Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til Scrum

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til Scrum"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til Scrum
<dit navn her> <dato>

2 Introduktion til Scrum
Præsenteret af <dig> <dato>

3 Vi taber stafetløbet Hirotaka Takeuchi and Ikujiro Nonaka, “The New New Product Development Game”, Harvard Business Review, January 1986. “The… ‘relay race’ approach to product development…may conflict with the goals of maximum speed and flexibility. Instead a holistic or ‘rugby’ approach—where a team tries to go the distance as a unit, passing the ball back and forth—may better serve today’s competitive requirements.” would be nice to include a quote from Wicked Problems here

4 Scrum i 100 ord Scrum er en smidig proces som tillader os at fokusere på at levere højest mulige forretningsværdi på kortest mulige tid. Scrum tillader os hurtigt og regelmæssigt at inspicere fungerende programmer (fra hver anden uge til een måned). Forretninen beslutter prioriteterne. Teamet selv-organiserer sig og finder derigennem den bedste måde at levere de højest prioriterede features på. For hver periode af 2 uger til een måneds varied kan enhver se færdigt kørende software og beslutte at release denne som den er eller fortsætte med at videreudvikle denne i endnu et sprint.

5 Scrums oprindelse Jeff Sutherland Ken Schwaber Mike Beedle
De første scrums hos Easel Corp i 1993 IDX og 500+ personer anvendte Scrum Ken Schwaber ADM Præsenterede Scrum på OOPSLA 96 sammen med Sutherland Forfatter til 3 bøger om Scrum Mike Beedle Scrum patterns i PLOPD4 Ken Schwaber og Mike Cohn Stiftede Scrum Alliance i 2002, oprindeligt indenfor Agile Alliance

6 Scrum har været anvendt af:
Microsoft Yahoo Google Electronic Arts High Moon Studios Lockheed Martin Philips Siemens Nokia Capital One BBC Intuit Intuit Nielsen Media First American Real Estate BMC Software Ipswitch John Deere Lexis Nexis Sabre Salesforce.com Time Warner Turner Broadcasting Oce

7 Scrum har været anvendt til:
Kommerciel software In-house udvikling Kontrakt udvikling Fast pris projekter Financielle applikationer ISO 9001-certificerede applikationer Embedded systemer 24x7 systemer med krav om % oppetid Joint Strike Fighter Spil udvikling FDA-godkendte, livskritiske systemer Kontrolsystemer til Satellitter Websites Software til håndholdte enheder Mobiltelefoner Netwærk switching applikationer ISV applikationer Nogle af de største anvendte applikationer

8 Egenskaber Selvorganiserende teams
Produkterne fremkommer fra en serie af “sprints” (af 2 uger til en måneds varighed) Krav vises som elementer på en liste – kendt som “product backlog” Der foreskrives ikke nogen specifik teknisk arbejdsmetodik Bruger produktive regler til at skabe et agilt miljø til at levere projekter En af de “agile processer”

9 Agile Manifesto – et statement af værdier
Processer og værktøjer Individer og samspil over Omfattende dokumentation Fungerende software over Kontraktforhandling Kunde samarbejde over At følge en plan Forandringstilpasning over Kilde:

10 Projekters støj niveau
Langt fra Aftale Anarki Kompleks Krav Kompliceret Kilde: Strategic Management and Organizational Dynamics by Ralph Stacey in Agile Software Development with Scrum by Ken Schwaber and Mike Beedle. Simpelt Tæt på Aftale Teknologi Tæt på kendt Ukendt

11 Scrum 24 timer Sprint 2-4 uger Return Sprint mål Potentiel leverbar
produkt inkrement Sprint backlog Return Cancel Gift wrap Coupons Cancel Gift wrap Coupons Product backlog

12 Billede tilgængelig på www.mountaingoatsoftware.com/scrum
Alt set i sammenhæng Billede tilgængelig på

13 Sprints Scrum projekter skaber fremdrift gennem en serie af “sprints”
Tilsvarer Iterationer i Extreme Programming Typisk længde er 2–4 uger eller maksimalt en kalendar måned En fast længde giver den bedste rytme Produktet designes, kodes, og testes I løbet af et sprint

14 Sekventiel vs. overlappende udvikling
Krav Design Kode Test Istedet for at færdiggøre een ting ad gangen... ...gør Scrum teams lidt af alt hele tiden Kilde: “The New New Product Development Game” af Takeuchi og Nonaka. Harvard Business Review, Januar 1986.

15 Ingen ændringer under et sprint
Change Planlæg sprintets varighed udfra hvor længe du kan holde ændringer ude af sprintet

16 Scrum framework Roller Ceremonies Artifacts Product owner ScrumMaster
Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum møder Ceremonies Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artifacts

17 Scrum framework Roller Ceremonies Artifacts Product owner ScrumMaster
Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum møder Ceremonies Artifacts Product backlog Sprint backlog Burndown charts

18 Product owner Definere produktets funktionalitet
Fastlæg release dato og indhold Vær ansvarlig for produkt lønsomhed (ROI) Prioriter funktionalitet udfra markedsværdi Juster funktionalitet og prioriter hver iteration udfra behov  Godkend eller afvis udviklingsresultat

19 ScrumMaster Representerer ledelsen ift. projektet
Ansvarlig for at opretholde Scrum værdier og - metoder Fjerne hindringer Sikre at teamet fungerer optimalt og er produktive Sikre tæt samarbejde på tværs af alle roller og funktioner Beskytter teamet fra ekstern indblanding

20 Teamet Typisk 5-9 personer Tværfunktionel:
Udviklere, testere, Brugergrænseflade designere, etc. Teammedlemmer bør være fuldtids Der kan være undtagelser (fx. database administratorer)

21 Teamet Teamet er selvorganiserende
Ingen titler er ideelt, men sjældent muligt Teamsammensætning bør kun ændres imellem sprints

22 Scrum framework Roller Ceremonies Artifacts Product owner ScrumMaster
Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum møder Ceremonies Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artifacts

23 Forretnings-betingelser
Sprint planlægningsmøde Team kapacitet Sprint prioritization Analyser og evaluer product backlog Udvælg mål for sprintet Sprint mål Product backlog Forretnings-betingelser Sprint planning Beslut hvordan sprint målene opnåes (design) Lav sprint backlog (opgaver) udfra product backlog elementer (user stories / features) Estimer sprint backlog i timer Nuværende produkt Sprint backlog Teknologi

24 Sprint planlægning Teamet udvælger de elementer fra product backlog de kan love de kan færdiggøre Sprint backlog oprettes Opgaverne er identificeret og individuelt estimeret (1- 16 timer) Udføres i fællesskab, ikke af ScrumMaster alene High-level design vurderes Som ferie planlægger vil jeg kunne se billeder af hoteller. Udvikle middle tier (8 hours) Udvikle skærmbilleder (4) Skriv test klasser (4) Udvikle foo class (6) Opdater performance tests (4)

25 Daily scrum møde Egenskaber Ikke til problemløsning
Dagligt 15-minutter Stående Ikke til problemløsning Hele verden er inviteret med Udelukkende team medlemmer, ScrumMaster, product owner, får taletid Mindsker behovet for andre unødvendige møder

26 Alle besvarer 3 spørgsmål
Hvad har jeg lavet siden sidst? 1 Hvad vil jeg lave til næste gang? 2 Er der noget der forhindrer mig I at nå dette? 3 Det er ikke en status til ScrumMaster Det er forpligtigelser overfor kollegaerne

27 Sprint afslutning / demo
Teamer præsenterer hvad der er blevet frembragt iløbet af sprintet Typisk I form af en demo af ny funktionalitet eller den underlæggende arkitektur Uformelt Regel om 2 timers forberedelses tid Ingen PowerPoint slides Hele teamet deltager Inviter hele verden med

28 Sprint retrospective Regelmæssig vurdering af hvad der fungerer og hvad der ikke gør Typisk 15–30 minutter Udføres efter hvert sprint Hele teamet deltager ScrumMaster Product owner Team Evt. kunder og andre

29 Dette er blot een af mange måder at udføre en sprint retrospective.
Start / Stop / Continue Hele teamet samles og diskuterer hvad de kunne tænke sig at gøre: Start doing Stop doing Dette er blot een af mange måder at udføre en sprint retrospective. Continue doing

30 Scrum framework Roller Ceremonies Artifacts Product owner ScrumMaster
Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum møder Ceremonies Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artifacts

31 Dette er product backlog
Kravene En liste over alt ønsket arbejde I projektet Ideelt beskrevet således at hvert element har værdi for produktets brugere eller kunder Prioriteres af product owner Reprioriteres ved start af hvert sprint Dette er product backlog

32 Product backlog eksempel
Backlog element Estimat Tillad at en gæst kan lave en reservation 3 Som gæst vil jeg annullere en reservation. 5 Som gæst vil jeg ændre datoerne for en reservation. Som ansat på hotellet, kan jeg trække en RevPAR rapport (revenue-per-available-room) 8 Forbedre fejl håndtering ... 30 50

33 Sprint mål En kort beskrivelse af hvad der har fokus i dette sprint
Biologi Understøtte nødvendig funktionalitet for genetiske studier. Database Applikation Sikre at applikationen kan køre på en SQL Server (udover Oracle). Financielle ydelser Understøtte flere tekniske indikatorer end firma ABC, med real-tids streaming af data.

34 Håndtering af sprint backlog
Enhver I teamet påtager sig arbejde udfra deres eget valg Opgaver bliver aldrig tildelt Estimeret tilbageværende arbejde opdateres dagligt

35 Håndtering af sprint backlog
Alle I teamet kan tilføje, slette eller ændre I sprint backlog’en Nye opgaver vil blive opdaget iløbet af sprintet Hvis en opgave er uklar, defineres et sprint backlog element med et større tidsestimat og denne nedbrydes senere Opdaterer tilbageværende arbejde efterhånden som man bliver klogere

36 Sprint backlog eksempel
Opgaver Man Tirs Ons Tors Fre Udvikle bruger grænsefladen Tilføj error logging 8 10 16 8 16 12 4 12 16 8 4 11 8 8 Udvikle middle tier Test middle tier Skriv online hjælp Skriv foo class

37 Sprint burndown chart eksempel
Hours

38 Opgaver Mon Tues Wed Thur Fri Udvikle brugergrænseflad 8 4 12 16 8 10
7 11 8 Udvikle middle tier 16 Test middle tier 8 Skriv online hjælp 12 50 40 30 Hours 20 10 Mon Tue Wed Thu Fri

39 Skalerbarhed Typisk 7 ± 2 personer pr. team Skaleringsfaktorer
Skalerbarhed kommer ved teams af teams Skaleringsfaktorer Applikationstype Team størrelse Teamets geografiske spredning Projektets varighed Scrum har været anvendt på flere projekter med 500+ deltagere

40 Skalering gennem Scrum of scrums

41 Scrum of scrums of scrums

42 Hvor kan jeg finde mere info

43 Scrum litteraturliste
Agile and Iterative Development: A Manager’s Guide by Craig Larman Agile Estimating and Planning by Mike Cohn Agile Project Management with Scrum by Ken Schwaber Agile Retrospectives by Esther Derby and Diana Larsen

44 Scrum litteraturliste
Agile Software Development Ecosystems by Jim Highsmith Agile Software Development with Scrum by Ken Schwaber and Mike Beedle Scrum and The Enterprise by Ken Schwaber Succeeding with Agile by Mike Cohn User Stories Applied for Agile Software Development by Mike Cohn

45 Copyright notat Du har lov til: På følgende vilkår
at dele―at kopiere, distribuere og sprede værket at Remixe―at bearbejde værket På følgende vilkår Navngivelse. Du skal navngive ophavspersonen, og/eller licensgiveren på den måde som disse angiver (men ikke på en måde som indikerer at disse har godkendt eller anbefaler din brug af værket). Intet I denne licens skader eller begrænser ophavshaverens ideelle rettigheder. For yderligere information se:

46 Contact information Presentation by: Mike Cohn (720) Oversat til Dansk: Per M. Beining, Xpand Aps You can remove this (or any slide) but you must credit the source somewhere in your presentation. Use the logo and company name (as at bottom left, for example) or include a slide somewhere saying that portions (or all) of your presentation are from this source. Thanks.


Download ppt "Introduktion til Scrum"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google