Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktionsmøde om bacheloropgaven 4. september 2009

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktionsmøde om bacheloropgaven 4. september 2009"— Præsentationens transcript:

1 Introduktionsmøde om bacheloropgaven 4. september 2009

2 Dagens program: Dagens program.
Fredag d. 4. september – CSS kl :45 Introduktionsmøde Program: 14.15 Velkomst 14.20 Mich Tvede: Mikroøkonomi 14.35 Thomas Barnebeck Andersen : Udviklingsøkonomi  14.50 Carl-Johan Dalgaard: Makroøkonomi 15:05 Pause 15.15 Frank Hansen: Finansiering og investering   15.30 John Frederiksen: Vejledersøgning.   15.45 Pædagogisk center samfundsvidenskab - Christina Juul Jensen - om at skrive ”den gode opgave”. 16:15 Studievejledningen: Introduktion til KA Dagens program. Pointen med dette oplæg er, at I får et godt indtryk af Hvad hvordan KA studiet er sammensat og hvilke krav, der stilles til jer under vejs. Hvad de nye studie elementer som øvelser og overbygningsopgaver er samt hvordan de, praktik og fag udenfor økonomi kan integreres i KA studiet I er meget velkomne til at afbryde os med spørgsmål undervejs!!!

3 Tidsplan Gennemgang af tidsplan…
Alle studerende, som optages eller genindskrives på kandidatstudiet efter 31. august 2004 indskrives på 2004-studieordningen. Det vil sige, at alle aktiviteter skal bestås med minimum karakteren 6. Studiet består af 8 fag og 2 øvelser eller 7 fag og 3 øvelser samt et speciale, vi om lidt fortælle jer lidt mere om, hvad en øvelse er samt hvordan og hvornår, man kan tilmelde sig. Øvelserne slipper man altså ikke udenom, men der er mulighed for at vælge andre aktiviteter i stedet for fag, hvis man ønsker det. I nogle semestre udbydes såkaldte frie seminarer, et frit seminar er en slags studiekreds på 7-15 studerende, som gennemgår undervisning efter et fælles pensum i ½ semester, hvorefter de under vejledning af underviser hver især udarbejder en opgave omkring et emne indenfor seminarets område. Det er en god måde at fordybe sige yderligere et område, som man er stødt på under undervisningen i andre fag. Deltagelse i frie seminarer kræver dog stor evne til selvstændigt arbejde og tilegnelse af viden! Studienævnet udbyder kun frie seminarer, hvis studerende i fællesskab med underviser stiller forslag om oprettelse af sådanne! Som vi vender tilbage til, kan man meritoverføre op til 60 ECTS fra andre uddannelsesinstitutioner som et led i sin kandidatuddannelse ved polit. I skal yderligere være opmærksomme på, at der er et aktivitetskrav på Økonomisk Institut, som siger, at man skal bestå 60 ECTS for hver 2 års studie.

4 Formkrav - Vær opmærksom på at overholde de officielle formkrav.
En opgave afvises, hvis formkravene – herunder sidetalsbegrænsningen - ikke er overholdt. (Jf. studiehåndbogen afsnit ) - Husk også det engelske resume, som beskrevet i Studiehåndbogen. - Opgaven skal BÅDE uploades som en fil i PDF-format på kursushjemmesiden OG afleveres i 2 eksemplarer på Studievejledningen

5 Mich Tvede: Mikroøkonomi
Der er pt. ikke nogen faste fagpakker eller linier, som man skal vælge og binde sig på, man kan altså frit vælge, hvilke fag man ønsker at følge, så længe man ikke overskrider de 80 ECTS i fag og øvelser, som er specificeret i studieordningen. Kandidatuddannelsen er en god mulighed for at prøve kræfter med forskellige interesser! Det er en god idé at vælge nogle fag, som kan supplere hinanden, så man kan bygge videre på den viden, man allerede har fået ”synergi effekt”, men DJØF anbefaler dog, at man breder sig lidt ud. Studievejledningen vil gerne hjælpe alt, hvad vi kan når det kommer til, hvordan man sammensætter sin KA, så spørg endelig! Vores kendskab til de enkelte fag er dog begrænset til personlig erfaring, det kan derfor være en god idé at tage kontakt til en faglærer på et relevant kursus, hvis man gerne vil have nogle gode råd! Denne ved måske også noget om, hvad kollegaer ved andre institutter og uddannelsesinstitutioner udbyder, som kunne være relevant. Meget få af fagene kræver forhåndstilmelding. I dette semester er det kun Behavioral and Experimental Economics og Entreprenuership and Innovation, som kræver tilmelding. De øvrige fag kan man bare dukke op til og så er det som altid vigtigt at huske at tilmelde sig eksamen! Eksamenstilmeldingen er i dette semester i uge 41, 42, 43, man skal ikke tilmelde sig eksamen i øvelser! Som noget nyt skal man i fag, som undervises på engelsk af en dansktalende underviser ved eksamenstilmeldingen vælge, om man vil skrive på dansk eller på engelsk. Det vil komme til at fremgå af eksamensbeviset, om hvilket sprog man har svaret på!

6 BA projekt: Udviklingsøkonomi
4. september 2009 Thomas Barnebeck Andersen 6

7 Formål I BA opgaven skal I vise, at I kan bruge det, I har lært på årsprøverne Det kunne fx være anvendelse af kvantitative metoder til at undersøge en udviklingsøkonomisk problemstilling 7

8 En god empirisk opgave starter med et godt spørgsmål
Et godt spørgsmål er fokuseret og kausalt orienteret Belysning af kausalitet hjælper os til at sige noget kvantitativt om konsekvenserne af en ændret politik

9 Gode spørgsmål Øger udviklingsbistand den økonomiske vækst?
Er IMF programmer skadelige for den økonomiske vækst? Reducerer mikrokredit fattigdom? 9

10 Realistisk ambitionsniveau
At lave en selvstændig empirisk opgave tager lang tid, og vil i langt de fleste tilfælde gøre sig bedst i et speciale Tag i stedet fat i et eller flere centrale bidrag, som undersøger jeres spørgsmål, og diskuter dette/disse bidrag kritisk 10

11 Elementer i en kritisk gennemgang af centralt empirisk bidrag
Gyldighed: Er der korrespondance mellem data variable og teoretiske variable? Intern validitet: Er den kausale kanal identificeret? Ekstern validitet: Kan vi generalisere vores resultater? 11

12 Værd at huske… Et gennemtænk empirisk design giver de mest troværdigværdig resultater, og kan almindeligvis analyseres ved simple metoder. Kompliceret økonometri er næsten altid et resultatet af design problemer

13 Et par afsluttende råd:
Læs centrale artikler flere gange Læs, skriv, læs lidt mere, skriv lidt igen, Læs, slet lidt og omskriv… Kort sagt: at skrive en opgave er en iterativ proces 13

14 Carl-Johan Dalgaard: Makroøkonomi

15 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen
BA projekt: Makro Septermber 2009 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen

16 Hvad er formålet? Vise at I har lært noget de første 3 år. Lære at definere og strukturere et indlæringsforløb. (Nyttigt at kunne i forb. øvelser på afsl. del, i forb. m. hovedopgaven, endelig beskæftigelse) Lære at præsentere jeres viden på klar forståelig vis: såvel på skrift som i tale (eksaminationen)

17 Hvad skal jeg skrive om? En god makroopgave starter med et godt økonomisk spørgsmål, gerne politikrelevant Emnet er også karakteriseret ved: Der er teoretisk (teknisk) ”enkle” artikler at tage udgangspunkt i … teknisk svære artikler må kun inddrages perspektiverende og i verbal form!! Der er empiri, der kan kaste lys over teorien…dvs. be- eller afkræfte den, eller give den kvantitativt indhold.

18 Eksempel: Hvad betyder drivhuseffekten for den fremtidige økonomiske vækst? Hvad er det bedste politiksvar? Teori: F.eks. Solow vækstmodel m. knappe naturressourcer og endogen vækstmodel med udtømmelige ressourcer. Empirisk vinkel: (a) Estimater for costs og benefits ved indgreb overfor udslip af drivhusgasser, herunder skøn over konsekvenserne for den økonomiske vækst (eksempelvis bidrag af Nordhaus samt diskussionen om Stern-rapporten) Andre emner:

19 Andre eksempler på makroemner:
Konvergens mellem lande? Den globale indkomstfordeling på langt sigt Vækstregnskab: Hvad er kilderne til økonomisk vækst (faktorakkumulation contra totalfaktorproduktivitet) Generationsregnskab og holdbar finanspolitik Inflation targeting som ramme om pengepolitikken: Teoretisk grundlag og praktiske erfaringer Modeller for ejerboligmarkedet Den internationale finanskrise Andre emner:

20 Den gode besvarelse: Behandler en velmotiveret problemstilling Indeholder teknik på niveau med Makro 3 Demonstrerer teoriens anvendelighed Påpeger styrker og svagheder (ved brug af empirisk materiale) Indeholder relevant litteratur, (delvis) indsamlet på egen hånd Udviser overblik over litteraturen … for at nå hertil: Prøv at finde relevante oversigtsartikler, men brug også vejlederen!!

21 Den rigtigt dårlige besvarelse:
Har selv bidraget med teori Ligner blækregning Ingen motivation, intuition, eller empiriske overvejelser God arbejdslyst!

22 Pause til kl. 15:15

23 Dagens program: Dagens program.
Fredag d. 4. september – CSS kl :45 Introduktionsmøde Program: 14.15 Velkomst 14.20 Mich Tvede: Mikroøkonomi 14.35 Thomas Barnebeck Andersen : Udviklingsøkonomi  14.50 Carl-Johan Dalgaard: Makroøkonomi 15:05 Pause 15.15 Frank Hansen: Finansiering og investering   15.30 John Frederiksen: Vejledersøgning.   15.45 Pædagogisk center samfundsvidenskab - Christina Juul Jensen - om at skrive ”den gode opgave”. 16:15 Studievejledningen: Introduktion til KA Dagens program. Pointen med dette oplæg er, at I får et godt indtryk af Hvad hvordan KA studiet er sammensat og hvilke krav, der stilles til jer under vejs. Hvad de nye studie elementer som øvelser og overbygningsopgaver er samt hvordan de, praktik og fag udenfor økonomi kan integreres i KA studiet I er meget velkomne til at afbryde os med spørgsmål undervejs!!!

24 Investering og finansiering
Frank Hansen: Investering og finansiering På en øvelse deltager 7-15 studerende. Der er mødepligt, hvilket betyder at man maksimalt må udeblive fra møderne på øvelsen 2 gange og kun efter forudgående aftale med underviser og studievejledningen. Overholdes disse regler ikke, kan man ikke påregne at gennemføre øvelsen! Det forventes ligeledes, at alle bidrager aktivt og konstruktivt til diskussioner på øvelsen! Alle studerende skal på øvelsen udarbejde et videnskabeligt papir indenfor øvelsens emne område. Papiret skal være på 8-12 sider, og overholdes dette og de øvrige formelle krav, som er specificeret i studiehåndbogen, ikke nøje, risikerer man, at øvelsen bliver afvist! Hver studerende skal efterfølgende præsentere sin opgave for resten af holdet og modtage kritik fra en eller flere andre studerende, som fungerer som opponenter og senere selv fungere som opponent mod en andens opgave. Man får sin karakter på basis af opgaven alene, men man kan faktisk dumpe hele øvelsen, hvis man ikke består den mundtlige deltagelse, så man skal være aktiv og bidrage med en god, saglig opponering – komma og stavefejl er altså ikke nok, man skal bidrage med konstruktiv faglig kritik eller perspektivering. Komma og stavfejl er ikke faglig kritik, hvis en opgave sprogligt er helt hen i vejret, kan man naturligvis godt påpege det, men det er ikke det, men formålet med opponeringen er også, at opponenterne selv skal vise, at de kan tænke fagligt og kan bidrage konstruktivt til øvelsen! Underviser bestemmer, hvordan øvelsen skal tilrettelægges! Der kan være optagelseskrav, der kan være obligatorisk litteratur og fremlæggelser af denne, øvelserne kan være baseret på ugentlige møder eller enkelte hele dage.

25 John Frederiksen: Vejledersøgning.

26 Find en vejleder til BA projektet
John Frederiksen Ekstern lektor 6. februar 2009

27 Hvordan finder man et emne?
"Brainstorm" med sig selv og venner mv. ud fra: Interessante temaer fra lærebøgerne. Vigtige problemstillinger i samfundsdebatten om økonomi. Datamateriale til rådighed. Modeller, som kan anvendes til at finde løsninger. Etc. Hvad skal tyngden i opgaven være? En gennemgang og systematisering af noget teori. Beregninger ved hjælp af en model. Forklar rationalet. Gennemgang af udvalgt datamateriale. Mv.

28 Hvad er vejlederens rolle?
Sparringpartner med hensyn til: Hvad er problemstillingen? Hvad skal tyngden i opgaven være? Yderligere indfaldsvinkler til belysning af emnet? Litteratursøgning. Erfaringer med hensyn til tilrettelæggelse af tiden. Erfaringer med hensyn til kvantitativ belysning. Check af læsbarhed og forståelighed (lad være med at skrive, som om I skal have nobelprisen). Skriv "i øjenhøjde" til en anden økonom.

29 Mandag den 14. september klokken 16.00 - 18.00.
Hvem kan vejlede? Alle interne lektorer, professorer samt eksterne lektorer kan vejlede BA opgaver. Der findes en oversigt over vejledere på dette link: Hvis man ikke kan finde en vejleder, bistår jeg gerne med rådgivning om dette. Jeg er tilgængelig på CSS på følgende tider, alle gange i på CSS: Mandag den 14. september klokken Tirsdag den 15. september 2009 klokken Onsdag den 16. september 2009 klokken

30 BA-opgave på økonomi v. Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab efterår

31 Omfang Skriver du alene er det maksimale sideantal: 20 Skriver I 2 sammen er det maksimale sideantal: 30 Skriver I 3 sammen er det maksimale sideantal: 40 Skriver I 4 sammen er det maksimale sideantal: 50 Ved en normalside forstås en side med 12-pitch font, 1½ linieafstand og margener (top, bund, højre, venstre) på 2½ cm. Eventuelle figurer, tabeller eller lignende indsat på en side, tæller også med i sidens indhold. Desuden indgår eventuelle fodnoter også i en normalside, og dermed i opgavens samlede sidetal. Der må derudover kun benyttes én side forrest til indholdsfortegnelse og to sider bagerst til litteraturliste. Skal indeholde 1 sides resumé på engelsk og dette tæller ikke med i sidetalsbegrænsningen. Overholdes sidetalsreglerne eller andre formkrav ikke, vil opgaven blive afvist.

32 Du skal huske… At der skal fremgå titel og forfatter. Er i en gruppe, skal det tydeligt fremgå, hvem der har skrevet hvad. Dette skrives i forordet. Ligeledes skal fag, holdnummer og vejleder, afleveringsdato, forfatternavn(e)og uddannelsessted (Økonomisk institut, Københavns Universitet) fremgå af forsiden, mens CPR ikke må angives.

33 Kildebrug Når man i sin skriftlige fremstilling benytter kilder, skal disse fremgå af litteraturoversigten. Men det er samtidig vigtigt, at man omhyggeligt undervejs i teksten klart og tydeligt henviser til sine kilder. Man kan udmærket blandt sine kilder have materiale – artikler, papers, notater, rapporter, undervisningsmateriale, osv. – fundet på Internettet. Også her skal kilden angives. Disse kildeangivelser skal have en karakter, så læsere af fremstillingen kan finde frem til det benyttede materiale. (Studiehåndbogen)

34 Plagiarisme forbudt Det er naturligvis forbudt og i strid med universitetets regler at finde og afskrive materiale – hvad enten dette har papirform eller er hentet fra Internettet – og udgive dette for sit eget. Al afskrift samt udeladelse af kildehenvisning er strengt forbudt (Studiehåndbogen)

35 Referencer Kan valgfrit anføres: i parentes i teksten i fodnoter eller i slutnoter (men det er irriterende) Fodnoter og slutnoter kan også bruges til at anføre supplerende oplysninger, som læseren ikke behøver at læse

36 Løbende: Efternavn, årstal, og gerne side eller kap. henvisning.
Referencer Løbende: Efternavn, årstal, og gerne side eller kap. henvisning. (Wooldridge, 2006, kap. 2) ”det fremgår af Wooldridge (2006, kap. 2) at…” I litteraturlisten: Bog: Efternavn, Forbogstav: Titel. Forlag. År. Wooldridge, J. M. :Introductory Econometrics. A Modern Approach. 3. udgave. South-Western College Pub., 2006 Artikel: Efternavn, Fornavn: Titel. Publikation, nr., årgang. Beovenberg, A.L. & R.M.W.J. Beetsma: Does Monetary Unification Lead to Excessive Debt Accumulation? I Journal of Public Economics, 74, 1999.

37 Byggesten i videnskabelige opgaver
problemlegitimering / motivation problemformulering, fagligt spørgsmål metode/fremgangsmåde teori evt. empirisk felt og evt. indsamlede data analyse/bearbejdning resultater, løsningsforslag, tolkninger, vurdering, diskussion konklusion evt. perspektivering og indholdsfortegnelse, bilag og litteraturliste

38 Problemformulering er et spørgsmål, der skal besvares, eller et udsagn, der skal diskuteres har ét klart fokus er interessant for skribenten er fagligt relevant - og dermed også interessant for de andre på faget giver mulighed for argumentation er til at konkludere på er sprogligt præcis

39 Problemformulering Dårlige opgaver Kortlægger Refererer Beskriver
Den gode opgave Problemformulering Dårlige opgaver Kortlægger Refererer Beskriver Redegør Gode opgaver Analyserer Sammenstiller Diskuterer Vurderer

40 Begrænsninger Overvej ved alle udsagn, hvor generelt de gælder.
Markér klart begrænsningerne i din opgave, også løbende. Husk de forbehold, du tog fra start, når du konkluderer.

41 Klart og tydeligt sprog
”Under forudsætning af, at det forefindes muligt at tilvejebringe de nødvendige økonomiske ressourcer” Er ikke bedre end: ”Hvis vi kan skaffe flere penge” De skal skrive klart, tydeligt og undgå stavefejl. ”Faren” er, at de studerende skriver alt for indviklet og lærd, og at selve kommunikationen går tabt. (PEN)

42 Strukturmarkeringer Fordi...så....
For senere i opgave at kunne...vil jeg nu... Først vil jeg....senere....til sidst... For at vi kan forstå... vil jeg inddrage... Som et led i diskussionen.... Det jeg især mener, man bør bemærke, er... .....vil blive uddybet senere Heraf kan man konkludere... Opsummerende:....

43 Den gode konklusion Kan læses uden alt for mange overraskelser
Opsummerer argumentationen Svarer på problemformuleringen Begrunder svaret Angiver konklusionens begrænsninger eller troværdighed

44 Det gode resultat kræver, at du…
Skriver fra start! Skriver først, læser bagefter! Bruger alle muligheder for feedback

45 Start skrivningen allerede nu!
Skriv videre på følgende sætninger: Jeg vil starte min BA-proces ved først, at… og så skal jeg huske at være opmærksom på…

46 Referencer www.samf.ku.dk/pcs
Den Gode Opgave af Rienecker og Jørgensen (Samfundslitteratur) fås i bogladen Hæfter fra Samfundslitteratur med titler som: Problemformulering på de samfundsvidenskabelige uddannelser (Lotte Rienecker) Formalia i opgaver på videregående uddannelser (Peter Stray Jørgensen) Klart sprog og rigtige kommaer (Lis Hedelund)

47 Elektroniske resurser
Test af akademisk sprogbrug Scribo – problemformulerings- og litteratursøgningsguide under punkt.ku.dk i venstremenuen

48 Studievejledningen Ny på kandidatstudiet

49 Dagsorden: KA studiets opbygning Hvordan vælger jeg fag?
Hvad er en øvelse og hvilke øvelser kan jeg vælge? Meritoverførsler og fag udenfor økonomi Hvad er en overbygningsopgave? Kurser, seminarer og andre tilbud af relevans Indskrivning på KA Dagens program. Pointen med dette oplæg er, at I får et godt indtryk af Hvad hvordan KA studiet er sammensat og hvilke krav, der stilles til jer under vejs. Hvad de nye studie elementer som øvelser og overbygningsopgaver er samt hvordan de, praktik og fag udenfor økonomi kan integreres i KA studiet I er meget velkomne til at afbryde os med spørgsmål undervejs!!!

50 KA studiets opbygning 9 fag og 3 øvelser eller 10 fag og 2 øvelser
Mulighed for op til 2 frie seminarer Speciale Op til 60 ECTS meritoverførsel Overbygningsopgaver Aktivitetskrav Alle studerende, som optages eller genindskrives på kandidatstudiet efter 31. august 2004 indskrives på 2004-studieordningen. Det vil sige, at alle aktiviteter skal bestås med minimum karakteren 6. Studiet består af 10 fag og 2 øvelser eller 9 fag og 3 øvelser samt et speciale, vi om lidt fortælle jer lidt mere om, hvad en øvelse er samt hvordan og hvornår, man kan tilmelde sig. Øvelserne slipper man altså ikke udenom, men der er mulighed for at vælge andre aktiviteter i stedet for fag, hvis man ønsker det. I nogle semestre udbydes såkaldte frie seminarer, et frit seminar er en slags studiekreds på 7-15 studerende, som gennemgår undervisning efter et fælles pensum i ½ semester, hvorefter de under vejledning af underviser hver især udarbejder en opgave omkring et emne indenfor seminarets område. Det er en god måde at fordybe sige yderligere et område, som man er stødt på under undervisningen i andre fag. Deltagelse i frie seminarer kræver dog stor evne til selvstændigt arbejde og tilegnelse af viden! Studienævnet udbyder kun frie seminarer, hvis studerende i fællesskab med underviser stiller forslag om oprettelse af sådanne! Som vi vender tilbage til, kan man meritoverføre op til 60 ECTS fra andre uddannelsesinstitutioner som et led i sin kandidatuddannelse ved polit. I skal yderligere være opmærksomme på, at der er et aktivitetskrav på Økonomisk Institut, som siger, at man skal bestå 60 ECTS for hver 2 års studie.

51 Hvordan vælger jeg fag? Frit valg bare du ikke overskrider 90 ECTS
Spørg Studievejledningen eller en faglærer Kun tilmelding til eksamen – dog få undtagelser! Der er pt. ikke nogen faste fagpakker eller linier, som man skal vælge og binde sig på, man kan altså frit vælge, hvilke fag man ønsker at følge, så længe man ikke overskrider de 90 ECTS i fag og øvelser, som er specificeret i studieordningen. Kandidatuddannelsen er en god mulighed for at prøve kræfter med forskellige interesser! Det er en god idé at vælge nogle fag, som kan supplere hinanden, så man kan bygge videre på den viden, man allerede har fået ”synergi effekt”, men DJØF anbefaler dog, at man breder sig lidt ud. Studievejledningen vil gerne hjælpe alt, hvad vi kan når det kommer til, hvordan man sammensætter sin KA, så spørg endelig! Vores kendskab til de enkelte fag er dog begrænset til personlig erfaring, det kan derfor være en god idé at tage kontakt til en faglærer på et relevant kursus, hvis man gerne vil have nogle gode råd! Denne ved måske også noget om, hvad kollegaer ved andre institutter og uddannelsesinstitutioner udbyder, som kunne være relevant. Meget få af fagene kræver forhåndstilmelding. læs mere i fagbeskrivelsen. De øvrige fag kan man bare dukke op til og så er det som altid vigtigt at huske at tilmelde sig eksamen! Eksamenstilmeldingen er i dette semester i uge 35-37, man skal ikke tilmelde sig eksamen i øvelser! Som noget nyt skal man i fag, som undervises på engelsk af en dansktalende underviser ved eksamenstilmeldingen vælge, om man vil skrive på dansk eller på engelsk. Det vil komme til at fremgå af eksamensbeviset, om hvilket sprog man har svaret på!

52 Hvad er en øvelse? Lille studiegruppe på 7-15 studerende
Mødepligt og forventet aktiv deltagelse Opgave på 8-12 sider + mundtligt forsvar og opponering Underviser bestemmer krav og struktur! På en øvelse deltager 7-15 studerende. Der er mødepligt, hvilket betyder at man maksimalt må udeblive fra møderne på øvelsen 2 gange og kun efter forudgående aftale med underviser og studievejledningen. Overholdes disse regler ikke, kan man ikke påregne at gennemføre øvelsen! Det forventes ligeledes, at alle bidrager aktivt og konstruktivt til diskussioner på øvelsen! Alle studerende skal på øvelsen udarbejde et videnskabeligt papir indenfor øvelsens emne område. Papiret skal være på 8-12 sider, og overholdes dette og de øvrige formelle krav, som er specificeret i studiehåndbogen, ikke nøje, risikerer man, at øvelsen bliver afvist! Hver studerende skal efterfølgende præsentere sin opgave for resten af holdet og modtage kritik fra en eller flere andre studerende, som fungerer som opponenter og senere selv fungere som opponent mod en andens opgave. Man får sin karakter på basis af opgaven alene, men man kan faktisk dumpe hele øvelsen, hvis man ikke består den mundtlige deltagelse, så man skal være aktiv og bidrage med en god, saglig opponering – komma og stavefejl er altså ikke nok, man skal bidrage med konstruktiv faglig kritik eller perspektivering. Komma og stavfejl er ikke faglig kritik, hvis en opgave sprogligt er helt hen i vejret, kan man naturligvis godt påpege det, men det er ikke det, men formålet med opponeringen er også, at opponenterne selv skal vise, at de kan tænke fagligt og kan bidrage konstruktivt til øvelsen! Underviser bestemmer, hvordan øvelsen skal tilrettelægges! Der kan være optagelseskrav, der kan være obligatorisk litteratur og fremlæggelser af denne, øvelserne kan være baseret på ugentlige møder eller enkelte hele dage.

53 Hvilke øvelser kan jeg vælge, hvordan tilmelder jeg mig?
Varierende udbud på basis af forslag – du kan selv foreslå en øvelse. Deadline i næste semester er ca. d. 25. september Tilmelding midt i semestret før – uge 42 Huske at bekræfte din tilmelding!!! – uge 45 Resttilmelding – uge 48 Aftalemøde – mødepligt! Mulighed for ændringer Det er som udgangspunkt for sent at tilmelde sig øvelser i efteråret 2008! Det kræver særlig tilladelse fra underviser og man skal være opmærksom på, at de øvrige deltagere sikkert allerede er godt i gang med deres oplæg. Udbudet af øvelser beslutter Studienævnet på basis af de forslag, de modtager. I kan selv stille forslag til øvelser! Fristen for at stille forslag til Studienævnet er den XXX september kl. 12. Forslaget skal pege på en underviser, som er villig til at stå for øvelsen og det skal indikere hvilken viden der er krævet for man kan deltage i øvelsen fx i form af læsning gennemgået i et fag på KA. Tilmeldingen til øvelser i foråret 2009 sker via kursushjemmesiderne i Absalon. Udbudet af øvelser vil blive offentliggjort i Lektionsplanen på Studievejledningens hjemmeside i uge 41 og selve tilmeldingen foregår i uge 41. Man skal søge den ønskede øvelse frem i Absalons kursuskatalog og bede om at tilmelde sig. Man vil derefter blive tilmeldt enten som deltager eller på ventelisten. I uge 45, skal man gå ind og tilmelde sig igen for at bekræfte at man godt vil være på den øvelse/venteliste man har fået tildelt. Derefter vil der være resttilmelding for folk der har glemt at tilmelde sig første omgang eller hvis man har ombestemt sig. Efter tilmeldingen trækker Studievejledningen lod om pladser på øvelser med over 15 tilmeldinger, Studienævnet beslutter hvilke øvelser, der skal nedlægges og dubleres. Herefter orienteres de tilmeldte studerende om hvorvidt de har fået plads på øvelse eller venteliste. I uge 45 skal alle som vil beholde disse pladser bekræfte deres tilmelding. Bekræfter man ikke sin plads mister den! Man vil således blive fjernet helt fra øvelsen. Skulle man have glemt at tilmelde sig er der stadig håb, for i uge 47 åbner vi for eftertilmeldinger. Herefter orienteres underviser om de endelige hold og der vil således efter denne uge kun være mulighed for tilmelding efter særlig aftale med underviser. Underviser vil i slutningen af indeværende eller starten af næste semester indkalde til aftalemøde. Der er mødepligt på dette møde også for de studerende som står på venteliste!!! Udebliver man vil man miste sin plads på øvelsen. Eneste undtagelse fra denne regel gælder studerende som forudgående og med særlig grund har fået tilladelse til udeblivelse fra underviser og studievejledningen.

54 Hvad er en overbygningsopgave?
Opgave i forlængelse af et fag Find selv vejleder Indskrivning på Specialeadministrationen Under 5 ECTS – ingen censur eller karakter Aflevering tidligst 4 dage efter indskrivning 5 ECTS og op – censur og karakter - Aflevering tidligst 2 uger efter indskrivning Opgaver til og med 5 ECTS afleveres inden 2 måneder. Opgaver større end 5 ECTS og til og med 10 ECTS afleveres inden 4 måneder. Opgaver større end 10 ECTS afleveres inden 6 måneder. En overbygningsopgave er et papir, man skriver i forlængelse af et fag, man allerede har gennemført. Opgaven bygger altså oven på en eksamen man allerede har bestået i et fag, som man fandt så relevant, at man gerne vil arbejde videre med emnet. Opgaven kan tælle optil 16 ECTS, dog normalt 4, 8 eller 12 ECTS, hvor sider svarer til 8 ECTS. Opgaver til under 4 ECTS bedømmes bestået/ikke bestået og der er ikke censur. Overbygningsopgaver skal indskrives hos Specialeadministrationen – pt. på Studiekontoret – af vejleder. Titlen er bindende fra indskrivningen og opgaven kan tidligst afleveres 2 uger efter indskrivningen.

55 Optagelse på KA Alle med en bestået bachelor i økonomi på KU kan optages Optagelse sker via punkt.ku Kan godt tilmeldes KA selv om nogle resultater mangler Alle der har bestået sin bachelor i økonomi på KU kan gå direkte på kandidatdelen Optagelse sker nu via punkt.ku under punktet ”indskrivning” i selvbetjeningen Det er muligt at tilmelde sig KA selvom man mangler nogle eksamensresultater. Optaget på KA er så bare betinget af en bestået bachelor Hvis man dumper en eksamen på sidste semester af bachelordelen, har man ret til at gå til reeksamen i samme eksamenstermin. Blokeksaminer gives ikke mere ved instituttet.


Download ppt "Introduktionsmøde om bacheloropgaven 4. september 2009"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google