Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ADHD – fremtræden, forståelse og udviklingsforløb

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ADHD – fremtræden, forståelse og udviklingsforløb"— Præsentationens transcript:

1 ADHD – fremtræden, forståelse og udviklingsforløb
Per Hove Thomsen, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

2 „ADHD”: Hvorfor væsentligt at beskæftige sig med?
Antal? 1-4% af alle børn 12% af alle henvisninger til børnepsykiatrien Forløb? Dårligt hos en del Årsagsfaktorer? Behandling: Pædagogisk; stigende forbrug af specialundervisning! Social Medikamentel Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

3 HYPERKINETISK FORSTYRRELSE
MBD: Minimal brain dysfunction DAMP: Disorder of attention, motor control and perception ADHD: Attention deficit hyperactivity disorder HYPERKINETISK FORSTYRRELSE Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

4 Basiskendskab til ADHD fandtes allerede i 1899 og 1902
Clouston (1899): Due to some dysfunction in the brain because the higher centres of the brain, responsible for inhibiting activity had, in some way, been weakened Still (1902): Inherited disorder. More common in boys. Related to temperament. Often aggressive and miserable. Showed little relationship to the child’s training and home environment Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

5 Vi har set stor stigning i antal børn i medikamentel behandling
For de 0-9-årige er tallene så lave, at Lægemiddelstyrelsen ikke oplyser tallene pga. usikkerhed mht. statistisk korrekthed Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

6 Vi har set stor stigning i antal børn, som får specialundervisning
Elever i vidtgående specialundervisning er steget med 50 % i perioden ! Andel med generelle indlæringsvanskeligheder nogenlunde konstant Andel med adfærdsmæssige/psykiske vanskeligheder og ADHD-elever har været generelt stigende Flere børn med særlige behov: urolige eller voldsomme i klassen – eller utrygge og stille Undervisningsministeriet, 2008 Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

7 Diagnostiske kriterier for ADHD/hyperkinetisk forstyrrelse
Opmærksomhedsvanskeligheder Hyperaktivitet Impulsivitet Begyndelsesalder før 7 år Optræder i flere forskellige situationer (skole, hjem + us.) Giver betydelige vanskeligheder socialt, skolemæssigt og erhvervsmæssigt Skyldes ikke affektiv lidelse, angsttilstand eller gennemgribende udviklingsforstyrrelse Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

8 ADHD — kernesymptomer Uopmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet
Vedholdende opmærksomhed (afslutte en opgave) Selektiv opmærksomhed (overhøre/udelukke stimuli) Delt opmærksomhed (evnen til at skifte fokus) Samtidig opmærksomhed (flere opgaver på en gang) Hyperaktivitet Omkringfarende (løber, klatrer) Urolig på stolen (hænder og fødder, rastløs) Impulsivitet Ikke vente på tur (i en kø) Afbryder andre (verbalt) Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

9 Hvorledes diagnosticeres ADHD?
Observation fra forældre og lærere Typisk henvises til pædagogisk-psykologisk rådgivning/praktiserende læge Observation fra børnepsykiatrisk/pædiatrisk sygeplejerske/pædagog Børnepsykiatrisk/pædiatrisk undersøgelse (tværfaglig) Netværksmøde, anamnese, funktionsneurologisk undersøgelse, psykologisk test, hjemmebesøg, evt. OPTAX (CPT), diagnostiske instrumenter: SDQ, Conners, Barkley Tværfaglig konference: diagnose og behandling Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

10 Udredning af ADHD Generel psykopatologi
Spørgeskemaer CBCL (Achenbach) SDQ (Goodman) (nordisk gruppe) Brief (Bech) Interviews K-SADS (Kaufman) DAWBA (Goodman) ADHD-specifikt Spørgeskemaer: ADHD-RD (DuPaul) Conner’s Hvilken rolle spiller FNU, lægeundersøgelse, observation, psykologisk undersøgelse, CPT-test? Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

11 Aarhus Universitetshospital
Adfærd Aldrig/ sjældent Nogle gange Ofte Meget ofte 1 Er ikke opmærksom på detaljer eller laver sjuskefejl i sit skolearbejde 2 3 Har svært ved at fastholde koncentrationen ved opgaver eller under leg Hører tilsyneladende ikke efter ved direkte tiltale 4 Gør ikke de ting, der bliver bedt om, eller gør dem ikke færdige 5 6 Har svært ved at organisere opgaver og aktiviteter Undgår opgaver (f.eks. skole, lektier) som kræver omtanke og koncentration 7 Mister ting, der er nødvendige for at udføre opgaver eller aktiviteter 8 Bliver let afledt eller distraheret 9 Er glemsom i forbindelse med daglige aktiviteter 10 Sidder uroligt eller bevæger konstant hænder og fødder 11 Rejser sig fra sin plads i klassen eller i andre sammenhænge, hvor man forventes at blive siddende 12 Farer omkring i situationer, hvor det ikke er passende 13 Har svært ved at indgå i stille lege eller fritidsaktiviteter 14 Er altid i "fuld fart" eller har "krudt bagi" o 15 Snakker som et vandfald 16 Buser ud med et svar, før spørgsmålet er afsluttet 17 Har svært ved at vente på sin tur 18 Afbryder elier forstyrrer andre 19 Bliver rasende eller mister besindelsen 20 Skændes med de voksne 21 Trodser åbenlyst voksne eller nægter at rette sig efter deres regler 22 Irriterer folk med vilje ■i Q 23 Giver andre skylden for sine fejl eller dårlige opførsel 24 Er nærtagende eller bliver let irriteret på andre 25 Er vred eller fornærmet 26 Er ondskabsfuld eller hævngerrig Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

12 Årsagsfaktorer Genetiske aspekter Neurobiologiske faktorer
Miljømæssige faktorer Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

13 ÆTIOLOGI Adfærdsgenetik
Educational intent: to indicate evidence from behavioural genetics for a genetic link with ADHD SPEAKERS’ NOTES Family studies There is a higher prevalence of ADHD in first-degree relatives of ADHD probands than in relatives of control individuals. DSM-III: 25% vs 4.6% (1) DSM-IIIR: 25% vs 8% (2) DSM-IV (derived from DSM-IIIR): 24% vs 6% (3) There is a higher prevalence of ADHD in second-degree relatives (4). There is a higher prevalence of other mental disorders, eg antisocial disorders, depression, anxiety disorders, drug or alcohol dependence (2). Adoption study There is 18% ADHD in biological parents of ADHD probands, 6% in adoptive parents of ADHD probands and 3% in biological parents of non-ADHD probands (5) Twin study There is 51% concordance of ADHD diagnosis in monozygotic and 33% concordance in dizygotic twins (6). Genetic-model fitting: parent-rated hyperactivity and inattention scores in population samples of twins were substantially heritable, with heritability estimates ranging from (7-11). ‘Heritability estimate’ = proportion of the variance of the trait in the general population accounted for by (additive) gene effects. Familiestudier Høj forekomst af ADHD og andre mentale forstyrrelser hos slægtninge til patienter Adoptionsstudier Højere forekomst af ADHD hos biologiske forældre end hos adoptivforældre Tvillingestudier Konkordans for ADHD-symptomer: MZ > DZ Arvelighedskoefficient: 0,65-0,91 Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

14 ÆTIOLOGI Neuropsykologi
Educational intent: to establish that the neuronal dysfunction associated with ADHD is widespread and thus introduce the neuropsychology of ADHD SPEAKERS’ NOTES Attention is controlled by three networks, the orienting network, the executive network and the vigilance network (see next three slides). ADHD omfatter dysfunktion i et bredt fordelt neuralt netværk Anteriort opmærksom-hedssystem Posteriort opmærksom-hedssystem Frontallap Striatum Cerebellum Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

15 ÆTIOLOGI Neuropsykologi – forstyrrelse af eksekutive funktioner
Educational intent: to list the ways in which disturbed executive functioning is manifest in ADHD SPEAKERS’ NOTES Practical examples of the executive functioning disturbances listed might relate to: inhibition – stopping at traffic lights, waiting one’s turn planning – using one’s agenda, organising a five-course dinner for six friends working memory – pertains to two functions: maintenance, eg retaining the telephone number of a stranger manipulation, eg being instructed to remember a number (eg ) and then to perform the following calculation: add up the last two digits, add up the first two digits, subtract the sum of the last two digits from the sum of the first two digits (answer is 5) fluency – ability to name all the animals that begin with the letter ‘p’ selective attention – ability to listen to one conversation in a crowded restaurant sustained attention – ability to maintain attention for a long period of time, eg drive for several hours at night without falling asleep cognitive flexibility – ability to switch from one task to another and back again, eg make the dinner, answer the telephone and be able to return to the cooker knowing what to do next interference control – ability to write a letter efficiently while TV is on. Manifestation of the three core symptoms of ADHD: Distraction (inattention) refers to a breakdown in selective attention. This can occur as a result of failure to: divide attention - can’t switch attention from the phone to cooking the dinner focus attention - misses new stimuli, while concentrating on current task. Hyperactivity is an inappropriate level of motor activity for the current situation eg leg swinging while sitting at table or fidgeting constantly with desktop materials while performing a task.  Impulsivity is manifest as responding too quickly and consequently making errors eg subject blurts out first answer that comes to mind. Impulshæmning (motorisk, kognitiv og emotionel) Planlægning Arbejdshukommelse Flydende sprogfunktion Selektiv og vedvarende opmærksomhed Kognitiv fleksibilitet eller delt opmærksomhed Disse fund er ikke specifikke for ADHD Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

16 Miljømæssige faktorers betydning
Biologisk påvirkning Tilsætningsstoffer (sukker: ikke bekræftet ved kontrollerede undersøgelser) Bly: kan give ADHD-symptomer Graviditets- og fødselskomplikationer: psykisk stress? rygning? alkohol? fødselsvægt, hypoksi? Psykosociale faktorer Disharmoni i familien, social klasse, kriminalitet, psykisk sygdom hos forældrene med påvirkning af psykosocial funktion generelt snarere end specifikt for ADHD Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

17 (Hvorfor) Ser vi flere børn med ADHD?
Ændrede krav i skolen Løsere familiestruktur Øget krav til „selvforvaltning” Informationssamfund/flimmer, opmærksomhedsskift „Mode” (bredt defineret) Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

18 Komorbiditet ved ADHD har betydning for:
Diagnosen hvornår er det ADHD? hvornår er det noget andet? Behandlingen psykosocialt pædagogisk medikamentelt Forløb og prognose Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

19 ADHD Autisme/Aspergers syndrom (~ 5 %) Epilepsi
Indlærings-vanskeligheder (25-30 %) Tics og Tourettes syndrom (10-15 %) ADHD Angsttilstande/depression (30-40 %) Adfærdsforstyrrelser (60-70 %) Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

20 ADHD hos unge og voksne Halvdelen af børn med ADHD har stadig problemer i års alderen Anslået 2-4 % af voksne Der ses 3 grupper i voksenalderen en gruppe med få problemer en gruppe, der fortsætter med at have symptomer og tilhørende sociale, emotionelle og arbejdsmæssige problemer en lille gruppe med alvorlig antisocial og/eller psykiatriske problemer Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

21 ADHD hos unge og voksne Motorisk overaktivitet og impulsivitet aftager med stigende alder Høj IQ har en positiv indflydelse på udfald Opmærksomhedsvanskeligheder og eksekutive vanskeligheder forbliver og kan med alderen blive et relativt større problem Problem i undersøgelserne, at de diagnostiske kriterier ikke er tilpasset voksne Der er meget få undersøgelser i forhold til kvinder med ADHD Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

22 Unge og voksne med ADHD Karakteristika
Problemer med: styring opmærksomhed sansemæssig regulering arbejdshukommelse problemløsning styring af tid organisering håndtering af stress Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

23 Unge og voksne med ADHD – klinisk billede
En konstant følelse af rastløshed Vanskeligt ved at slappe af Ubehag, når der ikke foregår noget interessant Vanskeligheder med at fastholde opmærksomhed, når man skal læse en bog, lytte til andre eller se et teaterstykke Tankeflugt, når man er i gang med en teoretisk opgave, men bliver forstyrret af uvedkommende tanker Man glemmer aftaler, tid og hvor man har lagt sine ting Man handler ofte for hurtigt og uoverlagt Har svært ved at beherske sine følelser Kommer let i konflikt med kolleger og familie Har en følelse af ikke at nå det man skulle Hverdagen bliver anstrengende, man orker ikke gøre det man burde, hvis det kræver ekstra tænkning Det er svært at planlægge og organisere sit arbejde og sine studier Man kan dårligt tåle hverdagens stress Det er svært at klare frustrationer og modgang Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

24 ADHD-interventioner PSYKOEDUKATION FØRST OG FREMMEST
Information om konsekvenserne af diagnosen (mundtligt, bøger, pjecer og hjemmesider) Barn, forældre, søskende, andre familiemedlemmer, lærere Psykologisk støtte (inkl. støttegrupper, interessegrupper og forældreorganisationer) og forældretræning, men ineffektiv hvis moderen har ubehandlet ADHD Medicin Specielle uddannelsestiltag i skolen (dysexec syndrom) Lærertræning, små grupper, støtteperson Træning af arbejdshukommelse Fysisk træning Sommetider økonomisk og social støtte til familie Bor et al., 2002; Sonuga-Barke et al., 2002; Klingberg et al., 2004; Taylor et al., 2004 Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

25 ADHD-medicin Medicin bør altid overvejes ved
Ekstreme problemer, kombineret AD/HD Alvorlige varianter af ADHD/ODD Indlæggelse, skoleskift, sociale myndigheder Når anden behandling ikke har haft effekt efter 3-6 mdr. eller mere (ofte tilfældet, når barnet ses af en specialist) Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

26 Centralstimulantia Bedst undersøgte medikament i psykiatrien
brugt 40+ år; 350+ studier; tusinder af patienter Stimulantia Respons Methylphenidat 77 % + Ritalin IR, SR, LA, Metadat CD, Concerta, Focalin IR & XR Adderall &XR (d-, l-amfetaminer) 76 % + Dexedrin (d-amfetamin) 74 % + Prøvet alle stimulantia 90 % + Virkning hos førskolebørn (få studier) 4-5-årige < 50 %? 2-3-årige < 30 %? Sværere bivirkninger end 6+-årige Virkning hos voksne: % Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

27 CS: Adfærdsmæssig effekt
Øget koncentration og vedholdenhed Mindre impulsivitet og hyperaktivitet Øget arbejdspræstation (~ præcision) Bedre følelsesmæssig kontrol Færre aggressioner og mindre modstand/ODD/CD Bedre til at indordne sig og til at følge regler Bedre arbejdshukommelse og indre sprog Forbedret håndskrift og bevægelseskoordination Forbedret selvværd Færre konflikter med andre Forbedret accept fra og kontakt til kammerater Større forståelse for spillet ved sport Bedre til at køre bil Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

28 Methylfenidat/Ritalin
Virkningsmekanisme: Øger dopamin-koncentrationen i cellesynapser Virkning efter min. Virkningstid: 2-4 timer Ritalin Uno Hurtigt indsættende virkning, høj morgendosis Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

29 Dopamingenoptagelseshæmning
Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

30 Methylfenidat – bivirkninger
Appetitløshed Søvnproblemer Mavesmerter Tics Tristhed Forhøjet blodtryk Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

31 Strattera (atomoxetin)
Dokumentation Børn/unge Flere studier med 2 daglige doseringer Enkelte studier med én daglig dosis (> 3500) Voksne 3 studier med 2 daglige doseringer Igangværende 5-års opfølgningsstudier. Lanceret i USA 2003 Frigivet i Danmark i 2006 Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

32 Strattera (atomoxetin) kan være et godt alternativ ved
Manglende effekt af centralstimulantia Compliance-problemer ved centralstimulantia Misbrugsproblemer, misbrugsrisiko ADHD og angst ADHD og Tourettes syndrom Bivirkninger ved centralstimulantia Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

33 Aarhus Universitetshospital
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

34 Organisation af samarbejde mellem primærsektor og specialistniveau
Lærere, pædagoger og PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) har i samarbejde med egen læge en nøgle-funktion i forbindelse med identifikation, primær udredning og henvisning af børn og unge med ADHD-kernesymptomer. Den primære udredning kan indeholde følgende punkter: Aktuel funktion og problemer i hjem, skole og daginstitution Familiens indstilling til henvisning Anamnese/udviklingshistorie Vurdering/testning af generel kognitiv funktion Oplysninger om tidligere undersøgelser Oplysninger om vigtige helbredsmæssige og psykosociale forhold Konklusion med diagnostisk hypotese Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

35 Psykologisk behandling af børn og unge med ADHD
Forældretræning Forældretræning forbedrer forældrenes opdragelsespraksis og reducerer, i mindre grad, barnets ADHD-kernesymptomer Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

36 Psykologisk behandling
Skolebaserede interventioner C Kognitivt orienterede metoder, der retter sig mod forældre og skole, forbedrer indlæringsstandpunktet hos børn med ADHD (III) Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

37 Psykologisk behandling
Kognitiv træning A Der er ikke evidens for at anbefale kognitiv træning i selvkontrol i tillæg til medicin eller som selvstændig behandling af ADHD hos børn (Ia) Social færdighedstræning B* Børn med ADHD kan tilbydes social færdighedstræning med henblik på at bedre barnets sociale adfærd (Ib) B* Social færdighedstræning bør inkludere undervisning og træning af forældre og skolelærer i at anvende adfærdsmodificerende belønningsteknikker over for barnet i dets eget miljø (Ib) Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

38 Farmakologisk behandling af børn og unge med ADHD
Centralstimulerende medicin er den mest effektive farmakologiske behandling af ADHD-kernesymptomer Centralstimulerende medicin reducerer aggressivitet, antallet af konflikter med voksne og medfører bedre sociale relationer til kammerater Ved behandling over længere tid bør der af hensyn til compliance overvejende anvendes depotformuleringer Væksten hos børn og unge i behandling med centralstimulerende medicin bør monitoreres med måling af højde og vægt Somatisk undersøgelse Atomoxetin er effektiv i behandlingen af ADHD-kernesymptomer, men med mindre effekt end centralstimulerende medicin. Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

39 Multimodal behandling
Børn som har ADHD i moderat til svær grad bør som første valg tilbydes farmakologisk behandling. For at opnå optimal effekt skal medicineringen individuelt titreres på basis af informationer om barnet i hjem og skole og derefter omhyggeligt monitoreres over tid. Desuden skal forældrene tilbydes psykoedukative og støttende samtaler Børn med ADHD, som også har adfærdsforstyrrelse, bør tilbydes kombinationen af farmakologisk og adfærdsorienteret behandling Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

40 Multimodal behandling, forts.
Kombination af farmakologisk og adfærdsorienterede behandlingsformer bør også tilbydes børn med ADHD, hvor farmakologisk behandling har utilstrækkelig effekt, eller hvor der er et uhensigtsmæssigt forældre-barn samspil eller, hvor der er andre psykosociale stressfaktorer Til børn med ADHD, som har en komorbid angst tilstand, bør det overvejes at tilbyde adfærdsorienteret behandling som første valg, suppleret med farmakologisk behandling om nødvendigt Børn med ADHD, som ikke har svære kernesymptomer kan tilbydes adfærdsorienterede behandlingsformer som første valg Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

41 Anbefalinger for behandling af ADHD
ADHD er en kronisk lidelse – hav en behandlingsplan som anerkender dette Medicinering er den mest effektive behandling af ADHD Centralstimulantia er førstevalgspræparat Langtidsvirkende medicin synes at være den optimale medicineringsstrategi Medicin bør ikke træde i stedet for psykoedukation og støtte Nogle familier vil have glæde af at supplere medicin med adfærdsterapi Regelmæssig feedback and monitorering er vigtig for at maksimere medicinens effekt Re-evaluer ved behov Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

42 Opfølgning i primærsektoren efter specialistudredning
Nogle børn med lettere, ukompliceret ADHD kan med optimal farmakologisk behandling klare sig i almindeligt skoleregi. Mange vil imidlertid have brug for et specialpædagogisk skole- og fritidstilbud. PPR har en nøglefunktion i vurderingen af disse pædagogiske behov og i vejledningen af lærere og pædagoger. Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov

43 Mistrivsel, adfærdsmæssige og indlærings- mæssige vanskeligheder
observeret af såvel skole som forældre PPR kontakt Evt. egen læge Mistanke om ADHD-problematik Indhentning af informationer om tidligere sygdom, udviklingshistorie mv. udredning og tentativ diagnostisk afklaring vha. psykologisk undersøgelse evt. skoleobservation lærerens beskrivelser forældrenes beskrivelser Relevante pædagogiske/ sociale tiltag Bestyrket mistanke om ADHD-problematik Henvisning til BUP Udredning, diagnostik og stillingtagen til behandling (inkl. netværksmøde) Tilbagelevering af undersøgelsesresultater til forældre og netværk (inkl. netværksmøde) Psykoedukation/rådgivning og vejledning til forældre og netværk Varetagelse af rådgivning/ vejledning i PPR-regi Evt. afslutning mhp. opfølgning ved egen læge Evt. medicin samt multimodal behandling Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov Opfølgning af medikamentel behandling i BUP-regi (evt. ved specialiseret ADHD-klinik)

44 Tak for jeres opmærksomhed
Aarhus Universitetshospital Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov


Download ppt "ADHD – fremtræden, forståelse og udviklingsforløb"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google