Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forebyggelse af matematikvanskeligheder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forebyggelse af matematikvanskeligheder"— Præsentationens transcript:

1 Forebyggelse af matematikvanskeligheder
Præsentation af Lemvig Kommunes forebyggelsesplan i matematik Nr. Nissum 6. juni 2013 Lotte Østergaard, PPR Lemvig

2 Oplæggets indhold Hvorfor beskæftige sig med matematikvanskeligheder?
Baggrund for forebyggelsesplanen Mål for forebyggelsesplanen Hvordan kan man forebygge matematikvanskeligheder? Forebyggelsesplanens opbygning og anbefalinger Lotte Østergaard, PPR Lemvig

3 Hvorfor beskæftige sig med forebyggelse matematikvanskeligheder?
EU, OECD og FN vurderer, at matematikområdet har en gennemgribende betydning for samfund og individ – en betydning der i et uddannelsesmæssigt perspektiv nærmer sig læsnings Børne- og undervisningsminister Christine Antorini – dansk og matematik er kernefag, som der skal fokuseres særligt på Afgangsprøven - 18% af eleverne opnåede ikke karakteren 2 i enten dansk eller matematik PISA 2009 Matematik – 17% af eleverne scorer under det ”acceptable niveau” + 8,6% er forlods fritaget pga. handikap Lemvig Gymnasium udtrykker bekymring for elevernes kompetencer i matematik (se pjecen Skønheden begynder med den lille tabel) Lotte Østergaard, PPR Lemvig

4 Forebyggelse af matematikvanskeligheder Pilotprojekt på Harboøre Skole 2011
Mål: At undersøge om det - inden for de givne rammer – var muligt at iværksætte en forebyggede indsats, der virkede At indsamle erfaringer i forhold til at iværksætte forebyggende indsats i matematik Resultat: Gode resultater - mange bekymringselever nåede alderssvarende niveau, og eleverne var fortsat aldersvarende ved testning et år senere. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

5 Målet med forebyggelsesplanen
Mål for Lemvig Kommune At forebygge, at elever får egentlige matematikvanskeligheder i deres skoleforløb, og at sikre, at en høj andel af eleverne forlader folkeskolen med gode funktionelle matematikkompetencer. Formål med forebyggelsesplanen At give konkrete anbefalinger til skoler og børnehaver i forhold til forebyggelse af matematikvanskeligheder samt at give en konkret praksisnær vejledning til, hvordan arbejdet kan gribes an på de enkelte skoler og institutioner. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

6 At forebygge matematikvanskeligheder
Hvordan kan vi forebygge matematikvanskeligheder? ”At finde matematikkens læsning” Udgangspunkt i forskning, litteratur og praksis Konklusion – Der er 4 felter i matematikken, hvor matematikvanskeligheder typisk opstår Forebyggelsesplanens grundtanke – hvis vi forebygger i disse 4 felter, kan mange af de alvorlige matematikvanskeligheder mindskes/undgås Lotte Østergaard, PPR Lemvig

7 De 4 fokusfelter Sprog og begreber Talforståelse og talautomatisering
Regneforståelse og regnestrategier Problemløsningsstrategier Lotte Østergaard, PPR Lemvig

8 Sprog og begreber At kunne sætte sprog på matematikken
At have en sikker begrebsforståelse Førfaglige begreber Faglige begreber Faglig læsning i matematik Lotte Østergaard, PPR Lemvig

9 Talforståelse og talautomatisering
Talforståelse – tallenes 4 repræsentationer Mundtligt udtryk – ti Skriftligt udtryk – 10 IIIIIIIII Konkret udtryk -  hverdagssituationer Automatisering af talnavne/talsymboler At kunne anvende tælleremser At have forståelse af positionssystemets opbygning Lotte Østergaard, PPR Lemvig

10 Regneforståelse og regnestrategier
Kobling mellem de forskellige repræsentationer – (den mundtlige, den skriftlige, den konkrete og hverdagssituationen) ”Hvad sker der når man lægger sammen, trækker fra, ganger og dividerer?” Regnestrategier At kunne anvende og veksle mellem forskellige regnestrategier Lotte Østergaard, PPR Lemvig

11 Problemløsningsstrategier
At have strategier til at ”angribe” en tekstopgave eller et matematiske problem og efterfølgende beskrive det med det matematiske symbolsprog Tidlig forebyggelse af vanskeligheder, der typisk ses på mellemtrin/i udskoling Fokus på regnehistorier Fokus på matematisk problemløsning Lotte Østergaard, PPR Lemvig

12 Målet med forebyggelsesplanen
Mål for Lemvig Kommune At forebygge, at elever får egentlige matematikvanskeligheder i deres skoleforløb, og at sikre, at en høj andel af eleverne forlader folkeskolen med gode funktionelle matematikkompetencer. Formål med forebyggelsesplanen At give konkrete anbefalinger til skoler og børnehaver i forhold til forebyggelse af matematikvanskeligheder samt at give en konkret praksisnær vejledning til, hvordan arbejdet kan gribes an på de enkelte skoler og institutioner. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

13 Forebyggelsesplanens opbygning
4 anbefalinger i forhold til forebyggelse af matematikvanskeligheder Nærmere beskrivelse af anbefalingerne Vejledning i forhold forebyggelse i hverdagen/den almindelige matematikundervisning i børnehaver og indskoling Lotte Østergaard, PPR Lemvig

14 Fokusfelter i hverdagen/den almene matematikundervisning
Anbefaling 1: Det anbefales, at der i børnehaverne (særligt i forhold til de ældste børn) i dagligdagen, samt i skolerne fra klasse i den almene matematikundervisning er særligt fokus på de felter, hvor matematikvanskeligheder typisk opstår. De 4 fokusfelter er: Sprog og begreber Talforståelse og talautomatisering Regneforståelse og regnestrategier Problemløsningsstrategier Lotte Østergaard, PPR Lemvig

15 Forebyggelsesplanens vejledningsdel
Sprog og begreber Talforståelse og talautomatisering Regneforståelse og regnestrategier Problemløsningsstrategier Børnehave ældste del af børnegruppen Førfaglige begreber og sprog om matematik tællestrategier Regneforståelse (lægge sammen, trække fra og dele) Praktisk matematisk problemløsning og regnehistorier (knyttet til konkreter) 0. klasse Talforståelse, tællestrategier og begyndende kobling til symbolsprog Regneforståelse og regnestrategier (lægge sammen, trække fra og dele) regnehistorier (knyttet til konkreter, fortælling og tegning) Klasse Førfaglige og faglige begreber, samt sprog om matematik Talforståelse, tællestrategier og automatisering 0-100 (+ og -, samt at dele) og regnehistorier (knyttet til konkreter, fortælling, tegning og symbolsprog) 2.-3. klasse Faglige begreber og sprog om matematik automatisering >100 (videreudvikling + og -, begyndende x og :) og regnestrategier Praktisk matematisk problemløsning, regnehistorier og begyndende tekstopgaver samt strategier til problemløsning Lotte Østergaard, PPR Lemvig

16 Målrettet forebyggende indsats for ”bekymringselever”
Anbefaling 2: Det anbefales, at skolerne iværksætter målrettet forebyggende indsats i form af holddannelse eller supplerende undervisning i anden halvdel af 1. klasse til de elever, som har svært ved at komme i gang i matematikken – trods den særlige fokus i almenundervisningen. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

17 Udvælgelse af elever Undervisning Forældresamarbejde
Målrettet forebyggende indsats for elever, der har svært ved at komme i gang i matematikken Udvælgelse af elever Matematiklærerens vurdering, TIM-test Undervisning Små hold, hvor eleverne kan stå på tæer sammen Fokus på systematisk undervisning i ”de 4 fokusfelter” Undervisningsmateriale fx TIM Forældresamarbejde Dagligt hjemmearbejde i matematik – der laves sammen med forældre Fx matematikspil o.lign. - hjemmearbejde skal understøtte undervisningen Afslutning af forløb Matematiklærerens vurdering, TIM-sluttest Lotte Østergaard, PPR Lemvig

18 At støtte elever, der har svært ved matematikken
Anbefaling 3: Det anbefales, at skolerne fra mellemtrinnet er særligt opmærksomme på at kompensere og undervisningsdifferentiere i forhold til de elever, der trods en målrettet indsats får visse vanskeligheder i matematikfaget. Værktøjer, der kan være med til at støtte og kompensere disse elever. Støtte til tal og regning Støtte til at løse problemløsningsopgaver Støtte til at læse matematik Støtte at huske begreber, regneregler mm. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

19 Implementering Anbefaling 4: Det anbefales, at de enkelte skoler og institutioner laver en plan for, hvordan forebyggelsesplanen implementeres. Lotte Østergaard, PPR Lemvig

20 Hvor finder jeg forebyggelsesplanen?
Lotte Østergaard, PPR Lemvig


Download ppt "Forebyggelse af matematikvanskeligheder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google