Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

forår At studere digital kultur

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "forår At studere digital kultur"— Præsentationens transcript:

1 forår 2010 7. At studere digital kultur
Digital mediekultur forår At studere digital kultur

2 idag kort opsamling sidst det kulturelle perspektiv valg af metode(r)
at definere jeres studieobjekt etiske overvejelser mulige projekter

3 et historisk besøg!

4 forrige gang social kapital – vigtigt i en netværksverden
Irina og Pernille det globale – lokale perspektiv: nye indsigter? forståelse?

5 det kulturelle perspektiv
skift i fokus: ikke kun hvad kommunikationen betyder og hvordan den bliver modtaget/fortolket, men: hvem deltager i den, hvordan deltager man og hvorfor? Hvilke betydninger skabes og cirkuleres? kontekstuel: livsverden og gruppetilhørsforhold, værdier og symboler, praksisser, cirkulation og flow hverdagslivspraksis vs. kulturel sfære (time-in vs time-out kultur)

6 Hvad står der i kronikken – hvilket politisk syn er det udtryk for
Hvad står der i kronikken – hvilket politisk syn er det udtryk for? Hvad betyder layout for oplevelsen? Hvordan er debatkulturen på Politiken? Hvordan afspejler den måde, folk taler på i kommentarene, Politikens politiske syn? Hvad betyder debatsoftwaren for den måde, folk udtrykker sig på?

7 Seks metoder (KBJ) Dette kursus: triangulering (primær kvalitativ)

8 metodiske indgangsvinkler (kvalitative)
etnografi (”thick description”) deltagerobservation (participant observation) interviews (strukturerede, semi-strukturerede, fri) fokusgrupper og gruppeinterviews case studies auto-etnografi cultural probes (”selv-rappotering”) cultural studies (hverdagslivspraksis, cirklen)

9 etnografisk feltarbejde
længerevarende, “sitespecifik” studie af samfund, kultur eller gruppe i dets “oprindelige” setting (opr. antropologisk) primært observation (måske endda integration i samfund) “deltager observation”: forskeren kan opleve, dele hvad deres subjekter oplever

10 etnografisk feltarbejde
“In its most characteristic form [ethnography] involves the ethnographer participating, overtly or covertly, in people’s daily lives for an extended period of time, watching what happens, listening to what is said, asking questions – in fact, collecting whatever data are available to throw light on the issues that are the focus of the research.” (Hammersley and Atkinson, 1995:1) (også citeret i Hine-teksten)

11 ”going native”

12 adfærd eller kontekst? man kan lave et etnografisk studie af rejse med Greyhound bus rundt i USA, men ikke af “det at rejse” som begreb det vil sige, du kan studere digitale, computer-medierede praksisser etnografisk (f.eks. selvfremstilling eller samtaler på modeblogs), men ikke “blogging” (= en kontekst)

13 Eksempel: Larsen (2009) Et sociokulturelt studie af Arto:
”i forbindelse med min egen forskning har jeg fundet det fordelagtigt at definere sociale netværkssider ud fra hvilke handlingsmuligheder, de giver brugerne, og hvordan disse indgår i deres brugsmønster.” ”etnografiske observationer af de mest centrale sociale handlinger udført af de unge på de sociale netværkssider – frem fori de overordnede diskurser, som florerer i og omkring disse netsteder” at forstå oplevelserne på brugernes egne præmisser (børneperspektivet) jeg har i min tid som etnograf på de unges sociale netværkssider observeret, at deres måde at bruge venskabsbegrebet på adskiller sig fra min egen14 og ældre generationers

14 HUSK!

15 15 min!

16 metodiske indgangsvinkler (kvalitative)
etnografi (”thick description”) deltagerobservation (participant observation) interviews (strukturerede, semi-strukturerede, fri) fokusgrupper og gruppeinterviews case studies auto-etnografi cultural probes (”selv-rappotering”) cultural studies (hverdagslivspraksis, cirklen)

17 Case studies eksemplarisk, (proto)typisk næranalyse af en enkel gruppe, virksomhed, site etc (som f.eks. Pernilles virtuelle teams) (der kan belyse en generel problemstilling/felt) kan inddrage flere forskellige metoder (f.eks. også netværks- og flowanalyse) [term fra medicin, socialvidenskaberne]

18 Case studie: tøjkultur i World of Warcraft
Forskningsspørgsmål: hvilken betydning har tøj og ”mode” for adfærd og oplevelsen af andre spillere i World of Warcraft?

19 Case studie: tøjkultur i World of Warcraft
egne observationer (auto-etnografi) survey (baseret på iagttagelser) dybde-interviews m. 2 end-level spillere spiller”tekster” i form af diskussioner på officielle fora, magasiner o.lign

20 Case studie: tøjkultur i World of Warcraft
Fund: Spillere bruger tid på at skaffe sig ”tøj” også selvom de ikke kan bruge det i kamp Spillere ser på andres tøj og bedømmer deres evner som spillere efter det ”sejt tøj” en måde at skabe en unik identitet på i en verden, hvor mange er ens og anonyme (som i storbykultur)

21 Auto-etnografi (mig selv som informant)
Hine: ”learning how to be a user” f.eks: google wave bruger guild-medlem blogger subkultur-medlem ?? Hvordan sikrer man objektivitet og nuanceret fokus på emnet?? – diskuter m sidemand i 5 min

22 Auto-etnografi (mig selv som informant)
“Here technology is seen as allowing relationships with the “informants” to be carried across spatial and temporal boundaries unlike traditional face to face but some might argue this raises issues of authenticity for the research.” (University of Portsmouth, slideshare, om Hine)

23 ledende vs ikke-ledende spørgsmål
Fiktiv undersøgelse om valg af racer i et online fantasyspil Hvorfor gider du ikke spille den grimme ork? Hvilken race vælger du som oftest at spille? (vælg een) a. elver b. menneske c. dværg d. ork Åbent spørgsmål: hvorfor vil du helst spille x race? Hvilken race vælger du sjældent/aldrig? (vælg een) a. elver b. menneske c. dværg d. Ork Åbent spørgsmål: hvorfor har du ikke lyst at spille x race?

24 cultural probes Få brugerne til at dokumentere deres egen hverdag og oplevelser gennem ”kreative” værktøjer som forskeren udvikler og uddeler

25 hvad er objektet/ hvad skal vi se på?
Christine Hine (dagens tekst) multi-sited analyse (connectivity) ”webography” (”tekst” perspektiv: meningsdannelse set gennem de udvalgte tekster: hvem kan og må sige noget, hvordan performer man sin identitet gennem teksterne osv, hvordan er teksterne forbundet) ”stopping the ethnography becomes a pragmatic decision” (p.311)

26 ”Multi-sited etnography”
Eks: There.com følg personer (fællesskabet og brugerne, f.eks. hvor går There-brugerne hen nu?) tingen (There.com som kulturelt artefakt, circulation) metaforer – begreber (hvordan brugere taler om There offline, ”diaspora”) plot/historie/allegori (myter og fortællinger om verdenen) (Leeroy) liv/biography (mit liv i There) konflikter (brugerne vs. producenten – kampen om de virtuelle penge/genstande) people, the usual thing, tracing the objects circulation/production/etc metaphor, the thing as it exists in the realm of discourse, thought, signs, symbols plot, the myths people tell, the stories of their everyday situations (and contrasting to practice). “social memory” life, producing life histories conflict, following the parties to conflicts (law does this often)

27 Websphere analysis (Foot & Schneider)
fokus på ”objekt” (Ipad), tema eller begivenhed (f.eks. katastrofe) på givet tidspunkt (lige efter September 11) fokus på producenttyper, og forskellige kategorier af udtryksformer konstant arkivering (NB! Offline Explorer) kodning af indhold

28 hvor stopper man? personlig blogging som kulturelt fænomen
– hvor studerer man adfærden? hvilke “tekster”? blogposter? blogposter og kommentarer? blogposter, kommentarer, IMs og s (til skribent) om blogposter? (NB! Frontstage og backstage adfærd) alt dette plus ansigt-til-ansigt møder, mobil samtaler m.v. som relaterer sig til hvad der er blevet postet og som måske inspirerer fremtidige blogindlæg?

29 5 min!

30 Etik og redelighed Vigtige temaer:
informed consent (public vs private) disclosure dissemination (ja/nej/hvordan) tilgængelighed

31 Etik: informed consent
eg. respekten for privatlivet: ” Forskeren må undgå at volde unødigt besvær og ulempe eller unødigt krænke andres privatliv. ” (Vejledende Retningslinier for Forskningsetik i Samfundsvidenskaberne v. Det Samfundsvidenskabelige Forskningsråd, 2002)

32 Consent offentligt/privat
Svenningson-Elm: privacy begrebet kulturelt betinget offentligt – privat skala: hvad er det for et sted? Hvad tænker brugeren – privat/offentligt? (og er de særligt udsatte og/eller ikke i stand til at tage stilling selv?... hvad f.eks. med ham her?) typen af indhold og typen af bruger (A, B) stillingtagen: find offline ekvivalenter

33 Offentlig – privat?

34 Offentlig – privat?

35 Gode råd Association of Internet Researchers Ethical Guidelines (2002) Ethical decision-making and Internet research Vejledende Retningslinier for Forskningsetik i Samfundsvidenskaberne:

36 vigtige overvejelser: ”disclosure”
Hvordan gør du det fællesskab, du studerer, opmærksom på at du er der og studerer dem? Nogle gange tvinger opstændighederne dig til det Ikke så meget om du skal afsløre det, men til hvem og hvordan? på din profil eller i en samtale? Til dine “friends”, til din guild, til din server?

37 dissemination andre (læsere, presse osv) skal ikke kunne identificere hvem de involverede subjekter er => anonymisering evt. anmod om fortrolig stempling af rapport

38 tilgængelighed andre ”forskere” skal kunne kigge jer i kortene (dele data, forklare metode > repeterbar) giv noget tilbage til det community og de mennesker, der har hjulpet jer og vær selv tilgængelig

39

40 Øvelse Forestil jer, at I vil lave et studie af adfærd og intern kultur på i et pro-ana community i Danmark ved at følge en række blogs og se på deres fælles diskussionsforum Hvordan vil I gribe det an? - skal I fortælle blogskribenter og forum at I observerer dem? - skal I bede dem om lov til at citere dem og bruge deres billeder? - hvad gør I hvis en af blogforfatterne skriver, at hun overvejer at begå selvmord?

41 Tips og tricks fra T.L.Taylor
process tricks of the trade + find a confidant, an insider who helps you gain legitimacy and access + snowball method + consider your participants knowledgeable. they are insiders to their worldview! + learn/know how the tech systems you are dealing with work (this is often part of your data, and part of your way of connecting to the community) + be creative (people, literature, finding the networks) + be adventurous (push yourself, go into the field)

42 obligatorisk aflevering næste tirsdag kl 16!
Teksten skal beskrive undersøgelsesdesign (hvordan I vil gøre) og fokus for jeres egen undersøgelse af et digitalt kulturelt fænomen (hvad I vil se på og med hvilket formål: hvad vil I finde ud af?). Længde: ca ½ - 1 side Teksten skal afleveres i skriftlig form til kursusansvarlig og hjælpelærere i form af et præcist link til en pdf-fil, der skal lægges i jeres portfolio under ”Digital Mediekultur” siden (send linket i til os alle tre)

43 Kommende emner I også kunne undersøge:

44 Mulige emner: fankultur
Animefans på YouTube Vampire Diaries fansites og tekster Fans af Star Wars eller Lord of the Rings og hvordan de bruger Star Wars Galaxies eller Lord of the Rings Online Musikfans (genre x) på Myspace og Last.fm fx hvad forskel i interface gør?

45 Mulige emner: online spilkultur
er der forskel på hvordan mænd og kvinder spiller x onlinespil? hvad kendetegner kulturen i spilverden y? (fælles sprog, symboler, værdi, historier?) hvad tænker folk om deres spilfigurer og hvordan oplever de forholdet mellem deres ”fysiske” identitet og deres online identitet? (avatarer/karakterer)

46 Mulige emner: politisk kultur
Politikeres selvfremstilling i sociale medier (fx blogs eller Facebook – udvælg nogle få og følg dem) Hvordan er den politiske ”debatkultur” på udvalgte avisers websites (fx nationen.dk?) Uriasposten el. lign – hvad kendetegner den politiske kultur og fællesskabet på sites som disse? Hvem er fjenden og vennerne? (inklusion/eksklusion) Hvilke forventninger skal vi have til politisk aktivitet på nettet og hvor finder den sted henne? (identificere debatform og sites)

47 Mulige emner: nyhedskultur
mulige konflikter mellem traditionel nyhedsformidling og brugerdreven nyhedsformidling (udvælg nyhed og følg den på både almindelige nyhedssites og sociale medier) studer nyhedskulturen på et udvalgt nyhedssite (mediehus): hvordan iscenesættes breaking news og hvordan inddrages brugeren i formidlingen af nyhederne? Hvordan reagerer brugeren? ”citizen journalism” på Twitter: praksis og etiske udfordringer

48 Mulige emner: mobilen i hverdagslivet
Hvordan indgår mobile devices i et udvalgt fællesskab/gruppe af personer? Hvad kommunikerer man om? Hvornår kommunikerer man? Hvem kommunikerer man med? Hvad betyder kommunikationen for intern opfattelse af gruppen?

49 Mulige emner: ipod-kultur
Hvordan bruger udvalgt gruppe ipoden? Hvilke former for social adfærd og normer er ved at blive udviklet omkring ipoden? (observation) Hvad tænker gruppen selv om deres brug og hvordan indgår ipoden i deres selvforståelse?

50 bevidste og begrundede valg
At huske Hvad vil I observere? (mennesker, site, objekt) Hvordan afgrænser I jeres objekt? Hvordan vil I observere det? (hvilke kvalitative og kvantitative metoder) Etiske problemstillinger?? Hvad er teknologiens betydning? bevidste og begrundede valg

51 dagens øvelser NB! Starter kl I mødes her i auditoriet Gruppepræsentationer af tekster samt emne- og gruppedannelsesproces

52 næste gang NB! Aflevere beskrivelse af undersøgelse Fankultur og musikkultur Litteratur: Baym, 2007 (web , First Monday), Ito og Horst m.fl. (web /pdf – s 1-35) tekst af Sandvoss om fans (lægges op onsdag)

53 Mere litteratur Ahituv& Steinberg: The Impact of the Internet on Research Methods: Is a new methodology being created or just a new use of existing methodologies? (en god oversigt over bla. web survey methodologi! - working paper fra 2006) Claire Hewson: Conducting Research on the Internet (pro & cons fra en psykologs perspektiv) Andrews, Nonnecke& Preece: Conducting Research on the Internet: Online Survey Design, Development and Implementation Guidelines (2003) Nina Wakeford: New Media, New Methodologies: Studying the Web (2000) Michelle White: People or Representations? (fra Ethics & Information Technology særnummer, 2002) Kaye & Johnson: Research Methodology: Taming the Cyber Frontier-Techniques for Improving Online Surveys(1999) Association of Internet Research’s paper om Ethical decision-making and Internet research Vejledende Retningslinier for Forskningsetik i Samfundsvidenskaberne: Hine, Christine (2005)(ed.): Virtual Methods. Berg Publishers Deacon, David, M. Pickering, P. Golding, G. Murdoch (1999) Researching Communications. A Practical Guide to Methods in Media and Cultural analysis. London: Arnold.

54 material tricks of the trade: online
what kind of machine/tech do you need? “save as” archive.org (the wayback machine) google cache print copies community pages and resources screenshots video capture (firefox plugins for saving youtube, etc movies) video format convertors and multiple players text loggers a method to keep it organized!

55 S critical issues we could discuss + public/private domains
+ researcher disclosure + pseudonyms + “going native” + critical & analytic distance (to field, to participants) + underlying ethical foundation for research you adhere to


Download ppt "forår At studere digital kultur"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google