Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Branding Denmark Kulturseminar 2010 Helsinge. 2 Hvorfor markedsføring? Kendskab er adgangsbilletten til at blive overvejet som turistmål, investeringsland,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Branding Denmark Kulturseminar 2010 Helsinge. 2 Hvorfor markedsføring? Kendskab er adgangsbilletten til at blive overvejet som turistmål, investeringsland,"— Præsentationens transcript:

1 Branding Denmark Kulturseminar 2010 Helsinge

2 2 Hvorfor markedsføring? Kendskab er adgangsbilletten til at blive overvejet som turistmål, investeringsland, samarbejdspartner, arbejdsland mv. A D G A N G S B I L L E T Et positivt omdømme kan gøre det muligt at tage en højere pris for varer forbundet med dette omdømme Et nationalt brand kan være unikt og sværere at kopiere og hjælpe virksomheder og borgere med at skille sig ud fra mængden. Et godt nationalt omdømme betyder, at “man bliver taget godt imod” og åbner døre for borgere, virksomheder og politikere i udlandet.

3 3 Offensiv Global Markedsføring version 1.0 - indhold •Aftale mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre foråret 2007 •Økonomi - 412 mio. kr. i perioden 2007-2010 •Enighed om at fortsætte indsatsen i 2011 og 2012 på nogenlunde tilsvarende niveau.

4 4 Et hurtigt overblik … Særlige indsatsområder Modernisering af Danmarks eksportfremme Danmark som investeringsland Danmark som turistmål og konferencevært Danmark som uddannelsesland Danmark som kreativ nation Tværgående initiativer • Danmarks-Initiativet (ny fondog styrketkoordination) • Styrketinternationalpresseindsats • Public diplomacy • Styrket brug afinternettet tilmarkedsføring afDanmark • Den DigitaleDanmarksfilm Mål: I 2015 skal kendskabet til Danmarks styrker og kompetencer være i top 10 blandt OECD-landene og de nye vækstlande

5 5 Fonden til Markedsføring af Danmark •Støtter større, perspektivrige begivenheder, kampagner, konferencer mv., der øger omverdenens kendskab til Danmarks styrker og kompetencer •Støtte til aktiviteter, der ikke kan finde støtte gennem de traditionelle kanaler. Det skal være nyt, ambitiøst og med en klar international profil •Støtte kræver 50% medfinansiering •Støttede aktiviteter skal primært foregå i Danmark •Selvstændig bestyrelse træffer beslutningerne efter ansøgning.

6 6 Støttede temaområder Klima Sport Mode & design Kultur Gastronomi Uddannelse Turisme

7 7 Støttede projekter - Mfonden Beløb Uddelt indtil nu126.368.309 kr. Markante projekter Gastronomikonsortiet12.000.000 kr. Global Connected10.000.000 kr. MeetDenmark.dk5.000.000 kr. Verdens længste catwalk5.000.000 kr. Klimakonsortiet herunder30.000.000 kr. EnergyMap.dk6.250.000 kr. Global Green Growth (internationalt topmøde)5.000.000 kr.

8 8 Sportsprojekter Sport:Beløb 121th IOC Session og XIII Olympic Congress Copenhagen 2009 Denmark 2.000.000 kr. IOC Medialounge500.000 kr. Cop3nhag3n ROBOT - en international computerspilkonkurrence 1.370.000 kr. Copenhagen 2009 World Outgames6.099.319 kr. EUROGYM 20101.500.000 kr. UEFA U21-EM 20112.575.000 kr. VM i Landevejscykling i 20112.000.000 kr. I alt16.044.319 kr.

9 9 Kulturprojekter Kultur:Beløb Assitej Verdenskongres 2011 (børneteater)1.630.000 kr. CPH: FILM FEST4.500.000 kr. Copenhagen Jazz Festival Experience1.500.000 kr. Copenhagen Photo Festival1.400.000 kr. Dokumentarfilmfestivalen, CPH:DOX1.370.000 kr. European Film Awards 20081.000.000 kr. Kortfilmfestivalen Odense Internationale Filmfestival 1.000.000 kr. Sculpture by the Sea1.489.250 kr. SPOT Festival1.978.000 kr. U-Turn Kvadriennale for Samtidskunst2.356.000 kr. WOMEX - The World Music Expo2.956.666 kr. I alt21.179.916 kr.

10 10 Gastronomikonsortiet Formål •Udbrede glæde ved og kendskab til dansk og nordisk gastronomi og kvalitetsfødevarer. •Udvikle Danmarks og Nordens brand inden for gastronomi og fødevarer. •Forbedre kendskabet til mangfoldigheden og kvaliteten af danske og nordiske madoplevelser. •Skabe større bevidsthed og stolthed over gastronomi, madkultur og bæredygtighed internt i Danmark og Norden. Succeskriterier: •Løbende tilstedeværelse i landsdækkende medier først og fremmest i Danmark, i nærområderne og OECD-landene. •Omtale af nordisk topgastronomi og kvalitetsfødevarer i centrale fagmedier og livsstilsmagasiner i hele verden. •Tilstedeværelse af dansk/nordisk gastronomi eller fødevarer ved de vigtigste internationale gastronomiske events.

11 11 Globaliseringsindsats evalueret •Ekstern evaluering fortaget i foråret 2010 •Udfordringer: –heterogenitet –mange kokke, gourmets og anmelder –vanskelig effektmåling •Løsning: differentieret evalueringsdesign og mange interviews

12 12 Evaluering – konklusion og anbefalinger •Handlingsplan: godt fundament – skab mere sammenhæng •Overordnet mål: overambitiøs – find bedre måleredskab •Indsatser: –tværgående: godt med koordination – mere af det –kreativ nation: gode initiativer – skab mere sammenhæng –turistmål: mål er nået – tættere samspil med de øvrige dele –uddannelse: uudnyttet potentiale – samlet talentområde –investering/eksport: mål er nået – fokus på det grønne og velfærd

13 13 Offensiv Global Markedsføring version 2.0 - baggrund •Foråret: En tværministeriel afdelingschefgruppe udarbejder udkast til ny handlingsplan for 2011-2012 •Primo september: Oplægget godkendes af regeringens økonomiudvalg •Medio september: Forligskredsen (S, R, DF) indkaldes til forhandlinger inden FFL-proces

14 14 Offensiv Global Markedsføring version 2.0 - indhold •En evolution, ikke en revolution: –Fortsat et DanmarksInitiativ med stærk fond og tværministeriel koordination samt public diplomacy, presseinitiativ og denmark.dk –Nyt, særligt indsatsområde for tiltrækning af internationale talenter –Danmark som turistdestination (ved kysten, i storbyerne samt nyt fokus på erhvervsturisme) –Danmark som kreativ nation (design, arkitektur og sport) –Danmark som eksport- og investeringsland, som noget nyt også markedsføring af dansk CSR •Men alt afhænger af forhandlingerne – og det er en svær tid…

15 15 Det Internationale Kulturpanel •Ser frem til et udvidet samarbejde •Et sted, hvor initiativer bliver koordineret på tværs af ministerier/indsatsområder. Ligger godt i forlængelse af, hvad vi gerne vil med HOGM 2.0 •Kan det blive et forum for udvikling?


Download ppt "Branding Denmark Kulturseminar 2010 Helsinge. 2 Hvorfor markedsføring? Kendskab er adgangsbilletten til at blive overvejet som turistmål, investeringsland,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google