Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHedvig Lauritzen Redigeret for ca. et år siden
1
Gamification spilificering The Smashing Book
Skabe et game: QR kode – printer – facebook, delicious, twitter, linkedIn, spotify.
2
Hvad er “gamification”?
“Infusion af spilmekanik, spildesignteknikker og spilæstetik til applikationer som f.eks. hjemmesider, urbane landskaber & native apps for gøre dem sjove og engagerende.”
3
[the Ludic Society: “ready played” video installation]
"Forstæderne i Frankrig og andre steder er ikke bygget til at leve i, men for at spille/lege, enten med biler eller cykler eller med din egen krop som en spil karakter." Traceurs er spillere af nutidens liv.”
4
Urban hack attack (pacman)
5
Gamification algorithm act as if you would be in a game! “Elementer fra spilverdenen som pointgivning, tagging og rating bruges bevidst i alle mulige sammenhænge til at engagere mennesker gøre dem nysgerrige og engageret i at nå videre, lære mere, løse problemer, opnå resultater og konkurrere med hinanden.” Spaceinvaders, Kunsthallen Nikolaj
6
Gamification algorithm act as if you would be in a game! “Ved at udnytte menneskets psykologiske disposition for at deltage I spil, give folk virtuelle penge, eller ved at uddele stjerner kan gamificaton tilskynde mennesker til at udføre gøremål, de normalt anser for kedelige såsom at udfylde spørgeskemaer og selvangivelser eller lære udenad.” Spaceinvaders, Kunsthallen Nikolaj
7
Gamification Shopkick (2009)
Grand theft auto (Free-roaming videogame UK ) Shopkick (2009)
8
Modcloth
9
Chromaroma
10
“Urgent evoke”
11
“Spil er virkelighedsmotorer, rammer for skabelse af betydning” Creating critical Play by Mary flanagan
12
Social Games: F.x: help users achieving difficult goals
13
Raise awareness of relevant social or cultural issues:
16
Find et eksempel på gamification
17
Spilprincipper Kan gøre komplekse business- interaktioner mere intuitive og tilgængelige. Kan skabe brugeroplevelser, der engagerer og knytter brugeren til virksomheden
18
1. Spilprincip: At Samle Samle information, nyheder, kontakter, billeder mm. Fans, followers, bookmarks, badges etc
19
2 spilprincip: at indtjene
Points,stjerner, anbefalinger, bedømmelser, thumbs up, godkendelser etc. Kan være noget brugerne bruger tid og kræfter på samt får dem til at føle sig tilknyttet til f.eks. et brand.
20
3. spilprincip: Feedback
, chat, forums, comments
21
4. spilprincip: udveksling
Tilføjer et socialt element
22
5. spilprincip: Tilpasning
Profilbillede, brugerinterface
23
Jesper juul “Et spil er et regelbaseret system med et variabelt og måleligt resultat, var forskellige udfald er tildelt forskellige værdier, spilleren udøver indsats for at påvirke udfaldet, spilleren føler sig følelsesmæssigt knyttet til resultatet, og konsekvenserne af den aktivitet, der er valgfri og omsættelige.”
24
Optimisme Socialt netværk Episk betydning Produktivitet
Bruger = spiller Optimisme Socialt netværk Episk betydning Produktivitet
25
Et spil er ikke et spil hvis der ikke er regler
Spilleregler Et spil er ikke et spil hvis der ikke er regler Lette at lære svære at mestre Balance: alle skal overholde reglerne og alle skal have mulighed for at vinde Etikette og sprogbrug
26
Trin 1: Vær sikker på at virksomheden er “med på legen”
Playbook - strategi Trin 1: Vær sikker på at virksomheden er “med på legen” HALF-LIFE
27
Playbook - strategi Trin 2: Kend dine brugeres interesser og mål: hvad vil engagere dem? Hvad vil få dem til at fremstå bedre? LAY OFF
28
Playbook - strategi Trin 3: Hvordan vedligeholder man brugerens deltagelse?
29
Playbook - strategi Trin 4. Skab regler
30
Playbook - strategi Trin 5. Udvid og udfold
31
Lurker fænomenet Passive observatører Op til 90 % af online brugere er “lurkere”
32
Lurker fænomenet Kompetence Sværhedsgrad Motivitation
33
“Close-up altruismE” F.ex. Fanmails, donationer, viral, loyalitet
Altruisme: er en handling nogen gør for andres bedste uden underliggende motiv Close-up Altruisme: er et begreb taget fra sociologien. Det er en empatisk handling for nogen vi kender og hvor vi kan tage del i deres glæde. F.ex. Fanmails, donationer, viral, loyalitet
34
“Forventet gensidighed”
Hvor man gør noget godt for andre men forventer noget til gengæld En virksomhed kan tilbyde rabat, freebies, gaver i forventning om at få loyale kunder. En virksomhed kan tilbyde belønning hvis kunder/brugere vil at komme med meningsfuld feedback
35
Tit for tat
37
Øvelse: Gamificér skolen
Brug QR-Codes i et mediamix med Twitter, Facebook, sms etc 1. Brainstorm 3 spil idéer, der enten understøtter et socialt miljø, kulturen eller hjælper de studerende eller andre brugere af skolen med at nå et mål eller informere brugere af skolen med nye tiltag. Skab uventede møder og fælleskaber. 2. Skitser gameprincipperne 3. Spilregler 4. Playbook 5. Skab en prototype 6. Spil!
38
Prototyping Tools: Apps in Seconds: http://appinseconds.com/
iWebkit: Phonegap: QR-code Generators: Mobile Barcode Reader:
39
Litteratur: Ward et al: The Smashing Book #2. Smashing Media, 2011 “Space Invaders” Katalog fra udstilling på Nikolaj Kunsthal.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.