Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Få indflydelse hos direktionen gennem videndeling, økonomisk indsigt og bidrag til bundlinien Johan Peter Paludan.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Få indflydelse hos direktionen gennem videndeling, økonomisk indsigt og bidrag til bundlinien Johan Peter Paludan."— Præsentationens transcript:

1 Få indflydelse hos direktionen gennem videndeling, økonomisk indsigt og bidrag til bundlinien
Johan Peter Paludan

2 Hvem er vi? Grundlagt af Thorkil Kristensen i 1970
Privat non-profit organisation m. styrelse Tværfaglig tænketank (økonomer, politologer, etnologer, sociolog, astrofysiker og filosof) Ca. 25 medarbejdere Dansk og svensk afdeling samt Oslo Futures Club

3 Fremtidsforskning Man kan ikke spå

4 Fremtidsforskning Man kan ikke spå - og man kan ikke lade være

5 Fremtidsforskning Man kan ikke spå - og man kan ikke lade være
Beslutninger skal træffes i nutiden, - men fungere i fremtiden

6 Problem? Videndeling - i et videnssamfund!
Videndeling = økonomisk indsigt Videndeling = bidrag til bundlinien

7 Vi ved ikke, hvad vi ikke ved
Hvilken viden arbejder vi med? Bevidst Ubevidst Vi ved, hvad vi ved Vi ved ikke, hvad vi ved Vi ved Vi ved, hvad vi ikke ved Vi ved ikke, hvad vi ikke ved Vi ved ikke Det ukendte gøres mere eksplicit og det ubevidste bringes frem ved at tænke i fremtider / scenarier, både analytisk og kreativ proces

8 Udfordring Hvordan sikres synlighed? - et revisionsproblem?
Hvordan sikres videndeling - den egentlige udfordring

9 Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der

10 Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der Tidssyn

11 Tidssynsmodellen i 2 dimensioner

12 Andel af befolkningen med forskellige tidssyn
1995 2004

13 Fastholdere Styrker og svagheder
Stabile i drift Bevarer værdierne i organisationen Bevarer systemet i organisationen Tunge at få med på vognen Skaber ikke noget nyt Bevarer systemet i organisationen, modsætter sig ofte forandringer PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management

14 Tilpassere Styrker og svagheder
Tilpasser sig forandringerne Stabilitets-fokus, velegnet til daglig drift Høj vægt på lønnen: Kan motiveres økonomisk Skal overtales til at acceptere forandringerne Følger kun gradvis med Stabilitets-fokus Høj vægt på lønnen … PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management

15 Navigatører Styrker og svagheder
Meget optimistiske Implementerer ideer i praksis – innoverer Vægt på personlig og faglig udvikling Får ikke selv så mange “store” ideer - implementerer andres, laver mindre forbedringer PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management

16 Skabere Styrker og svagheder
innovative, visionære, udviklende ikke for jordbundne pænt optimistiske selvtillid vil gerne lede andre uddelegerende personlig og faglig udvikling i fokus kan være markant uenige, besværlige svæver i skyerne … vil gerne dominere ikke vedholdende, ikke fokus på løbende drift PS: Styrke i mangfoldighed / diversity management

17 Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper

18 Arbejdsperspektiver Immateriel PESO UFO Bundet Fri Rep.rut. Materiel

19 Arbejdsperspektiver Immateriel Au- to- ma- ti- se- ring PESO UFO
Bundet Fri Rep.rut. Materiel

20 Arbejdsperspektiver Immateriel Au- to- ma- ti- se- ring PESO UFO
? Bundet Fri Rep.rut. Materiel

21 Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper

22 Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj
Virksomheders udviklingsevne

23 Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj
Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne

24 Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj
Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne

25 Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj
Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - ”blufferne” - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Virksomhederne har medarbejderne bag sig... langt bag sig - lønmodtagerholdninger, forandringsmodstand - den lærende organisation, men for få lærende medarbejdere - polarisering af arbejdsmarkedet - stressede, overbelastede medarbejdere Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne

26 Et mulighedsrum Høj Medarbejderes udviklingsevne Lav Lav Høj
Frodig underskov og kolosser på lerfødder - frie agenters marked - ”blufferne” - små dynamiske virksomheder - polarisering af arbejdsmarkedet - arbejdet bliver kedeligt fritid, familie, venner vinder Den højere enhed! - Det Udviklende Arbejde - Den Lærende Organisation - den gode stress - kreativitet, fleksibilitet - ”hard fun” - hele medarbejdere - attraktive arbejdspladser - glade kunder Høj Medarbejderes udviklingsevne Organisatorisk gigt - forandringsangst - organisatorisk stivhed - tomme slagord - manglende dynamik, stivhed - jobbet bliver uinteressant - økonomisk utryghed Virksomhederne har medarbejderne bag sig... langt bag sig - lønmodtagerholdninger, forandringsmodstand - den lærende organisation, men for få lærende medarbejdere - polarisering af arbejdsmarkedet - stressede, overbelastede medarbejdere Lav Lav Høj Virksomheders udviklingsevne

27 Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper Primadonnaer m/k

28 Maslows behovshieraki
Traditionel udformning Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov

29 Maslows behovshieraki
Traditionel udformning Moderne udformning Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov

30 Videndelingsfaktorer
Vision/ mission og alt det der Tidssyn Jobtyper Arbejdspladstyper Primadonnaer m/k Motivation

31 Andel enige i, at de ville være glade for arbejde, selvom de ikke havde brug for pengene
Kilde: 2002-ISSP - arbejdsorientering blandt årige

32 Andel enige i, at de ville være glade for arbejde, selvom de ikke havde brug for pengene
Kilde: 2002-ISSP - arbejdsorientering blandt årige

33 51% 39% Kilde: Danskernes værdier (2002)

34 Videndelingsrammer Dream Society

35 Jæger og samler Landbrugs samfundet Industri Informations Drømme
Stammen Familien Pyramiden Netværket Teltet Gården Fabrikken Kontoret Temaparken Den ældste Familie- Kapitalisten Analytikeren Historiefortælleren overhovedet Ånder Gud Produktet Viden Leg

36 Slutter Dream Society her?
                                                                                

37 Videndelingsrammer Dream Society Creative Man

38 Tendenser opstår hvor behov møder muligheder
Virksomheder i den vestlige verden får svært ved at konkurrere på masseproduktion Ny teknologi og nye systemer skaber nyt værktøj til kreativitet og innovation CREATIVE MAN Folk ønsker at være mere kreative og innovative i deres forbrug og deres fritid Prosumenter: Nye produktions-metoder gør forbrugerne til medproducenter

39

40 Vi er nødt til at være kreative og innovative
Vi kan ikke konkurrere på masseproduktion og rutinearbejde Individualisme betyder at store brands er i fare for at blive low interest Ideer (patent/copyright) er mere værd end naturlige ressourcer

41 Flere værktøjer til kreativitet og innovation
Teknologiske værktøjer til kreativitet From 99% perspiration to 99% inspiration Individualiseret produktion Fra prosument til konsument Kreative netværk og åbenhed

42 Vi har lyst til at være kreative og innovative
Behov har flyttet sig til toppen af Maslows hierarki Der er ikke længere status i passiv underholdning eller massekonsum Folk ønsker at udtrykke deres egne kreative talenter

43 Mere grobund for kreativitet og innovation
Mere tid til kreativitet og individualisme Mangfoldighed giver inspiration Mental doping? Modafinil, Ritalin, Dexedrin

44 Creative Mans Logik Kreativitet og innovation bliver stadigt mere nødvendige i vores samfund Creative Man holder af at skabe eller opfinde noget nyt Vi får bedre værktøjer til kreativitet og innovation Creative Man tilpasser ikke sig selv, han tilpasser omgivelserne Creative Man er en individualist, men ikke en egoist Creative Man foretrækker at være aktivt involveret

45 Ligeværdige behov - ikke et hierarki
RELATIONER Samhørighed Anerkendelse Sikkerhed Selvrealisering Fysiske behov Transcendens EKSISTENS VÆKST

46 Den industrielle logik
Dream Societys logik Tre markeds-logikker Bedst at tale til mere end én af logikkerne Den industrielle logik Creative Mans logik

47 Creative Mans Logik Kreativitet og innovation bliver stadigt mere nødvendige i vores samfund Creative Man holder af at skabe eller opfinde noget nyt Vi får bedre værktøjer til kreativitet og innovation Creative Man tilpasser ikke sig selv, han tilpasser omgivelserne Creative Man er en individualist, men ikke en egoist Creative Man foretrækker at være aktivt involveret

48 Landbrugs samfundet Industri Informations Drømme Det næste Samfund?
Familien Pyramiden Netværket Stammen Kreative netværk Gården Fabrikken Kontoret Temaparken Laboratoriet & studiet Familie- Kapitalisten Analytikeren Historiefortæl- Idemanden overhovedet leren Gud Produktet Viden Leg Systematisk kreativitet

49 Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation

50 Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation

51 Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation

52 Eller med andre ord Globaliseringsudfordringen Løsninger Innovation
Ergo: videndeling = økonomisk indsigt og bundliniefokusering

53 Vil du vide mere: Have en god fremtid Johan Peter Paludan


Download ppt "Få indflydelse hos direktionen gennem videndeling, økonomisk indsigt og bidrag til bundlinien Johan Peter Paludan."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google