Download præsentationen
Offentliggjort afFredrik Groth Redigeret for ca. et år siden
1
Få indflydelse hos direktionen gennem videndeling, økonomisk indsigt og bidrag til bundlinien
Johan Peter Paludan
2
Hvem er vi? Grundlagt af Thorkil Kristensen i 1970
Privat non-profit organisation m. styrelse Tværfaglig tænketank (økonomer, politologer, etnologer, sociolog, astrofysiker og filosof) Ca. 25 medarbejdere Dansk og svensk afdeling samt Oslo Futures Club
3
Fremtidsforskning Man kan ikke spå
4
Fremtidsforskning Man kan ikke spå - og man kan ikke lade være
5
Fremtidsforskning Man kan ikke spå - og man kan ikke lade være
Beslutninger skal træffes i nutiden, - men fungere i fremtiden
6
Problem? Videndeling - i et videnssamfund!
Videndeling = økonomisk indsigt Videndeling = bidrag til bundlinien
7
Vi ved ikke, hvad vi ikke ved
Hvilken viden arbejder vi med? Bevidst Ubevidst Vi ved, hvad vi ved Vi ved ikke, hvad vi ved Vi ved Vi ved, hvad vi ikke ved Vi ved ikke, hvad vi ikke ved Vi ved ikke Det ukendte gøres mere eksplicit og det ubevidste bringes frem ved at tænke i fremtider / scenarier, både analytisk og kreativ proces
8
Udfordring Hvordan sikres synlighed? - et revisionsproblem?
Hvordan sikres videndeling - den egentlige udfordring
9
Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der
10
Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der Tidssyn
11
Tidssynsmodellen i 2 dimensioner
12
Andel af befolkningen med forskellige tidssyn
1995 2004
13
Fastholdere Styrker og svagheder
Stabile i drift Bevarer værdierne i organisationen Bevarer systemet i organisationen Tunge at få med på vognen Skaber ikke noget nyt Bevarer systemet i organisationen, modsætter sig ofte forandringer PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management
14
Tilpassere Styrker og svagheder
Tilpasser sig forandringerne Stabilitets-fokus, velegnet til daglig drift Høj vægt på lønnen: Kan motiveres økonomisk Skal overtales til at acceptere forandringerne Følger kun gradvis med Stabilitets-fokus Høj vægt på lønnen … PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management
15
Navigatører Styrker og svagheder
Meget optimistiske Implementerer ideer i praksis – innoverer Vægt på personlig og faglig udvikling Får ikke selv så mange “store” ideer - implementerer andres, laver mindre forbedringer PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management
16
Skabere Styrker og svagheder
innovative, visionære, udviklende ikke for jordbundne pænt optimistiske selvtillid vil gerne lede andre uddelegerende personlig og faglig udvikling i fokus kan være markant uenige, besværlige svæver i skyerne … vil gerne dominere ikke vedholdende, ikke fokus på løbende drift PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management
17
Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper
18
Arbejdsperspektiver Immateriel PESO UFO Bundet Fri Rep.rut. Materiel
19
Arbejdsperspektiver Immateriel Au- to- ma- ti- se- ring PESO UFO
Bundet Fri Rep.rut. Materiel
20
Arbejdsperspektiver Immateriel Au- to- ma- ti- se- ring PESO UFO
? Bundet Fri Rep.rut. Materiel
21
Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper
22
Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj
Virksomheders udviklingsevne
23
Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj
Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne
24
Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj
Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne
25
Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj
Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - ”blufferne” - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Virksomhederne har medarbejderne bag sig... langt bag sig - lønmodtagerholdninger, forandringsmodstand - den lærende organisation, men for få lærende medarbejdere - polarisering af arbejdsmarkedet - stressede, overbelastede medarbejdere Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne
26
Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj
Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - ”blufferne” - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Den højere enhed! - Det Udviklende Arbejde - Den Lærende Organisation - den gode stress - kreativitet, fleksibilitet - ”hard fun” - hele medarbejdere - attraktive arbejdspladser - glade kunder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Virksomhederne har medarbejderne bag sig... langt bag sig - lønmodtagerholdninger, forandringsmodstand - den lærende organisation, men for få lærende medarbejdere - polarisering af arbejdsmarkedet - stressede, overbelastede medarbejdere Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne
27
Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper Primadonnaer m/k
28
Maslows behovshieraki
Traditionel udformning Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov
29
Maslows behovshieraki
Traditionel udformning Moderne udformning Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov
30
Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper Primadonnaer m/k Motivation
31
Andel enige i, at de ville være glade for arbejde, selvom de ikke havde brug for pengene
Kilde: 2002-ISSP - arbejdsorientering blandt årige
32
Andel enige i, at de ville være glade for arbejde, selvom de ikke havde brug for pengene
Kilde: 2002-ISSP - arbejdsorientering blandt årige
33
51% 39% Kilde: Danskernes værdier (2002)
34
Videndelingsrammer Dream Society
35
Jæger og samler Landbrugs samfundet Industri Informations Drømme
Stammen Familien Pyramiden Netværket Teltet Gården Fabrikken Kontoret Temaparken Den ældste Familie- Kapitalisten Analytikeren Historiefortælleren overhovedet Ånder Gud Produktet Viden Leg
36
Slutter Dream Society her?
37
Videndelingsrammer Dream Society Creative Man
38
Tendenser opstår hvor behov møder muligheder
Virksomheder i den vestlige verden får svært ved at konkurrere på masseproduktion Ny teknologi og nye systemer skaber nyt værktøj til kreativitet og innovation CREATIVE MAN Folk ønsker at være mere kreative og innovative i deres forbrug og deres fritid Prosumenter: Nye produktions-metoder gør forbrugerne til medproducenter
40
Vi er nødt til at være kreative og innovative
Vi kan ikke konkurrere på masseproduktion og rutinearbejde Individualisme betyder at store brands er i fare for at blive low interest Ideer (patent/copyright) er mere værd end naturlige ressourcer
41
Flere værktøjer til kreativitet og innovation
Teknologiske værktøjer til kreativitet From 99% perspiration to 99% inspiration Individualiseret produktion Fra prosument til konsument Kreative netværk og åbenhed
42
Vi har lyst til at være kreative og innovative
Behov har flyttet sig til toppen af Maslows hierarki Der er ikke længere status i passiv underholdning eller massekonsum Folk ønsker at udtrykke deres egne kreative talenter
43
Mere grobund for kreativitet og innovation
Mere tid til kreativitet og individualisme Mangfoldighed giver inspiration Mental doping? Modafinil, Ritalin, Dexedrin
44
Creative Mans Logik Kreativitet og innovation bliver stadigt mere nødvendige i vores samfund Creative Man holder af at skabe eller opfinde noget nyt Vi får bedre værktøjer til kreativitet og innovation Creative Man tilpasser ikke sig selv, han tilpasser omgivelserne Creative Man er en individualist, men ikke en egoist Creative Man foretrækker at være aktivt involveret
45
Ligeværdige behov - ikke et hierarki
RELATIONER Samhørighed Anerkendelse Sikkerhed Selvrealisering Fysiske behov Transcendens EKSISTENS VÆKST
46
Den industrielle logik
Dream Societys logik Tre markeds-logikker Bedst at tale til mere end én af logikkerne Den industrielle logik Creative Mans logik
47
Creative Mans Logik Kreativitet og innovation bliver stadigt mere nødvendige i vores samfund Creative Man holder af at skabe eller opfinde noget nyt Vi får bedre værktøjer til kreativitet og innovation Creative Man tilpasser ikke sig selv, han tilpasser omgivelserne Creative Man er en individualist, men ikke en egoist Creative Man foretrækker at være aktivt involveret
48
Landbrugs samfundet Industri Informations Drømme Det næste Samfund?
Familien Pyramiden Netværket Stammen Kreative netværk Gården Fabrikken Kontoret Temaparken Laboratoriet & studiet Familie- Kapitalisten Analytikeren Historiefortæl- Idemanden overhovedet leren Gud Produktet Viden Leg Systematisk kreativitet
49
Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation
50
Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation
51
Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation
52
Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation
Ergo: videndeling = økonomisk indsigt og bundliniefokusering
53
Vil du vide mere: Have en god fremtid Johan Peter Paludan
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.