, men er det nyheder eller e-mail nyhedsbreve? Services Der findes et hav af forskellige services på Yahoo. Alt fra chat, og e- mail til kalender. Det findes også en god mulighed for at personificere siden via profiling. En god ting for flergangsbrugere. Luft Desværre er der på siden meget luft der ikke bruges til noget. Billedet bliver kun værre hvis man har en 1024x768 skærmopløsning.

4 4 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - Jubii I Bannerreklamer Jubii har valgt en løsning, hvor der bliver brugt forholdsmæssigt meget plads på reklamer. De er placeret dominerende og tager en masser af plads. Søgning og indeks Sidens søgfunktion er placeret centralt, og giver via faneblade mulighed for forskellige søgninger – god funktion, da man ikke er i tvivl om hvor man skal skrive sin tekst og søg. Indekset er placeret nederst og er samtidigt nok det mest neutrale på siden. Det er dog grafisk opbygget på en måde som giver en godt overblik over indholdet, men jeg kunne tænke mig en større vægtning. Men hvorfor er der forskel på ny og gammel søgning? Og hvad er forskellen – får jeg så kun gamle sider frem??? Overskuelighed Jubii er meget overskuelig; der erl injer der deler siden op og farverne giver stor kontrast, hvilket det lettere at finde rundt (eller er det bare fordi jeg er vandt til bruge den???)

5 5 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - Jubii II ??? Luft Som hos Yahoo er der meget luft omkring sidens indhold. Nyheder Nyheder kan stort set ikke ses på 800x600 uden at scrolle. Med andre ord findes de på siden, men de kan ikke ses umiddelbart. Det er ikke smart. Hvis man vil have nyheder på en side, må man også kunne se dem på siden. Services Jubii tilbyder ligesom de fleste søgesites/portaler en bunke services. Jeg savner dog muligheden for at personificere siden. Brugere af servicene vil sandsynligvis bookmarke servicens subdomæne, fremfor jubii.dk. Det retfærdiggør den noget ”gemte” placering og størrelse

6 6 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - Excite I Bannerreklamer Der er kun brugt meget lidt plads til bannerreklamer, som så ikke engang er centralt placeret. TAK! Overskuelighed. De mange link på siden mangler oftest forklaringer. Et giver en lidt kaotisk side (Det vil dog kunne klares med linktitle tags). Søgning og indeks Excite har samlet de to ting samme sted. Samtidig er den meget centrale placering god. De meget få katagorier og meget sparsomme oplysninger om, hvad de indehodler giver risiko for at brugere klikker sig forkert ind i sitet. (men den modsatte effekt vil jeg dog ikke afvise helt – at simpelheden for brugeren til at tænke sig om en ekstra gang. Men hvorfor så ikke hjælpe til med tænkeriet??

7 7 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - Excite II Services Services bruges i excite, men indgår i høj grad i konceptet med profiling af brugeren. Dog findes der direkte adgang til shopping og chat – man kan oveni købet se hvor mange der aktuelt er på chatten. Nyheder Nyheder findes primært på den nederste del af siden og især under 1. Skærmbillede. Med profilingen er der mange muligheder for at tilpasse sidens opbygning til egne behov Overskuelighed Siden er lidt uoverskuelig. De mange links har ingen beskrivelser, hvilket gør at siden virker lidt kaotisk på mig. Linktitle-tags vil gøre underværker.

8 8 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - reklamer Excite: placeret nederst til højre – dejligt for brugeren Yahoo: øverst og centralt på siden, men dog ikke alt for dominerende – Ok løsning Jubii: placeret øverst og centralt på siden. Tager alt, alt for meget plads…

9 9 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - Nyheder Yahoo: placeret ca. midt på siden i en masse tekst og til højre. Ikke nok muligheder Jubii: midt på siden kan man finde nyhederne (?). Hvis man har en 1024x768 skærm kan man finde lidt ekstra nederst til venstre – ellers må man scrolle! Excite: til venstre findes dagens overskrifter, og centreret nederst kan man finde dagens nyheder. Ok – men kan gøres bedre.

10 10 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - Søgning I Jubii: Centralt placeret og god overskuelighed i søgningen. Den største anke er at de to elementer ikke ligger sammen.(Også er deres katagoriseringer ikke altid helt optimale…)

11 11 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - Søgning II Yahoo: central placering, men samme anke som hos Jubii. Excite: centralt og meget kompakt. Ok – men ikke så overskueligt igen

12 12 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Vægtning af elementer - Sammenligning Reklamer Nyheder Søgning YahooJubiiExcite

13 13 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner JIBUU – noget helt nyt… I Overskuelighed og vægtning Brugeren skal have infomation – eller Jakob Nielsens vise ord: ”Content is King”. Derfor er siden delt op tre hovedgrupper: Services og bannerreklame, Søgning og indeks og endeligt Nyheder. Det giver siden overskuelighed og samtidigt med til at indikere hvad der er vigtigt på site. Siden skal også vises i hele browservinduet, uanset skærmopløsning.

14 14 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner JIBUU – noget helt nyt… II Services Vægtningen af services er ikke særlig stor, men til gengæld giver placeret til venstre præg af navigationsmenu mellem sites forskellige services og subwebs. Bannerreklamer Placeret nederst til venstre og kun en enkelt. Se mere senere

15 15 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner JIBUU – noget helt nyt… III Nyheder Har stor vægt på siden, da det er noget af det der vil få brugeren til vende tilbage til sitet gang på gang. Se mere senere.

16 16 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner JIBUU – noget helt nyt… IV Søgning og indeks Placeret centralt på siden og med stor vægt. Søgefunktionen giver mulighed for at søge forskellige typer af information f.eks. Websites, e-mail og efter virksomheder/produkter

17 17 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner JIBUU – profiling Login Et login på sites giver adgang til den personificerede side. ID og password er ens på samtlige services og subwebs. Alternativt kan vælges en cookieløsning, men dette giver problemer på PC’er med flere brugere. Dine steder på internettet Lidt som alm. bogmærker på PC’en. Fordelen er at man altid kan tilføje eller fjerne link, at man kan komme til dem alle steder – hjemme, på jobbet, i udlandet osv. Sidst søgte ord & Sidst brugte sites Har kan man få en liste med sine sidst søgte ord, sidst brugte sites. Kombinationen giver mulighed for nem navigation mellem forskellige søgninger o.lign.

18 18 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner JIBUU – nyheder Nyheder generelt Uden login vises de gængse danske nyheder – og som en måske lidt ekstra dansk ting er der givet plads til en lille vejrudsigt. Grafisk flugter denne søgefunktionen. Profiling af Nyheder Profilingfunktionen oplagt til nyheder, således som vi så på Excite. Brugerne kan så selv bestemme hvilke typer af nyheder der skal være på ens side.

19 19 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner JIBUU – reklamer Bannerreklamer Bannerreklamerne ligger som nævnt rimeligt neutralt i hjørnet. Profilingfunktionen giver endvidere mulighed for at målrette reklameringen Sporsor/samarbejdspartner reklamer Som en del af f.eks. Nyhedsdelen kan sælges reklameplads.


Download ppt "1 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Interaktionsdesign – forår 2000 Sune Børsen Afleveret d. 4. april 2000 Opgaven består af i alt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google